Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 08 Okt 2020, 20:36

Met de illustere John Ramsay er bij betrokken, start voorzien komend jaar. Eerste bottelingen zullen nog wel een vijftal jaar moeten wachten.
Zie https://www.8doorsdistillery.com/
Indien er in NL of BE ook mensen zijn die lid zijn van de 874 founders club maak ik graag kennis. Kunnen we samen cask samples vergelijken ;)
0 x
Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Ongelezen berichtdoor JvR » 08 Okt 2020, 21:00

Pff, ik vind het toch wel erg veel marketing klets hoor op die site. Snap wel dat het nodig is, maar toch. Alles is very limited en speciaal, terwijl ze gewoon vragen om geld om een bedrijf te beginnen. En daar krijg je dan wat whisky voor terug. Heb jij echt 1600 pond betaald? Ben wel heel benieuwd waar je zo enthousiast van wordt. Voor 1600 pond kan je een boel mooie whisky kopen..

1600 pond:
This is our top tier of membership, so we’ve limited it to just 250 members. 874 Founders Club members will own some truly unique casks of Highland Single Malt Whisky. Created as part of our launch collaboration with master whisky maker John Ramsay, we have a limited number of 50L and 250L casks available.

420 pond:
Our core membership is limited to 1,250 members. 874 Club members will receive 3 x 70cl bottles of exceptional Highland Single Malt Whisky. Matured in first-fill tailor made Spanish casks, three different expressions are derived from bespoke seasoning and oak types chosen by master whisky maker John Ramsay.

John’s Bio:

John’s 43 years experience in the whisky industry started at Strathclyde distillery before he moved to William Lawson Distillers as a chemist and then master blender. He then moved company to what is now Edrington where he spent the last 17 years as their Master Blender. There he was responsible for some of Scotland's most well-known whisky including Famous Grouse, Cutty Sark, The Glenrothes and Highland Park. He was also responsible for The Macallan from 2001 to 2009 and developed its renowned Fine Oak range
. :gnif
3 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 08 Okt 2020, 21:26

Ik heb het ook gelezen en heb geen idee waar ze dit zo vandaan halen. Er is nog helemaal niks gerealiseerd. Haal eerst wat geld op bij investeerders. Voor mij een absolute no go area.
1 x

Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 08 Okt 2020, 21:40

Het is inderdaad vooral marketing momenteel. Een 'verhaal' lijkt me een van de weinige dingen die een startende distillery te bieden heeft naar zijn publiek.
Enthousiast is dan ook een groot woord - ik geniet er sowieso van om mensen te helpen een bedrijf op te starten en de casks waren snel uitverkocht. Of het financieel of inhoudelijk een goede investering zal blijken, daar zal nog een hele tijd overgaan. Maar heb er op zich een beter gevoel bij dan 'gewoon' de prijs van wat gekende verzamelnamen nog verder opdrijven door daarin geld te gaan stoppen.
Ik zal er ook gelukkig geen dram minder door drinken de komende 10 jaar. Ik verwacht eerder het tegendeel indien het leidt tot contact met collega-liefhebbers :)
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Okt 2020, 21:42

Wouter1973 schreef:Met de illustere John Ramsay er bij betrokken, start voorzien komend jaar. Eerste bottelingen zullen nog wel een vijftal jaar moeten wachten.
Zie https://www.8doorsdistillery.com/
Indien er in NL of BE ook mensen zijn die lid zijn van de 874 founders club maak ik graag kennis. Kunnen we samen cask samples vergelijken ;)

W8 ff. Dus je opent bijna 3 jaar geleden een account hier en je beperkt je bijdrage tot letterlijk 1 topic in ‘Stel je even voor’ en dan is het bijna 3 jaar stil.
En dan nu een topic starten over een bak gebakken lucht en een prietpraat marketing verhaal van de koude grond? Ben je hier echt ingetuind?
Ik schat mijn mede forummers hier toch wel een klap hoger in als € 1800 af te tikken voor een luchtkasteel wat wellicht nog daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Om nog maar te zwijgen van wat er vandaan gaat komen aan kwaliteit. Dan heb ik de afgelopen jaren wel heel veel beter doordachte plannen gerealiseerd zien worden...
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Okt 2020, 21:47

JvR schreef:
John’s Bio:

He was also responsible for The Macallan from 2001 to 2009 and developed its renowned Fine Oak range
. :gnif

Dat staat toch wel goed op je CV? Verantwoordelijk voor de teloorgang van wat ooit een goede en gerespecteerde distillery was? :P
En dan nog denken dat je met £ 1600 pond buiten een bak snobisme een goud eerlijk verhaal gekocht hebt... :gnif
Lekker interessant doen met nog 873, 249 gasten die dat ook afgetikt hebben. Man, man, wat zit er achter deur 3 Gaston? Die lachen zich helemaal de ballen de pantalon uit bij de 8 deuren distillery. Even € 450.000 ophalen,(met dat ‘gewone man’ pakket er bij zelfs € 1.000.000) je geeft ze de man voor € 50 newmake, of 3 flessen, een mooi certificaat en het gevoel dat ze deel uitmaken van echt iets zo fokking unieks.... Maar ik heb de bio van Ramsay even opgezocht, de man is 70 dus wachten tot het echt goede whisky is gaat ‘m waarschijnlijk toch niet lukken...:HitHead
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 08 Okt 2020, 23:02

Hoi, iedereen al dankjewel voor de (weliswaar eerder negatieve) feedback rondom deze distillery. Jullie kritische inhoudelijke opmerkingen zijn denk ik ook nuttig voor anderen hier. Ook cassante 'meningen' hebben hun plaats natuurlijk. Iedereen heeft het recht me een idioot te vinden, en al zeker qua startup investeringen. Na een tijdje went dat wel :)

1 bemerking wel: ik heb de voorbije jaren hier vooral gelezen, en weinig gepost, simpelweg omdat ik niet vond dat ik iets nieuwswaardig te bespreken had. Intussen via dit forum kennis opgedaan en een paar leuke mensen leren kennen, ook IRL
Het lijkt me een beetje sneu en zelfs wat intimiderend om dan dat aspect aan te halen als een soort reden om een post maar niks te vinden. Er zijn mijns inziens best wel wat 'stille lezers' hier, volgens mij is daar niks mis mee. En wie mij beter wil leren kennen of twijfelt aan mijn integriteit, er bestaat zoiets als pb :)

Als deze topic inhoudelijk ongepast is, of ik las de forumregels verkeerd door, wil ik die natuurlijk gerust verwijderen, met excuses er nog bovenop. Sowieso voor iedereen, op elk niveau van kennis en ervaring, slainte mhath!
7 x
Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 08 Okt 2020, 23:09

Nee joh, juist goed dat je wat bijdraagt. Vooral blijven doen. :goedgedaan
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Okt 2020, 23:16

JvR schreef:Nee joh, juist goed dat je wat bijdraagt. Vooral blijven doen. :goedgedaan

Dat zeggen ze bij 8doors ook
5 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 08 Okt 2020, 23:17

Peter87 schreef:
JvR schreef:Nee joh, juist goed dat je wat bijdraagt. Vooral blijven doen. :goedgedaan

Godver :P
1 x

Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 08 Okt 2020, 23:25

Peter87 schreef:

:Pipersmile LOL het is wel helder intussen hoor! Ik ga duidelijk meer plezier beleven van deze post dan van mijn vat :yes
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Okt 2020, 23:48

Ik hoop van harte dat je tenminste wat leuks voor je inleg terug gaat zien. In whisky of in leuke zaken.

Ik verbaas me er slechts over dat het de laatste jaren bijna niet uitmaakt wie of waar er weer een geweldige distillery wil openen met veel vage beloftes waar mensen opduiken alsof ze het laatste wereld wonder kunnen kopen... :Scratch
Het lijkt een soort FOMO, maar dan voor een virtueel plekje in een soort VIP lounge met de belofte van een ‘really unique Highland Single Malt’. Wat natuurlijk een quote is die je kunt loslaten op willekeurig welke single cask whisky. (Malt, Grain of Blended...)

Overigens was mijn opmerking van de tijdslijn niet zozeer bedoelt je de mond te snoeren, ik verbaasde me er slechts over. Tenslotte hoef je om alleen mee te lezen geen account te openen of je voor te stellen.....

Kortom; voel je vrij in dit topic je ervaring met dit avontuur te posten. Positief of negatief.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Okt 2020, 06:51

Oogadal schreef:... met de belofte van een ‘really unique Highland Single Malt’. Wat natuurlijk een quote is die je kunt loslaten op willekeurig welke single cask whisky. (Malt, Grain of Blended...)
Is dat laatste feitelijk niet helemaal waar, alleen malt komt voor dat etiket in aanmerking, Maar dan elk van die miljoenen vaten malt uit de Highlands.

Maken ze bij 8doors ook gin en likeur? Dat is meestal de manier om de tussentijd te overleven en investeringen te gaan doen. En wat is hun beoogde productie? Ik neem aan dat er een soort prospectus moet zijn.
Ook al hebben ze een miljoen? binnen geharkt, dat veel. maar als je daar met een paar man drie tot vier jaar van moet leven én de nodige investeringen moet doen én afbetalen.

Het dorp daar schijnt een populaire bestemming te zijn om naar toe te fietsen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Okt 2020, 06:54

Wouter1973 schreef:Als deze topic inhoudelijk ongepast is, of ik las de forumregels verkeerd door, wil ik die natuurlijk gerust verwijderen, met excuses er nog bovenop. Sowieso voor iedereen, op elk niveau van kennis en ervaring, slainte mhath!

Er is niks mis met je post hoor. Gewoon doorgaan met posten. Mocht je al een fout maken, dan wordt je daar vast wel op gewezen.
Ik hoop dat je investering geen teleurstelling oplevert.
1 x
Afbeelding

Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 09 Okt 2020, 10:58

Reichenbach schreef:Maken ze bij 8doors ook gin en likeur? Dat is meestal de manier om de tussentijd te overleven en investeringen te gaan doen. En wat is hun beoogde productie? Ik neem aan dat er een soort prospectus moet zijn.
Ook al hebben ze een miljoen? binnen geharkt, dat veel. maar als je daar met een paar man drie tot vier jaar van moet leven én de nodige investeringen moet doen én afbetalen.

Het dorp daar schijnt een populaire bestemming te zijn om naar toe te fietsen.

Hun huidige statement is dat ze mikken op een jaarlijkse productie van 60.000l. Ze plannen 8 mensen tewerk te stellen, er zal dus ook uit andere spirits en toerisme inkomsten worden gehaald. Ik loop zelf wat langere afstanden als hobby, en die locatie is bekend als het eindpunt van de zuid-noord trail/wandel/fiets route dwars door het VK.

Neemt niet weg dat het inderdaad een high risk verhaal is (op vele vlakken), evengoed loopt het al mis in de bouw en wordt er nooit 1 vat gevuld. Ik ga hier geen fanboy rol opnemen en hou jullie wel op de hoogte.

Wie weet heeft iemand wel inhoudelijk advies rond welk type vat het meest geschikt lijkt... Ik heb zelf wel een voorkeur in gedachten maar ik wacht nog even welke als meest idioot wordt beschouwd :bigsmile (allen zijn first fill).
Quercus Robur (Spanish Oak) ex-Oloroso Sherry
Quercus Robur (Spanish Oak) ex-Pedro Ximenez
Quercus Petraea (European Oak) ex-Oloroso Sherry
Quercus Alba (American Oak) ex-Oloroso Sherry
Quercus Alba (American Oak) ex-Brandy
0 x
Afbeelding

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”