David Stirk naar Nederland + boekpresentatie

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

David Stirk naar Nederland + boekpresentatie

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Feb 2023, 09:13

Over een paar weken komt David Stirk naar Nederland. Zijn Creative Whisky Company verkocht hij al jaren geleden, maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. David heeft een nieuw boek geschreven, Independent Scotch - The History of Independent Bottlers, dat hij hier komt promoten. Ook brengt hij voor die gelegenheid zes nieuwe bottelingen op de markt die je tijdens onderstaande proeverijen bij verschillende slijters kunt proeven.

8 maart - Muthert/Dramtime - dramtime.eu
9 maart - Drampshop/Vinabc - dramshop.nl
10 maart - Drankenspeciaalzaak Peet - drankenspeciaalzaakpeet.nl
11 maart - The Spirit of Wine - thespiritofwine.nl
12 maart - Slijterij De Helm (in-store tasting)

Dit is ook een beetje zelfpromotie, omdat ik een bijdrage aan het boek geleverd heb, waar ik stiekem best trots op ben. Zelf ben ik er op 8 maart in Musselkanaal bij. Wie zie ik daar?
6 x
Afbeelding | Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: David Stirk naar Nederland + boekpresentatie

Ongelezen berichtdoor MikerG » 22 Feb 2023, 09:19

Was dat het boek wat je toendertijd kon crowdfunden?
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Feb 2023, 09:45

MikerG schreef:Was dat het boek wat je toendertijd kon crowdfunden?

Klopt. Ik zag dat jij daar aan meegedaan had, toch?
0 x
Afbeelding | Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 22 Feb 2023, 10:46

ja klopt.. dus kom maar op met dat boek ;)
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 22 Feb 2023, 11:11

Thanks Thijs :goedgedaan.
Dit had ik even gemist.
Het gebeurt toch niet dagelijks dat zo'n IB grootheid naar mijn bescheiden dorpje komt.
Toen ik op de site van the Spirit of Wine meer info zocht, zag ik dat er 1,5 week later nog een grote naam uit de IB wereld komt voor een tasting.
Hugh Barron van James Eadie.
De nieuwe eigenaren zijn goed bezig :duimop.
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 22 Feb 2023, 11:49

thijs100 schreef:10 maart - Drankenspeciaalzaak Peet - drankenspeciaalzaakpeet.nl

Beiden redelijk in de buurt hier, maar ik vind hier niet zo snel iets over op de websites van deze slijters. Heb je hier nog nadere info over Thijs? Is dit Peet Leidschendam of de van Helders overgenomen zaak in Zoetermeer bijvoorbeeld?
0 x

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 22 Feb 2023, 11:58

Is er al iets bekend over zijn nieuwe flessen? Op de achterkant van het boek staat een foto van een zeer mooi ogende serie. Zijn dat ze toevallig?
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 22 Feb 2023, 12:38

Van die etiketten wordt je niet veel wijzer.
Ik kan nog net lezen dat ze allemaal The Birds als thema hebben.
Een beetje speurwerk op Whiskybase bracht me naar bottelingen van Moon-Import die zijn gebotteld tussen 87 en 90.
Onder andere van Glendronach, Springbank, Ardbeg en Bowmore. Tussen 10 en 23 jaar en tussen 43 en 46%.
Op 1 na allemaal 90+ op WB en allemaal een behoorlijke zak duiten waard.
Ik ben bang dat de flessen op deze foto dus niet in de tasting zullen zitten :P.
David Stirk.jpg

Twee flessen uit deze serie.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/4305/glendronach-1971-mi
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/8770/springbank-1965-mi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Feb 2023, 13:28

HammerHead schreef:
thijs100 schreef:10 maart - Drankenspeciaalzaak Peet - drankenspeciaalzaakpeet.nl

Beiden redelijk in de buurt hier, maar ik vind hier niet zo snel iets over op de websites van deze slijters. Heb je hier nog nadere info over Thijs? Is dit Peet Leidschendam of de van Helders overgenomen zaak in Zoetermeer bijvoorbeeld?

Sorry, dit is wat ik van David doorgekregen heb, dus meer kan ik je ook niet vertellen. Hij heeft 't zelf gisteren ook pas rondgemaakt, dus daarom zal niet iedere slijter er al iets over gedeeld hebben. Enige wat ik je kan adviseren is contact opnemen.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Feb 2023, 13:31

BasG94 schreef:Is er al iets bekend over zijn nieuwe flessen? Op de achterkant van het boek staat een foto van een zeer mooi ogende serie. Zijn dat ze toevallig?

Haha, nee, dat zouden we allemaal wel willen dat het die flessen zijn.

Het is een serie whisky's met een labeldesign dat aansluit bij het boek. Voor zover ik weet allemaal gebotteld op 50%. Er zit een Caol Ila tussen. Maar meer weet ik nog niet.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 22 Feb 2023, 13:34

thijs100 schreef:
HammerHead schreef:

Sorry, dit is wat ik van David doorgekregen heb, dus meer kan ik je ook niet vertellen. Hij heeft 't zelf gisteren ook pas rondgemaakt, dus daarom zal niet iedere slijter er al iets over gedeeld hebben. Enige wat ik je kan adviseren is contact opnemen.

Klinkt logisch. In de nieuwsbrief van De Helm stond hier vorige maand nog niets over inderdaad.
0 x

francken
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor francken » 22 Feb 2023, 15:10

thijs100 schreef:Het is een serie whisky's met een labeldesign dat aansluit bij het boek. Voor zover ik weet allemaal gebotteld op 50%.

Populair alcoholpercentage tegenwoordig die 50%. Zal het persoonlijk jammer vinden, wanneer het toch geen vatsterkte wordt.
:Cry
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Feb 2023, 16:05

francken schreef:
thijs100 schreef:Het is een serie whisky's met een labeldesign dat aansluit bij het boek. Voor zover ik weet allemaal gebotteld op 50%.

Populair alcoholpercentage tegenwoordig die 50%. Zal het persoonlijk jammer vinden, wanneer het toch geen vatsterkte wordt.
:Cry

Interessant. Ik heb zelf juist het idee dat het de jonge whisky's van tegenwoordig nog wel eens goed wil doen. Het tegenargument is dat je zelf water kunt toevoegen aan whisky's op vatsterkte, maar naar mijn ervaring levert dat toch niet altijd hetzelfde resultaat op als wanneer dit door de bottelaar zelf gedaan wordt.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

francken
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor francken » 22 Feb 2023, 17:28

thijs100 schreef:
Interessant. Ik heb zelf juist het idee dat het de jonge whisky's van tegenwoordig nog wel eens goed wil doen. Het tegenargument is dat je zelf water kunt toevoegen aan whisky's op vatsterkte, maar naar mijn ervaring levert dat toch niet altijd hetzelfde resultaat op als wanneer dit door de bottelaar zelf gedaan wordt.

Daar heb je ook weer een punt inderdaad.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Feb 2023, 21:44

Als je je Glencairn onder de kraan houdt en er een plons water bijgooit kun je het beter aan de bottelaar overlaten inderdaad. Maar voeg je water toe met een theelepeltje of een pipet dan kun je zelf op zoek naar de sweetspot die voor iedereen anders is. En heb je teveel water toegevoegd dan kun je altijd meer whisky toevoegen om bij je sweetspot te komen hè.. :bigsmile
Ik vind het juist de charme van een dram ontdekken dat ik er soms wat mee moet ‘pielen’ ipv een ‘plug&play’ flesje aangereikt te krijgen.
Ik voeg zelf alleen water toe als ik ‘er niet doorkom’, er is in mijn ogen geen formule die bepaalt dat 50% voor elke whisky de juiste sterkte is. Ik heb CS gehad van 66.6% die absoluut geen water nodig had (7 yo, dus ook jong) maar ook wel spul op 58% (20 yo) waar IK van vond dat ie met water beter was. Maar dat kan voor een ander weer totaal verschillend zijn.
In mijn ogen kies je als bottelaar voor afwateren als je of onder een bepaald prijsniveau wilt blijven, of als je op CS onvoldoende flessen uit een vat kunt halen, waarbij je wel in het oog houdt dat je een whisky niet tekort doet door deze af te wateren. Iets wat bij deze jammerlijk mis is gegaan; https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ear-old-ca
Don’t get me wrong, nog steeds een goede whisky, maar ik weet vrijwel zeker dat deze op vatsterkte 90+ zou zijn.
7 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”