Whiskyliefhebbers laten goedkopere merken steeds vaker links liggen

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
hfos
Senior
Senior

Whiskyliefhebbers laten goedkopere merken steeds vaker links liggen

Ongelezen berichtdoor hfos » 22 Mei 2016, 13:11

Bron
De verkoop van whisky neemt af, maar de invoerwaarde van de drank is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Consumenten lijken steeds vaker te kiezen voor kwaliteit en minder voor kwantiteit.

Verschillende whisky-kenners vertellen aan NU.nl, ter gelegenheid van Wereld Whisky Dag, dat er een tweedeling is in "goede" whisky: de blended whiskeys en single malt varianten. Voornamelijk de productiemethode van de twee verschilt: de malt variant wordt gemaakt van alleen gemoute gerst, is kostbaarder om te produceren en daardoor duurder.

"De markt voor blended whisky was al groot, de groei zit hem nu in malt. De echte fijnproever geeft daar toch de voorkeur aan", vertelt Patrick van Zuidam, eigenaar van Zuidam Distillers die onder andere een whisky van Nederlandse bodem produceert.

Volgens Van Zuidam is Nederland één van de landen waar de consumptie van malt whisky het hardst stijgt. "De afgelopen jaren zie je dat er een hele cult rondom is ontstaan. Er zijn mensen die er helemaal gek van zijn. Er zijn ook veel meer whiskyfestivals dan tien jaar geleden."

Wereld Whiskeydag

Marcel Bol, eigenaar van Whisky Import Nederland, houdt zich al ruim twintig jaar bezig met whisky en de populariteit van de drank. De importeur snapt de verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit. "Wij roepen altijd: je moet minder drinken en je moet beter drinken. Dat is iets wat momenteel aan de gang is. Consumenten willen kwaliteit en meer smaak in het glas. Niet zozeer alleen maar alcohol drinken."

Volgens Bol vormt blended whisky nog altijd 93 procent van de wereldmarkt. Grote merken als Johnny Walker richten hun pijlen voornamelijk op het Verre Oosten en Zuid-Amerika. "Noordwest-Europa is al een volwassen markt, daar valt met extra marketing niet veel groei te creëren. Zij weten ook wel dat malt hier veel populairder is."

Trends

De tweedeling in whiskymarkt zal volgens Bol in de toekomst verder doorzetten. "De kleine brouwerijen produceren voor het hogere segment van de markt. De grote merken produceren om geld te verdienen. Daar gaat het minder om kwaliteit."

Hij denkt dat de Nederlandse consument nog verder zal afstappen van de merken, wat zal resulteren in "een stijging in de malt en een daling in het massale product."
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whiskyliefhebbers laten goedkopere merken steeds vaker links liggen

Ongelezen berichtdoor avdboom » 22 Mei 2016, 14:22

Had het ook gelezen...

Betere titel had geweest Whisky drinkers kiezen steeds vaker voor Single Malt whisky.
2 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 23 Mei 2016, 14:07

En maar klagen dat Whisky zo duur wordt... :P

Sláinte Mhath !
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Mei 2016, 14:22

Breedút_Genietsje schreef:En maar klagen dat Whisky zo duur wordt... :P

Whiskyliefhebbers zijn koning in multitasken: dure malts kopen als klagen dat ze zo duur zijn kan prima tegelijk.
4 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Maurice_Casqueteer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Maurice_Casqueteer » 23 Mei 2016, 19:56

Volgens mij laten de meeste whisky drinkers dit toppic ook links liggen....
3 x
Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 23 Mei 2016, 20:56

Ik denk dat hier een zelfde trend gaande is als bij bier. ipv de standaard gele pils zijn de speciaal bieren nu erg in trek.
Dit is het zelfde idee, ipv de standaard blends gaan mensen nu voor single malts meer meer smaak en variatie.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 13 Jul 2016, 21:44

Dan is de trend naar single malt toch al wel een tijdje langer bezig dan bij bier. Het klopt wel, heb zelf nog even nagekeken met cijfers over de verkoop van Scotch. In NL is het aandeel single malt relatief hoog. Of dit ook echt betekent dat men kwaliteit zoekt, is idd zoals al eerder gezegd, subjectief. Dit zou betekenen dat single malt per definitie beter is dan blended of single grain. Wij weten wel dat dit te kort door de bocht is.

Ik heb echter het idee dat deze ontwikkeling geen trend is, maar een blijvende verandering. Natuurlijk haken er mensen af (omdat de prijzen te hoog zijn geworden), maar er komen ook weer liefhebbers bij.

Nu alleen hopen dat de industrie voor genoeg afwisseling blijft zorgen (in termen van zowel distillaat als rijping). Anders wordt het teveel een eenheidsworst en haken wellicht wel mensen af. Misschien ook niet erg, maar alleen een fase waar we dan doorheen moeten.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 14 Jul 2016, 14:32

ik ben 2 jaar geleden (natuurlijk) met blends en een enkele single malt begonnen. Ik kwam er toen achter dat ik single malts lekkerder vind dan blends en dat ik iets proef in de blends wat denk ik de graan whisky is.
Ik heb nog wel blends, maar dat is een 12 jaar oude Dewars, en een Dimple golden selection, de oudere blends smaken beter heb ik gemerkt.
Van de 45 flessen heb ik dus nog 2 blends, en soms een blended malt.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”