Beginners boek over whisky
Beginners boek over whisky
Goededag iedereen,
Aangezien ik nieuw ben in de whisky liefhebberij zoek ik een leuk boek over het hoe en wat over whisky.
Hoe whisky gemaakt wordt , beetje geschiedenis , zulk soort dingen.
Ik heb al een beetje op het forum zitten kijken maar je hebt zoveel boeken.
Nou heb ik een boek gezien op internet van Helen Arthur - Single Malt Whisky en mijn vraag is of dit wat is voor beginners.
Of maakt het niet zoveel uit welk boek je koopt.
Alvast bedankt
Aangezien ik nieuw ben in de whisky liefhebberij zoek ik een leuk boek over het hoe en wat over whisky.
Hoe whisky gemaakt wordt , beetje geschiedenis , zulk soort dingen.
Ik heb al een beetje op het forum zitten kijken maar je hebt zoveel boeken.
Nou heb ik een boek gezien op internet van Helen Arthur - Single Malt Whisky en mijn vraag is of dit wat is voor beginners.
Of maakt het niet zoveel uit welk boek je koopt.
Alvast bedankt
0 x
Re: Beginners whiskyboek
Carlo in de meeste boeken zit heel veel overlap. Als je nog niets hebt is dat natuurlijk geen probleem.
Je noemt Helen Arthur. Ik heb hier twee boeken van Helen Arthur in de NL-vertaling.
In Single Malt Whisky staan ook wat algemene zaken maar het is ook vooral een opsomming van malts met proefnotities (zoals er veel zijn). En het gaat dus alleen over Single Malts !
Als algemene intro (Nederlandstalig) over Whisky in de volle breedte zou je beter deze kunnen nemen: Whisky, Uisge beatha, Het levenswater. Helen Arthur.
Maar de mijne is wel uit 2001. Ik weet niet of er een nieuwe versie is. Deze versie is in elk geval goed voor je doel. Het hangt er ook vanaf of je liever een Nederlandstalig boek wilt omdat er in Engelstalig nu eenmaal meer keus is.
Je noemt Helen Arthur. Ik heb hier twee boeken van Helen Arthur in de NL-vertaling.
In Single Malt Whisky staan ook wat algemene zaken maar het is ook vooral een opsomming van malts met proefnotities (zoals er veel zijn). En het gaat dus alleen over Single Malts !
Als algemene intro (Nederlandstalig) over Whisky in de volle breedte zou je beter deze kunnen nemen: Whisky, Uisge beatha, Het levenswater. Helen Arthur.
Maar de mijne is wel uit 2001. Ik weet niet of er een nieuwe versie is. Deze versie is in elk geval goed voor je doel. Het hangt er ook vanaf of je liever een Nederlandstalig boek wilt omdat er in Engelstalig nu eenmaal meer keus is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
-
johan brugge
- Forum goeroe

Re: Beginners boek over whisky
Ik heb dat boek met die tasting notes van Helen Arthur. Ik vind dat nog steeds een heel interessant boek. En persoonlijk heb ik heel veel gehad aan haar notities.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Kijk... in elk whisky boekje staat wel iets over het proces, historie, etc. Dat is het jammere; meestal kun je het eerste deel van een nieuw boek al overslaan.
Als je dan toch een boek gaat kopen: investeer dan in de Whisky Encyclopedie van Michael Jackson. Mooi, uitgebreid, waardevol!
Als je (veel) minder uit wilt geven: koop bij de Boekenvoordeel of Slegte Whisky - Een werelddrank; Marc A. Hoffmann voor een Eurootje of 5!
Ik heb de onderste uit deze post van haar.
Als je dan toch een boek gaat kopen: investeer dan in de Whisky Encyclopedie van Michael Jackson. Mooi, uitgebreid, waardevol!
Als je (veel) minder uit wilt geven: koop bij de Boekenvoordeel of Slegte Whisky - Een werelddrank; Marc A. Hoffmann voor een Eurootje of 5!
johan brugge schreef:Ik heb dat boek met die tasting notes van Helen Arthur.
Ik heb de onderste uit deze post van haar.
0 x
Bij de slechte had ik ook 2 boekjes gekocht over whisky om mij een beetje voor te bereiden voor m'n eerste proeverij destijds.
Ik was voor 7 euro klaar, en je weet meteen flink wat over whisky.
Ik was voor 7 euro klaar, en je weet meteen flink wat over whisky.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Probeer eens een paar boeken van Bob Minnekeer te lezen. Heel interessant.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Re: Beginners whiskyboek
Piet schreef:Carlo in de meeste boeken zit heel veel overlap.
Een heel groot bezwaar vind ik dat niet. Ik heb niet zo'n hele grote whiskybibliotheek maar "hoe wordt whisky gemaakt" toch op een groot aantal verschillende manieren gelezen.
Meer keer en net wat anders voelt voor mij juist als waardevol.
De ene schrijver kiest voor een serieuze stijl terwijl de ander voor wat ondeugende zelfspot zorgt. Meerdere insteken zorgt in mijn ogen voor een bredere kijk.
Met 1 whiskyboek (of veel boeken van 1 schrijver) ben je net zo blind als 1 krant lezen.
Neemt niet weg dat het kostbaar is om ineens 5 "grote" boeken te kopen. De Slegte is dan geen slechte start en die hebben best veel staan. Misschien vooral boekjes voor beginners maar volgens mij gaat het hier in dit geval ook om.
Kijk ook eens bij websites waar 2dehhands boeken worden aangeboden.
Ook bij de bibliotheek kan je natuurlijk uitstekend terecht. En als een boek wat je van de bib hebt gelezen bevalt als naslag kan je het altijd nog kopen. Of gewoon niet terugbrengen
0 x
Hoi iedereen ,
Bedankt voor de reacties en aanbevelingen.
Ik heb net bij bol.com een 2de handsexemplaar van de Wereld whisky atlas van M.Jackson besteld.
Ik hou die andere boeken zeker in gedachten.
Duurt 2-8 dagen tot ik hem binnen krijgt.
Bedankt voor de reacties en aanbevelingen.
Ik heb net bij bol.com een 2de handsexemplaar van de Wereld whisky atlas van M.Jackson besteld.
Ik hou die andere boeken zeker in gedachten.
Duurt 2-8 dagen tot ik hem binnen krijgt.
0 x
Carlo schreef:Ik heb net bij bol.com een 2de handsexemplaar van de Wereld whisky atlas van M.Jackson besteld.
Is dat deze:
of
Die onderste heb ik
Deze heb je ook nog:
Die had ik voor die van hierboven, maar heb ik doorverkocht daar ik het te gedateerd vond.
0 x
Ik dacht dat ik de onderste besteld had.
Nu ik zag dat je ook andere had ben ik even gaan kijken.
Er stond geen foto bij dus dacht dat het de onderste was , maar het was de versie uit 1995.
Dus gelijk maar geannuleerd.
Even verder kijken waar ik die kan vinden.
Ieder geval bedankt jaydie.
Nu ik zag dat je ook andere had ben ik even gaan kijken.
Er stond geen foto bij dus dacht dat het de onderste was , maar het was de versie uit 1995.
Dus gelijk maar geannuleerd.
Even verder kijken waar ik die kan vinden.
Ieder geval bedankt jaydie.
0 x
Je kunt overigens soms wel vreemd opkijken naar de beschrijvingen van whisky-boeken.
Natuurlijk heeft de auteur ook zijn naam niet mee
:

Natuurlijk heeft de auteur ook zijn naam niet mee

0 x
Vandaan een beetje geshopt in Utrecht, en ook daar even bij de Slegte gestopt.
ik heb hier nu "Whisky, 200 Klassieke Whiskymerken" van Marc Hoffmann en "Whisky & Eten" van Jaap Vissering voor bij elkaar 11 euro kunnen scoren.
Nu ik thuis zit kan ik meteen melden dat de boeken hierboven "Nightcaps" van Hans Offringa zijn (Hoi Hans!) en "Whisky Proeverij" van Wouter Wapenaar. Bij de laatste zat tevens een aardige DVD.
ik heb hier nu "Whisky, 200 Klassieke Whiskymerken" van Marc Hoffmann en "Whisky & Eten" van Jaap Vissering voor bij elkaar 11 euro kunnen scoren.
Nu ik thuis zit kan ik meteen melden dat de boeken hierboven "Nightcaps" van Hans Offringa zijn (Hoi Hans!) en "Whisky Proeverij" van Wouter Wapenaar. Bij de laatste zat tevens een aardige DVD.
0 x
dmace schreef:ik heb hier nu "Whisky, 200 Klassieke Whiskymerken" van Marc Hoffmann
Zie Whisky - Een werelddrank; Marc A. Hoffmann; dat is dezelfde...
0 x
dmace schreef:"Whisky & Eten" van Jaap Vissering
Vanmiddag gekocht bij De Slegte in Eindhoven
0 x
- Squat 'N Oats
- Senior

Vanmiddag gekocht op marktplaats:

Malt whisky - C. MacLean.
1e druk, 1998. Eten en drinken algemeen, Nederlandstalig.
ISBN 9789024604272. Gebonden, 176 blz..
Heeft iemand ervaringen met deze titel? En is 1998 erg verouderd voor een boek over whisky? Eigenlijk gekocht om de basis te leren kennen, denk zelf dat het daarvoor wel zal volstaan.
-Niels-

Malt whisky - C. MacLean.
1e druk, 1998. Eten en drinken algemeen, Nederlandstalig.
ISBN 9789024604272. Gebonden, 176 blz..
Heeft iemand ervaringen met deze titel? En is 1998 erg verouderd voor een boek over whisky? Eigenlijk gekocht om de basis te leren kennen, denk zelf dat het daarvoor wel zal volstaan.
-Niels-
0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”