Hielander Festival Alkmaar - 9 +10 Feb 2018

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
edwinedje
Moderator
Moderator

Hielander Festival Alkmaar - 9 +10 Feb 2018

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 19 Okt 2017, 10:38

Jawel; De kaartverkoop is alweer begonnen;

http://www.hielanderwhiskyfestival.nl/informatie.aspx
Mijn kaarten voor de sesssie van Zaterdag middag zijn al gekocht.

Met een voorkeur voor Peat & Bourbon invloeden heeft iemand enig advies welke Masterclass best te volgen?
http://www.hielanderwhiskyfestival.nl/masterclass.aspx

:Slainte

PS: En daarna doooooooooooooooooooooor naar de Dropkick Murphy's & Flogging Molly in Amsterdam \m/ :bigsmile
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Rien68
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Hielander Festival Alkmaar - 9 +10 Feb 2018

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 19 Okt 2017, 15:33

Ik ben veel nieuwsgieriger welke trein we gaan nemen... ;)
1 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 23 Okt 2017, 19:38

De juiste... misschien wel een groeps retourtje...
1 x

Dre
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Okt 2017, 18:40

Kaarten voor de vrijdagavond inmiddels besteld.
Moest na de vorige keer toch éven nadenken of ik nog eens wilde gaan, maar ik geef het toch maar weer een kans :bigsmile
1 x

Sphexish
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sphexish » 21 Dec 2017, 22:22

Ik ben alweer voor de zesde keer op rij op de zaterdagmiddag aanwezig. :cool: Zal voornamelijk rond de tafels met oude bottelingen te vinden zijn--tenminste, totdat ik mijn jaarlijkse, veel te dunne stapeltje alba's helemaal in stukken heb gescheurd.

Nog anderen die deze sessie gaan bezoeken?
0 x

Dre
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Feb 2018, 12:57

Zo Festival weer achter de rug. Ben wel benieuwd naar de meningen van anderen die deze editie geweest zijn en ook al eerder?
Zelf had ik namelijk een beetje het gevoel van een festival op zijn retour... Ik weet het niet, er heerste een ander sfeertje, vond het ook veel minder druk voor mijn gevoel (wat ik dan overigens wel weer heel prettig vond), niet heel veel drukte bij de diverse stands, veel gelegenheid tot uitgebreid praten met standhouders.
Ook vond ik algemene aanbod minder. Sowieso er ondertussen wel achter dat het gratis te proeven deel amper meer uitdagingen biedt, op de enkele onafhankelijke bottelaars na. (en er is uiteindelijk zelfs een stand leeg gebleven?!)
Overigens was mijn avond uiteindelijk wel méér dan geslaagd door de bijgeboekte Masterclass van Ian McWilliam, de Decades of Glenfarclas (wat ik dáár geproefd heb was nauwelijks te bevatten en de meerprijs meer en meer dan waard), maar twijfel echt héél sterk of ik dit festival nog eens ga bezoeken (het was mijn vierde editie).
Anderen?
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 11 Feb 2018, 13:21

Ik was bij de zaterdagmiddag sessie, die vrij lang niet uitverkocht raakte.

Samen met een maatje wel al besloten om vooraf wat "te sparen" om wat meer bijbetaling drams te scoren.
Echter de strategie om eerst even rond te lopen een gratis dram te scoren om zo de rij bij de alba kassa te omzeilen ging gelijk al om zeep.
De gratis drams waren heel dun gezaaid. Je moest al heel snel 1 of 2 euro bij betalen.

Hoewel het steeds lastiger wordt om iets te vinden wat je nog niet geprobeerd* hebt, heb ik toch weer een leuk lijstje weten te scoren;
Douglas Laing - The Gauldrons
SMWS - A Caribbean Dream 63.36 - Gentauchers
Blackadder - A Drop of the Irish
The Glenrothes - Vintage 2014
The Balvenie - The Caribbean Cask
anCnoc - 12yo - enige zonder bijbetaling
anConc - Cutter
anConc - Stack
anCnoc - Peatheart
Golden Cask - Ardmore
The Arran - Port Cask Finish
Laphroaig - Lore
Octomore - 2.01

En twee porties Ballen...

Dat het niet zo druk was [leek] vond ik idd wel een voordeel.

Wat ik wel vervelend vind is dat bij sommige stands het personeel achter de tafel elkaar belangrijker vind dan de "klanten".
Als ik moet wachten omdat een andere klant wat meer uitleg krijgt kan ik mee leven.
Maar als ik moet wachten omdat het personeel elkaar moet vermaken ben ik al snel geneigd ergens anders te gaan shoppen.

Al met al weer een plezierige middag beleefd, met als afsluiting nog even Flogging Molly en de Dropkick Murphy's in de HMH (erhm AFAS Live)

:Slainte

* Niet geprobeerd ; maar ook niet bankroetmakend bijbetalend duur, of onbereikbaar duur en/of niet meer beschikbaar mocht ie bevallen ;)
2 x

Sphexish
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sphexish » 11 Feb 2018, 23:52

Ik was eveneens bij de zaterdagmiddagsessie aanwezig.

Op het laatste moment zagen mijn maat en ik de bordjes dat er binnen niet gepind kon worden, wat mij ondanks alle vorige bezoekjes dit jaar volledig ontschoten was. Maar goed, even in de rij bij de PIN automaat om de hoek en we konden weer meedoen met het langzaam naar binnen schuifelen.

Ticketinname en garderobe ging zeer vlot -- nieuw dit jaar was het ticket, wat niet meer scheurgedeeltes werkte, waardoor je dus niet nog met je bij de entree afgescheurde ticket moest staan leuren bij het ophalen van een glas / boekjes, maar gewoon je boekje van een stapeltje kon pakken en je glas uit een zeer brede klaargezette rij kon grijpen. Dit ging veel vlotter, en ik hoop dat er geen mensen waren die hier misbruik van maakten door meerdere glazen te pakken, zodat dit volgend jaar weer zo kan. :goedgedaan

Het was naar mijn gevoel net zo druk als voorgaande edities: druk genoeg dat we soms een stand voorbij liepen omdat er geen gaatje te vinden was, en soms zelfs ervoor kozen om even om te lopen vanwege opstoppingen in de paden, maar niet zo druk dat er geen doorkomen aan was.

Mijn maat (een redelijk whisky-noob nog) kan behoorlijk aan zijn trekken komen met alleen de gratis samples, ikzelf heb me een aantal jaar geleden al bij neergelegd dat ik vantevoren voor een leuk budget aan Alba's moet sparen om een beetje (voor mij) interessante dingen te kunnen proeven. En sowieso hebben wie die kaartjes ook nodig om onze inmiddels traditionele porties Haggis en ballen te kunnen bekostigen, en last but not least om bij de stands van Dutch Whisky Connection of van Jurgen van een of twee echt oude en/of bijzondere flessen te kunnen proeven.

Hier is wat wij geproefd hebben dit jaar (inclusief slokjes van elkaar):
- Angels' Nectar First Edition
- Brora 1977 Rare Malts Selection
- Brora 1981 SV Cask Strength Collection
- Caledonian 1987 CWC The Exclusive Grains
- Craigellachie 13-year-old
- Craigellachie 17-year-old
- Glen Moray 15-year-old
- Glen Moray 1986 Portwood Finish
- Glendronach 2003 Single Cask
- Highland Park 17-year-old The Dark
- Jack Daniels Single Barrel
- Kavalan Solist Sherry Cask
- Kilchoman 100% Islay 7th Edition
- Kilchoman Machir Bay 2017
- Lowland CWC Single Cask Exclusives
- North British CWC Single Cask Exclusives

Vooral positieve ervaringen gehad bij de stand van de Creative Whisky Company, waar een Engelstalige medewerker zeer goede info en advies gaf, en een heel gesprek met ons aanging over grain whiskies, en mij die zeer lekker Caledonia aanraadde.

Bij Glen Moray was wederom een zeer groot deel van de range gratis te proeven en werd er veel duidelijke informatie over de flessen gegeven.

Om een (wederom Engelstaligie) gozer bij Highland park moesten ik en een andere festivalganger nogal lachen, omdat hij een heel marketing-riedeltje afstak voordat hij onze glazen uitschonk, over de symbolische betekenis achter de naam 'The Dark' (iets over midzomernachten en de donkerste dagen, waarin we samenkomen met onze naasten). We hadden allebei zoiets van: 'klinkt mooi, nu nog proeven of het ook echt wat is'.

De jongeman bij de piepkleine stand van Jack Daniels verraste ons zeer positief, hij gaf vrij goede en diepgaande info en begreep heel goed dat de gemiddelde liefhebber vaak schamper doet over dit merk. Daarbij waren alle vijf/zes soorten die hij had staan gratis te proeven. Voor ons was het daarmee een perfecte openingswhisky.

De heer bij Angels' Nectar was ook Engelstalig, praatte continue over de 'Angels' in kwestie ('just as the angels would have done', of 'inspired by the Angels' share', etc.), en was zo verschrikkelijk beleefd dat het gewoon op onze lachspieren werkte. Hij bedankte ons heel formeel voor elk beetje feedback tijdens het proeven, en deed ons zo achteraf gezien nogal aan een typisch Britse butler denken.

En tja, dan was er tenslotte nog het feit dat ik dit jaar maar liefst twee uitstekende Brora's heb mogen proeven... Erg memorabel. Vooral ook beide standhouders het frappant genoeg bij het uitschenken niet konden laten eerste even verlekkerd aan de desbetreffende flessen te snuiven, om daarna diep te zuchten. :P
0 x

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”