30 Augustus: 7 Faces Of Akashi Single Malt (Facebook. Online)

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
nviveen
Nieuwkomer
Nieuwkomer

30 Augustus: 7 Faces Of Akashi Single Malt (Facebook. Online)

Ongelezen berichtdoor nviveen » 17 Aug 2020, 23:27

Afbeelding
Op zondag 30 augustus geef ik mijn 5e online tasting met 100% Japanse Single Malt whiskies.

Het gaat om een proeverij via de Facebook pagina: "Niels Whisky" waarbij een live stream via Facebook meegedaan kan worden met een proeverij van 7 Single Malts van het Akashi label. In Nederland vooral bekend van de goedkope blends. Nu maken ze daar ook zeer interessante Single Malts (En die stoken ze ook echt zelf!) en is er een van zelfs voor tussen de €45 en €70 in Nederland te koop. Op zondag 30-8 laat ik jullie om 20:00 kennis maken met Eigashime Shuzo (Het bedrijf achter Akashi) en 7 malts waarvan een aantal gerijpt in funky casks. Op 1 na hebben ze zelfs een leeftijdaanduiding! Bijna allemaal op 50% of cask strength. En in Europa niet (officieel) op de markt gebracht.

Het is een proeverij met samples van 2cl om de prijs redelijk te houden. De proeverij duurt tussen de 1.5 en twee uur. Inschrijving kan middels een PB hier of via Niels Whisky op Facebook. Je hoeft geen Facebook lid te zijn om de tasting te volgen, wel om vragen te kunnen stellen.
De inschrijving is open tot en met 23-8. Ik wil gaan versturen op 24-8, zodat iedereen zijn of haar samples op tijd heeft. Binnen Nederland zijn de kosten €40,- inclusief porto. Voor de meeste andere West-Europese landen inclusief België komt er €3,- extra bij.

Whiskies die we gaan proeven zijn:
- Akashi Single Malt (Non-age)
- Akashi Sake Cask 3yo (Bourbon matured, Sake cask finish)
- Akashi Single Cask 4 year old Sake Cask only maturation
- Akashi Single Cask 5 year old Tequila Cask for Shinanoya
- Akashi Single Cask 5 year old Cognac Limousin Cask
- Akashi Single Cask 3 year old Imo Souchu & Oloroso cask
- Akashi Single Cask 4 year old The Aka Head, Red WIne cask
Totaal 7 whiskies

Bij interesse graag een PB. Stuur je dit op vrijdag, stuur dan ook direct je adres mee. Dan kan ik nog verscheping op zaterdag regelen.

Over mij: Ik organiseer al jaren op ons eigen Japan gerelateerde festival Japanse whisky tastings. Ik ken Japan en Japanse whisky redelijk goed, ben al 37 keer in het land geweest en wil graag ook een Whisky reis organiseren. Die stond gepland voor februari volgend jaar, maar dat staat nu door Corona een beetje op losse schroeven. Een paar van mijn vorige tastings zijn nog te vinden op de Niels Whisky pagina, dus dan weet je vooraf ook hoe ik dit soort tastings meestal doe. Ik heb ook online samen met Tony van Glenfiddich en Balvenie een tasting gegeven en ik heb de eer gehad er twee op maltstock te mogen doen. Ik sta ook altijd open over vragen over Japanse whisky en waar ik ze kan beantwoorden, zal ik dat ook zeker doen. Kan ik het niet, weet ik vaak toch wel iemand waarbij je terecht kan, dus schroom je niet dingen te vragen.
1 x
Afbeelding
Vraag mij gerust dingen over Japanse Whisky en reizen naar Japan
Afbeelding

nviveen
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: 30 Augustus: 7 Faces Of Akashi Single Malt (Facebook. Online)

Ongelezen berichtdoor nviveen » 21 Aug 2020, 21:35

Als je nog mee wil doen, graag uiterlijk maandag doorgeven zodat ik het nog op tijd bij je hebt. Het is echt een super leuke tasting vanwege de verschillende vattings
0 x
Afbeelding
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 31 Aug 2020, 19:56

Ik vraag me af of hier nog forumers aan mee hebben gedaan. En indien zo, wat de ervaringen waren.

Ik werk al 30 jaar voor een Japans bedrijf dus daar ligt het niet aan, maar ik moet bekennen dat ik niet heel erg sta te trappelen om Japanse whisky te ontdekken. Heb er een paar geproefd (geen toppers, dat geef ik toe), maar die waren niet heel best vond ik. Als ik daarnaast de prijzen kijk, dan word ik niet heel vrolijk. Er zullen best toppers tussen zitten, maar dat geld heb ik er niet voor over. Goed mogelijk een omissie mijnerzijds.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

nviveen
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor nviveen » 01 Sep 2020, 23:50

Hoi Erik,

Met deze proeverij hebben geen forumers mee gedaan (voor zover ik weet, mogelijk wel, maar dan niet via het forum aangemeld).
Met mijn vorige proeverij wel. Je kunt hen het beste vragen wat ze er van vonden.
Als ik de prijzen van de meeste Artbegs zie naast de 10yo heb ik ook geen zin om dat beter te ontdekken en van de flessen die ik dan wel geproefd heb, was er naast rook bij de meeste ook niet super veel om over naar huis te schrijven (op de 19 na dan). Om maar te zwijgen van een port ellen. Daar heb je ook ook best een flinke hoeveelheid bagger tussen. Ze zijn natuurlijk niet voor niets gesloten. Kortom, je hebt overal bagger en geweldig spul tussen zitten.

Dat is dus allemaal maar hoe je het bekijkt. Ik geef hier boven een proeverij met 7 single malts waarvan de deelnemers de meeste heerlijk vonden en bij twee de meningen verdeeld waren voor een zeer schappelijke prijs. Mijn gemiddelde winst is rond de 2 euro per persoon voor deze proeverijen en ze zijn er op gericht om meer mensen kennis te laten maken met Japanse whisky, zonder dat ze dus leeg worden gezogen in een hotel bar of dat ze hoeven te riskeren een dure fles aan te schaffen.Wil jij je liever niet storten in Japanse whiskies, helemaal prima. Niemand dwingt je. Je mist alleen wel een boel.
1 x
Afbeelding
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 02 Sep 2020, 17:29

Hi Niels,

Mooi betoog. En leuk om te zien dat je enorme passie voor Japan hebt en Japanse whisky in het bijzonder. Ik geloof zeker in de kwaliteit van Japanse whiskies. Jammer alleen dat ze zo duur zijn. Als ik alleen al de Hakushu Distiller's Reserve zie (ik weet niet een Japanse whisky die jij zal promoten), dan moet deze 75+ Euro kosten. Daar heb je een Springbank 12y CS voor.

Over de kwaliteit van Port Ellen kan ik niet oordelen; daar heb ik (helaas) nog nooit iets van geproefd.

Succes met je promotie van Japan!
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”