2x HP Svein ... met en zonder: .... !

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: 2x HP Svein ... met en zonder: .... !

Ongelezen berichtdoor Nino » 18 Sep 2015, 20:00

Vast en zeker een maandagochtend batch :Party
0 x
Afbeelding

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 18 Sep 2015, 20:01

freddievtb schreef:Er stonden rijen met de donkere versie, en de licht gele ernaast, de flessen erachter maken de fles voor misschien een tinje donkerder, maar de kleur was bij alle flessen, (stuk of 18) donkerbruin, en die ene lichtgele ernaast. Schimmel in een kurk zou dan bij al die flessen zitten en evenveel die flessen verkleuren? Neu, denk het niet :)

Waarom zou in alle flessen schimmel moeten zitten??

Een whisky vriend had van de 4 flessen in zijn collectie ook 1 met een andere kleur. De andere 3 waren goed.
Misschien is net die ene kurk niet goed geweest.
0 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 18 Sep 2015, 20:09

en daarvan wordt een donkerbruine whisky p*sgeel? hmm... lijkt me sterk :lekker
0 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 18 Sep 2015, 20:17

freddievtb schreef:en daarvan wordt een donkerbruine whisky p*sgeel? hmm... lijkt me sterk :lekker

Yep,

met een lagavulin werd die ook p*sgeel.
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 30 Sep 2015, 11:29

Allen, interessant gesprek! Ik reageer pas laat omdat ik veel events heb gehad, maar probeer het onder zo goed mogelijk samen te vatten.

Matti, dankjewel voor de opheldering. Het klopt dat we geen E150a (caramel colouring) toevoegen.

Mer: wat is je bron uit Google? Het klopt dat er in oude flessen HP (oude vorm, label met zonsondergang) E150a kan zitten, maar sinds de verandering van de flessen in 2006 brengen we alles uit in natuurlijke staat, dus zonder E150a. En ik zie graag een foto van de flessen van die whiskyvriend van je, help graag met uitzoeken!

Freddie: mocht je twijfels hebben over een fles HP die je aan hebt geschaft dan kun je altijd bij mij terecht. We zoeken het voor je uit en kunnen bevestigen dat alle door ons uitgebrachte flessen vrij zijn van E150a.

Allen: als toevoeging op de discussie, ALS er kleurverschil tussen twee flessen HP van een soort (bijv. Svein, 12YO of Einar) zitten, dan komt dat JUIST door de natuurlijke kleur. Omdat wij afhankelijk zijn van wat de vaten ons geven tijdens rijping, komt het soms voor dat we een kleine afwijking in kleur vinden. En misschien ook in de smaak (nuance though).
Kleurverschillen zijn echter nooit zo groot zoals de foto doet denken.

Voor de volgende keer: bij twijfel, let me know. We'll help. Via Facebook/Twitter (@Sietse) gaat het soms sneller.
1 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”