Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Okt 2020, 21:06

Reichenbach schreef:De reden van mijn opmerking is dat je gootsteenmateriaal alsnog 68 punten geeft. Waar is die waarde dan op gebaseerd?

Daar was ooit eens een draadje over...
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 10 Okt 2020, 21:14

HammerHead schreef:Daar was ooit eens een draadje over...

Terug naar de oorsprong van de 100 punten schaal
1 x
2 ∞ & →

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 10 Okt 2020, 21:17

Peter87 schreef:
HammerHead schreef:
Het verhaal van de Bunna heb ik vaker gehoord maar 1 rotslechte botteling vind ik nog geen reden om op voorhand een bottelaar helemaal af te schrijven.

Nee dat snap ik. Maar wat ik (en Edwin denk ik ook) ermee wil zeggen is als je dat als bedrijf proeft en toch besluit te bottelen heb je gewoon schijt aan je klanten en geen respect voor je eigen merk. Ik scoorde deze whisky 68 punten. Ondrinkbaar dus.

Dat betekend niet dat ik ze helemaal afschrijf maar ik zou er nooit iets blind van kopen.

Ik heb dit een keer gehad met een Clynelish van Signatory Vintage. Voor mij onbetwist een rottend vat geweest, echt onbegrijpelijk hoe SV dit heeft kunnen bottelen. Met mij zie ik op WB meerderen met dezelfde ervaringen, dus het lag niet aan mij. Tegelijkertijd waren er ook nog weer genoeg mensen die deze Clynelish desondanks weer heel hoog scoorden, bijna net zo onbegrijpelijk voor mij als waarom dit ooit de beslissing "bottelen maar" heeft gekregen. Wellicht bij die Bunna ook het geval, dat er desondanks toch wel mensen zijn die het wél zeiden te kunnen waarderen?
1 x

Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 10 Okt 2020, 22:08

Oogadal schreef:Als je de keuze hebt altijd gaan voor American Oak Oloroso.
Probeer uit te vissen waar ze de vaten sourcen, ik lees iets over een ‘unieke’ samenwerking met een Spaanse vatenboer.

Het is dus inderdaad Amerikaanse eik geworden. Sowieso Oloroso, maar ik twijfelde nog heel even tussen die of Spaanse eik.
Als ik hun antwoord goed begrijp kopen ze geen vaten van de markt maar laten ze die nieuw maken in Zuid Spanje. Over enkele maanden zouden we hier foto's van te zien krijgen, ben benieuwd.
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Okt 2020, 22:31

Dre schreef:Dan ben ik toch benieuwd hoe je de CasQueteers inschat :gnif. Want die hebben ook geprobeerd om hier een vat van te kopen, alleen waren ze tot hun eigen spijt al te laat...

Ben je daar echt benieuwd naar of probeer je de grapjas uit te hangen...?
De CasQueteers proberen wel vaker iets te kopen (meestal lukt dat ze ook wel) waar veel mensen het nut niet inzien. Newmake van een no name distillery aan € 7000 per barrel. Voel je vrij in te stappen; ik pas. Zeker als je ziet dat distillery’s die al WEL wat hebben bewezen hun newmake voor een fractie van die prijs verkopen.
Kennelijk is de FOMO zo groot dat mensen alles aangrijpen als het nieuwste whisky wereld wonder. Al dan niet geholpen in hun marketing door een persoon prominent in hun marketing te gebruiken die z’n sporen verdient heeft, terecht of niet.

Hoe ik over de CasQueteers denk kun je denk ik wel zien aan de laatste 2 releases, die vaten komen beide uit mijn portfolio. Had ik t een stel prutsers gevonden dan hadden ze die niet gekregen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Okt 2020, 22:34

Wouter1973 schreef:
Oogadal schreef:Als je de keuze hebt altijd gaan voor American Oak Oloroso.
Probeer uit te vissen waar ze de vaten sourcen, ik lees iets over een ‘unieke’ samenwerking met een Spaanse vatenboer.

Het is dus inderdaad Amerikaanse eik geworden. Sowieso Oloroso, maar ik twijfelde nog heel even tussen die of Spaanse eik.
Als ik hun antwoord goed begrijp kopen ze geen vaten van de markt maar laten ze die nieuw maken in Zuid Spanje. Over enkele maanden zouden we hier foto's van te zien krijgen, ben benieuwd.

Goede keuze!

Dat ze de vaten laten herbouwen is prima, dat kunnen ze in Spanje ook en goedkoper als Speyside Cooperage. Zo lang ze maar re-charred worden. Dan ben je verlost van schimmel en andere ellende en rijpt je whisky veel beter.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Okt 2020, 22:37

HammerHead schreef:
Peter87 schreef:Edwin doelt erop dat het een bottelaar is waar hij sowieso nooit meer iets blind koopt. Dit omdat ze blijkbaar alles durven te bottelen. Hij heeft ooit een Bunna van ze gehad die (volgens ons) eigenlijk gewoon ondrinkbaar was. De neus was nog prima maar zodra je een slok nam proefde je eigenlijk rot hout en Marmite. In de finish bleef dat hangen waardoor je snel nog een slok wilde nemen en weer met dezelfde ellende in je bek zat.
Iedereen kan de plank natuurlijk weleens misslaan en smaken verschillen. Maar als je dat durft te bottelen heb je gewoon schijt aan je klanten en interesseert het je niet of je wel of geen kwaliteit levert.

Neemt niet weg dat ze ook geweldige bottelingen hebben. Maar het getuigd niet naar respect voor hun klandizie dus blind kopen nooit meer.

Dat eerste heb ik inderdaad ook wel bij MoS. Ik koop eigenlijk altijd eerst een aantal samples en van degenen die me écht bevallen koop ik dan eventueel een fles. Veel wat ze nu uitbrengen vind ik heel behoorlijk (zeg een puntje of 86 à 87), maar zit wel vaak al richting de 120 a 130 euro de fles. Da's echt teveel geld voor dit soort bottelingen.

Het verhaal van de Bunna heb ik vaker gehoord maar 1 rotslechte botteling vind ik nog geen reden om op voorhand een bottelaar helemaal af te schrijven. Ik zou om dezelfde reden Cadenhead links kunnen laten liggen, vanwege de idioot bittere Fettercairn die we hier ooit in het tasting panel hadden zitten. Dat was echt een aanfluiting van een botteling wat mij betreft (hoewel de WB score nog steeds anders doet vermoeden). Uiteraard was dit bij mij slechts een sample; als ik daar blind een hele fles van had gekocht zou ik me ook bestolen voelen.

Ik kan ze allemaal op gaan sommen die qua prijs kwaliteit totaal uit de pas lopen maar daar heb ik niet heen veel zin in. Is ook aardig :offtopic
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Okt 2020, 23:26

Off topic gaat het hier sowieso al behoorlijk.

Instappen bij een nieuwe zich totaal nog niet bewezen distillery zou ik persoonlijk ook niet doen. Of 3 jaar jong spul kopen voor €100+ de fles, wat dat betreft.
Zelfs de €70 voor de Waterfords vind ik er al behoorlijk over. Had het nu rond de €35-40 gelegen dan kun je het nog proberen en bij een tegenvaller van de rest whiskysaus of cocktails bouwen. Kan me eigenlijk zo snel alleen Wolfburn voor de geest halen die met z'n jonge instappers rond die prijs zit.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Okt 2020, 09:28

Reichenbach schreef:De reden van mijn opmerking is dat je gootsteenmateriaal alsnog 68 punten geeft. Waar is die waarde dan op gebaseerd?

Ik kom nog op 63 punten uit. Ik weet dat Peter ongeveer hetzelfde denkt over deze whisky, de neus en de smaak waren namelijk best in orde. Lees het stukje tekst bij m’n score, dan wordt het wel helder denk ik. De ‘samenvatting’; neus 87p, smaak 87p en finish 25.
Dan rolt er op WB een eindscore uit van 63.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Okt 2020, 13:58

Oogadal schreef:
Dre schreef:Dan ben ik toch benieuwd hoe je de CasQueteers inschat :gnif. Want die hebben ook geprobeerd om hier een vat van te kopen, alleen waren ze tot hun eigen spijt al te laat...

Ben je daar echt benieuwd naar of probeer je de grapjas uit te hangen...?

Geen van beiden. Ik snap de beweegredenen van de casQueteers heel goed, maar ook van anderen om ergens in te stappen.
Het was dus meer bedoeld als een subtiele poging om duidelijk te maken dat ik vond dat je er iets te hard in ging, het deed voorkomen dat dit 8 Doors project overduidelijk een 'gedoemd-tot-falen-missie' is en hoe mensen het dan toch in hun hoofd halen om hier geld in te steken (even vrij vertaald).
Terwijl dus ook casQueteers hier best in wilden investeren, en misschien zijn vele vaten wel door dergelijke gezamenlijke initiatieven gekocht, dan valt het met de financiële risico's per deelnemer uiteindelijk wel mee.

Als iedereen er zo wantrouwend en sceptisch in zou staan dan zouden er heel wat startups (ook succesvolle) al überhaupt nooit van de grond zijn gekomen, soms moet je risico nemen en ik waardeer dit soort ondernemerschap altijd wel hoor. Deze stichters van 8 Doors jagen hun droom na en geloven er echt in. En kennelijk zijn er meerderen die er wel in geloven (of denken straks goud in handen te hebben, geen idee) en dus willen helpen. De kans dat dit een fiasco wordt is zeker aanwezig, maar het kan ook goed een hele leuke aanvulling worden op al het reeds bestaande. Geef het een kans en de tijd zal het leren.
4 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Okt 2020, 17:31

Aaah. de mod modus, maar dan net ff anders. :Scratch Een PB kan ook hé.

Wat betreft dit project, ik denk dat je mijn posts niet gelezen hebt zoals ze zijn geschreven, je bent zelf nogal van de punten en de komma's, en ik zeg nergens dat het gedoemd is te mislukken, ik heb er wel m'n twijfels bij en vindt dat er nogal wat gevraagd wordt voor voorlopig een luchtkasteel.
Plat gezegd kunnen jij en ik het ook bedenken, we zoeken een locatie met een verhaal en strikken een gepensioneerde master distiller voor advies en om z'n naam aan het project te hangen, flansen een flashy website in elkaar en gaan met de pet rond om te kijken of we een miljoen binnen kunnen harken. Van de provincie krijgen we ook 2 ton om het plan te realiseren want zelf hebben we (kennelijk) niet heel veel financiële armslag) En als dat lukt dan gaan we kijken of we daadwerkelijk van de grond krijgen wat we van plan waren. (aan de goede intenties van deze mensen twijfel ik voorlopig niet trouwens)
Bovenstaand is een beetje hoe ik vanuit een zakelijke hoek naar dit project kijk. En ik verbaas me er inderdaad over dat mensen op basis van zo'n verhaal £ 1600 van hun zuur verdiende geld overmaken.

Dat cQs er ook in had willen stappen staat ze vrij, ik kan me wel voorstellen dat mensen met een financiële drempel die een klap lager is als £ 1600 wel een gokje zouden wagen.
Voorlopig staat er een rendering op de site van 8doorsdistillery van hoe de distillery er uit zou moeten gaan zien als er gebouwd gaat worden. Van wat ik begrijp is er nog geen schep de grond in gegaan terwijl 8doorsdistillery zelf in maart 2020 aangegeven heeft dat de bouw afgelopen zomer zou beginnen....

Nu hebben we wereldwijd nogal wat last van Corona ellende sinds maart en het zou goed kunnen dat er daardoor nog niet is gestart met de bouw. Verder zie ik dat ze een Twitter account hebben aangemaakt waar nog niets is gepost, ik heb geen FB, dus wellicht dat ze daar wel updates posten?

Dus wat er voorlopig is is een echtpaar wat enthousiast is, een oude rot uit het vak die z'n naam er aan verbonden heeft en een gelikte website waar vooral de focus wordt gelegd op het unieke karakter omdat ze zo noordelijk liggen en het verhaal John O'Groats. Dus ja, ik ben wat sceptisch en zou er zelf niet over peinzen er voor £ 1600 in te stappen.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 12 Okt 2020, 18:01

Oogadal schreef:Aaah. de mod modus, maar dan net ff anders. :Scratch Een PB kan ook hé.

:P
Welnee joh, niks modmodus 'maar dan net ff anders', gewoon een uitwisseling van meningen waarvoor zo'n forum toch (o.a.) bedoeld is? En dat dan met een kwinkslag in plaats van een gestrekt been.

Oogadal schreef:Wat betreft dit project, ik denk dat je mijn posts niet gelezen hebt zoals ze zijn geschreven, je bent zelf nogal van de punten en de komma's, en ik zeg nergens dat het gedoemd is te mislukken, ik heb er wel m'n twijfels bij en vindt dat er nogal wat gevraagd wordt voor voorlopig een luchtkasteel.

Zoals ik al zei was het een vrije vertaling van o.a. deze woorden:
En dan nu een topic starten over een bak gebakken lucht en een prietpraat marketing verhaal van de koude grond? Ben je hier echt ingetuind?

Laten we het er dan maar op houden dat hier zéér weinig vertrouwen uit spreekt dat hier daadwerkelijk ooit een druppel whisky een vat inrolt ;) .

Overigens ben ik het verder niet erg oneens met je twijfels hoor, er ligt inderdaad nog niet heel veel concreets, en dan zo'n coronacrisis eroverheen helpt ook al niet bij op dit moment startende ondernemers. En ook ik zou er niet over peinzen om hier 1600 pond in te investeren, maar vind het dan ook weer niet heel gek dat er mensen zijn die dit wél doen. Als je het kan missen, of het met een groep/vereniging o.i.d. doet, waarom ook niet. Er wordt zoveel gegokt op vermeend succes, dan is dit een op het oog best sympathieke gok in ieder geval.
6 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Okt 2020, 22:41

Je hoeft het zeker niet met me eens te zijn Dre, maar dat kun je gewoon schrijven toch? In plaats van dat via ‘verborgen boodschappen’ proberen kenbaar te maken?
Juist verschillen van mening doen een forum leven tenslotte.

Maar goed, ik hoop dat de mensen die er £ 1600 in gepompt hebben er in ieder geval een bijzonder leuk avontuur aan over zullen houden.
Op zich sta ik zeker niet afwijzend tegen dit soort initiatieven, ik vind alleen in dit geval het marketing gehalte en de link met nostalgie leuk bedacht, maar ik zie voorlopig meer inspanningen om dat verhaal dicht te timmeren als dat er daadwerkelijk een distillery uit de grond wordt gestampt.
Een miljoen om de boel up en running te krijgen lijkt mij trouwens aan de zeer magere kant, ik heb nou niet het idee dat er kapitaal achter deze twee ondernemers zit. Dus hoe die het willen uitzingen richting 2025 (want dat lijkt me gezien de huidige status realistisch) voordat er 3 yo whisky gebotteld kan worden...
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Okt 2020, 00:02

Ik snap de topicstarter wel. Het heeft een fenomenale locatie en de initiële marketing zit echt wel goed in elkaar. Het is pakkend, professioneel en speelt in op de behoefte van de fanatiekeling: Beleving. Dat hij zelfs al uitgenodigd is om bij de eerste filling aanwezig te zijn, bevestigd dat. Als fanatieke investeerder is dat een gouden invite :cool:

Ik snap de meer sceptisch gestemden ook. Zoiets moet zichzelf eerst nog maar eens even bewijzen en je zou kunnen denken dat de business case er aan de voorkant vrij dun uit ziet. Er ligt nog geen steen, er is geen druppel geproduceerd, er zijn nog slechts plannen en tekeningen. Anderzijds leert de realiteit dat nieuwe start ups doorgaans niet al hun plannen, geheimen en financiën op straat gooien dus hoeveel weten we inhoudelijk nu precies echt daarover..

Uiteindelijk is het verhaal met deze 8Doors Distillery daarmee mijns inziens redelijk hetzelfde als met zo ongeveer elk vat, vatdeel, nieuwe start up, single cask, nieuwe IB of zelfs een, voor iemand, nog onbekende OB... als het de interesse pakt stapt men erin, ziet men er niets in dan laat men het lekker lopen.
Achter elk groot succes stonden immers de pioniers die erin geloofden aan de basis en de sceptisch gestemden die dat niet deden, langs de zijlijn. Soms krijgt de 1 gelijk, soms de ander. Das het leuke spelletje dat investeren heet toch :bigsmile
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Okt 2020, 12:11

Eens, alleen ik zie de manier waarop 8doors (en veel anderen) dit soort crowdfunding doen niet echt als investeren. Ik zie het meer als een manier om als startup die eerste periode door te komen en daarvoor wat marketing tools in de strijd gooien die enthousiastelingen over de streep moeten trekken. Want je investering blijft beperkt tot toegang tot wat (weliswaar leuke) activiteiten en een vat op je eigen naam, als dat op een moment gebotteld is bloedt het (zo te zien..) een beetje dood. Aka; na 3 jaar hebben ze je niet echt meer nodig en deel je niet mee in het succes wat je mede mogelijk gemaakt hebt... Cru gezegd hebben ze je nadat je de munten hebt overgemaakt helemaal niet meer nodig, maar staat er een verplichting tegenover die nagekomen moet worden.

Ik zou zelf veel meer interesse hebben als er een startup langskomt met min of meer gelijkwaardige plannen die op zoek is naar 1000 aandeelhouders die er zelf voor (ik roep maar wat) € 5.000 in willen stappen in ruil voor een 1/1000e aandeel in de distillery.
Dan haal je 5 miljoen op zonder de druk en afleiding van het moeten entertainen (simplistisch gezegd) van één of ander programma (wat je er altijd nog bij kunt doen als je er zin in hebt) en kun je focussen op de bouw en distillatie.
Mede eigenaar van een distillery..., hmm, dat lijkt me wel wat.... :P

Even een poll starten maar.. ;)
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”