Whisky award tasting

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
Valentijn
Actief lid
Actief lid

Re: Whisky award tasting

Ongelezen berichtdoor Valentijn » 27 Sep 2025, 07:46

Cor - Vinabc schreef:
Valentijn schreef:
defeatless schreef:Ik zou wel eens willen weten wat er allemaal in heeft gezeten. Dus als iemand dat hier zou willen droppen? :goedgedaan

Dat druist een beetje in tegen het hele idee van blind proeven toch?

Nee, dat druist er naar mijn idee niet tegen in. Je weet pas na afloop wat er in heeft gezeten. Het oordeel is dus blind gegeven. Na afloop, als de uitslag niet meer gewijzigd kan worden, kan je prima vermelden wat er in zit.

Ah ja beetje te snel gelezen, achteraf absoluut natuurlijk!
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Sep 2025, 12:25

Valentijn schreef:
defeatless schreef:Nou ik zat er ook even naar te kijken. Ik vond de prijs inderdaad niet heel hoog, op zich wel aantrekkelijk op het eerste oog.

Maar om nu te betalen voor een plekje als panellid vind ik wel wat raar. De grote jongens gaan daar natuurlijk weer met de eer strijken. Daar zie je als panellid niets van terug.

Wat bedoel je met de grote jongens gaan met de eer strijken?

Er word blind geproefd en beoordeeld door consumenten..

Er is niks mis met blindproeven door consumenten natuurlijk. Zo worden legio marktonderzoeken gedaan. Maar meestal hoef je er dan niet voor te betalen. Hier betaal je wel voor, al is het een symbolisch bedrag. Maar vervolgens komt er natuurlijk wel een fancy etiket op de doos met 'beste whisky van Nederland' of iets dergelijks.
0 x

Valentijn
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Valentijn » 27 Sep 2025, 14:58

defeatless schreef:
Valentijn schreef:
defeatless schreef:Nou ik zat er ook even naar te kijken. Ik vond de prijs inderdaad niet heel hoog, op zich wel aantrekkelijk op het eerste oog.

Maar om nu te betalen voor een plekje als panellid vind ik wel wat raar. De grote jongens gaan daar natuurlijk weer met de eer strijken. Daar zie je als panellid niets van terug.

Wat bedoel je met de grote jongens gaan met de eer strijken?

Er word blind geproefd en beoordeeld door consumenten..

Er is niks mis met blindproeven door consumenten natuurlijk. Zo worden legio marktonderzoeken gedaan. Maar meestal hoef je er dan niet voor te betalen. Hier betaal je wel voor, al is het een symbolisch bedrag. Maar vervolgens komt er natuurlijk wel een fancy etiket op de doos met 'beste whisky van Nederland' of iets dergelijks.

Neejjoh man, volgens mij heb je het hele idee achter dit concept niet meegekregen..

Je betaald overigens ook geen symbolisch bedrag, en ook niet voor de whisky.
Je betaald voor de verzendkosten, inclusief id. Check, verpakkingsmaterialen en de arbeid van het vullen en bestickeren van de 2560 buisjes die voor dit initiatief gemaakt zijn.
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 01 Okt 2025, 13:27

IMG_2151.jpeg
IMG_2151.jpeg (2.42 MiB) 398 keer bekeken
IMG_2149.jpeg
IMG_2149.jpeg (1.92 MiB) 398 keer bekeken

Pakket ontvangen.

Foto’s toevoegen blijft hier een drama. Maar gaat om het idee….
5 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 01 Okt 2025, 17:04

Ook hier is het pakketje binnen.
Het ziet er heel netjes en verzorgd uit zo.
1 x
Afbeelding

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 21 Okt 2025, 09:04

Wie is er al begonnen aan de set?
Als cask strength drinker merk je meteen dat je met whisky's te maken hebt die gebotteld zijn op 40-46%, althans, dat denk ik dan.
Dat is even schakelen, maar erg leuk en interessant om het 1 en ander te proeven, waarvan ik weet dat het (nog) niet in mijn kast staat.
Ook geen idee of het allemaal Schotse single malt is of niet, zal ook zeker wel wat anders tussen zitten zoals een blend en whisky's uit andere landen.
Tot dusver nog niks meteen herkent, wel vermoedens, maar dat zullen we later nog wel gaan horen.
In ieder geval een super interessante proeverij!

Ik laat in elk buisje een restje zitten, als alles bekend is laat ik ze blind inschenken en dan laat ik mijn vriendin erbij zeggen welke whisky het is.
Dan ga ik hem nog een keer scoren en dan zien of dit invloed heeft op mijn oorspronkelijke beoordeling.
Hoe kun je jezelf dan soms lekker voor de gek houden, of juist niet :cool:
2 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 21 Okt 2025, 09:50

Ik heb even aan een paar buisjes gesnuffeld, maar moet nog aan het proeven beginnen.
1 x
Afbeelding

polley82
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor polley82 » 21 Okt 2025, 13:25

Doe ook gezellig mee en heb de eerste 5 al geprobeerd.

Zijn allemaal core rang en tot 100 euro. Dus denk niet dat er veel cask strength tussen zit. 1 december komt de uitslag en is er ook een middag bij de whiskysite aan gekoppeld. Daarna zijn de whisky s ook in de aanbieding bij de whiskysite. Super leuk idee en ben ook benieuwd wat nou echt de beste whisk(e)y is...
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 21 Okt 2025, 13:29

polley82 schreef:Doe ook gezellig mee en heb de eerste 5 al geprobeerd.

Zijn allemaal core rang en tot 100 euro. Dus denk niet dat er veel cask strength tussen zit. 1 december komt de uitslag en is er ook een middag bij de whiskysite aan gekoppeld. Daarna zijn de whisky s ook in de aanbieding bij de whiskysite. Super leuk idee en ben ook benieuwd wat nou echt de beste whisk(e)y is...

Nee dat klopt en dus was het even schakelen. Tegelijk kan ik zeker genieten van alle verschillende geuren en is elke whisky voor mij tot dusver echt wel anders. Tegelijk probeer ik ook een schatting te doen wat het zou kunnen zijn, maar denk dat ik daarmee de plank volledig ga mis slaan, maar wat is er nou leuker dan blind proeven?? Afgelopen vrijdag werden we toch wederom verrast door het HWF-festival met een zestal mooie drams die we blind te proeven kregen.

Ben inderdaad ook wel benieuwd naar de beste whisky en ook wel benieuwd waar mijn top 3 over de gehele linie komt te zitten.
We wachten het rustig af, hebben nog alle tijd!
1 x

polley82
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor polley82 » 21 Okt 2025, 16:24

bodevami schreef:

Nee dat klopt en dus was het even schakelen. Tegelijk kan ik zeker genieten van alle verschillende geuren en is elke whisky voor mij tot dusver echt wel anders. Tegelijk probeer ik ook een schatting te doen wat het zou kunnen zijn, maar denk dat ik daarmee de plank volledig ga mis slaan, maar wat is er nou leuker dan blind proeven?? Afgelopen vrijdag werden we toch wederom verrast door het HWF-festival met een zestal mooie drams die we blind te proeven kregen.

Ben inderdaad ook wel benieuwd naar de beste whisky en ook wel benieuwd waar mijn top 3 over de gehele linie komt te zitten.

Nou vond de eerste goed en 2 t/m 5 niet perse..maar hoorde dat de andere 4 en 5 geweldig vonden..
Maar over smaak valt niet te twisten... en stel 1 is de jura 12... waarom zou ik dan me geld dan nog Springbank uit gaan geven..
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 21 Okt 2025, 17:45

polley82 schreef:
bodevami schreef:

Nou vond de eerste goed en 2 t/m 5 niet perse..maar hoorde dat de andere 4 en 5 geweldig vonden..
Maar over smaak valt niet te twisten... en stel 1 is de jura 12... waarom zou ik dan me geld dan nog Springbank uit gaan geven..

Precies, lekker voor je haha!
Bij 1 dacht ik niet aan Jura maar aan een of andere jonge whisky van een nieuwe distilleerderij.
Daarnaast sprongen 4 en 5 er voor mij ook uit tot dusver terwijl mijn vriendin nummer 2 weer lekker vond en 5 helemaal niet haar ding.
1 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 22 Okt 2025, 10:34

Hier ook onderweg. 1e scoorde bij mij goed. Daarna 2,3,4 redelijk maar zeker geen uitschieters. 5 tot nu toe hoogste score.
Het idee dat er wel wat blends tussen zitten bijvoorbeeld Compass Box, Campbeltown Loch. Maar kan er ook totaal naast zitten. Wel leuk om te doen zo.
1 x

Michky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Michky » 23 Okt 2025, 17:08

Ik heb de tastingset ook binnen en ben aanbeland bij #5. 4 was wel okay. De eerste 3 niet echt, volgens mij begonnen we met een grain. Misschien wel hun eigen festival botteling?

Ze zijn idd niet cask strength tot nu toe. Das wel even wennen haha :lol:

#5 belooft iig weer iets beter te zijn dan #4 maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen per sample.
1 x

polley82
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor polley82 » 24 Okt 2025, 16:36

Nu bezig met 6t/m 10
9 is de eerste die ik (denk ik) ken :dancing
En ben benieuwd wat 8 is...
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 25 Okt 2025, 08:43

polley82 schreef:Nu bezig met 6t/m 10
9 is de eerste die ik (denk ik) ken :dancing
En ben benieuwd wat 8 is...

Ben wel benieuwd wat je in gedachten hebt? Of wissel je dat pas met ons uit na 1 december? :sst
1 x

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”