WhiskyBase Gathering 2018 (Rotterdam.. ken je dat niet horen dan!)

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: WhiskyBase Gathering 2018 (Rotterdam.. ken je dat niet horen dan!)

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Okt 2018, 16:22

Jonadawi schreef: :sst samples verkopers zijn heilig op het forum.

Nickolaas schreef:Het frame van sampleverkopers als 'Gods greatest gift to whiskydrinking people' vind ik echter nogal misplaatst.

geen idee waar dit vandaan komt, niemand hier heeft dat ooit gezegd, en terecht want daar zou ook geen hout van kloppen
alle sampleaars hier zullen dat sowieso nooit van zichzelf of van een ander zeggen, want slaat werkelijk nergens op
0 x
Afbeelding

Tom2
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 11 Okt 2018, 10:25

nigel_tufnel schreef:
Alex schreef:Ik heb al eens even rondgekeken tussen al die flessen. De ene is nog bijzonderder dan de ander.
Hoe moeten we hieruit in hemelsnaam tot een lijst van zeg zo'n 10 whiskies komen :Scratch

Dat gaat ter plekke snel duidelijk worden als je de prijzen ziet! :bigsmile
Wat mij betreft zou het trouwens een enorme meerwaarde zijn als je de prijzen ook al op de website kan zien.
Dan kan je tenminste op voorhand inschatten hoe groot de schade gaat zijn...

Groot... :P
2 x
Afbeelding

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Okt 2018, 11:26

henri schreef:
Jonadawi schreef: :sst samples verkopers zijn heilig op het forum.

Nickolaas schreef:Het frame van sampleverkopers als 'Gods greatest gift to whiskydrinking people' vind ik echter nogal misplaatst.

geen idee waar dit vandaan komt, niemand hier heeft dat ooit gezegd, en terecht want daar zou ook geen hout van kloppen
alle sampleaars hier zullen dat sowieso nooit van zichzelf of van een ander zeggen, want slaat werkelijk nergens op

Lekker laten kletsen Henri :-D
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 12 Okt 2018, 10:54

nigel_tufnel schreef:Ik snap het systeem ook wel Henri.
En ik zeg niet dat het per definitie slecht is. Maar hetzelfde is natuurlijk ook zo als je een fles verkoopt.
Dan is het dus ook perfect toegelaten om een fles te verkopen aan een liefhebber tegen marktwaarde.

Trouwens, het lijkt me eerder logisch dat de drams die je van fles A koopt ook fles A terugbetalen.
En niet dus dat de opbrengst van fles A voor fles B zorgt.
In principe kan je de aankoopwaarde van je eerste fles terughalen bij de drams van deze eerste fles.
Koop je een nieuwe fles dan wordt de prijs van de drams van deze fles bepaald door de aankoopprijs van de nieuwe fles.
Het enige wat je dan doet is tijdelijk investeren in de nieuwe fles.

Ik zit ff mee te lezen en ik verbaas me er een beetje over dat je zegt dat je het systeem snapt Kris. Want, correct me if I'm wrong, daar lijkt het toch niet op.... :Scratch

Je haalt telkens dezelfde argumenten aan die alleen vanuit liefhebbers naar liefhebbers oogpunt stand houden, en dan ook nog ten dele. Want als ik jou visie doortrek naar bijvoorbeeld klassieke auto's en ik zou een Ferrari 250 GTO hebben dan vindt jij dat ik die aan een andere liefhebber zou moeten verkopen aan mijn aankoopprijs? Lijkt me niet hé.

Verder staan er op de Gathering ook standhouders die voor hun broodwinning daar staan, daar moet geld verdient worden. En, zoals met alles in deze wereld, je hoeft het niet te kopen hé. Alleen als het om whisky gaat dan komt ineens het valse argument 'van liefhebbers - voor liefhebbers' naar voren en moet het allemaal maar tegen de oorspronkelijke aankoopwaarde.
Ik weet dat Henri ook nu nog bijzondere flessen koopt uit de jaren 70 en 80 die al tien jaar geleden zijn afgevuld en die soms ook € 500 + kosten. Dat hebben ze bij de release echt niet gekost natuurlijk, maar kennelijk ben jij van mening dat ook deze flessen aan oorspronkelijke retail versampeld zouden moeten worden?
En Michiel (van Dutch Connection) zou z'n Macallan's uit de jaren 50 ook voor een appel en een ei moeten weggeven? Die zijn inmiddels op trouwens, maar Michiel rekende ook echt schappelijke prijzen hoor, in de verste verte niet wat het zou kosten die flessen nu aan te kopen. Meer als oorspronkelijk? Ja, natuurlijk.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 12 Okt 2018, 11:13

Oogadal schreef:Ik zit ff mee te lezen en ik verbaas me er een beetje over dat je zegt dat je het systeem snapt Kris. Want, correct me if I'm wrong, daar lijkt het toch niet op.... :Scratch

Je haalt telkens dezelfde argumenten aan die alleen vanuit liefhebbers naar liefhebbers oogpunt stand houden, en dan ook nog ten dele. Want als ik jou visie doortrek naar bijvoorbeeld klassieke auto's en ik zou een Ferrari 250 GTO hebben dan vindt jij dat ik die aan een andere liefhebber zou moeten verkopen aan mijn aankoopprijs? Lijkt me niet hé.

Verder staan er op de Gathering ook standhouders die voor hun broodwinning daar staan, daar moet geld verdient worden. En, zoals met alles in deze wereld, je hoeft het niet te kopen hé. Alleen als het om whisky gaat dan komt ineens het valse argument 'van liefhebbers - voor liefhebbers' naar voren en moet het allemaal maar tegen de oorspronkelijke aankoopwaarde.
Ik weet dat Henri ook nu nog bijzondere flessen koopt uit de jaren 70 en 80 die al tien jaar geleden zijn afgevuld en die soms ook € 500 + kosten. Dat hebben ze bij de release echt niet gekost natuurlijk, maar kennelijk ben jij van mening dat ook deze flessen aan oorspronkelijke retail versampeld zouden moeten worden?
En Michiel (van Dutch Connection) zou z'n Macallan's uit de jaren 50 ook voor een appel en een ei moeten weggeven? Die zijn inmiddels op trouwens, maar Michiel rekende ook echt schappelijke prijzen hoor, in de verste verte niet wat het zou kosten die flessen nu aan te kopen. Meer als oorspronkelijk? Ja, natuurlijk.

Tuurlijk snap ik het systeem wel Edwin.
Maar wat mij betreft betaald een gekochte fles zich zelf af en verkoop je samples niet duurder omdat je volgende fles meer gaat kosten.
En niet iedereen staat daar omdat het zijn broodwinning is. Aan originele retail verkoop hoeft voor mij helemaal niet dat begrijp ik ook wel.
Mijn punt gaat voornamelijk over dat de prijzen van samples blijkbaar makkelijker marktwaarde mogen hebben dan flessen.
Correct me if I'm wrong maar ik dacht dat jij ook een probleem had met de verkoop van flessen aan marktwaarde.
En verkocht je wel flessen tegen een schappelijke prijs maar dan aan mensen waar jij het wil aan verkopen.
Er is in het verleden genoeg door diverse personen het argument aangehaald dat dit forum voor liefhebbers en door liefhebbers is.
En dat de prijzen dan ook redelijk moeten zijn.
Geloof me ik heb het "van liefhebbers - voor liefhebbers" niet uitgevonden.
Dat prijzen stijgen daar ben ik me ook van bewust hoor.
Maar reken ook bij samples maar eens uit wat de kostprijs is van een hele fles.
Het lijkt me toch regelmatig (zeker niet altijd) een stuk duurder te zijn dan de aankoopprijs.
Zelfs duurder dan dat je dezelfde fles volledig op een veiling zou kopen.

En wat Michiel betreft, we weten allemaal dat hij zijn flessen niet voor een appel en een ei verkoopt of leegschenkt hé.
Zijn huidige prijzen kan ik moeilijk schappelijk noemen. Het is ook 1 van de weinigen die ik ken die 1cl schenkt voor de prijs die op de flessen staat.
En ook al eerder aangehaald zijn er vele héél dure flessen open gegaan voor ze zo héél duur waren.
Ik denk niet dat er nu nog veel personen jaren '60 Local Barley gaan openen.
Het is handiger en lucratiever om de reeds geopende flessen aan de nieuwe prijzen te verkopen.

Nog een voorbeeld van een festival waar ik vorig jaar was:
Bowmore 1968 voor 25 euro voor 2,5cl. Uiteraard duurder dan de retail maar wat mij betreft een faire prijs.
2 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 12 Okt 2018, 11:36

nigel_tufnel schreef:
Correct me if I'm wrong maar ik dacht dat jij ook een probleem had met de verkoop van flessen aan marktwaarde.
En verkocht je wel flessen tegen een schappelijke prijs maar dan aan mensen waar jij het wil aan verkopen.

Daar moet ik je dan toch corrigeren, ik heb er geen enkele moeite mee als mensen oude flessen aan marktprijzen verkopen. Waar ik wel moeite mee heb zijn flippers die 12 flessen meuk kopen omdat er Highland Park opstaat en er een IKEA frame omheen zit puur en alleen met de intentie om ze te flippen.
En ja, soms verkoop ik een fles onder de marktprijs, maar sterk afhankelijk aan wie.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 12 Okt 2018, 11:52

Oogadal schreef:Daar moet ik je dan toch corrigeren, ik heb er geen enkele moeite mee als mensen oude flessen aan marktprijzen verkopen. Waar ik wel moeite mee heb zijn flippers die 12 flessen meuk kopen omdat er Highland Park opstaat en er een IKEA frame omheen zit puur en alleen met de intentie om ze te flippen.
En ja, soms verkoop ik een fles onder de marktprijs, maar sterk afhankelijk aan wie.

Ik geef je 100% gelijk wat flippers betreft maar die zijn hier ondertussen nog nauwelijks actief.

Maar vroeger zei je nochtans dit:
Oogadal schreef:Het zal wel, maar 'we' hebben wel meer regels of richtlijnen. Zo is het hier voor liefhebbers door liefhebbers en 'unieke' koopjes. En het is niet de bedoeling dat het hier een aanbod gedeelte wordt waarin mensen tegen dezelfde of hogere prijzen als online (of Whiskybase) hun waar proberen te slijten. Het lijkt mij een prima regel dat als je de hoofdprijs voor je handel wilt je de toegang tot het aanbodgedeelte op het forum wordt ontzegt, zet dan maar je handel fijn op Whiskybase.
Wees dan in ieder geval zo sportief je waar hier 10% voordeliger aan te bieden; tenslotte betaal je op WB ook 8% commissie en op de andere veilingsites nog veel meer.

Dus "voor liefhebbers door liefhebbers" en niet hier proberen de hoofdprijs te vangen.
Niet voor oude flessen dan?
1 x

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 12 Okt 2018, 11:57

nigel_tufnel schreef:Maar wat mij betreft betaald een gekochte fles zich zelf af en verkoop je samples niet duurder omdat je volgende fles meer gaat kosten.

Volledig mee eens. Anders zou ik 34euro per 3cl sample moeten vragen voor deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... in-1967-hh
Ik vind niet dat je de marktwaarde moet tellen voor een open fles, maar wel de aankoopwaarde + je marge om de onkosten te dekken.
Een ongeopende fles die je al jaren in de kast hebt staan, tja dat je daar start met de marktwaarde, dat begrijp ik nog wel. Maar eens open vind ik dat je de prijs enkel kan verlagen, wegens evt dalende kwaliteit.

Ik begrijp wel dat voor een evenement als the gathering er een flink hogere marge mag gevraagd worden. Maar ik val soms flink achterover van wat er gevraagd wordt voor een sample.
2 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 12 Okt 2018, 12:16

nigel_tufnel schreef:
Oogadal schreef:Daar moet ik je dan toch corrigeren, ik heb er geen enkele moeite mee als mensen oude flessen aan marktprijzen verkopen. Waar ik wel moeite mee heb zijn flippers die 12 flessen meuk kopen omdat er Highland Park opstaat en er een IKEA frame omheen zit puur en alleen met de intentie om ze te flippen.

Ik geef je 100% gelijk wat flippers betreft maar die zijn hier ondertussen nog nauwelijks actief.

Maar vroeger zei je nochtans dit:
Oogadal schreef:Het zal wel, maar 'we' hebben wel meer regels of richtlijnen. Zo is het hier voor liefhebbers door liefhebbers en 'unieke' koopjes. En het is niet de bedoeling dat het hier een aanbod gedeelte wordt waarin mensen tegen dezelfde of hogere prijzen als online (of Whiskybase) hun waar proberen te slijten. Het lijkt mij een prima regel dat als je de hoofdprijs voor je handel wilt je de toegang tot het aanbodgedeelte op het forum wordt ontzegt, zet dan maar je handel fijn op Whiskybase.
Wees dan in ieder geval zo sportief je waar hier 10% voordeliger aan te bieden; tenslotte betaal je op WB ook 8% commissie en op de andere veilingsites nog veel meer.

Dus "voor liefhebbers door liefhebbers" en niet hier proberen de hoofdprijs te vangen.
Niet voor oude flessen dan?

Tis heel lastig discussiëren met je Kris... Niet omdat het je met goede argumenten komt, integendeel, het is net of ik RTL7 zit te kijken... :Help

Je herhaalt heel veel van wat je al eerder gezegd hebt en je leest ook niet goed; je haalt een quote van mij aan waarin heel duidelijk staat hoe ik er over denk. Namelijk je flessen aanbieden HIER doe je aan liefhebbers aan schappelijke prijzen. Wil je de marktwaarde dan is HIER niet de juiste plek, dan wijk je uit naar platform als Whiskybase, SWA, of whatever.

En wat ik toen gezegd hebt daar ben ik niet in van mening veranderd, alleen gum jij voor het gemak mijn onderscheid aanbod hier op HWF en elders voor het gemak (of om ten koste van alles je gelijk te willen halen?) maar weg.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 12 Okt 2018, 12:42

ik zeg kom gewoon lekker naar de gathering allemaal en drink wat lekkers van mijn standje..
je zult zien dat alles gewoon een eerlijke prijs heeft.
niks geen dikke marges
wat een andere standhouder doet, zal me eerlijk gezegd een worst wezen :bigsmile
Laatst gewijzigd door henri op 12 Okt 2018, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
7 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 12 Okt 2018, 12:43

Oogadal schreef:Tis heel lastig discussiëren met je Kris... Niet omdat het je met goede argumenten komt, integendeel, het is net of ik RTL7 zit te kijken... :Help

Je herhaalt heel veel van wat je al eerder gezegd hebt en je leest ook niet goed; je haalt een quote van mij aan waarin heel duidelijk staat hoe ik er over denk. Namelijk je flessen aanbieden HIER doe je aan liefhebbers aan schappelijke prijzen. Wil je de marktwaarde dan is HIER niet de juiste plek, dan wijk je uit naar platform als Whiskybase, SWA, of whatever.

En wat ik toen gezegd hebt daar ben ik niet in van mening veranderd, alleen gum jij voor het gemak mijn onderscheid aanbod hier op HWF en elders voor het gemak (of om ten koste van alles je gelijk te willen halen?) maar weg.

Ik ben blijkbaar niet de enige waarmee het moeilijk discussiëren is. :bigsmile
Iets verder hierboven schrijf je
Alleen als het om whisky gaat dan komt ineens het valse argument 'van liefhebbers - voor liefhebbers'

Terwijl je vroeger zei:
Zo is het hier voor liefhebbers door liefhebbers en 'unieke' koopjes

Ik denk dat we mekaar wel verstaan maar niet begrijpen.
De prijzen zijn wat ze zijn en de personen moeten maar vragen wat ze willen vragen.
Maar wees daar dan open over en niet alsof het een nobele daad is alsof die mensen die flessen open hebben.
En om het wederom maar eens te zeggen: het argument fles A financiert fles B klopt gewoon niet.
Ik gum helemaal niets weg om mijn gelijk te krijgen dit was gewoon integraal jouw quote.
En dan kom ik terug op mijn punt: dan moeten samples hier dus ook niet tegen marktwaarde want dan is dat hier ook niet op de juiste plek.
Ik ben het volledig eens met wat Kurt zegt en kan zijn werkwijze alleen maar toejuichen.
2 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 12 Okt 2018, 12:52

henri schreef:ik zeg kom gewoon lekker naar de gathering allemaal en drink wat lekkers van mijn standje..
je zult zien dat alles gewoon een eerlijke prijs heeft.
wat een andere standhouder doet, zal me eerlijk gezegd een worst wezen :bigsmile

Hear hear!!!

Laten we AUB weer lekker over de Gathering gaan discussieren, en de discussie over sample prijzen elders te voeren.
Niets mis mee, maar nu sneeuwt de Gathering toch wel erg onder. En dat verdient een dergelijk evenement niet :nono
3 x
Afbeelding

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 12 Okt 2018, 15:16

Nog 8 dagen en dan kan het feest beginnen :dancing :yes

Nu alleen mn wishlist nog even flink inkorten. 100+ stuks is iets te veel van het goede :bigsmile
1 x
Afbeelding

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 13 Okt 2018, 19:19

Oogadal schreef:... en ik zou een Ferrari 250 GTO hebben dan vindt jij dat ik die aan een andere liefhebber zou moeten verkopen aan mijn aankoopprijs? Lijkt me niet hé.

Mocht het zo zijn en je gaat 'm versampelen dan wil ik wel 3cl. Afbeelding

Oogadal schreef:Waar ik wel moeite mee heb zijn flippers die 12 flessen meuk kopen omdat er Highland Park opstaat en er een IKEA frame omheen zit puur en alleen met de intentie om ze te flippen..

:P

Oogadal schreef:het is net of ik RTL7 zit te kijken... :Help

:bigsmile

Even on-topic op het off-topic gedeelte: wat vaak vergeten wordt is de tijd en de energie die onze 'sampleboeren' kwijt zijn en de moeite die ze nemen om ons de mogelijkheid te geven tegen jan-modaal-bedragen mooie, bijzondere en/of exclusieve whisky's te proeven. Stickertjes maken, flesjes vullen, pakketjes maken, pakketjes wegbrengen, noem maar op. En getuige mijn sample-collectie heb ik ze regelmatig, zonder morren, hiervoor beloond.

Hulde hiervoor! :hoedaf

On-topic: nog 7 dagen. Zin in! :yes
2 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Archie56
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Archie56 » 13 Okt 2018, 20:13

Ik ben reuze benieuwd wat de Whisky Gathering mij gaat brengen.
Ik ben van plan flink wat toppers tot mij te nemen van de diverse exhibitors en collectors. Mijn budget moet voldoende zijn om b.v een mooie Springbank - Bunna - Glendronach e.a. te scoren. Ik heb de overweldigende lijsten gezien die er te proeven zijn.Dat wordt wat.
1 x

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”