Twee nieuwe distillerijen in Campbeltown op komst

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Twee nieuwe distillerijen in Campbeltown op komst

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 17 Feb 2022, 16:11

Zijn ze daar dan helemaal vergeten dat de distellerderijen zijn verdwenen omdat er een tekort ontstond aan water? Overigens vind ik Glenscotia een fijne ditillerderij.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Feb 2022, 16:38

Erik1908 schreef:[Maar de BS marketing was wat je zegt, verbluffend goed. Hadden ze die energie maar in het stoken gestopt.

Ik draag 'm voor als quote van de maand! :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 17 Feb 2022, 17:00

gerritbakker57 schreef:Zijn ze daar dan helemaal vergeten dat de distellerderijen zijn verdwenen omdat er een tekort ontstond aan water? Overigens vind ik Glenscotia een fijne ditillerderij.

Eens vwb Glen Scotia. Maar de Campbeltown distilleries werden toch weggevaagd omdat ze kwantiteit boven kwaliteit plaatsten?
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Feb 2022, 19:11

gerritbakker57 schreef:Zijn ze daar dan helemaal vergeten dat de distellerderijen zijn verdwenen omdat er een tekort ontstond aan water? Overigens vind ik Glenscotia een fijne ditillerderij.
Is dat zo? Ik meen gebrek aan kwaliteit (niet voldoen aan de toenmalige smaak?), de depressie en het wegvallen van afzet vanwege de drooglegging in Amerika.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Feb 2022, 19:16

Cask1988 schreef:... Bovendien is Campbeltown als regio al zo lang op sterven na dood met 1-2 actieve distilleries, dat een échte typische Campbeltown stijl haast opnieuw uitgevonden moet worden.
In de tijd dat er nog tien distilleerderijen stonden werd het beschreven als een potente, volle en sterk smakende whisky die niet makkelijk was op te nemen in de destijds populaire blends. De contrabas van het orkest.

In het zelfde boek wordt Islay met de violen vergeleken; rond en vriendelijk en niet zo zwaar en sterk van smaak in vergelijk met Campbeltown. Een belangrijke speler in de blend.

Denk ik wel dat je als nieuwe stokerij de Campbeltown regio eer aan wil doen, je toch op zijn minst een poging zou moeten doen de Campbeltown stijl te benaderen. Wat die stijl ook maar mag zijn.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 17 Feb 2022, 19:51

Reichenbach schreef:
Is dat zo? Ik meen gebrek aan kwaliteit (niet voldoen aan de toenmalige smaak?), de depressie en het wegvallen van afzet vanwege de drooglegging in Amerika.

Er waren op het hoogtepunt circa 12 distillerderijen. Deze gebruikten dermate veel vers water dat het dorp Campbeltown droog kwam te staan. Dit, naast misschien nog wel een aantal oorzaken heeft tot het einde van de hoogtijdagen geleid.
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 17 Feb 2022, 21:00

gerritbakker57 schreef:
Reichenbach schreef:

Er waren op het hoogtepunt circa 12 distillerderijen. Deze gebruikten dermate veel vers water dat het dorp Campbeltown droog kwam te staan. Dit, naast misschien nog wel een aantal oorzaken heeft tot het einde van de hoogtijdagen geleid.

Dat van te weinig vers water voor zoveel distilleries in die regio geloof ik graag. Alleen ik heb dat verhaal nooit gehoord, als zijnde de oorzaak van de ondergang van Campbeltown whisky. Interessant gegeven.

Overigens heb ik wel eens begrepen dat het om 27 stokerijen in de hoogtijdagen ging. Dat vind ik voor zo'n kleine stad/dorp overigens erg veel.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Feb 2022, 21:22

Erik1908 schreef:
Overigens heb ik wel eens begrepen dat het om 27 stokerijen in de hoogtijdagen ging. Dat vind ik voor zo'n kleine stad/dorp overigens erg veel.

Waren volgens mij ook wel wat moonshiners bij maar er zijn er een stuk of 30 geweest. Ene D. Stirk heeft hier wel eens een boek over geschreven, wat overigens niet te lezen is. Wat een gortdroge tekst. Zoals hij zijn tastings doorspekte met schuine moppen zo oersaai is dat boek.
1 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 17 Feb 2022, 21:26

Ik kwam dit tegen. The Distilleries of Campbeltown

Mod Edit: Link even opgeknapt (edwin)
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Feb 2022, 22:13

Oogadal schreef:Dat maakt toch helemaal niks uit Arthur? Je ziet het aan Waterford. Een BS marketing verhaal, een blauwe fles en hatsee, cashen. En het rare is dat zelfs liefhebbers het nog goed vinden ook wat ze daar de poort uitkruien. Dus de markt is er zeker voor, je huurt een wollige tekstschrijver in met een verhaal over "lokaal" een "duurzaam", die doen het goed, sjieke fles uitzoeken en het belangrijkste; belachelijk duur in de markt zetten. Het lijkt soms wel alsof hoe duurder hoe makkelijker het verkoopt. (behalve als Indie bottelaar uiteraard, dan is het € 6 x aantal jaren... ) :P

Goed punt goed punt :P
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Feb 2022, 22:14

Erik1908 schreef:Overigens heb ik wel eens begrepen dat het om 27 stokerijen in de hoogtijdagen ging. Dat vind ik voor zo'n kleine stad/dorp overigens erg veel.

Niet alles stond in de bebouwde kom van Campbeltown hè. Campbeltown als regio strekt ruimer dan alleen t dorp ;)
0 x
Afbeelding

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 17 Feb 2022, 23:19

Altijd leuk om te horen dat er nieuwe distilleries op komst zijn. Maar, zoals hier al gezegd, wel dus nog flink wat geduld hebben voordat er enigszins serieuze whisky op de markt komt.
1 x
Afbeelding Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 18 Feb 2022, 11:08

DR kan best een leuk project worden van deze 3 heren :goedgedaan
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 18 Feb 2022, 16:51

Oogadal schreef:
Cask1988 schreef:
Fat Bastard! schreef:Raasay heeft ook geen 3,5 jaar gewacht met uitbrengen van hun eerste bottelingen. Ondanks dat zij de oprichters zijn van Machrihanish wil dit natuurlijk niet zeggen dat ze daar niet meer tijd gaan nemen. We gaan het zien.

Nee maar los daarvan. Na 3.5 jaar zet je doorgaans geen spul op de markt van gedenkwaardige kwaliteit of iets wat representatief is voor wat een 10-12yo kan brengen. Vooral ‘zooi’ voor verzamelaars die kicken op teksten met inaugural en batch 1 en first release erin verwerkt.

Dat maakt toch helemaal niks uit Arthur? Je ziet het aan Waterford. Een BS marketing verhaal, een blauwe fles en hatsee, cashen. En het rare is dat zelfs liefhebbers het nog goed vinden ook wat ze daar de poort uitkruien. Dus de markt is er zeker voor, je huurt een wollige tekstschrijver in met een verhaal over "lokaal" een "duurzaam", die doen het goed, sjieke fles uitzoeken en het belangrijkste; belachelijk duur in de markt zetten. Het lijkt soms wel alsof hoe duurder hoe makkelijker het verkoopt. (behalve als Indie bottelaar uiteraard, dan is het € 6 x aantal jaren... ) :P

Word dit bedoeld :
https://www.catawiki.com/nl/l/55582013- ... -2020-70cl
Sorry, is off Topic, ik weet, maar toch :?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Feb 2022, 18:03

Yep, dat bocht. :gnif
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”