Bron: bookdepository.co.uk

A single malt distilled in one of Scotland's most remote distilleries has been named the world's best whisky by a leading expert.
Old Pulteney was crowned World Whisky of the Year in Jim Murray's 2012 Whisky Bible.
The 21-year-old single malt scored a record-equalling 97.5 points out of 100.
The whisky is matured in American oak casks and bottled at the Pulteney distillery in Wick, Caithness.
Whisky expert Mr Murray tasted more than 1,200 new drams before deciding on the winner.
The 21-year-old single malt scored a record-equalling 97.5 points out of 100.
laat dan die punten maar achterwegen 
Piet schreef:Tsja, dat is tevens de reden dat ik het boek nooit koop...The 21-year-old single malt scored a record-equalling 97.5 points out of 100.
Ik weet niet welke vintage cq botteling dit is maar de 21yo OB doet
op WhiskyBase door 28 liefhebbers beoordeeld: 84.64 punten
en in Whisky-monitor met 6 beoordelingen 81 punten voor de 2010 en met 12 beoordelaars 83 punten voor de 2008.
JayDie schreef:De score op de 0 tot 100 lijn met elkaar vergelijken is natuurlijk hetzelfde als appels met peren vergelijken. Jim legt in de bijbel precies uit hoe zijn scoresysteem werkt. Dat is niet per definitie hetzelfde als een ander 0/100 systeem. Eigenlijk zou je dus een whisky van jezelf zo moeten beoordelen om vervolgens met hem te kunnen vergelijken.
JayDie schreef:Dan heb je nog je eigen smaak en Jim's voorliefde voor Ardbeg.

Piet schreef:JayDie schreef:De score op de 0 tot 100 lijn met elkaar vergelijken is natuurlijk hetzelfde als appels met peren vergelijken. Jim legt in de bijbel precies uit hoe zijn scoresysteem werkt. Dat is niet per definitie hetzelfde als een ander 0/100 systeem. Eigenlijk zou je dus een whisky van jezelf zo moeten beoordelen om vervolgens met hem te kunnen vergelijken.
Een score hoort toch min of meer objectief te zijn ? En kan dat ook vergaand zijn, daarover hebben we het inderdaad al vaker gehad in het onderwerp waarnaar je verwijst, en heeft niets met appels met peren vergelijken van doen.
Alle 100-punten systemen die ik ken zijn aardig te vergelijken, ook dat van Micheael Jackson, MaltManiacs, WhiskyBase en zelfs in de wijnwereld van b.v. Robert Parker. Kennelijk moet allen Jim Murray, om wat voor reden dan ook, daarvan substantieel afwijken.
Het gaat toch bij scoren met punten juist om een zekere objectivering.JayDie schreef:Dan heb je nog je eigen smaak en Jim's voorliefde voor Ardbeg.
Dit dient er zeker bij een professional helemaal buiten te staan. Of hij zou zich alleen en uitsluitend met Ardbeg bezig moeten houden.
Handig voor de consument die afwijkende interpretaties. Ik blijf het vreemd vinden. Hoewel een discussie op zich is dit voor mij toch een vreemde eend in de bijt
P.s. Kan het niet laten, zoals je weet een stokpaardje, omdat ik "het score systeem" anders nutteloos zou achten en het dat zeker niet is !
JayDie schreef:...en editie 2012 is weer besteld. Deze keer niet bij Uncle Jim zelf, dus niet gesigneerd deze keer...
Bron: bookdepository.co.uk
)
Matti schreef:Ik kreeg hem gisteren binnen, erg fijn boekje. Ik heb al wel wat vreemde scores gezien, dus die neem ik maar met een korrel zout(Jameson standaard: 95pt
)
maar voor ons whiskyaficionado's wel helemaal gratis en voor niksMatti schreef:Ik denk dat een opzet zoals in de Malt Monitor van de Malt Maniacs (iedere whisky wordt door meerdere mensen geproefd, het gemiddelde wordt de score) een goede kans heeft om hem van zijn troon te stoten, maarja: dat is natuurlijk ook tien keer zo duur

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten