How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.

How much of a whisky geek are you ?

1. I write tasting notes
176
9%
2. I visit at least one whisky festival per year
243
13%
3. I buy more whisky than I can drink
340
18%
4. I use a pipette to add water
226
12%
5. I own a whisky cask or a share of a cask
94
5%
6. I have visited 20+ whisky distilleries
56
3%
7. I consult websites and books with reviews before buying
311
16%
8. I trade or buy whisky samples
243
13%
9. I have bought or sold at whisky auctions
174
9%
10. I have bought whisky by the case
73
4%

Totaal aantal stemmen: 1936

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 16 Jan 2020, 16:20

thijs100 schreef:
SecondHandPants schreef:Al helemaal geen ... kratten whisky gekocht (!) - wie doet dat laatste, en waarom?!

Stel, een van je favoriete whisky's wordt uit de handel genomen, dan vind ik het helemaal niet gek om daar een doos van weg te zetten. Wel een beetje afhankelijk van de prijs natuurlijk :) Ik zou willen dat ik het met de Old Pulteney 17 had gedaan...

The Old Pipe heeft ze nog, voor een redelijke prijs (79,95 dacht ik). Ja, niet de prijs van vroegah, wel reeel gezien de marktontwikkelingen.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 16 Jan 2020, 17:05

7/10 nu.

Pipetjes doe ik niet aan. Sterker nog, ik gebruik zelden tot nooit water ter verdunning :Scratch
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Jan 2020, 20:36

Nickolaas schreef:Pipetjes doe ik niet aan. Sterker nog,
...ik gebruik gewoon een lepeltje en een glaasje water. Ik verdun wel eens om het effect te beoordelen, soms ervaar ik het resultaat daarna als iets beter, gewoon iets anders, meer van het zelfde of wordt het slechter.
Meestal schenk ik de boel in en geniet ik er gewoon van, zonder gedoe en complicaties.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Jan 2020, 21:36

Nickolaas schreef:7/10 nu.

Pipetjes doe ik niet aan. Sterker nog, ik gebruik zelden tot nooit water ter verdunning :Scratch

Het doel van water toevoegen is in beginsel natuurlijk ook niet ter verdunning van de whisky, maar met name om geuren beter te doen loskomen. Dit heeft bij de meeste whisky's echt een merkbaar effect. Ik voeg eigenlijk altijd wel een aantal druppels toe.

Slechts af en toe gebruik ik water ter verdunning, vooral bij whisky met een smaakprofiel dat mij minder ligt - bijvoorbeeld bij erg kruidige of zwavelige op sherry gerijpte whisky - of bij whisky die zeer hoog in alcohol zit (richting de 60% of daarboven).
1 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 16 Jan 2020, 23:23

I know, gents.

Maar ik vind het vaak gewoon te veel gedoe.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 17 Jan 2020, 21:22

Iedereen zijn ding natuurlijk.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Jan 2020, 20:17

Ik mis alleen 5, 6 en 10.
Wie weet gaat het met ooit nog eens lukken die allemaal te vullen :lol:
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Aug 2020, 12:38

Potdomme confronterend dit. 9 van de 10 vakjes aan moeten kruisen :lekker alleen de laatste vraag kon ik gelukkig (nog wel) met nee beantwoorden
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Aug 2020, 15:27

Reichenbach schreef:
Nickolaas schreef:Pipetjes doe ik niet aan. Sterker nog,
...ik gebruik gewoon een lepeltje en een glaasje water. Ik verdun wel eens om het effect te beoordelen, soms ervaar ik het resultaat daarna als iets beter, gewoon iets anders, meer van het zelfde of wordt het slechter.
Meestal schenk ik de boel in en geniet ik er gewoon van, zonder gedoe en complicaties.

Met twee glaasjes kan ook. 1 met een beetje water, je giet dit over in het andere glas en dan blijft er altijd een paar druppels/restje in dit eerste glas over. Deze kan je dan - voorzichtig - bij je whisky druppelen.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Aug 2020, 15:29

7 van de 10. Vind het prima zo :D
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Aug 2020, 16:13

Fat Bastard! schreef:
Met twee glaasjes kan ook. 1 met een beetje water, je giet dit over in het andere glas en dan blijft er altijd een paar druppels/restje in dit eerste glas over. Deze kan je dan - voorzichtig - bij je whisky druppelen.

Ik gebruik eigenlijk alleen water als ik tijd te kort heb. Verder open ik de whisky toch liever met handwarmte. Dit geeft nagenoeg hetzelfde effect behalve dan dat je m niet (hoe minimaal ook) aanlengt met water. Tijdens tastings is t wel ideaal en zo nu en dan loop je eens tegen een whisky aan die zo verrekte hard op de alcohol is dat je haast geen andere keuze meer hebt dan een plens water.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Aug 2020, 18:01

Ik meen dat het idee van toevoegen van een paar druppeltjes is dat je het chemische evenwicht tussen alcohol, water en smaakstoffen verstoort waardoor de smaakstoffen loskomen van de oplossing in de alcohol en zo beter te proeven of ruiken zijn.

Daarnaast is het zo dat een hoog percentage alcohol verdovend werkt op je smaakpapillen, een scheut water kan dat helpen voorkomen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Aug 2020, 19:24

Reichenbach schreef:Ik meen dat het idee van toevoegen van een paar druppeltjes is dat je het chemische evenwicht tussen alcohol, water en smaakstoffen verstoort waardoor de smaakstoffen loskomen van de oplossing in de alcohol en zo beter te proeven of ruiken zijn

Zover ik weet is het niets meer dan dat het ervoor zorgt dat de verse watermoleculen botsen met de alcoholmoleculen (het versmelt/hecht niet met elkaar) wat wrijving en dus warmte creëert. En doordat de boel moleculair opwarmt komen smaken en geuren beter vrij. Ben geen scheikundige maar zo ist mij altijd uitgelegd. Zal het boek van Robin Brilleman er zo eens ff bij pakken. Nu wil ik t weten ook :bigsmile

Reichenbach schreef: Daarnaast is het zo dat een hoog percentage alcohol verdovend werkt op je smaakpapillen, een scheut water kan dat helpen voorkomen.

Dat zijn idd de momenten dat je er niet aan ontkomt. Tenzij je enige doel lam worden en op de bank hangen is maar dan kan je beter vodka drinken :lekker
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Aug 2020, 19:58

Zoals beloofd: uit het boek van Robin Brilleman ‘De chemie van Schotse maltwhisky’ (pagina 133 voor de eigenaren van een exemplaar) omtrent water toevoegen aan whisky:

“Het verdampen van de aroma’s kunnen we versnellen door whisky op te warmen. Door opwarming zullen de moleculen sneller gaan bewegen en zullen ze sneller uit de vloeistof ontsnappen. Door deze verdamping zal de whisky echter ook weer af gaan koelen. Een voorbeeld van dit proces is het bekende drupje water bij de whisky, waarvan men zegt dat het de whisky opent. Als er water aan een sterk alcoholische vloeistof wordt toegevoegd, zullen watermoleculen zich gaan hechten aan alcoholmoleculen. Als dit niet gebeurde zou er een schifting ontstaan zoals bij olie en water. Tijdens het proces van de hechting van beide moleculen ontstaat er een beweging. Door de wrijving die deze beweging opwekt komt warmte vrij, waardoor de aromamoleculen sneller gaan bewegen. Hierdoor ontstaat een ware explosie van lichte aroma’s, waardoor het lijkt of de whisky wordt geopend omdat je opeens veel meer ruikt. Bij het ontsnappen van de verdampende aromamoleculen zal de vloeistof echter ook weer afkoelen en zullen de overgebleven aromamoleculen in de vloeistof weer minder snel bewegen en minder verdampen, waardoor de whisky weer minder sterk ruikt. Het is zelfs mogelijk dat de whisky compleet anders ruikt dan voordat het water werd toegevoegd, doordat inmiddels alle lichte aroma’s zijn verdwenen. Het is daarom verstandig om het proces van opwarming van de whisky tijdens het proeven langzamer te laten verlopen door het glas geleidelijk met de hand te verwarmen. Op die manier blijft de whisky in het glas langer ruiken zoals hij oorspronkelijk was.”

Scheikundig gezien zou je dus kunnen stellen dat het beter is om het niet te doen, praktisch kan het soms idd om het hoge percentage te doen zijn, of omdat je een whisky simpelweg lekkerder vindt worden na een druppie water. Dat ie dan ‘anders is dan hij oorspronkelijk was’, is dan natuurlijk niet zo relevant maar vooral een kwestie van smaak. Al moet ik wel zeggen dat ik langer geniet van de neus na opwarming door m’n handen, dan wanneer ik een druppie water gebruik. Na verloop van tijd valt het geheel in mijn beleving toch wat weg en neigt het vooral naar die zwaardere invloeden.
4 x
Afbeelding

Giraffe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Giraffe » 24 Nov 2020, 20:35

Het toeval wil dat mijn jongste net aan zijn opleiding laborant/procestechniek is begonnen. Pipetje voor mamma regelen moet niet zo moeilijk zijn. Kind krijgt er over dik een jaar, een hoop studiemateriaal voor terug. Dan is hij 18.
Whisky geek? ok,.. ik had er drie.
Nooit van gehoord ook, van dat water toevoegen.
3 x
Liquid spirit - Gregory Porter

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”