WhiskyBase Gathering 2018 (Rotterdam.. ken je dat niet horen dan!)

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Re: WhiskyBase Gathering 2018 (Rotterdam.. ken je dat niet horen dan!)

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Okt 2018, 10:49

henri schreef:
nigel_tufnel schreef:
Alex schreef:Ik heb al eens even rondgekeken tussen al die flessen. De ene is nog bijzonderder dan de ander.
Hoe moeten we hieruit in hemelsnaam tot een lijst van zeg zo'n 10 whiskies komen :Scratch

Dat gaat ter plekke snel duidelijk worden als je de prijzen ziet! :bigsmile

Dat impliceert dat alles op de gathering een hoge prijs zou hebben
totaal niet fair wat mij betreft, meer dan genoeg zeer eerlijk geprijsde drams te vinden
ik probeer zelf ook mijn prijzen zo schappelijk mogelijk te houden, niemand die mij gaat vertellen dat mijn prijzen te hoog zouden zijn

Wel enigszins met Henri eens. Er staat genoeg waar een prijskaartje aan hangt waar je U tegen zegt maar er is ook genoeg lekkers te proeven tussen de €1 en €5 per glas. Ik heb vorig jaar rond de €80 aan munten gekocht waarvan €18 aan eten is op gegaan, dan heb ik dus €62 uitgegeven aan:

Lijken me prima deals... :hoedaf
2 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Okt 2018, 11:12

henri schreef:Dat impliceert dat alles op de gathering een hoge prijs zou hebben
totaal niet fair wat mij betreft, meer dan genoeg zeer eerlijk geprijsde drams te vinden
ik probeer zelf ook mijn prijzen zo schappelijk mogelijk te houden, niemand die mij gaat vertellen dat mijn prijzen te hoog zouden zijn

Ik heb niet gezegd dat alles een hoge prijs heeft.
Als ik naar een festival ga probeer ik toch echt wel de toppers te proeven. De misschien wel once in a lifetime whisky's.
Daar dienen voor mij o.a. deze festivals voor. Je ziet het ook deels aan een deel van de mensen die er staan.
Dat zijn nu niet bepaald de mensen met basic drams.
Als ik de prijzen hoor van voorgaande jaren dan zijn die enorm duur. Daar kan je dan ook best rekening mee houden.
Ik ga trouwens ook niet snel naar een festival waar de inkom alleen al 27,5 euro kost...
Ik wil helemaal geen afbreuk doen aan het festival, ik wil alleen zeggen dat je best goed oplet.
Voor je het weet is je budget op.

henri schreef:meeste festivals hebben niet eens van te voren beschikbaar wat er allemaal in de stands aanwezig zal zijn
dat het een leuke toevoeging zou zijn, eensch..

Klopt en dat vind ik dan ook een enorme meerwaarde aan het festival.
Vandaar als verbetering naar volgende jaren de prijzen toevoegen.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Okt 2018, 11:14

nigel_tufnel schreef:Ik heb niet gezegd dat alles een hoge prijs heeft.
Als ik naar een festival ga probeer ik toch echt wel de toppers te proeven. De misschien wel once in a lifetime whisky's.
Daar dienen voor mij o.a. deze festivals voor. Je ziet het ook deels aan een deel van de mensen die er staan.
Als ik de prijzen hoor van voorgaande jaren dan zijn die enorm duur. Daar kan je dan ook best rekening mee houden.
Ik ga trouwens ook niet snel naar een festival waar de inkom alleen al 27,5 euro kost...
Ik wil helemaal geen afbreuk doen aan het festival, ik wil alleen zeggen dat je best goed oplet.

Je kan toch ook niet verwachten dat de toppers voor een appel en een ei de deur uitgaan. Als ik toppers wil proeven ga ik er van uit dat ik een top-budget moet hebben. Heb ik dat niet dan zal ik mijn keuzes voor die dag bij moeten stellen.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Okt 2018, 11:24

FGG schreef:Je kan toch ook niet verwachten dat de toppers voor een appel en een ei de deur uitgaan. Als ik toppers wil proeven ga ik er van uit dat ik een top-budget moet hebben. Heb ik dat niet dan zal ik mijn keuzes voor die dag bij moeten stellen.

Dat begrijp ik ook wel maar dat is hier toch ook vaak de discussie in het verkooptopic?
Onder liefhebbers moeten de prijzen aangenaam zijn?
In de verkoop is het niet populair om veilingwaardes aan te houden als je een fles wil verkopen.
Bij vele van deze flessen worden veilingwaardes wel aangehouden om ze te kunnen proeven.
Niet dat dat niet mag van me, maar hou er rekening mee.
Ik merk gewoon en dat is op veel festivals zo dat dezelfde flessen van dezelfde personen er al een aantal jaren staan.
De kwaliteit gaat er op die manier imho niet op vooruit en de prijzen gaan elk jaar omhoog...
2 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Okt 2018, 11:27

nigel_tufnel schreef:Ik heb niet gezegd dat alles een hoge prijs heeft.

wat is duur, ja er zitten toppers bij met heel hoge prijzen, maar als je berekend wat je zou betalen om die specifieke fles te vervangen is die hoge prijs weer helemaal niet gek.
ik heb meer drams bij standhouders gezien waarvan ik zeg dat de prijs reuze meevalt als je het op die manier bekijkt omdat de meeste flessen van de meeste standhouders wat betreft het oude topwerk niet direct op vervangingswaarde zijn gewaardeerd en je deze op het festival dus zeer betaalbaar kunt proeven.
standhouders hebben ook een afdracht en staan niet alleen op de dag zelf hard te werken, moeten ook reizen of zelfs overnachten, maar hebben vaak ook nog mensen bij zich waarvoor ze wel ook kosten maken. dan moet ook door de organisatie de locatie nog betaald worden van de kaartjes, extra personeel van de accomodatie worden geregeld, bewaking worden betaald.
als je dat allemaal meeneemt dan snap ik niet dat er nog geklaagd kan worden over een relatief hoge prijs van die ene dram die aan de top prijs zit, waar 99% van de honderden, duizenden flessen heel normaal tot zelf relatief goedkoop aan prijs is. zeker gezien het vaak om flessen gaat die je amper tot niet meer open gaat tegenkomen.

wat betreft de opmerking van zelde flessen van zelfde standhouders.. dat is zo mooi van de gathering, hier staan veel meer mensen die dus niet overal staan en iedereen probeerd juist de dingen mee te nemen die je niet op alle andere festivals ook tegenkomt
4 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Okt 2018, 11:39

henri schreef:wat is duur, ja er zitten toppers bij met heel hoge prijzen, maar als je berekend wat je zou betalen om die specifieke fles te vervangen is die hoge prijs weer helemaal niet gek.
ik heb meer drams bij standhouders gezien waarvan ik zeg dat de prijs reuze meevalt als je het op die manier bekijkt omdat de meeste flessen van de meeste standhouders wat betreft het oude topwerk niet direct op vervangingswaarde zijn gewaardeerd en je deze op het festival dus zeer betaalbaar kunt proeven.
standhouders hebben ook een afdracht en staan niet alleen op de dag zelf hard te werken, moeten ook reizen of zelfs overnachten, maar hebben vaak ook nog mensen bij zich waarvoor ze wel ook kosten maken. dan moet ook door de organisatie de locatie nog betaald worden van de kaartjes, extra personeel van de accomodatie worden geregeld, bewaking worden betaald.
als je dat allemaal meeneemt dan snap ik niet dat er nog geklaagd kan worden over een relatief hoge prijs van die ene dram die aan de top prijs zit, waar 99% van de honderden, duizenden flessen heel normaal tot zelf relatief goedkoop aan prijs is. zeker gezien het vaak om flessen dat die je amper tot niet meer open gaat tegenkomen.

wat betreft de opmerking van zelde flessen van zelfde standhouders.. dat is zo mooi van de gathering, hier staan veel meer mensen die dus niet overal staan en iedereen probeerd juist de dingen mee te nemen die je niet op alle andere festivals ook tegenkomt

Ik wil geen afbreuk doen aan het festival, ik haal gewoon een tendens aan.
Drams van 60-140 euro noem ik (erg) duur.
Het klopt dat die flessen vervangen enorm duur is maar laat ons eerlijk zijn.
Ik denk niet dat de meerderheid de fles daarna aan de huidige prijs terug aankoopt.
Een aantal van de standhouders hebben die absolute toppers gekocht in de tijd dat je die fles voor een "peulschil" kon kopen.
Het is zoals ik hierboven omschreef. Het feit over liefhebbers, marktwaarde en de hele discussie die hier al -tig keer gevoerd is.
Ik onderschat zeker niet wat de kosten zijn maar zeg nu zelf, de exclusieve standhouders gaan er niet staan als ze er niets aan overhouden.
Nogmaals ik ben het festival niet aan het afbreken hé. Ik vind het een superleuk event.
Het is gewoon op de meeste festivals zo.
3 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Okt 2018, 12:00

nigel_tufnel schreef:
Het klopt dat die flessen vervangen enorm duur is maar laat ons eerlijk zijn.
Ik denk niet dat de meerderheid de fles daarna aan de huidige prijs terug aankoopt.
Een aantal van de standhouders hebben die absolute toppers gekocht in de tijd dat je die fles voor een "peulschil" kon kopen.
Het is zoals ik hierboven omschreef. Het feit over liefhebbers, marktwaarde en de hele discussie die hier al -tig keer gevoerd is.
Ik onderschat zeker niet wat de kosten zijn maar zeg nu zelf, de exclusieve standhouders gaan er niet staan als ze er niets aan overhouden.

wil een standhouder voor elk event weer genoeg op tafel hebben staan betekend dat voor genoeg ( niet alle ) mensen dat ze ook flessen moeten blijven kopen. dan betaal je ook gewoon de prijs van nu. het gaat niet om exact dezelfde fles terugkopen, het gaat om willekeurig welke fles die je nu zou moeten kopen om een zelfde soort aanbod te blijven houden. wat mij betreft dus een non-issue

iemand die zijn huis verkoopt doet dat ook niet aan de prijs van 30 jaar geleden omdat tja, toen koste het een ton, dus mag het nu geen 3 ton kosten.. jawel, dat is nu de reeele waarde, en die persoon betaald nu ook veel meer voor het huis dat ie ervoor terug gaat kopen.
je verkoopt niet voor een ton om vervolgens 3 ton zelf te gaan betalen.
je schenkt ook niet een fles leeg voor 500 om vervolgens voor 1500 een gelijkwaardige terug te kopen
2 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Okt 2018, 12:09

henri schreef:wil een standhouder voor elk event weer genoeg op tafel hebben staan betekend dat voor genoeg ( niet alle ) mensen dat ze ook flessen moeten blijven kopen. dan betaal je ook gewoon de prijs van nu. het gaat niet om exact dezelfde fles terugkopen, het gaat om willekeurig welke fles die je nu zou moeten kopen om een zelfde soort aanbod te blijven houden. wat mij betreft dus een non-issue

iemand die zijn huis verkoopt doet dat ook niet aan de prijs van 30 jaar geleden omdat tja, toen koste het een ton, dus mag het nu geen 3 ton kosten.. jawel, dat is nu de reeele waarde, en die persoon betaald nu ook veel meer voor het huis dat ie ervoor terug gaat kopen.
je schenkt ook niet een fles leeg voor 500 om vervolgens voor 1500 een gelijkwaardige terug te kopen

Ik snap het systeem ook wel Henri.
En ik zeg niet dat het per definitie slecht is. Maar hetzelfde is natuurlijk ook zo als je een fles verkoopt.
Dan is het dus ook perfect toegelaten om een fles te verkopen aan een liefhebber tegen marktwaarde.

Trouwens, het lijkt me eerder logisch dat de drams die je van fles A koopt ook fles A terugbetalen.
En niet dus dat de opbrengst van fles A voor fles B zorgt.
In principe kan je de aankoopwaarde van je eerste fles terughalen bij de drams van deze eerste fles.
Koop je een nieuwe fles dan wordt de prijs van de drams van deze fles bepaald door de aankoopprijs van de nieuwe fles.
Het enige wat je dan doet is tijdelijk investeren in de nieuwe fles.
2 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Okt 2018, 12:20

nigel_tufnel schreef:
henri schreef:wil een standhouder voor elk event weer genoeg op tafel hebben staan betekend dat voor genoeg ( niet alle ) mensen dat ze ook flessen moeten blijven kopen. dan betaal je ook gewoon de prijs van nu. het gaat niet om exact dezelfde fles terugkopen, het gaat om willekeurig welke fles die je nu zou moeten kopen om een zelfde soort aanbod te blijven houden. wat mij betreft dus een non-issue

Ik snap het systeem ook wel Henri.
En ik zeg niet dat het per definitie slecht is. Maar hetzelfde is natuurlijk ook zo als je een fles verkoopt.
Dan is het dus ook perfect toegelaten om een fles te verkopen aan een liefhebber tegen marktwaarde.

Trouwens, het lijkt me eerder logisch dat de drams die je van fles A koopt ook fles A terugbetalen.
En niet dus dat de opbrengst van fles A voor fles B zorgt.
In principe kan je de aankoopwaarde van je eerste fles terughalen bij de drams van deze eerste fles.
Koop je een nieuwe fles dan wordt de prijs van de drams van deze fles bepaald door de aankoopprijs van de nieuwe fles.
Het enige wat je dan doet is tijdelijk investeren in de nieuwe fles.

iedereen weet - ook jij - dat dat in het echte leven niet opgaat in het geval van oude gewilde spullen, of het nu gaat om whisky, huizen, kunst of noem maar op, we leven niet in fairytale land waar alles prachtig is..
met recente flessen heb je recente prijzen, met oude bewezen pracht en praal die iedereen wel zou willen hebben voor een habbekrats gaat dat niet op, dan moet je helaas echt uit de droom ontwaken.

ik schenk ook geen littlemill meer leeg voor 120 euro. dan zouden al mn open flessen nu gelijk leeggeroofd worden omdat je er simpelweg niet meer voor die prijzen aan gaat komen.
ik ga hem ook niet leegschenken voor 400, maar ik baseer hem nu bijvoorbeeld op 200-240
wil ik namelijk een andere mooie littlemill hierna hebben moet ik ook 300 betalen en zegt de verkoper ook niet tegen me: "ach doe maar 100 joh, dat heb ik er 5 jaar geleden ook voor betaald"
Laatst gewijzigd door henri op 08 Okt 2018, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Okt 2018, 12:27

henri schreef:iedereen weet - ook jij - dat dat in het echte leven niet opgaat in het geval van oude gewilde spullen, of het nu gaat om whisky, huizen, kunst of noem maar op, we leven niet in fairytale land waar alles prachtig is..
met recente flessen heb je recente prijzen, met oude bewezen pracht en praal die iedereen wel zou willen hebben voor een habbekrats gaat dat niet op, dan moet je helaas echt uit de droom ontwaken.

Dat beweer ik ook niet hoor.
Ik ben me er helemaal bewust van en ik wil ook niet beweren dat het verkeerd is.

Je moet me niet helemaal uit mijn droom ontwaken hoor.
Lid zijn van de juiste whiskyclub doet wonderen.
En zo heb ik dus al oude bewezen pracht en praal geproefd voor een habbekrats.
1 x

PaulPaul
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor PaulPaul » 08 Okt 2018, 15:31

Dus eigenlijk zeg je het niet, maar bedoel je het wel, dat sample verkopers moeten verdienen anders kunnen ze geen nieuwe flessen kopen. :D
0 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 08 Okt 2018, 15:41

PaulPaul schreef:Dus eigenlijk zeg je het niet, maar bedoel je het wel, dat sample verkopers moeten verdienen anders kunnen ze geen nieuwe flessen kopen. :D

:sst samples verkopers zijn heilig op het forum.

Persoonlijk mag je als samples van mij winst maken op je samples. Welke marges moet je zelf weten maar het verhaal van wij zijn geweldig omdat wij de kans geven aan andere om te proeven is maar een grote grap. Het is een manier om je hobby te bekostigen.

Wat ook apart is dat niemand erbij vermeld wanneer een fles precies is open gegaan zodat men de kwaliteit van een sample kan beoordelen. Prijs van samples zou naar mate de tijdsbestek dat deze open is moeten zakken naar mijn mening. Kwaliteit vannde sample is dan namelijk niet gelijk aan de kwaliteit toen de fles geopend is.
7 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 08 Okt 2018, 15:50

Jonadawi schreef:Wat ook apart is dat niemand erbij vermeld wanneer een fles precies is open gegaan zodat men de kwaliteit van een sample kan beoordelen. Prijs van samples zou naar mate de tijdsbestek dat deze open is moeten zakken naar mijn mening. Kwaliteit vannde sample is dan namelijk niet gelijk aan de kwaliteit toen de fles geopend is.

Niet heelmaal juist.In mijn sample lijst staat erbij wanneer de fles gekocht is. Wat doorgaans op het moment is dat hij open gaat. Maar dat nog naar heel weinig over de kwaliteit van de samples. Dan moet je weten hoe de flessen bewaard zijn, hoeveel er nog in een fles zit. daarnaast deel ik je mening niet dat de kwaliteit van ene sample zakt naarmate de fles leger wordt. Is niet mijn ervaring na ruim 25 jaar proeven en op moment bijna 800 flessen open.

Maar terug naar WhiskyBase, ik vind dit het leukste festival waar ik in jaren ben geweest (en dat zijn er best wat). Kan het iedere liefhebber van harte aanbevelen!
4 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Nickolaas
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 08 Okt 2018, 16:05

Jonadawi schreef: :sst samples verkopers zijn heilig op het forum.

Persoonlijk mag je als samples van mij winst maken op je samples. Welke marges moet je zelf weten maar het verhaal van wij zijn geweldig omdat wij de kans geven aan andere om te proeven is maar een grote grap. Het is een manier om je hobby te bekostigen.

Hear, hear! Ben het erg met je eens. Ik maak graag gebruik van het sample-aanbod hier en vind het prima om dan ook een faire (voor verkoper én koper) prijs te betalen. Het frame van sampleverkopers als 'Gods greatest gift to whiskydrinking people' vind ik echter nogal misplaatst.
2 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Okt 2018, 16:18

Discussie over prijzen tijdens de WB gathering: prima. Maar nu zijn we toch wel :offtopic over sample prijzen in het algemeen...
Ik wil jullie graag uitnodigen om hier weer on-topic te gaan - dus te discussieren over de WhiskyBase Gathering - en discussies over sample verkoop en prijsstelling hiervoor elders op dit forum te voeren.

Eens met Teun, de Gathering is echt een mooi festival :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”