Gordon & MacPhail stopt met onafhankelijke bottelingen
-
- Forum goeroe
Gordon & MacPhail stopt met onafhankelijke bottelingen
Bron: https://whiskymag.com/articles/gordon-macphail-to-stop-independent-bottlings
Met de veranderende markt en de twee eigen distilleerderijen gaan ze zich alleen op het laatste richten.
Wel jammer, de (vooral oudere) bottelingen die van G&M uitkomen staan bij mij tegenwoordig hoog in het wensenlijstje. Maar de komende tientallen jaren kunnen we nog genoeg bottelingen verwachten uit de voorraad die ze nu nog hebben liggen.
Met de veranderende markt en de twee eigen distilleerderijen gaan ze zich alleen op het laatste richten.
Wel jammer, de (vooral oudere) bottelingen die van G&M uitkomen staan bij mij tegenwoordig hoog in het wensenlijstje. Maar de komende tientallen jaren kunnen we nog genoeg bottelingen verwachten uit de voorraad die ze nu nog hebben liggen.
10 x
-
- Top bijdrager
Re: Gordon & MacPhail stopt met onafhankelijke bottelingen
Ok, ze geven er een mooie officiële marketingdraai aan, maar ik vind dit op zich wel groot nieuws - immers, als één van de grootste en oudste IB's met misschien sommige van de langstlopende contracten en beste relaties met de distilleries niet meer aan new make geraakt, wat is dan het knock-on effect voor de rest van de markt?
Ik weet dat bijvoorbeeld Signatory ook al zo happig niet meer is om vaten te bottelen specifiek voor (een groep van) shops, en waar het vroeger pakweg 15 vaten waar je kon uit kiezen en er gerust 3, 4, 5 vaten gebotteld konden worden indien er genoeg animo was, het er nu nog een handvol zijn en er nog eentje gebotteld wordt.
Cadenhead's klaagt ook steen & been dat ze amper nog betaalbare vaten kunnen kopen - en opnieuw: dat zijn allemaal grote lokale spelers die én de contacten hebben, én de relaties - en misschien ook wel de goodwill van de distilleries.
Ik weet dat bijvoorbeeld Signatory ook al zo happig niet meer is om vaten te bottelen specifiek voor (een groep van) shops, en waar het vroeger pakweg 15 vaten waar je kon uit kiezen en er gerust 3, 4, 5 vaten gebotteld konden worden indien er genoeg animo was, het er nu nog een handvol zijn en er nog eentje gebotteld wordt.
Cadenhead's klaagt ook steen & been dat ze amper nog betaalbare vaten kunnen kopen - en opnieuw: dat zijn allemaal grote lokale spelers die én de contacten hebben, én de relaties - en misschien ook wel de goodwill van de distilleries.
5 x
-
- Senior
Goh, dat is wel een mijlpaal zeg. Ze kochten dus uitsluitend new make en rijpten het vervolgens zelf. Die aanpak is blijkbaar zelfs voor hun niet langer rendabel.
Ben zelf wel een fan van G&M met hun gigantische aanbod van single casks. Gezien hun voorraad nog steeds groot is, blijven ze de komende jaren nog volop bottelen. Maar niets is voor eeuwig...
Hoogste tijd voor een nieuw whisky loch!
Ben zelf wel een fan van G&M met hun gigantische aanbod van single casks. Gezien hun voorraad nog steeds groot is, blijven ze de komende jaren nog volop bottelen. Maar niets is voor eeuwig...
Hoogste tijd voor een nieuw whisky loch!
0 x
-
- Forum goeroe
Koning schreef:Ze kochten dus uitsluitend new make en rijpten het vervolgens zelf. Die aanpak is blijkbaar zelfs voor hun niet langer rendabel.....
Wat ik begreep is dat steeds meer distillery's dit niet meer willen. Dus als distillery's geen spirit meer willen leveren aan G&M houdt het ook op.
0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Lijkt me dat hun distillery label bottelingen (Mortlach 15 etc.) dan als eerste zullen verdwijnen. Die hebben inmiddels ook een prijspeil bereikt waarbij ze eigenlijk niet meer kunnen concurreren met de OB's. Voorlopig zullen de single cask connoiseurs choice bottelingen nog wel blijven bestaan. Blijkbaar heeft men nog voor tientallen jaren voorraad liggen. Die worden dan gemiddeld wel steeds ouder en dus duurder.
En hoe de vlag er over 10 - 15 jaar bij hangt weet natuurlijk niemand, dus wie weet komen ze er op termijn nog op terug.
En hoe de vlag er over 10 - 15 jaar bij hangt weet natuurlijk niemand, dus wie weet komen ze er op termijn nog op terug.
0 x
-
- Senior
Ben vooral benieuwd wat we er bij Benromach van terug gaan zien aangezien ze “gaan focussen op hun 2 eigen distillerderijen”. Ben n enorme fan van Benromach dus kan wellicht meer moois verwachten 

1 x
-
- (Whisky)Professional
Erg jammer, maar snap de overweging wel. Blijft wat gissen, maar kan me voorstellen dat zij zich terugtrekken als de prijs van spirit te duur wordt. Of eigenlijk "als zelfs zij zich terugtrekken"....
2 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
-
- Senior
Pin me hier niet op vast, maar ik meen me vaag te herinneren dat toen Cadenhead een soortgelijke aankondiging deed er ook ergens vermeld werd dat hun business er uit bestond whisky in bulk te kopen als de markt in een dip was in zulke hoeveelheden dat ze genoeg hebben tot de volgende dip in de markt. Helaas blijft de volgende dip een beetje uit.
Het is dus wachten wanneer alle productie uitbreidingen en nieuwe distilleerderijen tot een nieuw whisky meer leiden...
Het is dus wachten wanneer alle productie uitbreidingen en nieuwe distilleerderijen tot een nieuw whisky meer leiden...
0 x
-
- (Whisky)Professional
fritsk schreef:Helaas blijft de volgende dip een beetje uit.
Je moet je afvragen of je een whisky dip wilt... Want hoewel dat in 1e instantie bij veel mensen zal leiden tot het idee, 'jippie, veel lagere prijzen' leidt het bij mij als bottelaar eigenlijk tot de reactie 'oké, dan release ik niks en wacht tot de dip voorbij is'. De actie van G&M geeft aan dat het wringt aan de inkoop kant als het om new make gaat (en dat klopt, je kunt amper aan new make komen omdat de distilleries er op broeden als een kip op haar eieren) en het wringt al bijna 2 jaar in de vaten markt. En dat het daar wringt komt omdat de new make kant opdroogt. Dus bottelaars lopen er allemaal tegenaan dat je of amper nog vaten koopt, of als je iets koopt dat het veel te duur is. Dan moet het nog whisky worden en als je dan net in een dip zit kun je kiezen; laten liggen of er geld achteraan gooien.
Stabiliteit zou prettig zijn, ik zien dingen voorbij komen die nergens op slaan. Bijvoorbeeld een 2009 Glenrothes op rode wijnvaten

3 x
-
- Top bijdrager
WhiskyDudes schreef:fritsk schreef:Helaas blijft de volgende dip een beetje uit.
Stabiliteit zou prettig zijn, ik zien dingen voorbij komen die nergens op slaan. Bijvoorbeeld een 2009 Glenrothes op rode wijnvatendie met bescheiden marges al € 170 RRP zal kosten.
Dat klinkt niet heel hoopgevend voor de toekomst. Neem aan dat leukere vaten dan nog een stukje duurder zijn. Rode wijnvaten zijn volgens mij niet de beste vaten… een enkele keer kan het leuk uitpakken, maar meestal niet echt

2 x
-
- Top bijdrager
WhiskyDudes schreef:.
Stabiliteit zou prettig zijn, ik zien dingen voorbij komen die nergens op slaan. Bijvoorbeeld een 2009 Glenrothes op rode wijnvatendie met bescheiden marges al € 170 RRP zal kosten.
Hoe verwacht jij dat de whiskymarkr zich de komende 5-10 jaar zal ontwikkelen?
0 x
-
- (Whisky)Professional
Pff, da's echt koffiedik kijken hoor, er spelen zoveel zaken een rol dat ik me daar niet aan waag! (inflatie - recessie - kartel vorming
)
Die laatste licht ik toe; opvallend dat sinds het officiële vertrek van de UK uit de EU de prijzen stevig zijn gaan stijgen en er collectief geen newmake meer wordt verkocht aan brokers / bottelaars. (een enkele startup daargelaten, maar een hoggie newmake voor 10K is eigenlijk newmake voor 8 yo prijzen.)

Die laatste licht ik toe; opvallend dat sinds het officiële vertrek van de UK uit de EU de prijzen stevig zijn gaan stijgen en er collectief geen newmake meer wordt verkocht aan brokers / bottelaars. (een enkele startup daargelaten, maar een hoggie newmake voor 10K is eigenlijk newmake voor 8 yo prijzen.)
2 x
-
- Senior
Waarom zouden ze eigenlijk geen new make meer willen verkopen aan ib’s. Je zou zeggen dat het toch ook snelle cash oplevert en dat ze meer volume kunnen produceren. Daar worden de aandeelhouders vaak wel blij van.
0 x
-
- Senior
Hubert schreef:Waarom zouden ze eigenlijk geen new make meer willen verkopen aan ib’s. Je zou zeggen dat het toch ook snelle cash oplevert en dat ze meer volume kunnen produceren. Daar worden de aandeelhouders vaak wel blij van.
Schaarste creeren.
IBs levert uiteindelijk alleen maar concurrentie in de winkel op, en zolang de meeste IB's nog niet hun eigen distillery up and running hebben kan men hier nog wel een tijdje mee weg komen.
Totdat er tenminste genoeg nieuwe distilleries in de EU zijn die lekker spul voor een leuke prijs in de markt zetten.
Als ze niet voortijdig door Diageo opgekocht worden zoals Stauning...
0 x
-
- Top bijdrager
Hubert schreef:Waarom zouden ze eigenlijk geen new make meer willen verkopen aan ib’s. Je zou zeggen dat het toch ook snelle cash oplevert en dat ze meer volume kunnen produceren. Daar worden de aandeelhouders vaak wel blij van.
Dat is inderdaad een strategie om het schip varend te houden tijdens periodes waar whisky sales in een dip zitten. Maar gezien er nu wereldwijd een gigantisch stijgende vraag is naar het spul en we in een tijd zitten waar productie in quasi elke distillery wordt opgetrokken zijn ze uiteraard niet happig meer om hier een (klein) deel van te verkopen aan derde partijen. Ik weet niet wat gevraagd/gekregen wordt voor new make, maar dat zal vermoedelijk maar een fractie zijn van gerijpte whisky, en net daar zit het geld momenteel.
In Indië alleen is de verkoop van enkel Schotse whisky sinds 2020 verdubbeld. In China verdubbelt de import quasi elk jaar. Mocht ik een distillery bezitten ik zou het ook wel weten.
1 x
Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”