Top 3 bottelaars
- Dam Dranken 87.78 pt. / WhiskyDudes 87.78 pt.
- Berry Bros & Rudd 87.56 pt.
- SMWS 87.44 pt.
Top 5 expressies
- MacRothes (Dam Dranken) 89.33 pt.
- Ardmore 16 (Bottle Dreams) 89.00 pt.
- Campbeltown Blended (WhiskyDudes) 88.33 pt.
- Invergordon 2006 (WhiskyDudes) 88.33 pt.
- Big Peat Whisky in Leiden (Douglas Laing) 88.33 pt.
Opvallend:
De MacRothes vond ik prachtig. Heel rauw en ruig, en deed mij een beetje denken aan een gesherriede jonge Staoisha (voor mij typerende speculaaskruiden, drop, een vleugje turf en zwavel). Om eerlijk te bekennen moest ik even 2 keer knipperen met mijn ogen: “Een MacRothes? Dat kan niet waar zijn!”. Maar na de reviews van anderen op WB te hebben gelezen ben ik niet de enige, zie bijv. ons eigen Dre73, die deze ‘vuiligheid’ eruit haalden. De 1st Fill Oloroso Sherry Butt zal hierin waarschijnlijk een grote rol hebben gespeeld. Helaas niet meer te koop.
Blended Malts (Douglas Laing, WhiskyDudes) en Grains (Brave New Spirits, WhiskyDudes) scoorde ik over het algemeen bovengemiddeld. Grains haal ik er vrij makkelijk uit (dennennaalden, lijm), waardoor ik de dram de kans kan geven om ‘te openen’ (handwarmte, tijd). Goede ervaring I guess. Grootste deviatie van WB-gemiddelde is dan ook de North British 13yo 2011/2025 BNSp (Second-Fill Sherry Butt) met 4 pt.
Ik scoor (de op de laatste plek geëindigde) Berry Bros & Rudd een stuk hoger dan gemiddeld (+3 pt.).
Geloof het of niet: WhiskyDudes heb ik gedeeld eerste staan! Ik was erg te spreken over de Invergordon en Blended Campbeltown, terwijl ik de Caol Ila weer iets ondergemiddeld scoorde (zie WB). Dat laatste is dan weer opvallend aangezien peated sherry mijn go-to is, en aangezien de 1st Fill 1981 PX Barrique geen lullig sherryvaatje is geweest wil ik deze graag nog eens herproeven.
Het is grappig dat ik bij de Ierse Single Malts van W. D. O’Connell afzonderlijk een associatie met Tobermory/Ledaig heb. Maar eens loeren of daar meer van te proeven valt.
Gemiddelde WB-deviatie ~1.5 pt.
Hieronder nog mijn Excel overzicht met scores en korte notities: