Whiskey Uncovered In Antarctica, 100 Years Later

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Piet
Moderator
Moderator

Whiskey Uncovered In Antarctica, 100 Years Later

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Nov 2009, 15:00

Bron: http://www.globalpost.com/ Explorer Ernest Shackleton's Whiskey Uncovered In Antarctica, 100 Years Later. GlobalPost 22 oktober 2009.

Afbeelding

Na meer dan een eeuw zijn twee kratten met Schotse Whisky die toebehoorden aan de pool explorer "Ernest Shackleton" in het Antarctische ijs gevonden. De Charles Mackinlay & Co. whisky was begraven onder een hut gebouwd en gebruikt gedurende Shackleton's niet erg geslaagde Zuid-pool expeditie in 1907-1909. De kratten die volledig in het ijs zitten zijn in januari 2006 al gevonden maar konden niet geborgen worden.
In 1907 nam Shackleton vijfentwintig kratten Scotch mee bij vertrek van zijn expeditie naar de Zuidpool.

De "New Zealand Antarctic Heritage Trust" gaat proberen, in januari 2010 tijdens de Antarctische zomer, de kratten nu met speciaal gereedschap heel uit het ijs te halen. De kratten en flessen zullen vervolgens in Nieuw Zeeland geconserveerd worden alvorens ze weer naar de hut op Cape Royds worden teruggebracht, waar de stichting tracht de hut van Shackleton's team weer in de originele staat te restaureren.

"I personally think they must have been left there by mistake, because it's hard to believe two crates would have been left under the hut without drinking them." Aldus Al Fastier programma manager van de New Zealand Antarctic Heritage Trust. Fastier zij ook dat hij niet in de verleiding komt de whisky te proeven omdat hij liever wil dat de mystiek rond de eeuw-oude drank behouden blijft. "Het zou verschrikkelijk zijn om deze te proeven en te ontdekken dat hij waardeloos is" zij hij op Radio New Zealand. BBC Today: Monday 16th November: Ice Whisky.

De distillateurs "Whyte and Mackay" die eigenaar zijn van het merk McKinlay, zijn er op gespinsd een fles in handen te krijgen of in elk geval wat te kunnen proeven van deze niet meer te krijgen blend. Hun master blender, Richard Paterson, zei: "We might even get enough to be able to take a stab at recreating it."
Laatst gewijzigd door Piet op 19 Nov 2009, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: URLs toegevoegd
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whiskey Uncovered In Antarctica, 100 Years Later

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Nov 2009, 19:08

Nog wat informatie, het meeste is dubbel op maar wel wat foto's.
"Shackleton's whisky to be dug up" op BBC News at Six.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Nov 2009, 08:15

Ik had het bericht eerder deze week inderdaad ook al gelezen op een Nederlandse pagina: www.waarmaarraar.nl. Ben benieuwd!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Nov 2009, 11:29

Raar maar waar maar op "WaarMaarRaar" staat dus precies het omgekeerde verhaal van wat ik op meerdere plaatsen elders lees. Volgen "WaarMaarRaar" is het op initiatief van Whyte & Mackay terwijl het toch echt een initiatief van http://www.heritage-antarctica.org/aht.htm is om dit "cultureel erfgoed" te behouden.

We zullen maar denken dat luisteren, interpreteren en vertalen ook een vak is dat ze bij "WaarMaarRaar" nog niet zo goed onder de knie hebben. Ook geen bronvermelding dus controleren kunnen we het niet.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 19 Nov 2009, 16:23

De kratten en flessen zullen vervolgens in Nieuw Zeeland geconserveerd worden alvorens ze weer naar de hut op Cape Royds worden teruggebracht, waar de stichting tracht de hut van Shackleton's team weer in de originele staat te restaureren

Als ze snel geld willen maken kunnen ze beter die flessen verkopen dan daar nutteloos neer te zetten.
Zal er niet storm lopen met bezoekers. Of gaat de eerst volgende whiskyreis naar Antarctica. :?:
0 x

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Re: Whisky Weetje van de Week vragen en opmerkingen

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 22 Nov 2009, 19:39

Whisky onder Pool kap Antartica. (Bron standaard BE) and own resource

Wisten jullie dat Drankenfabrikant Whyte&Mackay serieuze plannen heeft om onder het Antactische ijs te gaan boren om een tweetal kratten oude Schotse whisky te bemachtigen? Deze zijn aldaar op of rond 1909 verloren gegaan door de Britse avonturier Sir Ernets Shackleton.

Genoemde fabrikant wil testen of het mogelijk is de honderd jaar oude McKinlay and Co whiky opnieuw op de markt te brengen.

Het Nieuw Zealandse erfgoedfonds zou in Januari willen proberen om met speciale boren en een speciale boortechniek de kratten onder het ijs te doen losmaken, deze kratten zitten ingevroren in de buurt van Cape Royds, hier stond vroeger de expeditie hut van Shackleton, in 2006 werden deze onder de vloerplanken aangetroffen.

Volgens de "masterblender"van Whyte&Mackay Mr. Richard Paterson zla de whisky nog steeds de zelfde smaak hebben als honderd jaar geleden, mocht de whisky geborgen worden dan is hij van plan deze ""na te maken"" en dan weer op de markt te brengen. Hij zou terug moeten naar Scotland :Slainte Richard, uit eindelijk is hij hier geboren citaat.

( is whisky nu mannelijke of vrouwelijk???)

In mijn functie als Marine Superintendent heb ik diversen bergingen aller aard offshore mogen meemaken, helaas zulks een nog nooit, denk dat wanneer uit eindelijk de missie gelukt zal zijn, deze voor ons sterfelijken (gelet op de prijs aldan)onbereikbaar zal zijn.

Misschien leuk om te weten, niet belangrijk maar toch.

Groet Ger
0 x

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 22 Nov 2009, 19:48

Zag dat er al een vermelding is geweest over dit item, zo zie je maar weer dat het de moeite waard is om regelmatig de site door te spitten, allen ontbreekt het welk eens aan de tijd hiervoor. Ben eigenlijk tot dit gekomen doordat wij recentelijk met een aantall Collega,s de Berging van Herald off Free Enterprise bespraken ( veerboot welke bij Zeebrugge)
op onnavolgbare wijze (gelukkig) maar is vergaan, althans als de ware toedracht van de Estonia oot wordt gekend. een collega welk weet heeft van mijn voorkeur whisky,s verwees mij hierna.

Excuus voor de dubbel vermelding hiervan.

Groet Ger :Cry
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Nov 2009, 20:40

Excuus is niet nodig Ger.
Het is al mooi dat je de moeite nam. Ik heb het ook vertaald en samengevat uit een Engelstalige publicatie
Later bleek er ook een NL versie te zijn maar daar stond e.e.a. echt fout in.

Volgende keer maar weer.
0 x

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 23 Nov 2009, 18:32

Dan blijft bij toch nog de vraag open Whisky vrouwelijk of mannelijk?????? Ben zeer benieuwd :o
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Nov 2009, 18:47

Van Dale zegt:

whis·ky [wiskie] de; m -’s sterkedrank, gedistilleerd uit gerst of andere graansoorten: Schotse ~

Mannelijk dus... Maareh.. Mannelijk, vrouwelijk... wie is daar mee bezig? Is toch alleen voor Duits en Frans belangrijk...
0 x

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 23 Nov 2009, 19:06

Jaydie es ist nuer fuer dass wissen wichtig. :idea: groet Ger
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Nov 2009, 19:12

Es ist nur für das wissen wichtig... Ah, gewoon 'leuk' / handig om te weten :lol:
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Feb 2010, 20:42

'Oud' nieuws nogmaals gepubliceerd:

Whisky zuidpoolreiziger na 100 jaar gevonden

Volgens mij gaat het namelijk om hetzelfde verhaal... :?
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 05 Feb 2010, 22:31

Ja, zelfde verhaal. Ik werd vanmiddag hier in Charleston door de NCRV gebeld en kort geinterviewd wat ik ervan vond. Je kunt het nog beluisteren op de site.NCRV twee - KRanenborg tussen 17 en 19. Het interview zit ergens tussen 18:30 en 18:45.
Kan het hier zelf niet horen, want de site laat geen Amerikaanse ip adressen door.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 07 Feb 2010, 20:29

macoffringa schreef:Ja, zelfde verhaal. Ik werd vanmiddag hier in Charleston door de NCRV gebeld en kort geinterviewd wat ik ervan vond. Je kunt het nog beluisteren op de site.NCRV twee - KRanenborg tussen 17 en 19. Het interview zit ergens tussen 18:30 en 18:45.
Kan het hier zelf niet horen, want de site laat geen Amerikaanse ip adressen door.

Misschien kan iemand mij helpen hier die verstand van computers heeft. Ik krijg het niet te horen en ik heb wel een Nederlandse IP adres. Ik krijg re zien dat de extensie een .wmv is en ik wordt gevraagd of ik windows media player dit af wil laten spelen. Als ik ja klik krijg ik dit te zien: Kan het bestand niet afspelen. Mogelijk biedt de speler geen ondersteuning voor het bestandstype of de codec die is gebruikt om het bestand te comprimeren.
Ik heb ook op internet voor een codec gekeken, maar kan het niet vinden

Jock
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”