Port Ellen & Brora worden heropend

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Daveen
Senior
Senior

Re: Port Ellen & Brora worden heropend

Ongelezen berichtdoor Daveen » 11 Okt 2017, 23:32

We gaan ook wel een beetje offtopic, maar het mooie aan economie is dat bijna iedereen altijd een keer gelijk krijgt. De prijzen zullen stijgen, maar gaan ook zeker een keer dalen.

What goes up, has to come down. Wanneer weet niemand.

Black Bowmore gaat niet meer bij gemaakt worden, maar de vraag zal niet oneindig blijven stijgen. En er is nog genoeg betaalbaar spul waar ik de prijs/kwaliteit verhouding iets meer van kan waarderen.
0 x
Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 11 Okt 2017, 23:39

Hierbij het artikel:
http://www.divingforpearlsblog.com/2017/03/scotch-market-in-flux-part-1-2015-and.html

Quote uit het artikel:
To put it another way: In 1983—at the low point of exports and production—there was 2.7 billion liters of whisky stock in warehouses. In 2015 there was 3.9 billion liters. The difference in stock: 1.2 billion. The difference in annual exports + domestic consumption for the years 1983 and 2015 was only 76 million (or 0.076 billion). That means the stock increase was almost 16 times greater than the consumption+export increase. Who do they think is going to buy all that whisky?
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Okt 2017, 19:53

nigel_tufnel schreef:
Daveen schreef:Daarnaast groeit de productie echter door en daarmee de voorraden.

Oude whisky is niet zomaar bijgemaakt.
...
Goud kan je niet opdrinken, opeten, het verdampt niet en het verdwijnt niet, whisky wel.

Volgens mij is iedereen het stiekem wel eens, maar is er alleen een verschil van mening over de termijn.

Nog even over de vergelijking goud vs whisky:

Goud kan je zeker wel opeten, wordt ook wel gedaan door eten te decoreren.
Goud verdwijnt ook zeker wel. Niet alleen in micro vorm in electrische apparaten, maar ook gewoon in het laatje van grootmoeder. De voorraad is bovendien eindig.

Whisky is inderdaad bij te maken, maar oude whisky zal zijn waarde wel behouden. De oude toppers kunnen niet bijgemaakt worden en zullen schaarser worden.
En oude whisky kan je niet gemakkelijk bijmaken, daar gaat tijd over heen inderdaad.

Ik begeef me gelukkig op beide markten niet (goud en oude whisky).
Ik begeef me op de markt 50-150 euro, whisky van zo'n 10-25 jaar. De whisky vijver die de afgelopen jaren langzaam ontstaat zal dus sneller mijn 'markt' bereiken (hoop ik).
Op een gegeven moment zal er meer aanbod van whisky van 10-25 jaar zijn dan dat er vraag naar is (hoop ik).
En daardoor zal de prijsstijging van de afgelopen jaren in ieder geval een halt toe worden geroepen (hoop ik) of misschien zelfs wel veranderen in een prijsdaling (hopen we met zijn allen toch zeker?)

Alleen rest de vraag: op welke termijn...
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 12 Okt 2017, 20:01

De markt voor blended whisky groeit nog steeds,
als de voorraden te groot worden drukken ze het nog liever in de goedkope blends dan dat ze onder de marktprijs aanbieden...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Okt 2017, 20:06

Breedút_Genietsje schreef:De markt voor blended whisky groeit nog steeds,
als de voorraden te groot worden drukken ze het nog liever in de goedkope blends dan dat ze onder de marktprijs aanbieden...

Zolang de kwaliteit van blends daardoor stijgt kan je dat ook als positief ervaren.
3 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”