Barrels namen en inhoud

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Barrels namen en inhoud

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 04 Nov 2015, 08:07

Goedendag whisky fans.

Ik ben het nog niet tegengekomen op het forum ( mocht dit al ergens staan haal het er maar weer af hoor moderators)
. bron ben ik helaas kwijt ik dacht catawiki. :oops:

- Type of cask where the malt or grain whisky is aged.
- Are made by hand from oak wood (Quercus gender).
- Barrels of oak ("Aik", in Scottish Gaelic) are sourced principally from North America, American white oak (ex-Bourbon cask) and, European oak (ex-sherry cask), principally from Jerez, Spain.
- There are near of 18 million barrels in use in the Scotch Whisky industry.

The principal sizes are:
* Butt (500 litres)
* Hogshead (250 to 300 litres)
* American Standard Barrel (175 to 195 litres)
* Quarter (130 to 160 litres)
* Octave (45 to 65 litres)
Cask, in oak wood, between 175 and 195 liters. Barrel "22", Blended Scotch Whisky
0 x

hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Barrels namen en inhoud

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 04 Nov 2015, 08:11

sorry sorry , ik bedoel bron wikipedia
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Nov 2015, 08:58

2 x
Afbeelding | Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Nov 2015, 11:56

De maten in de link van Thijs zijn volgens mij het meest gangbaar, maar toch zijn er distilleerderijen die andere maten opgeven. Zie bijvoorbeeld http://www.bruichladdich.com/article/wh ... sks-we-use.

Verder is het wellicht nog aardig te vermelden dat sherryvaten in toenemende mate van Amerikaans Eiken (Quercus Alba) gemaakt zijn en dus minder van Europees Eiken (Quercus Robur).
0 x
Affirmanti incumbit probatio

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 17 Nov 2015, 08:50

Gordon & MacPhail heeft overigens net een nieuwe campagne gelanceerd: wood makes the whisky (http://wood.gordonandmacphail.com/). Wat mij betreft een informatieve site waar ook aandacht wordt besteed aan de tijd die het duurt voordat de ongewenste eigenschappen van de new spirit verdwijnen. Ze verbinden in eerste instantie geen absolute tijd aan (mede ook omdat vaten verschillen in activiteit), maar het zal niet voor niets zijn dat hun jongste gebottelde whisky 8 jaar oud is. Niet onbelangrijk lijkt me, gezien de opkomst van NAS en de claim van distilleerderijen dat leeftijd er niet toe doet.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 17 Nov 2015, 10:54

caskstrength schreef:Gordon & MacPhail heeft overigens net een nieuwe campagne gelanceerd: wood makes the whisky (http://wood.gordonandmacphail.com/). Wat mij betreft een informatieve site waar ook aandacht wordt besteed aan de tijd die het duurt voordat de ongewenste eigenschappen van de new spirit verdwijnen. Ze verbinden in eerste instantie geen absolute tijd aan (mede ook omdat vaten verschillen in activiteit), maar het zal niet voor niets zijn dat hun jongste gebottelde whisky 8 jaar oud is. Niet onbelangrijk lijkt me, gezien de opkomst van NAS en de claim van distilleerderijen dat leeftijd er niet toe doet.

wow das echt een heel interessante website :o :o heb weer veel bijgeleerd :duimop
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”