25 Mei - 2 Juni 2018: Feis Ile 2018 (Islay, Schotland)

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
Big6230
Senior
Senior

25 Mei - 2 Juni 2018: Feis Ile 2018 (Islay, Schotland)

Ongelezen berichtdoor Big6230 » 29 Jul 2017, 15:53

Ben van plan hier volgend jaar heen te gaan.
Er zijn er hier ongetwijfeld die ervaringen of info willen geven.

Eventuele tips voor overnachtingen?

http://www.islayfestival.com
0 x
Afbeelding

Ruud1983
Senior
Senior

Re: 25 Mei - 2 Juni 2018: Feis Ile 2018 (Islay, Schotland)

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 17 Aug 2017, 10:08

Ik hoop dat je ondertussen al wat geboekt hebt!

edwin1973 is voor ons de reis aan het regelen voor volgend jaar en heeft met heel veel moeite nog een huisje weten te vinden (een huisje dat officieel nog helemaal niet in de verhuur was). Schijnt dat de meeste huisjes op Islay voor tijdens Feis Ile al ruim een jaar van tevoren zijn volgeboekt...

Succes iig!
1 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 17 Aug 2017, 23:18

Correct, op tijd b&b reserveren, boot of vliegtuig boeken, per "whiskydag" paar honderd euro reserveren voor aanschaf van "feis, only dist. Bottelingen" te kopen, en op tijd reserveren van tours en proeverijen, elke dist. heeft z'n "eigen feestelijke" dag. Ook jura niet vergeten. Plannen wat je wilt zien /proeven etc, bijzondere tours gaan op afspraak en creditcard. Enne.. veel geduld voor in de rij staan voor je fles. (Of bij bowmore in je slaapzak voor het hek)..
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 18 Aug 2017, 11:33

pim schreef: (Of bij bowmore in je slaapzak voor het hek)..

Scheelt ook weer een b&b :P
3 x

Big6230
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Big6230 » 18 Aug 2017, 12:13

Dan ga ik spijtig genoeg te laat zijn met alles. Damn. Maar goed. Wil sowieso islay bezoeken met de distillerijen. Dan maar een paar weekjes vroeger ofzo er heen.
Thx in ieder geval voor de info.
0 x
Afbeelding

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 18 Aug 2017, 12:28

Big6230 schreef:Dan ga ik spijtig genoeg te laat zijn met alles. Damn. Maar goed. Wil sowieso islay bezoeken met de distillerijen. Dan maar een paar weekjes vroeger ofzo er heen.

Dat kan ik ten zeerste aanraden! Ik ga volgend jaar voor het eerst naar het festival, maar ben vorig jaar in april al naar Islay geweest. Bewust niet tijdens het festival om het eiland en zijn distilleerderijen in alle rust te kunnen ontdekken. Bij veel distilleerderijen hadden we zelfs een prive rondleiding.

Vergeet trouwens vooral niet (als het past) om Campbeltown aan te doen!
1 x

Big6230
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Big6230 » 18 Aug 2017, 12:35

Ruud1983 schreef:
Big6230 schreef:Dan ga ik spijtig genoeg te laat zijn met alles. Damn. Maar goed. Wil sowieso islay bezoeken met de distillerijen. Dan maar een paar weekjes vroeger ofzo er heen.

Dat kan ik ten zeerste aanraden! Ik ga volgend jaar voor het eerst naar het festival, maar ben vorig jaar in april al naar Islay geweest. Bewust niet tijdens het festival om het eiland en zijn distilleerderijen in alle rust te kunnen ontdekken. Bij veel distilleerderijen hadden we zelfs een prive rondleiding.

Zal waarschijnlijk begin Mei zijn. Als liefhebber van Islay whisky wil ik zeker islay gedaan hebben.
2 jaar geleden de speyside gedaan.
Tips welke distillery of tour ik zeker moet doen?
Allemaal zal de wederhelft nie zo plezant vinden denk ik :nono
0 x
Afbeelding

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 18 Aug 2017, 12:46

Big6230 schreef:
Ruud1983 schreef:

Zal waarschijnlijk begin Mei zijn. Als liefhebber van Islay whisky wil ik zeker islay gedaan hebben.
2 jaar geleden de speyside gedaan.
Tips welke distillery of tour ik zeker moet doen?
Allemaal zal de wederhelft nie zo plezant vinden denk ik :nono

Tja, het heeft denk ik voornamelijk te maken met je persoonlijke voorkeuren, en wat voor tours je boekt. De Bowmore Craftsman Tour is denk ik het meest aan te raden (kost wat, maar wel een geweldige ervaring), en het dan doen op een dag dat ze aan het kilnen zijn (dinsdag en donderdag uit mijn hoofd). Kilchoman vond ik de meest verrassende, wat een leuke distilleerderij is dat zeg! Met enorm aardige mensen.

Bunnahabhain is mijn favoriete distilleerderij, dus dat was mijn mooiste ervaring (de mooist gelegen distilleerderij ook).
De zuidelijke distilleerderijen (Ardbeg, Lagavulin en Laphroaig) zijn wat commercieler, maar bij Laga kun je wel een geweldige warehouse tasting doen. Bruichladdich is leuk, Caol Ila ben ik niet geweest. (Volgens mij ben ik dan rond ;) )

Maar er zijn hier op het forum nog tal van ervaringen te vinden en tips voor het plannen, dus kijk daar ook vooral even.

(BTW. mijn hoogtepunt van de islay reis was de Cadenheads Warehouse tasting in Campbeltown :lekker )
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 18 Aug 2017, 19:37

Naar Islay gaan is altijd een feest maar ik zou de week na Feis Ile gaan, de rust is dan plotseling weergekeerd en bij iedere Distillery kun je de Feis Ile bottelingen kopen zonder in de rij hoeven te staan. Natuurlijk mis je dan het feestgedruis en de muziek maar je krijgt er heel veel rust en informatie voor terug. Wanneer je met de auto via Newcastle gaat is het leuk om eerst Campbeltown te bezoeken en daarna de Ferry naar Islay te pakken. Kun je tenminste ook nog de nodige flessen in je kofferbak meenemen :bigsmile

Mijn hoogtepunt in Campbeltown was de bounded warehouse tour bij Glen Scotia met tasting van 4 single casks die je ook nog eens zelf uit het vat mag halen :duimop
1 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 18 Aug 2017, 20:38

Ik begrijp nooit goed dat men spreekt van 'drukte' op Feis Ile. Het zal heus wel drukker zijn dan voor of net na Feis Ile maar ik heb volgens mij ooit langer aangeschoven voor bonnetjes op het Graspop festival dan voor bv het bemachtigen vd Lagavulin Feis Ile 2014 :cool:

Tenzij het de laatste jaren echt zwaar uit de hand loopt qua populariteit zou ik altijd gaan gedurende de week vh festival.
0 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 18 Aug 2017, 20:49

Wij verbleven hier en het was een top locatie :
http://www.selfcatering-islay-accommodation.co.uk
0 x

rpwh1981
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor rpwh1981 » 16 Mei 2018, 12:41

Big6230 schreef:
Tja, het heeft denk ik voornamelijk te maken met je persoonlijke voorkeuren, en wat voor tours je boekt. De Bowmore Craftsman Tour is denk ik het meest aan te raden (kost wat, maar wel een geweldige ervaring), en het dan doen op een dag dat ze aan het kilnen zijn (dinsdag en donderdag uit mijn hoofd). Kilchoman vond ik de meest verrassende, wat een leuke distilleerderij is dat zeg! Met enorm aardige mensen.

Bunnahabhain is mijn favoriete distilleerderij, dus dat was mijn mooiste ervaring (de mooist gelegen distilleerderij ook).
De zuidelijke distilleerderijen (Ardbeg, Lagavulin en Laphroaig) zijn wat commercieler, maar bij Laga kun je wel een geweldige warehouse tasting doen. Bruichladdich is leuk, Caol Ila ben ik niet geweest. (Volgens mij ben ik dan rond ;) )

Maar er zijn hier op het forum nog tal van ervaringen te vinden en tips voor het plannen, dus kijk daar ook vooral even.

(BTW. mijn hoogtepunt van de islay reis was de Cadenheads Warehouse tasting in Campbeltown :lekker )

Ik ben het met deze opsomming vrij aardig eens. Ik heb de Bowmore Craftsman Tour gedaan (samen met een vriend, zonder andere bezoekers) en dat was echt heel leuk. Het kost inderdaad een aardige duit, maar als het niet te druk is, is het wel de tour om te doen in mijn ogen. Bovendien is de kans vrij aardig dat je naderhand makkelijk een extra drammetje van wat bijzonders ingeschonken kan krijgen. Als het druk is, is de kans daar op een stuk minder.

Bunnahabhain vind ik qua ligging , uitstraling en sfeer de mooiste. Als je de panden ziet, schrikt dat je eerder af, maar daar kom je rap van terug als je de warehouse 9 tasting doet. Dat is echt leuk en het doet niet zo commercieel aan. Ik moet wel opmerken dat dit wel aan het veranderen is. Ook Bunna moet duidelijk mee met de andere distilleerderijen op het eiland. Zo is bijvoorbeeld de oude shop verplaatst. Eerst was dat een klein kantoorachtig kamertje waar je met een trap moest komen. Met het verschoten en versleten tapijt op de grond en de doorhangende planken aan de muur was dat op zichzelf al geweldig.

Ardbeg, Lagavuling en Laphroaig zijn inderdaad aardig commercieel, maar leuk om te doen. Ga daar vooral heen als een van die whisky's je favoriet is. Je kan niet naar Islay gaan en niet naar je favoriete distilleerderij geweest zijn. Bij Laphroaig is het sowieso als je je eigen flesje vult. Mooi als herinnering voor thuis.

Kilchoman is ook geweldig, veel kleinschaliger en ambachtelijker. De mensen daar zijn ook weer supervriendelijk. Het is een stukje rijden, maar ook daar krijg je heel veel moois voor terug.

Bruichladdich vond ik aardig, maar niet meer dan dat. Zij zijn duidelijk commercieel, verwacht daar geen goedkope flesjes in de shop. Ook hier is het leuk om een eigen flesje te vullen.

Caol Ila vond ik enorm tegenvallen. Echt een fabriek en geen uitstraling. Ik raad niemand aan om daar een bezoekje aan te brengen, als je die tijd ook elders kan besteden. Met de kennis van achteraf zou ik die alleen bezoeken om te kunnen zeggen dat je alle bestaande distilleerderijen op het eiland hebt bezocht.

Have fun!
1 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 23 Mei 2018, 22:08

rpwh1981 schreef:Ik ben het met deze opsomming vrij aardig eens. Ik heb de Bowmore Craftsman Tour gedaan (samen met een vriend, zonder andere bezoekers) en dat was echt heel leuk. Het kost inderdaad een aardige duit, maar als het niet te druk is, is het wel de tour om te doen in mijn ogen. Bovendien is de kans vrij aardig dat je naderhand makkelijk een extra drammetje van wat bijzonders ingeschonken kan krijgen. Als het druk is, is de kans daar op een stuk minder.

De craftmans tour is vervangen door de secret vaults tour.
Deze lijkt heel erg op de craftmans tour. [Die heb ik 4 jaar geleden gedaan]
Verschil is dat je niet eindigt met een standaard tasting, maar in het warehouse Twee vaten mag tasten.
Daarna mag je een flesje (200ml) afvullen en meenemen.
Na afloop nog twee keuze drams in de bar, en als je de guide te vriend(in) houd kan je nog wel eens mazzel hebben ;)

rpwh1981 schreef:Caol Ila vond ik enorm tegenvallen. Echt een fabriek en geen uitstraling. Ik raad niemand aan om daar een bezoekje aan te brengen, als je die tijd ook elders kan besteden. Met de kennis van achteraf zou ik die alleen bezoeken om te kunnen zeggen dat je alle bestaande distilleerderijen op het eiland hebt bezocht.

Eens.
Het shopje is wel leuk en heeft naast wat flessen ook wat merchandise.
Maar voor de tour hoef je het niet te doen. Niets ten nadele van de guide, die moet ook maar werken met wat er voor handen is.
Enneh..Diageo, dus nergens foto's maken in de fabriek.

Ik was van plan bij de Casqueteers in te stappen op een Caol Ila vat.
Maar nu ik gehoord heb dat ze er 15 miljoen liter New Spirit per jaar maken, is voor mij de exclusiviteit er wel een beetje vanaf.
Dus ik ga er nog even over nadenken met de prijs van het aandeel in mijn achterhoofd.
[maar dat is puur mijn mening]

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Dre
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Mei 2018, 08:01

edwinedje schreef:Ik was van plan bij de Casqueteers in te stappen op een Caol Ila vat.
Maar nu ik gehoord heb dat ze er 15 miljoen liter New Spirit per jaar maken, is voor mij de exclusiviteit er wel een beetje vanaf.

Heb je dat wel goed gehoord? Recentelijk ook op Islay geweest en van diverse mensen (bij andere distillery's, dat wel) gehoord dat Caol Ila de grootste producent op het eiland was met ruim 5 miljoen liter per jaar... (net ook even opgezocht: Max capaciteit zou op 6,4 miljoen liggen. Dus dat zou wel een méga-uitbreiding zijn dan opeens?)
Maar goed, 5 of 15 miljoen liter, in beide gevallen snap ik je redenering wel he, hoe dan ook niet heel exclusief, maar eigenlijk wél altijd goede kwaliteit, dat dan weer wel...

En eens wat betreft het shopje en de verdere uitstraling van de distillery. Shop is leuk en de 'proeftafel' erg aantrekkelijk, de rest is vrij industrieel ja. Alhoewel het uizicht over Jura dan wel weer magnifiek is ;) .
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Mei 2018, 08:06

Dre schreef:
edwinedje schreef:Ik was van plan bij de Casqueteers in te stappen op een Caol Ila vat.

Heb je dat wel goed gehoord? --- 8< ---

Wel goed gehoord, maar niet goed getypt [dikke vingers] :domdom

Dre schreef:En eens wat betreft het shopje en de verdere uitstraling van de distillery. Shop is leuk en de 'proeftafel' erg aantrekkelijk, de rest is vrij industrieel ja. Alhoewel het uizicht over Jura dan wel weer magnifiek is ;)

Eens!
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”