Nieuwe leven ingeblazen bottelaar - The Daily Dram

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Nieuwe leven ingeblazen bottelaar - The Daily Dram

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Okt 2018, 12:12

Precies wat Edwin zegt. Je gaat toch geen Daily Dram op je etiket zetten en 4 keer de OB prijs vragen (in het geval Caol Ila). Je ziet het steeds meer dat de minder grote of beginnende IB's verstikkende prijzen hanteren.

@Henri, als het je niet aanstaat dat er zulke prijzen gehanteerd worden voor alles wat van Islay afkomt, waarom koop je het dan? Niet als verwijt, maar gewoon als vraag. Het blijft namelijk een vraag en aanbod spelletje.
1 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!
De hele maand mei: koop voor €50,- of meer en krijg verzending gratis!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Okt 2018, 15:44

Oogadal schreef:Als de prijzen nou enigszins normaal waren geweest boeit me het uiterlijk niet heel erg, liever dat die tegenvalt als de inhoud van de fles. En een hele dikke € 330 voor een 24 yo van een niet genoemde Ierse distillery vind ik persoonlijk te belachelijk voor woorden. :HitHead
Nou niet bepaald een "Daily Dram".... :P

Dat het geen goedkope flessen zijn klopt.
Maar gezien de huidige prijzen zijn ze wel marktconform en deze hoge/stijgende prijzen zijn al even een trend.
De meeste Ieren die nu uitkomen kosten vaak nog meer.

defeatless schreef:Precies wat Edwin zegt. Je gaat toch geen Daily Dram op je etiket zetten en 4 keer de OB prijs vragen (in het geval Caol Ila). Je ziet het steeds meer dat de minder grote of beginnende IB's verstikkende prijzen hanteren.

@Henri, als het je niet aanstaat dat er zulke prijzen gehanteerd worden voor alles wat van Islay afkomt, waarom koop je het dan? Niet als verwijt, maar gewoon als vraag. Het blijft namelijk een vraag en aanbod spelletje.

Blijkbaar vragen de distilleerderijen van vooral Islay zeer hoge prijzen voor hun whisky.
Dus is het natuurlijk niet evident voor IB om ze goedkoop op de markt te brengen.
En het zijn niet alleen minder grote of beginnende IB's die absurde prijzen hanteren hoor.
Bekijk de prijzen van de laatste Springbanks van Archives, MoM, Twex,...
De single cask releases van G&M...
Alles blijft een vraag en aanbod spelletje en de meesten onder ons drinken nu liever een IB, single cask, CS,...
Dus dan heb je de keuze: je zoekt een andere hobby, je drinkt enkel de jonge standaard OB's of je trekt je geldbeugel nog wat verder open...

Hetgeen mij vooral stoort is het gebruik van de naam die al lang door een andere bottelaar in gebruik is.
0 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 26 Okt 2018, 16:12

defeatless schreef:Precies wat Edwin zegt. Je gaat toch geen Daily Dram op je etiket zetten en 4 keer de OB prijs vragen (in het geval Caol Ila). Je ziet het steeds meer dat de minder grote of beginnende IB's verstikkende prijzen hanteren.

De Laga 12 gaat ook al richting die prijs, dat zijn gewoon de prijzen van een 12 jarige Islay.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 26 Okt 2018, 16:33

defeatless schreef:Je ziet het steeds meer dat de minder grote of beginnende IB's verstikkende prijzen hanteren.

Tsja, en als ik lees dat Kris het heel normaal en marktconform vindt om zeven honderd en veertig ouderwetse guldens (ja, NLG 740,00) stuk te slaan op een fles die je niet eens vooraf kunt proeven (gezien de prijs zal Cor er ook niet op eigen kost eentje opentrekken) dan denk ik dat de Whiskydudes als (straks) beginnend bottelaar ook nog maar even goed naar de insteek moeten kijken.
Want de visie goede kwaliteit tegen nette prijs en vooraf kunnen proeven (op kosten van de Dudes) klinkt opeens heel ouderwets.... :domdom
2 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Okt 2018, 17:18

Oogadal schreef: Whiskydudes

Maar het duurt ook allemaal zo lang Edwin.
Is het al tijd om budget voor jullie flessen te reserveren, of zit er nog niets aan te komen?
ja, ja, ik weet het. Geduld is een schone zaak en de whisky bepaald zelf wanneer ze klaar is om te bottelen, niet de vraag uit de markt of inkomsten die lonken

Ik denk dat de verschillende IB's nu aan het cashen zijn. Als de Whiskydudes de markt straks overspoelen met top whisky tegen een faire prijs, dan breken er voor de concurrentie hachelijke tijden aan.
:bigsmile
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Okt 2018, 18:17

Oogadal schreef:Tsja, en als ik lees dat Kris het heel normaal en marktconform vindt om zeven honderd en veertig ouderwetse guldens (ja, NLG 740,00) stuk te slaan op een fles die je niet eens vooraf kunt proeven (gezien de prijs zal Cor er ook niet op eigen kost eentje opentrekken) dan denk ik dat de Whiskydudes als (straks) beginnend bottelaar ook nog maar even goed naar de insteek moeten kijken.
Want de visie goede kwaliteit tegen nette prijs en vooraf kunnen proeven (op kosten van de Dudes) klinkt opeens heel ouderwets.... :domdom

Wat ik vind, Edwin, doet er helemaal niet toe.
De feiten zijn wat ze zijn en die prijzen zijn tegenwoordig de norm.
Als je kijkt naar nieuwe releases dan zitten ze allemaal rond deze prijs of er zelfs over.
Goed trouwens dat jij alleen maar flessen koopt die je op voorhand geproefd hebt, niet iedereen heeft dat geluk.
Hadden ze jou trouwens 6-7jaar geleden gezegd dat je vandaag 10-11yo Ledaig zou kopen voor bijna 100 euro,
dan had je ze waarschijnlijk voor gek verklaard. En kijk waar we vandaag zijn.

Ik kijk alvast uit naar wat jullie gaan bottelen en naar de prijs.
Ik hoop eindelijk nog eens een Bowmore jaren '90 voor 100 euro, Springbank 20yo voor 150 euro, Ben Nevis 1996 voor 75 euro.
En als het kan ook een Ier van 1991 voor een 150-180 euro. ;)
4 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 26 Okt 2018, 20:16

Tsja, ik weet t Kris, maar ik heb er geen moeite mee dat een prima IB van 10 of 11 jaar oud tussen de 80 en 100 euro kost. Jij doelt nu op de SV Ledaig 900153 die retail 90 euro kost. Dat is trouwens dezelfde prijs die in 2014-2015 werd gevraagd voor een 2004 Ledaig, dus je redenatie dat ‘dit nu eenmaal de markt is’ klopt niet helemaal en uiteindelijk maken we de markt samen. Ik ben het met je eens dat het logisch is dat prijzen stijgen over de jaren, maar het gaat wel onevenredig hard voor flessen die een paar jaar geleden de helft kostten. Glendronach is ook een merk wat me na aan het hart lag, maar ik heb er niet 1 gekocht in zeker een jaar tijd. (Voor mijn doen heb ik dit jaar echt belachelijk weinig whisky gekocht, tenminste, flessen whisky...) Ik tik gewoon geen € 200 + op voorhand af voor iets wat in de jaren 90 is gestookt tenzij het echt top is. Alleen kun je dat vaak niet vaststellen omdat de idioterie dusdanig toeslaat dat het spul al zowat op is voor het in Google zichtbaar is....
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 26 Okt 2018, 20:22

Wouter1981 schreef:
Oogadal schreef: Whiskydudes

Maar het duurt ook allemaal zo lang Edwin.
Is het al tijd om budget voor jullie flessen te reserveren, of zit er nog niets aan te komen?
ja, ja, ik weet het. Geduld is een schone zaak en de whisky bepaald zelf wanneer ze klaar is om te bottelen, niet de vraag uit de markt of inkomsten die lonken

Ik denk dat de verschillende IB's nu aan het cashen zijn. Als de Whiskydudes de markt straks overspoelen met top whisky tegen een faire prijs, dan breken er voor de concurrentie hachelijke tijden aan.
:bigsmile

Voor 2019 worden er naar alle waarschijnlijkheid 3 (zeer verschillende) whisky’s gebotteld... Wordt vervolgd dus...
4 x
Afbeelding
Whiskydudes

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Okt 2018, 20:29

Ik snap werkelijk niet dat er zo schouderophalend gedaan wordt over deze prijzen.
Alleen op basis van de prijs al zeg ik: dan maar niet. En niet omdat ik niet van peated hou.

Hoe het wel kan: Kijk eens naar de aankomende 23e internationale uitgifte van Cadenheads:
- HP 29yo €260,-
-Glen Grant 25yo €139,-
-Glenrothes 17yo €69,-
En zo nog meer in deze release. Dus het kan nog makkelijk.

Maar goed, zolang er mensen zijn die er geld aan uitgeven, dan is het toch prima. De prijzen zullen alleen maar stijgen. En de stokers zullen uiteindelijk allemaal de Bladnoch mentaliteit krijgen (ik verhoog mijn prijzen buitenproportioneel, anders doen de flippers het op internet).
3 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!
De hele maand mei: koop voor €50,- of meer en krijg verzending gratis!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Okt 2018, 20:30

Volledig mee eens dat het tegenwoordig idioterie is, maar daar gaan jij of ik niks aan kunnen veranderen.
Het klopt dat Ledaig niet veel gestegen is de laatste jaren maar ze zijn ook gestegen.
En 100 euro voor een 10 jaar oude whisky is eigenlijk ook al veel geld.
Vandaar mijn refereren naar 7 jaar geleden.
Toen kocht je bijvoorbeeld Bunna '76 voor 130 euro.
Dus in dat kader is iedereen al mooi mee geschoven in het nieuwe prijzenbeleid.
Zowel jij als ik. Ik had het toen niet voor mogelijk gehouden om Ledaig van 10yo te kopen voor 100 euro.
Voor iets meer was er toen heel wat mooiers op de markt.
Met GlenDronach heb ik net hetzelfde. Vroeger kocht ik het, nu al 2 jaar niet meer.
Ridicule prijzen maar dat is nu eenmaal de markt van tegenwoordig en op veilingen is het niet beter.

Om het over de bottelaar zelf te hebben.
Ik neem aan dat ze net zo werken als veel kleinere IB.
Ze hebben geen stock of vaten van hun liggen.
Ze kopen via andere grote IB (SV, Cadenhead,..), vragen stalen op, kiezen, kopen aan en bottelen.
Uiteraard is het dan een stuk duurder dan wanneer je je vaten zelf 10 jaar geleden hebt gekocht.
Ze betalen zelf de huidige marktprijzen van de grote IB.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Okt 2018, 20:35

defeatless schreef:Ik snap werkelijk niet dat er zo schouderophalend gedaan wordt over deze prijzen.
Alleen op basis van de prijs al zeg ik: dan maar niet. En niet omdat ik niet van peated hou.

Hoe het wel kan: Kijk eens naar de aankomende 23e internationale uitgifte van Cadenheads:
- HP 29yo €260,-
-Glen Grant 25yo €139,-
-Glenrothes 17yo €69,-
En zo nog meer in deze release. Dus het kan nog makkelijk.

Maar goed, zolang er mensen zijn die er geld aan uitgeven, dan is het toch prima. De prijzen zullen alleen maar stijgen. En de stokers zullen uiteindelijk allemaal de Bladnoch mentaliteit krijgen (ik verhoog mijn prijzen buitenproportioneel, anders doen de flippers het op internet).

Het kan inderdaad wel maar...
Ten eerste moet de IB willen verkopen aan deze prijzen.
Ten tweede (zoals hierboven al beschreven) zijn dit IB die new make, jonge vaten kopen en een enorm grote stock hebben.
Hetgeen ze nu bottelen hebben ze al -tig jaren liggen en gekocht in tijden dat het véél goedkoper was.
Als het dan een faire IB is dan nemen ze niet al te grote marges.
Dat vind ik net het jammer aan G&M.
Ze hebben ook een enorme grote en oude stock maar verkopen aan meer dan premium prijzen.
Als je hun prijzen ziet sinds hun range veranderd is... :o De laatste Mortlach en Caol Ila bijvoorbeeld!
En dan te bedenken dat ze die vaten niet onlangs tegen een premium prijs hebben gekocht hé.
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Okt 2018, 20:39

Oogadal schreef:Voor 2019 worden er naar alle waarschijnlijkheid 3 (zeer verschillende) whisky’s gebotteld... Wordt vervolgd dus...

Iets van mijn wishlist, Edwin? :bigsmile
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 26 Okt 2018, 20:43

Correct, als je als kleine IB bottelrijp spul bij de grote jongens koopt betaal je de hoofdprijs, want het is natuurlijk logisch dat SV het anders zelf wel in de fles duwt.
En je hebt verdomd goede connecties nodig om daar de top vaten te mogen aankopen... :Party Probeer maar eens wat te kopen bij Bruichladdich/PC of Glendronach. Je krijgt niet eens antwoord. Terwijl een Maltbarn daar wel vaten kan kopen. :Cry

Vergis je ook niet in wat er soms aangeboden wordt aan vaten van particulieren die geen bal verstand van whisky hebben, maar wel het onderste uit het vat willen. Zo werd me een paar jaar geleden een en ander aan Springbank 1996 aangeboden wat allemaal redelijk tot ok van kwaliteit was maar niet meer dan dat. Ik hoefde het niet, maar een contact van me heeft me gevraagd tot £ 15 per RLA per jaar te bieden, zaten allemaal rond de 50-55%. Dus £ 300 per RLA en dan is bottelen en tax nog niet meegerekend. Barrel van 200 liter doet dan £ 30.000... :HitHead Niet slecht voor iets wat in 1996 nog geen £ 600 heeft gekost toch?

Andersom kan ook; een Bunna die we in 2015 aankochten kon verleden jaar voor het 3 (ja,3) voudige naar Azië... Die ligt nog mooi te rijpen dus :bigsmile
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 26 Okt 2018, 20:44

nigel_tufnel schreef:
Oogadal schreef:Voor 2019 worden er naar alle waarschijnlijkheid 3 (zeer verschillende) whisky’s gebotteld... Wordt vervolgd dus...

Iets van mijn wishlist, Edwin? :bigsmile

Helaas Kris.... Maar wel allemaal goed tot echt serieus goed. En voor normaal geld.. ;)
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 26 Okt 2018, 21:00

Zoals hierboven al aangehaald vond ik de label inderdaad iets weghebben van de Archives lijn...
De Glenrothes ging wel snel in de WB shop zeg!
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”