Oogadal schreef:Ik zit ff mee te lezen en ik verbaas me er een beetje over dat je zegt dat je het systeem snapt Kris. Want, correct me if I'm wrong, daar lijkt het toch niet op....
Je haalt telkens dezelfde argumenten aan die alleen vanuit liefhebbers naar liefhebbers oogpunt stand houden, en dan ook nog ten dele. Want als ik jou visie doortrek naar bijvoorbeeld klassieke auto's en ik zou een Ferrari 250 GTO hebben dan vindt jij dat ik die aan een andere liefhebber zou moeten verkopen aan mijn aankoopprijs? Lijkt me niet hé.
Verder staan er op de Gathering ook standhouders die voor hun broodwinning daar staan, daar moet geld verdient worden. En, zoals met alles in deze wereld, je hoeft het niet te kopen hé. Alleen als het om whisky gaat dan komt ineens het valse argument 'van liefhebbers - voor liefhebbers' naar voren en moet het allemaal maar tegen de oorspronkelijke aankoopwaarde.
Ik weet dat Henri ook nu nog bijzondere flessen koopt uit de jaren 70 en 80 die al tien jaar geleden zijn afgevuld en die soms ook € 500 + kosten. Dat hebben ze bij de release echt niet gekost natuurlijk, maar kennelijk ben jij van mening dat ook deze flessen aan oorspronkelijke retail versampeld zouden moeten worden?
En Michiel (van Dutch Connection) zou z'n Macallan's uit de jaren 50 ook voor een appel en een ei moeten weggeven? Die zijn inmiddels op trouwens, maar Michiel rekende ook echt schappelijke prijzen hoor, in de verste verte niet wat het zou kosten die flessen nu aan te kopen. Meer als oorspronkelijk? Ja, natuurlijk.
Tuurlijk snap ik het systeem wel Edwin.
Maar wat mij betreft betaald een gekochte fles zich zelf af en verkoop je samples niet duurder omdat je volgende fles meer gaat kosten.
En niet iedereen staat daar omdat het zijn broodwinning is. Aan originele retail verkoop hoeft voor mij helemaal niet dat begrijp ik ook wel.
Mijn punt gaat voornamelijk over dat de prijzen van samples blijkbaar makkelijker marktwaarde mogen hebben dan flessen.
Correct me if I'm wrong maar ik dacht dat jij ook een probleem had met de verkoop van flessen aan marktwaarde.
En verkocht je wel flessen tegen een schappelijke prijs maar dan aan mensen waar jij het wil aan verkopen.
Er is in het verleden genoeg door diverse personen het argument aangehaald dat dit forum voor liefhebbers en door liefhebbers is.
En dat de prijzen dan ook redelijk moeten zijn.
Geloof me ik heb het "van liefhebbers - voor liefhebbers" niet uitgevonden.
Dat prijzen stijgen daar ben ik me ook van bewust hoor.
Maar reken ook bij samples maar eens uit wat de kostprijs is van een hele fles.
Het lijkt me toch regelmatig (zeker niet altijd) een stuk duurder te zijn dan de aankoopprijs.
Zelfs duurder dan dat je dezelfde fles volledig op een veiling zou kopen.
En wat Michiel betreft, we weten allemaal dat hij zijn flessen niet voor een appel en een ei verkoopt of leegschenkt hé.
Zijn huidige prijzen kan ik moeilijk schappelijk noemen. Het is ook 1 van de weinigen die ik ken die 1cl schenkt voor de prijs die op de flessen staat.
En ook al eerder aangehaald zijn er vele héél dure flessen open gegaan voor ze zo héél duur waren.
Ik denk niet dat er nu nog veel personen jaren '60 Local Barley gaan openen.
Het is handiger en lucratiever om de reeds geopende flessen aan de nieuwe prijzen te verkopen.
Nog een voorbeeld van een festival waar ik vorig jaar was:
Bowmore 1968 voor 25 euro voor 2,5cl. Uiteraard duurder dan de retail maar wat mij betreft een faire prijs.