Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Aug 2020, 19:58
Zoals beloofd: uit het boek van Robin Brilleman ‘De chemie van Schotse maltwhisky’ (pagina 133 voor de eigenaren van een exemplaar) omtrent water toevoegen aan whisky:
“Het verdampen van de aroma’s kunnen we versnellen door whisky op te warmen. Door opwarming zullen de moleculen sneller gaan bewegen en zullen ze sneller uit de vloeistof ontsnappen. Door deze verdamping zal de whisky echter ook weer af gaan koelen. Een voorbeeld van dit proces is het bekende drupje water bij de whisky, waarvan men zegt dat het de whisky opent. Als er water aan een sterk alcoholische vloeistof wordt toegevoegd, zullen watermoleculen zich gaan hechten aan alcoholmoleculen. Als dit niet gebeurde zou er een schifting ontstaan zoals bij olie en water. Tijdens het proces van de hechting van beide moleculen ontstaat er een beweging. Door de wrijving die deze beweging opwekt komt warmte vrij, waardoor de aromamoleculen sneller gaan bewegen. Hierdoor ontstaat een ware explosie van lichte aroma’s, waardoor het lijkt of de whisky wordt geopend omdat je opeens veel meer ruikt. Bij het ontsnappen van de verdampende aromamoleculen zal de vloeistof echter ook weer afkoelen en zullen de overgebleven aromamoleculen in de vloeistof weer minder snel bewegen en minder verdampen, waardoor de whisky weer minder sterk ruikt. Het is zelfs mogelijk dat de whisky compleet anders ruikt dan voordat het water werd toegevoegd, doordat inmiddels alle lichte aroma’s zijn verdwenen. Het is daarom verstandig om het proces van opwarming van de whisky tijdens het proeven langzamer te laten verlopen door het glas geleidelijk met de hand te verwarmen. Op die manier blijft de whisky in het glas langer ruiken zoals hij oorspronkelijk was.”
Scheikundig gezien zou je dus kunnen stellen dat het beter is om het niet te doen, praktisch kan het soms idd om het hoge percentage te doen zijn, of omdat je een whisky simpelweg lekkerder vindt worden na een druppie water. Dat ie dan ‘anders is dan hij oorspronkelijk was’, is dan natuurlijk niet zo relevant maar vooral een kwestie van smaak. Al moet ik wel zeggen dat ik langer geniet van de neus na opwarming door m’n handen, dan wanneer ik een druppie water gebruik. Na verloop van tijd valt het geheel in mijn beleving toch wat weg en neigt het vooral naar die zwaardere invloeden.
4 x