Whiskey Uncovered In Antarctica, 100 Years Later

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Piet
Moderator
Moderator

Honderd jaar oude whisky naar Schotland

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Jan 2011, 10:40

vr 14 jan 2011
WELLINGTON - Drie flessen honderd jaar oude whisky die vorig jaar onder het ijs van Antarctica zijn gevonden, worden naar Schotland gestuurd in de hoop dat experts de drank kunnen namaken. De whisky werd enkele maanden geleden in een museum in Nieuw-Zeeland ontdooid.

Afbeelding
De Hut van Shackleton bij Cape Royds. Foto: Foto: Wikimedia Commons

De flessen maakten deel uit van de voorraad van poolreiziger Ernest Shackleton, die samen met Robert Falcon Scott van 1907 tot en met 1909 tevergeefs probeerde de Zuidpool te bereiken. Shackleton had zijn drankvoorraad begraven onder de hut waarin hij verbleef.

Volgens het Nieuw-Zeelandse persbureau NZPA wordt de whisky naar distilleerderij Whyte & Mackay gestuurd. Dat bedrijf is eigenaar van het merk Mackinlay, het soort whisky dat ook in de flessen van Shackleton zit. Waarschijnlijk is de drank in 1896 of 1897 gebotteld in Schotland, wat hem tot de oudste whisky ter wereld maakt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

henrihenrynl
Senior
Senior

Re: Honderd jaar oude whisky naar Schotland

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 17 Jan 2011, 17:15

Piet schreef: Drie flessen honderd jaar oude whisky die vorig jaar onder het ijs van Antarctica

de allereerste chill non chill filtered, ik ga ook maar een flesje naast de jagermeister leggen denk ik :P
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whiskey Uncovered In Antarctica, 100 Years Later

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Jan 2011, 13:08

Richard Paterson schreef:Video, pictures and FAQ for the 100 year old Shackleton South Pole Whisky http://bit.ly/shackletonwhisky
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Jan 2011, 08:32

Hier de drie flessen die terug zijn in de UK bij Whyte & Mackay.

0 x

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 27 Jan 2011, 22:36

en hoe kreeg Paterson de whisky veilig langs customs ?..... met handboeien en een cijferslot :D
0 x

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 07 Feb 2011, 05:30

Altijd boeiend om te zien wat mensen over hebben om dit soort zeldzame oude whisky's te bemachtigen, ook al is het natuurlijk deels met commerciële interesse. boeiend onderzoek, zou zelf erg graag die whisky eens willen proeven... maar goed welke liefhebber zou dat niet willen. :D benieuwt wat er uit het onderzoek komt.
0 x

Gerard
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Gerard » 07 Feb 2011, 10:14

Interessant verhaal, zou leuk zijn als ze een replica van deze whisky kunnen maken, zodat het "normale" volk ook een stukje historie kan proeven!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Sir Ernest Shackleton, geboren 137 jaar geleden

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Feb 2011, 14:48

Een man met smaak.

Vandaag 15 februari is de geboortedag van Sir Ernest Shackleton in 1874. Nu dus 137 jaar geleden.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Shackleton’s Whisky – Mackinlay’s Reborn, replica

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Apr 2011, 21:04

Wereldwijd maar 50.000 flessen dus wees er snel bij. Er zijn diverse bottelingen van Mackinlay’s te vinden en ook deze. Inderdaad voor ongeveer £100.

Shackleton’s Whisky – Mackinlay’s Reborn
... and has analysed the whisky after extracting small samples from the bottles with a syringe. The bottles have since been returned to New Zealand to be restored to their resting place in the ice underneath Shackleton’s hut, while Whyte & Mackay have rushed out a tribute bottling of Mackinlay’s - in a strictly limited edition of 50,000 bottles.

W&M’s remarkably swift recreation of Mackinlay’s has come to market just two months after the samples were brought to Scotland and is a blend of various malt whiskies including W&M flagship The Dalmore (naturally) and Glen Mhor, the original base malt for Mackinlay’s. The replica has been bottled at the same strength as the sample of recovered whisky (47.3%), and the age of the malts used in the vatting is given as between eight and thirty years old (that’ll be the Glen Mhor, which closed in 1983). Stock of this replica treasure is expected imminently (RRP £100) and is expected to fly off the shelves. It has not yet been revealed whether the new Mackinlay’s contains any caramel colouring, but at 47.3% it is unlikely to have been chill-filtered. 5% of the proceeeds of each sale are to be donated to the Antactic Heritage Trust, who supervised the excavation of the bottle. This is expected to total £250,000 for the trust.

Op de Nose’s Blog: The Shackleton South Pole Replica Whisky - revealed!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Beschikbaarheid Mackinlay’s replica malt

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Apr 2011, 22:04

Iemand een idee of en waar deze in Nederland te koop is ?
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 09 Apr 2011, 22:25

Piet, jouw post hierboven staat er nu toch niet helemaal toevallig nadat ik net elders e.e.a. over het in Nederland beschikbaar zijn van de Shackleton replica heb gepost na wat uitzoekwerk afgelopen vrijdag bij whiskyslijters?

Dan weet je het antwoord dus ook en kan je dat hier toch vermelden?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Beschikbaarheid Mackinlay’s replica malt

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Apr 2011, 08:57

Volgens mij stond mijn bericht hier ruim voordat jij die vraag gisteren op Twitter stelde MadMaster (voor wat ik na kan gaan, en neen ik ben niet getriggerd door twitter maar als je het wilt weten, door mattters.com).... ook al heb ik het pas later getweet. Geloof het of niet, maar ik zit geen hele dagen op Twitter (zelfs al tweet ik met regelmaat vanaf het forum).

En inderdaad zie ik nu dat er een discussie loopt op Twitter maar ik weet niet of daar een conclusie uit is te trekken.

Los daarvan wil ik de discussie gewoon hier voeren.
Ik stel ik de vraag hier juist aan de importeurs en slijters die niet op twitter zitten... en dat zijn er heel wat.
Maar ja, waar gaat dit nu eigenlijk over :HitHead
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Re: Beschikbaarheid Mackinlay’s replica malt

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 10 Apr 2011, 10:21

Piet schreef:Volgens mij stond mijn bericht hier ruim voordat jij die vraag gisteren op Twitter stelde MadMaster (voor wat ik na kan gaan, en neen ik ben niet getriggerd door twitter maar als je het wilt weten, door mattters.com).... ook al heb ik het pas later getweet. Geloof het of niet, maar ik zit geen hele dagen op Twitter (zelfs al tweet ik met regelmaat vanaf het forum).

En inderdaad zie ik nu dat er een discussie loopt op Twitter maar ik weet niet of daar een conclusie uit is te trekken.

Los daarvan wil ik de discussie gewoon hier voeren.
Ik stel ik de vraag hier juist aan de importeurs en slijters die niet op twitter zitten... en dat zijn er heel wat.
Maar ja, waar gaat dit nu eigenlijk over :HitHead

Mijn vragen staan al op Twitter sinds medio vorige week (vanaf het moment dat de Shackleton replica aangekondigd werd op de webshops van de grote whiskywinkels in de UK) en sindsdien ben ik dus ook al op onderzoek.
Via slijters, importeurs en zelfs via Whyte & Mackay, in het openbaar.

Ik heb het antwoord inmiddels gevonden (dankzij een andere whiskyliefhebber), eens kijken hoe snel dat hier staat...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Shackleton Whisky Replica Video

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Apr 2011, 14:40

Vers van de pers:
Shackleton Whisky Replica Video

0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Apr 2011, 21:11

Zometeen (21u50) op de BBC2 een programma over Shackleton: Timewatch: In Shackleton's footsteps.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”