nummercodes van "onbekende" distilleries

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

nummercodes van "onbekende" distilleries

Ongelezen berichtdoor MacErik » 17 Jun 2019, 18:03

medeforummers,

Het gebeurt wel eens bij IB' s dat het onbekend is welke whisky nu in de fles zit, dan wel betiteld wordt als: unknown....secret, etc. Gelukkig is er via de nummercode (indien wel vermeld) toch te achterhalen van welke Distillery de whisky afkomstig is. In het boek Iconic Whisky is bijv. zo'n tabel opgenomen.

Nu zit ik wat op veilingsites te koekeloeren en kom daar een een fles Secret stills tegen (16Y uit 1989). Op het G&M label wordt 04 vermeld........volgens de Iconic tabel zou dat duiden op een Highland Park.....echter als ik in WB zoek op secret stills betreft het een Bowmore (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... re-1989-gm) krijg ik een reeks waarbij geen enkel nummer overeenkomt met de lijst....... Lijkt mij dat de lijst toch niet zo slecht is......waar gaat het fout...wat zie ik over het hoofd? De bewuste fles wordt aangeduid als Bowmore...????( die heeft volgens mij toch een 3 als code....??????)

Wie kan mij weer op het rechte pad zetten?
Bijlagen
secret stills.png
secret stills.png (623.52 KiB) 1649 keer bekeken
0 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: nummercodes van "onbekende" distilleries

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 17 Jun 2019, 20:29

Interessant, wist ik niet. Wat ik wel weet is dat je WB af en toe met een korreltje zout moet nemen, alle data wordt voor zover ik weet handmatig ingevoerd en natuurlijk gecontroleerd. Het kan natuurlijk altijd per abuis fout gaan en zo zijn dat WB niet geheel juiste info bevat. Overigens zelfde nrs als bij SMWS? 3 is bowmore. 4 is HP.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 17 Jun 2019, 21:45

Je haalt Secret Stills van G&M door de war met de SMWS-codes. Bij de SMWS staat 3.x inderdaad voor Bowmore, en 4.x voor Highland Park.

Voor de duidelijkheid: er is geen universele nummercode die door meerdere onafhankelijke bottelaars wordt gebruikt.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Jun 2019, 18:59

Wie bepaald de code op de fles? De partij die de te bottelen whisky aanbiedt of de bottelaar die de whisky in de flessen stopt?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”