Lindanieuws: Lidl whisky krijgt 95pnt van Jim Murray

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Lindanieuws: Lidl whisky krijgt 95pnt van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Paulini » 28 Dec 2016, 10:39

Arthur1988 schreef:Klopt, blends kunnen fantastisch zijn. Het is meer mijn voorkeur dat ik de identiteit van distilleerderijen wil behouden en ervaren. :) ik rij ook niet in een Ferrari met Toyota onderstel en remmen van Peugeot :P

Doet niet ter zake maar de meeste auto's hebben remmen van de een, de motor van de ander en een onderstel van weer een ander. Ook Ferrari...

De glenalba;
je ruikt zeker als ie net open is, de grain heel duidelijk. Klein beetje oude verf van de eerste dram, maar dat ging er redelijk snel vanaf. Daarna komen er rozijntjes, beetje donker fruit en caramel. Ik gok op oloroso finish. Echt hout of eik valt wel mee.
Smaak; best zoet, ook weer wat donker fruit en rozijn, beetje sinasappel, het geheel is erg mild of misschien wel gemiddeld, en komt wat dun over, Wss het lage abv.
In de afdronk merk je dat hij wel oud is; blijft lang hangen met heel veel sinasappel, voor mij is die afdronk en de geur het beste aan deze whisky. in het glas heeft ze lange benen.

Als dit (jaja ik weet het, dat is het niet) op CS was geweest dan durf ik niet te zeggen wat er gebeurt zou zijn.

Is het wat je zou verwachten van een 35 jarige? Nee. Maar de prijs kwaliteit zit mijn inziens wel goed. Daarnaast: denk er even aan dat het verkocht is bij de Lidl, niet echt een bekende naam in de whisky wereld en is ook voor whisky kenners bedoeld maar om een breed publiek aan te spreken en dat doet deze zeker.

Ps
Ik dronk erna een glendronach 12 en 15, waar de 12 wel minder goed was maar over de 15 kon hij niet heen. Ze zitten wel in hetzelfde profiel dus als je daar van houd en je bent bereid om mr murray eens met rust te laten dan val je geen buil.
0 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 28 Dec 2016, 17:37

Vanmorgen een exemplaar binnen gekregen en vanmiddag geproefd.

Ik moet zeggen dat ik het een zeer prettige ervaring vind. Zeker als je de prijs van 50 tientjes in ogenschouw neemt is dit echt een prettige Whisky.....
En ja ik sluit me wel aan bij de voorgangers: de finish is (te) kort en had hoger in de ABV moeten zitten om echt mee te tellen.
M.a.w. naar mijn idee is de 95,5 punten echt wat over de top, maar durf deze rustig 88 punten te geven. :Slainte
( https://www.whiskybase.com/whisky/89466 ... ear-old-cd )

Om andere forumleden ook in de gelegenheid te stellen te proeven heb ik 10 samples a 3CL beschikbaar a 3 euro (incl glaswerk). De rest drink ik echt zelf op :bigsmile

Doe maar een PB bij interesse
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Dec 2016, 22:54

Zo even mijn verticale:

22 yo 81ptn

Nose: Glue, Light oloroso sherry notes, some sweetness, hint of vanilla and a faint hint of oak. overall quite flat on the nose.

Taste: Sweet, tastes almost like a rum. There must be a lot of grain in here. Sweet like sweet popcorn, icing sugar, some vanilla and caramel

Body: Thin

Finish: short. see taste

Price: only 25 euro's, this is quite a steal.

Presentation: Don't know this was a sample

Comments: nothing special, just a regular 25 euro blend. Only the age is remarkable.

27yo 80ptn
Nose: Sweet, Oloroso sherry, hardy, fruityness. Fruity chewing gum. Hint of unburned nuts. some salmiacsalt and also some mint.

Taste: Sweet, almost rum like. Sugar water. Aspartame, hint of pear and apple, for the rest it's sugar.

Body: Thin

Finish: Short. super sweet.

Price: Very fair, considering it's age.

Presentation: Don't know this was a sample.

Comments: Are they sure they don't put any sugar in here?

35yo 83ptn
Nose: A bit dusty, needs some time to open up I suppose. After 10 minutes it becomes super sweet. Almost strawberry sweetness. Cherry's, and other red fruit are to be found.

Taste: Super sweet. Like red fruit syrup. Some wood comes through. And some tannines.

Body: thin - medium.

Finish: Short- medium. Some red fruit again and some wood.

Price: Very fair considering it's age, but not for the quality

Presentation: Don't know this was a sample

Comments: Jim Murray can stick his bible in a place where the sun doesn't shine.
9 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 28 Dec 2016, 23:02

Een bevestigende Quote du Jour

Jim Murray can stick his bible in a place where the sun doesn't shine.
4 x
2 ∞ & →

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Dec 2016, 23:17

Wat een verrassing :o
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

emerton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor emerton » 28 Dec 2016, 23:55

Peter87 schreef:Wat een verrassing :o

Van die bijbel?
0 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 29 Dec 2016, 00:04

Paulini schreef:
Arthur1988 schreef:Klopt, blends kunnen fantastisch zijn. Het is meer mijn voorkeur dat ik de identiteit van distilleerderijen wil behouden en ervaren. :) ik rij ook niet in een Ferrari met Toyota onderstel en remmen van Peugeot :P

Doet niet ter zake maar de meeste auto's hebben remmen van de een, de motor van de ander en een onderstel van weer een ander. Ook Ferrari...

:offtopic Ik zal m'n buurman doorgeven dat hij z'n Ferarri 360 spyder gewoon bij de Mazda dealer kan laten onderhouden :P

Ontopic: Ik ga morgenavond een glenalba 35 sample ophalen, ik ben heel benieuwd!!
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Dec 2016, 00:24

Vanavond ook een H2H gedaan van de Glenalba 22,27 en 35.

Mijn conclusies:
1. Inderdaad bevestiging dat Jim Murray een end uit zijn nek l*lt; (en nee, dat is voor niemand hier een verrassing waarschijnlijk)
2. De whisky's vind ik onderling nauwelijks voor elkaar onder doen, oftewel, de invloed van de leeftijd is vrij minimaal;
3. Ik denk dat het grain-aandeel in deze whisky's zeer aanzienlijk is, een behandeling als zijnde een grain helpt in ieder geval enorm: Geef ze wat tijd en handwarmte en er komen aroma's en smaken los. Aanvankelijk was er nauwelijks geur waarneembaar en smaak ook zeer vlak.
4. De tip in punt 3 in ogenschouw genomen zijn het geen hele verkeerde whisky's, het is geen bocht, het is geen topspul. Redelijk spul voor een best goeie prijs. Ofschoon ik voor 5 tientjes (en minder moeite van uit buitenland halen) wel vele smaakvollere whisky's weet, zijn dan geen 35 jaar oud maar uiteindelijk gaat het toch om de smaak en niet om leeftijd.

Al met al een leuke ervaring geweest, nogmaals bedankt Ulbe! :goedgedaan
3 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 29 Dec 2016, 01:25

Geweldig om die reviews te lezen... en ja hier doe ik het dan toch voor :) en voor alle mensen die denken dat ik er op verdien.... nee hoor onder de streep heb ik er geld op bijgestoken.... Maar gelukkig zijn er nog altijd mensen die hun oordelen baseren op hun eigen mening en niet op anderen :bigsmile :bigsmile
5 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Dec 2016, 11:32

De Goden zijn mij ook bijzonder goed gezind; het pakketje wat normaal gesproken gisteren zou worden afgeleverd is er nog steeds niet en Post.nl is reeds geweest. De status is momenteel 'niet bekend'.....

Zou dit een teken van boven zijn? Oftewel; 'Life's too short to drink (probably) shitty Scotch'.... :gnif
7 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Dec 2016, 13:09

defeatless schreef:Zo even mijn verticale:

Comments: Jim Murray can stick his bible in a place where the sun doesn't shine.

Iets met Satan??
3 x
Affirmanti incumbit probatio

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Dec 2016, 13:17

Oogadal schreef:De Goden zijn mij ook bijzonder goed gezind; het pakketje wat normaal gesproken gisteren zou worden afgeleverd is er nog steeds niet en Post.nl is reeds geweest. De status is momenteel 'niet bekend'.....
Zou dit een teken van boven zijn? Oftewel; 'Life's too short to drink (probably) shitty Scotch'.... :gnif

:bigsmile
Nadat de levering van gisteren "afgebroken" was, is het vandaag toch toegekomen.
Nu nog even een neutraal momentje vinden om ze te proeven...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 29 Dec 2016, 18:08

Arthur1988 schreef:
Paulini schreef:

:offtopic Ik zal m'n buurman doorgeven dat hij z'n Ferarri 360 spyder gewoon bij de Mazda dealer kan laten onderhouden :P

Ontopic: Ik ga morgenavond een glenalba 35 sample ophalen, ik ben heel benieuwd!!

Ferarri of Ferrari? :bigsmile
0 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 29 Dec 2016, 18:15

Paulini schreef:
Ferarri of Ferrari? :bigsmile

Hahaha scherp :P die irritante autocorrectie op mijn trage oude ipad 3 loopt achter. Hij verbeterd me niet op tijd blijkbaar :Scratch het scheelt dat mijn buurman geen Ferrari of Ferarri of verari heeft maar toch :lekker
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 29 Dec 2016, 18:55

daytona955 schreef: Maar gelukkig zijn er nog altijd mensen die hun oordelen baseren op hun eigen mening en niet op anderen :bigsmile :bigsmile

ehh omdat 1 iemand iets over deze whisky heeft gezegd...
Anders had dit topic helemaal geen leven gehad denk ik?
Nieuwsgierigheid, kuddedieren, call it what you wanna call it.

No offens uiteraard!
1 x
Afbeelding

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”