How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.

How much of a whisky geek are you ?

1. I write tasting notes
166
9%
2. I visit at least one whisky festival per year
229
13%
3. I buy more whisky than I can drink
321
18%
4. I use a pipette to add water
211
12%
5. I own a whisky cask or a share of a cask
87
5%
6. I have visited 20+ whisky distilleries
51
3%
7. I consult websites and books with reviews before buying
297
16%
8. I trade or buy whisky samples
227
12%
9. I have bought or sold at whisky auctions
160
9%
10. I have bought whisky by the case
70
4%
 
Totaal aantal stemmen: 1819

Gebruikersavatar
BarryM
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 00:46
Locatie: Harderwijk

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor BarryM » 03 Dec 2020, 09:16

Rien68 schreef:Wat ik me dan weer afvraag; wat gaat het effect zijn van warme glazen tov glazen op normale temperatuur?

Ik hou van kraakheldere glazen, voor gebruik spoel ik ze altijd flink heet af. Na het afdrogen en poleren (oppoetsen) schenk ik een de eerste dram in, ik schat dat het glas dan op 30 a 40 graden is. Benieuwd naar een scheikundige onderbouwing :Scratch

Dit vond ik zo'n interessante vraag dat ik ben gaan zoeken en ik kan niks specifieks vinden. Echter, er is wel wat te vinden over overdracht van hitte (warm glas naar vloeistof). Is minimaal wat ik zie maar het lijkt dus effect te hebben, zeker wanneer we het hebben over een glencairn met een kleine hoeveelheid Whisky. Dus ik stel een proef voor hahaha.

1. Whisky proeven in normale toestand (kamertemperatuur glas en whisky)
2. Whisky proeven in Rienstand (warm glas en whisky kamertemperatuur)
3. Whisky proeven waterdruppelstand (kamertemperatuur glas en whisky + water op kamertemperatuur)
4. Whisky proeven heetwaterdruppelstand (kamertemperatuur glas en whisky + heet water druppels)
1 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Dec 2020, 13:48

BarryM schreef:
Rien68 schreef:Wat ik me dan weer afvraag; wat gaat het effect zijn van warme glazen tov glazen op normale temperatuur?

Ik hou van kraakheldere glazen, voor gebruik spoel ik ze altijd flink heet af. Na het afdrogen en poleren (oppoetsen) schenk ik een de eerste dram in, ik schat dat het glas dan op 30 a 40 graden is. Benieuwd naar een scheikundige onderbouwing :Scratch

Dit vond ik zo'n interessante vraag dat ik ben gaan zoeken en ik kan niks specifieks vinden. Echter, er is wel wat te vinden over overdracht van hitte (warm glas naar vloeistof). Is minimaal wat ik zie maar het lijkt dus effect te hebben, zeker wanneer we het hebben over een glencairn met een kleine hoeveelheid Whisky. Dus ik stel een proef voor hahaha.

1. Whisky proeven in normale toestand (kamertemperatuur glas en whisky)
2. Whisky proeven in Rienstand (warm glas en whisky kamertemperatuur)
3. Whisky proeven waterdruppelstand (kamertemperatuur glas en whisky + water op kamertemperatuur)
4. Whisky proeven heetwaterdruppelstand (kamertemperatuur glas en whisky + heet water druppels)

Lijkt mij eenzelfde soort effect als wanneer je het glas in je hand warmt. Dan breng je ook je lichaamstemperatuur over a 36-37 graden. Enige is natuurlijk wel dat je een koudere substantie erin kiepert. Dus warmt je whisky op of koelt je glas af? :bigsmile
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
BarryM
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 00:46
Locatie: Harderwijk

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor BarryM » 03 Dec 2020, 14:20

Cask1988 schreef:
BarryM schreef:
Rien68 schreef:Wat ik me dan weer afvraag; wat gaat het effect zijn van warme glazen tov glazen op normale temperatuur?

Ik hou van kraakheldere glazen, voor gebruik spoel ik ze altijd flink heet af. Na het afdrogen en poleren (oppoetsen) schenk ik een de eerste dram in, ik schat dat het glas dan op 30 a 40 graden is. Benieuwd naar een scheikundige onderbouwing :Scratch

Dit vond ik zo'n interessante vraag dat ik ben gaan zoeken en ik kan niks specifieks vinden. Echter, er is wel wat te vinden over overdracht van hitte (warm glas naar vloeistof). Is minimaal wat ik zie maar het lijkt dus effect te hebben, zeker wanneer we het hebben over een glencairn met een kleine hoeveelheid Whisky. Dus ik stel een proef voor hahaha.

1. Whisky proeven in normale toestand (kamertemperatuur glas en whisky)
2. Whisky proeven in Rienstand (warm glas en whisky kamertemperatuur)
3. Whisky proeven waterdruppelstand (kamertemperatuur glas en whisky + water op kamertemperatuur)
4. Whisky proeven heetwaterdruppelstand (kamertemperatuur glas en whisky + heet water druppels)

Lijkt mij eenzelfde soort effect als wanneer je het glas in je hand warmt. Dan breng je ook je lichaamstemperatuur over a 36-37 graden. Enige is natuurlijk wel dat je een koudere substantie erin kiepert. Dus warmt je whisky op of koelt je glas af? :bigsmile


OF komt het elkaar tegen in het midden? Daarnaast zou je kunnen afvragen, dat wanneer je whisky in een heet glas gooit, de alcohol last heeft van 'heat shock'. In tegenstelling tot je handen, waar je dus gradueel de whisky opwarmt.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Dec 2020, 14:44

BarryM schreef:OF komt het elkaar tegen in het midden? Daarnaast zou je kunnen afvragen, dat wanneer je whisky in een heet glas gooit, de alcohol last heeft van 'heat shock'. In tegenstelling tot je handen, waar je dus gradueel de whisky opwarmt.

Goed mogelijk. Eigenlijk moeten we eens een scheikunde workshop gaan volgen voor dit soort details :bigsmile
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Dec 2020, 18:48

Ik zal eind deze maand eens informeren binnen de familie. Mijn vader is in elk geval (gepensioneerd) chemicus.
1 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Dec 2020, 18:57

HammerHead schreef:Ik zal eind deze maand eens informeren binnen de familie. Mijn vader is in elk geval (gepensioneerd) chemicus.

Die zou wel a thing or two moeten weten dan ja :bigsmile ben benieuwd!
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Dec 2020, 19:17

Lijkt er toch op dat warmte kan vrijkomen, het is een zogenaamde exotherme reactie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol#F ... enschappen
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
BarryM
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 00:46
Locatie: Harderwijk

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor BarryM » 03 Dec 2020, 19:28

Reichenbach schreef:Lijkt er toch op dat warmte kan vrijkomen, het is een zogenaamde exotherme reactie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol#F ... enschappen

Oh wauw, het treed op bij 298k wat rond kamertemperatuur is! Dat is een super combinatie van toevaligheden! Alhoewel Sherlock Holmes zei dat het universum zelden zo lui is. Desalwelteplus vind ik dit goed gevonden van je :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Dec 2020, 20:44

Aangezien we in het geek topic zitten, volgt er nu een geeky post. :bigsmile

Nu lees ik ook nog:
Het mengen van ethanol en water is exotherm; bij 298 K kan de mengwarmte (afhankelijk van de gebruikte mengverhouding) oplopen tot 777 J/mol.


Dat kun je er gewoon aan rekenen lijkt me. Geen idee of ik nu cruciale denkfouten maak, en ik maak in elk geval een paar grove aannames:

Een druppel water is ongeveer 0,05 ml (net even opgemeten met zo'n plastic pipetje, ca. 20 druppels in 1 ml).

Een mol water is 18 gram of ml (1 op 1 conversie van grammen naar ml gaat voor water op bij 4 °C, maar het zal ongeveer kloppen bij 25 graden). Dus toevoegen van een druppel water aan een alcohol-wateroplossing levert een maximale mengwarmte van 0,05/18 x 777 = 2,16 J

Nu weet ik nog dat een calorie was gedefinieerd als de benodigde energie om 1 gram water 1 graad te verwarmen. 1 calorie = 4,19 J, dus met die 2 Joule kan 1 gram water ongeveer 0,5 graden worden verwarmd en een dram van zeg 25 ml (= 25 gram ervan uitgaande dat deze voornamelijk uit water bestaat :lol: ) dus 0,5/25 = 0,02 graden. En da's met slechts 1 druppel.

En dan moet het water dat je toevoegt natuurlijk niet zelf al warmer of kouder zijn dan de whisky zelf, dan gaat dit allemaal niet meer op lijkt me.
5 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Dec 2020, 21:04

Geweldig dit.

Weet je ook waarom je die geïsoleerde Norlan glaasjes moet hebben om het volle potentieel uit je whisky experience te halen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 583
Lid geworden op: 04 Nov 2016, 09:46
Locatie: Kattûk

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor DvdB » 03 Dec 2020, 22:43

Net even een uurtje 'tita tovenaar' uitgehangen met vrouwlief erbij voor de wat neutralere neus/mening.
2 kleine drammetjes (2ml) Glenlivet illicit als basis.

Net in het glas : zoetig (honing, perzik) beetje ouderwetse knutsellijm
In het ene glaasje gelijk 4 druppels water >> de neus wordt een heel stuk zoeter met ook behoorlijk wat hout.
(Als je zegt dat het 2 verschillende whisky's zijn geloof ik dat)

Na 15 minuutjes is de onverdunde wat frisser/zuurder geworden (denk aan die oud-hollandsche harde roze peren/frambozensnoepjes)
De verdunde versie is minder houterig geworden, wel duidelijk citrus/sinasappel. Qua smaak proef je dat hij wat verdund is en het mondgevoel is ook wat dunner/wateriger.

Bij de onverdunde nu de eerste 2 druppels water >> iets zoeter lijkt het (nog geen hout) ; "kerst" zegt mijn vrouw, maar zonder kaneel en steranijs .. Na 10 minuten komt ook hier het hout naar boven , plus nog steeds lijm (boenwas)
De volgende 2 druppels toegevoegd : het hout blijft aanwezig, wel wat dunner/wateriger (lijkt me logisch). Hij is nu nagenoeg hetzelfde als het glaasje waar gelijk 4 druppels water bijgingen.

Inmiddels zijn we een uurtje verder :
De glaasjes ontlopen elkaar niet veel. De 2 x 2 druppels lijkt iets zoeter (ik) of iets meer boenwas (vrouw) dan gelijk de 4 druppels.

Zijn we nu echt heel veel wijzer geworden ? kweenie :lol:
Wat het leuk ? zekers ! :violin

Dirk
7 x

Gebruikersavatar
Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 762
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 22:00
Locatie: Noord-Brabant

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 03 Dec 2020, 23:08

Reichenbach schreef:Geweldig dit.

Weet je ook waarom je die geïsoleerde Norlan glaasjes moet hebben om het volle potentieel uit je whisky experience te halen.

Iemand die zo’n zwart Norlan glas heeft? Ziet er onwijs gaaf uit, maar kan in het echt mss alleen maar tegenvallen...?
0 x

Gebruikersavatar
BarryM
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 00:46
Locatie: Harderwijk

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor BarryM » 04 Dec 2020, 00:39

Ruud2612 schreef:
Reichenbach schreef:Geweldig dit.

Weet je ook waarom je die geïsoleerde Norlan glaasjes moet hebben om het volle potentieel uit je whisky experience te halen.

Iemand die zo’n zwart Norlan glas heeft? Ziet er onwijs gaaf uit, maar kan in het echt mss alleen maar tegenvallen...?

Zelfde vraag voor mij. Ik lees vooral dat het erg licht voelt qua kwaliteit tegenover de andere helft die ze geweldig vinden.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Dec 2020, 20:44

Gewoon lekker een Copita of een regulier glencairn joh. Al die commerciële glaasjes. Ze kosten een hoop maar of ze nou echt wat opleveren... :lol:
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Apr 2021, 17:10

DvdB schreef:
Fat Bastard! schreef:
Giraffe schreef:Nooit van gehoord ook, van dat water toevoegen.


Het toevoegen van slechts een paar druppeltjes water aan de whisky in je glas brengt een chemisch procesje aan gang waardoor de drank iets opwarmt. Hierbij komen andere geuren en dus smaken vrij. "de whisky opent zich hierbij" wordt vaak gezegd.

Uiteraard kan een beetje toegevoegd water ook het scherpe randje wegnemen van cask strength whisky maar wat Reichenbach zegt, niet alle single malts worden beter van toevoeging van water!


Best interessant dat wel/niet een drupje water erbij. En daardoor het (kleine) verschil in temperatuur. Vanuit mijn eerdere werk als laborant denk ik dat een druppel water van normale temperatuur nauwelijks iets doet met een oplossing/mengsel (CS Whisky) van zeg maar ± 42% water en 58% alcohol. Behalve dat het de mengverhouding verandert cq de Whisky verdunt. Als er wel een ‘reactie’ zou plaatsvinden zou er dan ook een (waarneembaar?) verschil zijn tussen 2 keer 1 druppel toevoegen of in 1 keer 2 druppels? En wat als je aan een Whisky een druppel pure neutrale alcohol toevoegt? Komen er dan ook nieuwe geuren vrij of sluit de Whisky zich dan juist .. ? Wat op zich ook een verschil zou moeten geven.
Ik denk dat het met de oppervlaktespanning te maken heeft. Door het toevoegen van een druppel water verandert deze iets en dat zorgt er dan weer voor dat bepaalde geuren/aroma’s makkelijker naar boven komen ?
Nogmaals : interessante materie. En het blijft giswerk en een boeiend fenomeen die Whisky van ons waar we uren over kunnen blijven bomen, mijmeren, ouwehoeren .. enz ; heerlijk !

ps .
toch maar eens op zoek naar een flesje klinische 99,7+% ethanol (zonder methanol :Tongue) om een drammetje een beetje mee aan te dikken.


Dirk
Even een oud onderwerp:
Had ik onlangs toch het idee dat de whisky iets lauw was geworden toen ik een scheutje water in de CS deed om hem wat te openen. Ik stak nog een vinger in de beker om te controleren of ik er niet per ongeluk warm water in had gedaan.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten