Mijn (Jock) V-Blog staat online

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Mijn V-Blog staat online

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Okt 2009, 18:33

Jock, vol spanning wacht ik (en ik denk 'we') op je volgende blog... wanneer kunnen we die verwachten en waar gaat die over?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 25 Okt 2009, 13:16

JayDie schreef:Jock, vol spanning wacht ik (en ik denk 'we') op je volgende blog... wanneer kunnen we die verwachten en waar gaat die over?

Ik heb al iets online gezet van ons muziek oefening bij ons thuis afgelopen vrijdag met whisky erbij. Geen echte recensie natuurlijk, maar wel leuk dacht ik. En op moment van schrijven ben ik bezig met uploaden van een recensie die ik gisteravond maakte over Glendronach een Dram met een verhaal. Hopelijk bevalt het. Dit is overigens mijn tweede poging tot uploaden, want mijn computer liep hartstikke vast de eerste keer en ik moest het een harde boot geven met gevolg dat de upload mislukt was. Hopelijk gaat het nu beter

Groet,
Jock
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 25 Okt 2009, 15:08

Het staat online nu eindelijk.

Groet,

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky Recensie 06. Glendronach 12, een dram met een verhaal

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Okt 2009, 17:05

Heej Jock!

Ja, leuk, goed bezig! :-) Leuk ook om een keer je band te horen spelen.

Wat betreft het filmpje over Glendronach 12yo, 43%: je begint al op Ralfy te lijken om zingend binnen te komen :lol: Enne het schilderij: ach... we hebben het toch al gezien :o

Ga zo door!
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Whisky Recensie 07. Budget whiskies

Ongelezen berichtdoor Jock » 01 Nov 2009, 19:00

Weer een nieuwe over budget whisky bij http://scotchandfolk.blogspot.com
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Nov 2009, 20:07

Scores uit de Whisky Bible 2010 van Jim Murray:
Dun Bheagan Highland 8yo: 88/100
Dun Bheagan Island 8yo: 93/100
Dun Bheagan Islay 8yo: 92/100 (Canada release: 87/100)
Dun Bheagan Lowland 8yo: 81/100
Dun Bheagan Speyside 8yo: 85/100

Wat dat betreft ook mooie scores. Zag bij Van Zuylen een fles voor EUR 26,95, bij WhiskySite.nl inderdaad EUR 25,99
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Nov 2009, 21:39

Ja ja recessie ... 11 malts op een shot ... waarvan 6 Classic Malt Selection.

Overigens is de belichting en het geluit, een het inzoomen, nu prima geregeld Jock.
JayDie schreef:....Scores uit de Whisky Bible 2010 van Jim Murray...

Als ik die scores zie en serieus neem dan moet ik me toch echt af gaan vragen waarom ik nog ooit meer dan € 25,- voor een fles zou betalen en waarom een Whisky ouder dan 8 jaar zou moeten zijn :Scratch :HitHead

Wat vind jij Jock. Behoren deze tot de absolute top tegen en in de 90-range ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2009, 08:28

Piet schreef:Als ik die scores zie en serieus neem dan moet ik me toch echt af gaan vragen waarom ik nog ooit meer dan € 25,- voor een fles zou betalen en waarom een Whisky ouder dan 8 jaar zou moeten zijn :Scratch :HitHead

(Daar gaan we weer...): misschien omdat het een persoonlijke notitie is van Jim Murray himself... Misschien vind jij ze wel helemaal niet zo goed! Wilde alleen even vermelden dat hij ze in ieder geval wel goed vind!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Nov 2009, 09:14

JayDie schreef:(Daar gaan we weer...! ) ....... dat hij ze in ieder geval wel goed vind!

Hier ben ik het niet mee eens John. Dit is nu juist een essentieel aspect van een score-systeem. Tussen goed en de absolute top zit nog al een verschil.
Ook al is, of juist wanner het persoonlijk is, in dit geval voor meneer Murray.
Dan zegt hij hiermee dus dat deze malts, met name de Islay en Island, voor hem tot de absolute top behoren van wat hij ooit gedronken heeft. Ook hij werkt met een schaal van 1-100.
Los van zij commerciële motieven zou hij dus zeker wel gek zijn om nog ooit meer dan € 25 uit te geven.

Ik ken meneer Murray noch zijn boeken en zou daarom graag van Jock horen wat hij van de voorgaande vraag vindt. Dat hoeven geen punten te zijn maar juist antwoord op deze vraag.
Wat vind jij Jock. Behoren deze tot de absolute top (.........tegen en in de 90-range ?)
Laat die punten maar zitten puur het vergelijk in woorden.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2009, 11:08

Piet schreef:voor hem tot de absolute top behoren van wat hij ooit gedronken heeft. Ook hij werkt met een schaal van 1-100.
(...)zou hij dus zeker wel gek zijn om nog ooit meer dan € 25 uit te geven.

:lol: Leuke discussie blijft dit... Het is niet zo dat je elk punt maar 1x mag uitgeven. Het kan zo zijn dat een Islay whisky 90+ punten krijgt (bijvoorbeeld deze Dun Bheagan) en een andere (niet vergelijkbare) Speyside whisky van 75 euro ook... Dus ja... dan zou hij meer dan 25 euro uitgeven. Volgens mij hoeven we elkaar hier niet te vertellen dat geen enkele whisky hetzelfde is... Maw: ja, het zou best kunnen dat deze tot zijn top range behoren.

Over het puntensysteem an sich: 0-60 wordt nauwelijks gebruikt. Daardoor worden de verschillen kleiner, helaas...

No offence, maar net als smaken verschillen ook meningen... :D :Proost
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 02 Nov 2009, 12:08

Piet schreef:Ja ja recessie ... 11 malts op een shot ... waarvan 6 Classic Malt Selection.

Overigens is de belichting en het geluit, een het inzoomen, nu prima geregeld Jock.
JayDie schreef:....Scores uit de Whisky Bible 2010 van Jim Murray...

Als ik die scores zie en serieus neem dan moet ik me toch echt af gaan vragen waarom ik nog ooit meer dan € 25,- voor een fles zou betalen en waarom een Whisky ouder dan 8 jaar zou moeten zijn :Scratch :HitHead

Wat vind jij Jock. Behoren deze tot de absolute top tegen en in de 90-range ?

Nee ze horen zeker niet tot de absolute top. MAAR; voor die prijs, tussen de 25 en 26 Euro ( ik denk als je aan een slijter vraagt om korting te geven als je alle 5 neemt, je dat gewoon krijgt ) zijn ze zeker top whiskies. Prijs/Kwaliteit zeker bij de absolute top. Ian Macleod ( eigenaar van onder andere Glengoyne) staat garant voor pure kwaliteit.
Maar zoals jullie inmiddels van mij weten, doe ik niet aan scoren tenzij ik dat tezamen doe met anderen waardoor je een gemiddeld kan krijgen. Mijn persoonlijke mening heb ik op de video gegeven. Ik zou met trots zo'n dram voor wie dan ook neerzetten. Ze zijn absoluut prima single malts van een van de betere bottelaars van Schotland.

Groet,

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2009, 13:58

Jock schreef:MAAR; voor die prijs, tussen de 25 en 26 Euro (...) zijn ze zeker top whiskies. Prijs/Kwaliteit zeker bij de absolute top.

Piet, past eigenlijk uitstekend bij jouw beoordelingsformule: op die manier kan een goedkope whisky dus heel hoog scoren, zonder echt bij de 'top' te horen (wanneer je de prijs niet meerekent)... Zo zijn we daar ook weer over uit :lol:
Jock schreef:Maar zoals jullie inmiddels van mij weten, doe ik niet aan scoren tenzij ik dat tezamen doe met anderen waardoor je een gemiddeld kan krijgen.

Jock, respect. Ik zit er sterk aan te denken 'mijn' score ook niet meer openbaar te maken... Alleen een proefnotitie wat ik er van vind. Mijn score is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk voor jullie, tenzij jullie dezelfde whiskies in dezelfde omstandigheden op dezelfde tijd geproefd hebben... Ik heb tenslotte vast andere whiskies geproefd dan jullie en heb daardoor hele andere ijkpunten.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Nov 2009, 14:22

JayDie schreef:
Jock schreef:MAAR; voor die prijs, tussen de 25 en 26 Euro (...) zijn ze zeker top whiskies. Prijs/Kwaliteit zeker bij de absolute top.

Piet, past eigenlijk uitstekend bij jouw beoordelingsformule: op die manier kan een goedkope whisky dus heel hoog scoren, zonder echt bij de 'top' te horen (wanneer je de prijs niet meerekent)... Zo zijn we daar ook weer over uit.

Eens, maar dan moet het wel héél duidelijk zijn dat het een Prijs/Kwaliteit of W2vjG score is op een schaal van 0-5 (of 0-10), in plaats van een kwaliteits oordeel op een schaal van 1-100.
En als dat is wat Murray eigenlijk bedoelt dan zou hij daar wel eens duidelijkheid over mogen geven.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2009, 15:52

Piet schreef:als dat is wat Murray eigenlijk bedoelt dan zou hij daar wel eens duidelijkheid over mogen geven.

Ik zal eens goed lezen, want zoals jullie weten ben ik de trotse eigenaar van de Whisky Bible :Tongue

Trouwens op MaltManiacs scoort Ho-cheng Yao de Dun Bheagan (DB voor nu) de Islay ook op 85 punten en Davin de Kergommeaux op 84...

Ook opmerkelijk: in de Bible staat een 'Islay Canada release'. Op MaltMadness kom ik deze tegen als "Lagavulin 8yo". Of zou het toch om een andere gaan...

Piet schreef:dan moet het wel héél duidelijk zijn dat het een Prijs/Kwaliteit of W2vjG score is op een schaal van 0-5 (of 0-10), in plaats van een kwaliteits oordeel op een schaal van 1-100.

Piet, de Bang-for-your-Buck formule van MaltMadness spuugt ook waardes tussen 0-100 uit... Jouw formule niet, dus dat kun je niet helemaal vergelijken...

Ohja... ook lees ik "Vatted malts". Jock, 'jouw' flessen, zijn dat Vatted Malts?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2009, 16:05

Interessant...:

Dun Bheagan Islay 8yo 43%: The whiskey used for the "Islay" version comes from the Lagavulin Distillery.
Dun Bheagan Island 8yo 43%: The whiskey used in this "Island" blend is from the Talisker Distillery.
Dun Bheagan Speyside 8yo 43%: The whiskey used fo rthe "Speyside" version comes from the Glenfarclas Distillery.

Of het geloofwaardig is weet ik niet, gezien ze 'whisky' zullen bedoelen ipv 'whiskey'...
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”