Ik snap de ophef inderdaad ook niet echt.
Als iemand per se deze whiskies wil kopen of proeven, waarom niet?
Het is niet omdat ik er niet in geïnteresseerd ben dat een ander dit niet mag zijn.
En bij mijn weten worden samples hier hoog in het vaandel gedragen.
Het klopt dat Jim Murray de laatste jaren nog weinig geloofwaardig is maar dan kan/mag je dit toch even zelf checken?
Iedereen heeft er een mening over maar heeft ook iedereen die deze verkozen whiskies afknalt, deze ook al geproefd?
Niet dat ik een Jim Murray adept ben (verre van) maar ik denk dat er weinig volledig objectieve reviews zijn.
En ik denk dat iedereen ook al een fles gekocht heeft vanwege de buzz door een reviewer, hier op forum,...
Terwijl de whisky dan nog steeds erg kan tegenvallen.
Ik persoonlijk verbaas me (en heb dit al meermaals gezegd) ook dikwijls over de blinde aankoopwoede die hier heerst wanneer er
een "donkere" sherried botteling bij Whiskybroker (of een andere bottelaar) uitkomt.
Ineens wil een hele hoop mensen deze botteling per se hebben en worden ze zelfs gemeld bij de aanbiedingen
(terwijl het niet eens een aanbieding is).
En dit terwijl we als whisky liefhebbers/kenners ook weten dat donkere whiskies niet noodzakelijk beter zijn, net zoals we weten dat Jim Murray
minder geloofwaardig is. En toch zie ik het eerste feit hier véél meer voorkomen zonder veroordeling.
De verbazing snap ik dus wel. Ik snap alleen niet dat je deze verbazing alleen hebt bij deze Lidl whiskies en niet bij deze van Whiskybroker.
50 euro voor de Lidl whisky is te veel (want deze kan niet goed zijn) en 50 euro voor een whisky bij Whiskybroker is een koopje?!
En dit terwijl niemand beide whiskies geproefd heeft?!
Ik zou zeggen leef en laat leven.
Niet iedereen heeft het budget om alles wat er interessant uitziet aan te kopen.
Dus als je op je budget moet letten en je wil kijken of deze goedkope Lidl whisky de moeite waard is, waarom niet?
Laat ieder het voor zich beslissen.
Wat betreft het proeven en raten van deze Glenalba betreft.
Zij die zich hiertoe geroepen voelen, weet dat je deze ook niet objectief kan raten.
Net zozeer als dat hier gezegd wordt dat je een dure/legendarische whisky (Port Ellen, Brora,...) hoger rate als je weet dat het die whisky is.
Ben ik ervan overtuigd dat deze Glenalba zonder blind te proeven het tegenovergestelde gaat veroorzaken.
Als je bagger verwacht zal je ook wel bagger raten, dus veel zin heeft dit imho niet.