online experts en sherry matured whisky

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: online experts en sherry matured whisky

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jan 2016, 16:29

Ik meen tijdens mijn rondleiding in Sherry-bodegas gehoord en op de etiketten gezien te hebben dat amoroso / cream / dulce zoet is omdat er voor een deel het product van een andere druif (meestal PX) in de drank verwerkt is. In mijn optiek is dit aangezoet i.p.v. zoet, en is Oloroso van nature altijd droog.

Lange rijping op een oud olorosovat zou dus drogende kenmerken met zich mee moeten brengen, zeter als de whisky in geen enkel ander vat heeft gerijpt. Bij een finish op oloroso en een van nature iets zoetere spirit kan de whisky toch nog (redelijk) zoet zijn. Ik geloof zeer zeker dat tegenwoordig inderdaad veel gebruik wordt gemaakt van speciaal geprepareerde vaten.

Overigens is de combinatie met fruitige kenmerken en droge smaak niet ongewoon: kijk maar eens naar witte wijnen zoals Riesling en Gewürztraminer, die heel fruitig kunnen ruiken, maar beendroog kunnen zijn.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 14 Jan 2016, 21:31

Oloroso Abocado bestaat ook, vooral als vintage sherry. In dat geval wordt de fermentatie vroegtijdig stopgezet (door fortificatie op het juiste moment) en dan zijn er nog restsuikers aanwezig. Zo krijg je een zoete Oloroso zonder dat je PX of Moscatel moet toevoegen. Maar het is een uitzondering. Zie bv. de Rich Oloroso 1997 van Lustau.

Mijn stelling is dat ze in Jerez vaak aangezoete Oloroso (bv. 90% Oloroso + 10% PX) in het vat doen om te seasonen, maar het dan wel gewoon een 'Oloroso' sherry vat blijven noemen. Terwijl dezelfde sherry eigenlijk Cream of Medium zou moeten worden genoemd. Die termen heb ik persoonlijk nog nooit op een whisky label zien staan. Anderzijds gebruikt Dalmore wel eens de vermelding 'Amoroso', of verwijzen ze naar Matusalem, wat ook een aangezoete Oloroso is.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Jan 2016, 12:54

Talisker vermeldt eveneens dat ze gebruik maken van amoroso-vaten.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”