Malt whisky wetenswaardigheden - Jouke Karper

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
JoukeH
Actief lid
Actief lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 Nov 2017, 09:22

Malt whisky wetenswaardigheden - Jouke Karper

Ongelezen berichtdoor JoukeH » 12 Nov 2017, 19:12

In september is mijn eerste boek over whisky verschenen. Vele jaren had ik al de wens om een boek over whisky te schrijven. Ik heb er ruim een jaar aan gewerkt en ben best wel een beetje trots op het eindresultaat.
Het boek beschrijft onder andere de drie basis ingrediënten, het distilleerproces, de verschillende whisky regio's en het bottelen en proeven van whisky. Natuurlijk gaat er ook een hoofdstuk over het vat, wat naar mijn mening de grootste smaak bepaler is. Daarnaast heb ik, alhoewel ik pas 22 distilleerderijen heb kunnen bezoeken, ook een beknopte beschrijving van alle 113 distilleerderijen die anno 2017 in Schotland operationeel zijn in het boek opgenomen. Om het overzicht te completeren, heb ik overigens dankbaar gebruik gemaakt van andere boeken en websites.

Het is niet louter een technisch en beschrijvend boek geworden. Ik heb er veel van mijn persoonlijke ervaringen, bespiegelingen en mijn passie voor Schotland en haar gouden drank in verwerkt. Volgens de lezers is het een prettig lezend, informatief en onderhoudend boek geworden met veel eigen foto's.

Ik heb het boek zelf uitgegeven, omdat ik de verkoopprijs graag zo laag mogelijk wil houden. Als ik het boek landelijk zou uitgeven, dan zou de prijs op ongeveer €29 uitkomen.
Ondanks dat het lijkt alsof ik reclame maak voor mijn boek, doe ik dat alleen om mijn passie over malt whisky met anderen te delen. Het zelf uitgeven van het boek kost mij meer dan wat het verkopen oplevert, ik verdien er dus echt niets aan.

Ben jij enthousiast en geïnteresseerd geworden in mijn boek? Bezoek dan mijn website op [www.maltwhiskywetenswaardigheden.weebly.com]

Jouke Karper
1 x
www.schotlandwhiskyreis.nl
(Whiskyreizen naar Schotland)

www.maltwhiskywwh.weebly.com
(Hardcover boek met 160 pagina's over Schotse malt whisky)

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Malt whisky wetenswaardigheden - Jouke Karper

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 12 Nov 2017, 21:24

Beste Jouke, mooi avontuur en leuk verhaal. Waarom wordt je boek op jou site voor €19,95 aangeboden?
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Malt whisky wetenswaardigheden - Jouke Karper

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Nov 2017, 21:30

Leuk om te zien dat je zo gepassioneerd bent over whisky. Maar als ik in bovenstaande post zie wat je in boek beschrijft, dan vraag ik me als eerste af: Wat voegt jouw boek nog toe aan de enorme hoeveelheid boeken die er al over deze onderwerpen zijn geschreven?
Oftewel, wat maakt jouw boek anders, wat steek ik op uit jouw boek wat ik in andere boeken niet vind?
Niet zeurderig bedoeld he, gewoon oprechte vragen. Voor ik als lezer besluit of ik wel of niet geïnteresseerd ben in zo'n boek zijn dit soort dingen voor mij wel van belang.
1 x

JoukeH
Actief lid
Actief lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 Nov 2017, 09:22

Re: Malt whisky wetenswaardigheden - Jouke Karper

Ongelezen berichtdoor JoukeH » 13 Nov 2017, 20:53

beste Gerrit

De winkelprijs van € 19,95 is bepaald door de inkoper van de winkelketen, toen ik mijn boek voor verkoop aanbood. Hij was zo coulant om een lagere marge dan de gebruikelijke 40% te accepteren. Omdat de totale kosten (drukken en verzenden, ISBN nummer, proefdrukken etc.) per boek bijna € 16 bedragen, zou het dus duurder geprijsd moeten worden. Aangezien in Nederland boeken voor een vaste prijs moeten worden verkocht, hanteer ik op mijn site dezelfde prijs, alleen neem ik de verzendkosten à € 3,95 voor mijn rekening.
0 x
www.schotlandwhiskyreis.nl
(Whiskyreizen naar Schotland)

www.maltwhiskywwh.weebly.com
(Hardcover boek met 160 pagina's over Schotse malt whisky)

JoukeH
Actief lid
Actief lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 Nov 2017, 09:22

Re: Malt whisky wetenswaardigheden - Jouke Karper

Ongelezen berichtdoor JoukeH » 13 Nov 2017, 21:20

beste Dre

Bedankt voor je reactie. Je stelt een goede vraag, eentje die ik mijzelf destijds ook heb gesteld. Ik ken de Nederlandstalige boekenmarkt qua whiskyboeken niet super goed, maar ik heb de indruk dat er in de afgelopen jaren een boek zoals het mijne niet is uitgegeven. Het klopt dat de basisingrediënten, het distilleerproces en alles wat daarbij komt kijken al in heel veel boeken is beschreven, maar met name de invloed van het vat op de uiteindelijke smaak en het bottelen vond ik altijd onderbelicht. Daarnaast heb ik er, zoals ik eerder schreef, een "personal touch" aangegeven. Ik denk dat mijn boek op een onderhoudende wijze een compleet beeld geeft van alles wat thans met malt whisky te maken heeft en iemand die er in geïnteresseerd is een brok kennis kan verschaffen.
0 x
www.schotlandwhiskyreis.nl
(Whiskyreizen naar Schotland)

www.maltwhiskywwh.weebly.com
(Hardcover boek met 160 pagina's over Schotse malt whisky)

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 692
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Malt whisky wetenswaardigheden - Jouke Karper

Ongelezen berichtdoor MacErik » 13 Nov 2017, 21:32

Beste Jouke,

Top dat je je hooby kunt “ bekronen” met een zelf geschreven boek over whisky. Ik heb net even het inkijk exemplaar bekeken en ziet er netjes uit. Prachtige foto’s ook! De prijs is prima denk en geeft denk ik veel mensen de gelegenheid voor niet al te veel geld een mooi boek te kopen..... :Pipersmile
0 x
Afbeelding


Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten