The World Atlas of Whisky, Broom, NL -Wereldatlas
Re: The World Atlas of Whisky, Broom, NL -Wereldatlas, Offri
Afgelopen zaterdag op mijn verjaardag gekregen van mijn vriendin. En ik ben er zeer blij mee! Schitterende foto's en vormgeving, én zeer informatief. Ik heb hem pas 4 dagen, maar kan nu al niet meer zonder. Iedere keer als me even iets te binnen schiet over een bepaalde whisky, of ik wil simpelweg iets nieuws te weten komen: openslaan en lezen maar. Ook de smaakvelden vind ik ideaal. Kort maar krachtig, waardoor het direct duidelijk wordt in welke 'hoek' een bepaalde whisky zich bevind. Ideaal om op die manier te vergelijken. Ja, ik ben er hartstikke blij mee 
0 x
Carlo schreef:Ik heb hem net besteld bij bol.com (de Nederlandse versie) , hoop dat ik hem woensdag hebt.
Ik heb hem binnen en het is als ik het zo effe snel doorbladerd een mooi boek met mooi foto's.
Hier ga ik zeker wat aan hebben.

0 x
Ik heb hem ook binnen (engels). Erg fijn boek! Zat gisteren distillery-profielen te lzen en voor ik het doorhad was de avond om 
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Volgens de smaakvelden in het boek zit ik meer in rijk en rond en turf en rook.
Ga mij toch maar eens meer in de fruitig en kruidig en geurig en fleurig hoek begeven.
Als iemand tips hebt hoor ik het graag.
Zo ziet mijn lijst eruit met wat ik geproefd en gedronken hebt.
Fruitig en kruidig
-Glenmorangie 10-year-old
geurig en fleurig
-Glenfiddich 12-year-old
-Glenturret 10-year-old
rijk en rond
-Aberlour 10-year-old
-Aberlour A`bunadh batch #38
-Glendronach 15-year-old Revival
-Glenfarclas 08-year-old
-Glenfarclas 105
-Glenfiddich 15-year-old
-Glenlivet 18-year-old
-Macallan 10-year-old Sherry Oak
-Tamdhu 2004 vW
rook en turf
-Ardbeg Ten
-Bowmore 12-year-old
-Glenfiddich Caoran Reserve
-Highland Park 12-year-old
-Laphroaig Quarter Cask
-Laphroaig 2000 vW
-UD Smokehead
moutig en droog
-Bruichladdich 2004 Islay Barley
-Glenfiddich Rich Oak
Ga mij toch maar eens meer in de fruitig en kruidig en geurig en fleurig hoek begeven.
Als iemand tips hebt hoor ik het graag.
Zo ziet mijn lijst eruit met wat ik geproefd en gedronken hebt.
Fruitig en kruidig
-Glenmorangie 10-year-old
geurig en fleurig
-Glenfiddich 12-year-old
-Glenturret 10-year-old
rijk en rond
-Aberlour 10-year-old
-Aberlour A`bunadh batch #38
-Glendronach 15-year-old Revival
-Glenfarclas 08-year-old
-Glenfarclas 105
-Glenfiddich 15-year-old
-Glenlivet 18-year-old
-Macallan 10-year-old Sherry Oak
-Tamdhu 2004 vW
rook en turf
-Ardbeg Ten
-Bowmore 12-year-old
-Glenfiddich Caoran Reserve
-Highland Park 12-year-old
-Laphroaig Quarter Cask
-Laphroaig 2000 vW
-UD Smokehead
moutig en droog
-Bruichladdich 2004 Islay Barley
-Glenfiddich Rich Oak
0 x
Carlo schreef:Als iemand tips hebt hoor ik het graag.
Heeft natuurlijk niet zo veel met dit specifieke boek te maken Carlo. Nu kom je door de "smaakvelden" kennelijk wel tot die conclusie.
Probeer eens een Clynelish.
En er zijn natuurlijk vrij veel Speysiders die in dat smaaktype vallen. An Cnoc en Strathmill zijn schoolvoorbeelden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Klein vraagje : Is er een verschil tussen de Engelstalige en Nederlandstalige versie ( buiten de taal dan uiteraard
)? Zijn er (noemenswaardige) updates , gewijzigde stukken , ... ?
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

verschillen tussen beide versies:
- de Nederlandse versie heeft een andere omslag en geen stofomslag
- achterin zijn verwijzingen opgenomen naar Nederlandstalige websites en magazines ipv de Engelse
- Nederlands loopt doorgaans zo'n 15% uit ten opzichte van Engels, dat een compactere taal is; daardoor was ik
gedwongen hier en daar inkortingen te doen omdat de teksten precies op de pagina's moesten passen (de kleuren worden namelijk voorgedrukt en de verschillende taalwisselingen later in zwart ingedrukt); dat is steeds gebeurd in overleg met Dave; overigens zijn er geen essentiële zaken weggelaten; meer herfrasering of het weglaten van een minder relevante anecdotische paragraaf.
- in de Engelse editie wordt bij de proefnotities dan weer wel en dan weer niet een kleur vermeld bij "nose". dat vond ik vreemd en, wederom in overleg met Dave, heb ik dat rechtgetrokken door nergens de kleur te vermelden; daar was ook geen ruimte voor.
- ook heb ik een aantal fouten (die zijn onoverkomelijk in zo'n groot werk) kunnen herstellen; wederom uiteraard met instemming van Dave.
- inhoudelijk komen beide atlassen voor 95% met elkaar overeen.

- de Nederlandse versie heeft een andere omslag en geen stofomslag
- achterin zijn verwijzingen opgenomen naar Nederlandstalige websites en magazines ipv de Engelse
- Nederlands loopt doorgaans zo'n 15% uit ten opzichte van Engels, dat een compactere taal is; daardoor was ik
gedwongen hier en daar inkortingen te doen omdat de teksten precies op de pagina's moesten passen (de kleuren worden namelijk voorgedrukt en de verschillende taalwisselingen later in zwart ingedrukt); dat is steeds gebeurd in overleg met Dave; overigens zijn er geen essentiële zaken weggelaten; meer herfrasering of het weglaten van een minder relevante anecdotische paragraaf.
- in de Engelse editie wordt bij de proefnotities dan weer wel en dan weer niet een kleur vermeld bij "nose". dat vond ik vreemd en, wederom in overleg met Dave, heb ik dat rechtgetrokken door nergens de kleur te vermelden; daar was ook geen ruimte voor.
- ook heb ik een aantal fouten (die zijn onoverkomelijk in zo'n groot werk) kunnen herstellen; wederom uiteraard met instemming van Dave.
- inhoudelijk komen beide atlassen voor 95% met elkaar overeen.

0 x
Bedankt voor het antwoord ! Heb het boek inmiddels besteld , wel in de Engelse versie want Amazon was een stuk goedkoper en leverde gratis (aangezien ik nog wat boeken kocht).

0 x
kwam het boek gisteren niet zo toevallig tegen in de Fnac, en vandaag de niet zo erg moeilijke knoop doorgehakt! Ligt nu te wachten om met een whisky doorbladert en gelezen te worden. Erg mooi boek al in ieder geval! 

0 x
Hier istie ook net besteld en wel de Nederlandse versie.
Ben heel benieuwd.
Ben heel benieuwd.
0 x
raleigh schreef:Hier istie ook net besteld en wel de Nederlandse versie.
Ben heel benieuwd.
ideaal bij een deelname aan een proeverij, Maarten
Ik vind het in ieder geval een geweldig boek met vooral dan naar smaak toe een heel erg mooie uiteenzetting
0 x
Hans, n.a.l.v. dit onderwerp: Glendronach 18 vs Macallan 10 (Sherry?), zie ik in het smaakdiagram (blz.28-29) geen Glendronach staan.
Zou die over het hooft gezien zijn ?
Ik begrijp dat niet alle merken/expressies er in staan maar dit voelt toch als een omissie.
Zou die over het hooft gezien zijn ?
Ik begrijp dat niet alle merken/expressies er in staan maar dit voelt toch als een omissie.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Re: The World Atlas of Whisky, Broom, NL -Wereldatlas
Hoi Piet,
Dave heeft wel meer whiskies om onverklaarbare redenen weggelaten. In het Ierse deel mis ik bijvoorbeeld Tullamore Dew, en dat is toch de op 1 na best verkochte Ierse whiskey ter wereld, en nog wel het originele ingrediënt in Irish Coffee.
Het kan ook zijn dat bij de correctie op de uitgeverij iets is misgegaan. Dat is mij ook wel eens overkomen.
Maar, allereerst: de Atlas is geen compleet overzicht van whiskies en wil dat ook niet zijn.
Cheers,
Hans
Dave heeft wel meer whiskies om onverklaarbare redenen weggelaten. In het Ierse deel mis ik bijvoorbeeld Tullamore Dew, en dat is toch de op 1 na best verkochte Ierse whiskey ter wereld, en nog wel het originele ingrediënt in Irish Coffee.
Het kan ook zijn dat bij de correctie op de uitgeverij iets is misgegaan. Dat is mij ook wel eens overkomen.
Maar, allereerst: de Atlas is geen compleet overzicht van whiskies en wil dat ook niet zijn.
Cheers,
Hans
0 x
Nog gefeliciteerd met je verjaardag, Hans
Ietsie pietsie te laat, maar beter te laat..... 
Ietsie pietsie te laat, maar beter te laat.....
0 x
Alhoewel het boek al wat ouder is, toch vandaag aangeschaft.
Erg mooi en uitgebreid boek. Ik ben benieuwd.
Erg mooi en uitgebreid boek. Ik ben benieuwd.
0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”