Geen kortingen hoger dan 25%

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2463
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 16 Jun 2021, 12:54

Stunten met hoge kortingen voorbij.
Nu komen bij whisky kortingen hoger dan 25% bijna nooit voor maar toch.
Geldt dit dan ook voor de dozenschuivers of gaan zij de 'adviesprijs' dan fictief bijstellen?

Nieuwe drankwet per 1 juli
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Jun 2021, 13:34

Voor de hele grote jongens is dit niet zo'n groot probleem. De boete is maximaal €5440,-. Voor een appie peanuts.
Wel kan er last onder dwangsom opgelegd worden, maar ik heb geen idee wat de hoogte is van die dwangsom. Maar misschien kan dat dan alsnog uit.
0 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Daan » 16 Jun 2021, 14:18

Voor whisky niet zo'n issue inderdaad, maar ik denk voor wijnen of ports toch wel behoorlijk schadelijk.
Als ik kijk hoe vaak er in de Gall & Gall foldertjes kortingen van 50 % staan (2 halen 1 betalen of 50 % korting op 3 of 6 flessen)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 16 Jun 2021, 17:50

Voornamelijk ellendig voor wijn en goedkope alcohol mixers voor nu. Maar alcohol wordt met deze wet steeds meer de volgende maatschappelijke heksenjacht. Het nieuwe roken.. nu de tabak weg is uit het zicht bij alle verkooppunten (behalve rookhuizen) en steeds onaantrekkelijker gemaakt wordt met vage foto’s en merkneutrale pakjes, gaat de aandacht steeds verder verlegd worden naar alcohol.

Maak je geen illusies, die nieuwe drankwet is pas het begin, een eerste stap in een lang proces. Want ze kunnen een samenleving op dit soort thema’s nou eenmaal niet in 1x een grote stap laten zetten. Zoiets doen ze heel strategisch. Over afzienbare tijd mogen aanbiedingen op alcohol überhaupt niet meer, zal het verkopen van tabak in een supermarkt of een Kruidvat verboden gaan worden, gevolgd door algeheel alcohol verkoopverbod in bv. de supermarkten.

Ik ben benieuwd hoe we over 20 jaar erbij zitten... Kijkend met een schuin oog naar de opmars van bv. 0.0 bier, zou het me niets verbazen als we dan aan de Johnnie Walker 0.0 zitten omdat 1 of andere mafkees een alternatief heeft gevonden op alcohol wat qua geur, smaak en sensatie net zo complex is als whisky. :roll:
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Jun 2021, 19:44

Daan schreef:Voor whisky niet zo'n issue inderdaad, maar ik denk voor wijnen of ports toch wel behoorlijk schadelijk.
Als ik kijk hoe vaak er in de Gall & Gall foldertjes kortingen van 50 % staan (2 halen 1 betalen of 50 % korting op 3 of 6 flessen)

Wijn koop ik vaak per doos als er een actie is van 6 voor 4 (of 6 voor 3. Heb ik genoeg tot de volgende actie.
Waarschijnlijk zal de adviesprijs dan wel wat omlaag gaan zodat er inclusief kortingacties nog steeds dezelfde omzet kan worden gehaald. Netto wordt er dan niet heel veel meer of minder verkocht en gedronken.

Geldt dit trouwens ook voor de groothandel zoals Makro?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

BasG94
Senior
Senior
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 Aug 2020, 22:01

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 16 Jun 2021, 20:51

Wie bepaalt wat de basisprijs is? De overheid gaat toch niet berekenen wat een flesje moet kosten om daarna te toetsen of meer dan 25% korting is gegeven? Ik denk dat het meer symbolisch is om het aantrekkelijk maken van drank door ‘te stunten’ met hoge kortingen te verbieden. Als een slijter besluit om zijn waren onder kostprijs aan te bieden zonder kortingsticker dan is er denk ik weinig aan de hand.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 16 Jun 2021, 21:09

Maar je denkt toch hoop ik niet dat bv Schotse whisky of Franse wijn producenten ineens een veel lagere inkoopprijs gaan rekenen voor de Hollandse importeurs en winkels, uit medelijden voor de nieuwe Drankenwet? :HitHead
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Jun 2021, 22:18

Natuurlijk niet, maar ik denk ook niet dat de slijter op iedere aanbieding dezelfde marge draait.
Mijn zwager heeft jarenlang aan bedrijven als de Mediamarkt geleverd. Het kwam regelmatig voor dat een scherpe aanbieding onder de inkoopprijs werd verkocht.
Bij drank zal het verschil tussen basisprijs en aanbieding wat kleiner worden. De eerste gaat een beetje naar beneden, de laatste iets meer omhoog waarbij het verschil 25% blijft. Gemiddeld wordt er nog steeds een gezonde winst gemaakt (hoop ik tenminste voor de ondernemer). De grootverbruiker die alleen de aanbiedingen koopt zal er wat last van krijgen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 16 Jun 2021, 22:38

Ik ben geen ondernemer dus misschien zie ik ergens dingen over het hoofd maar ik vind die gedachte wel redelijk optimistisch. Ik kan me heel goed voorstellen dat ondernemers hier ook behoorlijk last van krijgen. Bij een mega bedrijf als media markt is de business case compleet anders dan bij een kleine ondernemer in een hele specifieke markt. Zoals ik m zie moet het ergens geld gaan kosten zodra de inkoop gelijk blijft en je de kostprijs moet verlagen om dezelfde scherpe aanbieding als vandaag de dag te kunnen bieden. De huur van je pand gaat niet ineens omlaag omdat er een nieuwe wet is.

Wellicht heeft Cor hier nieuwe inzichten? Hij kan het immers from first hand toelichten. Cor….kom dr maar in :bigsmile
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 708
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Uridium » 16 Jun 2021, 22:49

Ik heb een wijnhandel/slijterij gehad en wij deden eigenlijk nooit aan "6=3"-acties oid. De marges op wijn zijn klein, verkoopprijs incl. BTW = inkoop ex btw X 2, dus er zit netto maar ca. 35 tot 40 procent marge op.
Whisky is een ander verhaal. Op sommige whisky zat 300% (Lagavulin), op andere maar 80% (Johnnie Walker).

Het meeste succes hadden wij met onze 'snuffelhoek', waar wijnen voor 5,- of 7,50 per fles stonden, zonder mededeling te doen over korting o.i.d.
Daar zal je straks bij de Gall ook krijgen. Gewoon een stunt-hoek...
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Jun 2021, 23:26

Uridium schreef:Daar zal je straks bij de Gall ook krijgen. Gewoon een stunt-hoek...
Te meer een reden om langs te gaan in plaats van de folder of website in de gaten te houden. En als je er toch bent is het wel wat lullig om met lege handen de zaak weer te verlaten.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Jun 2021, 01:20

BasG94 schreef:Wie bepaalt wat de basisprijs is? De overheid gaat toch niet berekenen wat een flesje moet kosten om daarna te toetsen of meer dan 25% korting is gegeven?


In de UK geldt een minimum verkoopprijs van 50p. per unit alcohol (1 unit is 10ml pure alcohol).
Dus daar pakken ze het op die manier aan. Dan kan/mag een halve liter bier met 5%ABV niet onder 1,25 Pond kosten.
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1168
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 17 Jun 2021, 20:07

Uridium schreef:Ik heb een wijnhandel/slijterij gehad en wij deden eigenlijk nooit aan "6=3"-acties oid. De marges op wijn zijn klein, verkoopprijs incl. BTW = inkoop ex btw X 2, dus er zit netto maar ca. 35 tot 40 procent marge op.
Whisky is een ander verhaal. Op sommige whisky zat 300% (Lagavulin), op andere maar 80% (Johnnie Walker).

Het meeste succes hadden wij met onze 'snuffelhoek', waar wijnen voor 5,- of 7,50 per fles stonden, zonder mededeling te doen over korting o.i.d.
Daar zal je straks bij de Gall ook krijgen. Gewoon een stunt-hoek...


De cijfers die je noemt voor wijn kloppen wel ongeveer. Om nog iets te verdienen aan een wijn met 50% korting, moet een leverancier mij al iets van 30% korting geven. Maar ik heb dat nog nooit meegemaakt, zoveel korting. 15-17% is al veel. En dan verdien ik nog niet veel. Maar voor supermarkten zijn het lokkertjes, neem je ook andere spullen mee waar ze wel aan verdienen.

Overall is de bruto winstmarge van een gemiddelde slijterij nog geen 30%. Op wijn meer, op sterke drank minder. En dan is het van belang of je veel online verkoopt (kleinere marges, vaak hogere kosten) of alleen offline.

Aan whisky/gedistilleerd verdien ik behoorlijk minder, dat ligt heel ver af van de 2.0. Lagavulin is zelfs een hele "slechte" voor mij. In zijn algemeenheid verdien ik het minste aan grote merken.
5 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 18 Jun 2021, 09:01

Ben totaal niet onder de indruk en verwijs graag naar hetgeen ik heb geschreven onder het kopje "Mortlach expressies". Of misschien dat een en ander beter kan worden samengevoegd door een Mod.
Het begint een beetje te lijken op twee slagers die elkaars "vlees" keuren, en dan heb ik het niet over de biefstuk.......
Laatst gewijzigd door sch@ker op 18 Jun 2021, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5367
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen kortingen hoger dan 25%

Ongelezen berichtdoor henri » 18 Jun 2021, 09:24

Ik kan niet wachten tot elke verpakking van een fastfoodketen en elk product in de supermarkt met teveel suikers en vetten een foto moeten vertonen van een naakt persoon met morbide obesitas om ons af te schrikken ooit nog iets anders dan sla te eten..
3 x
Afbeelding


Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten