Geen kortingen hoger dan 25%
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Re: Geen kortingen hoger dan 25%
Ik zal de cijfers onderbouwen;
https://www.retailinsiders.nl/branches/foodspeciaalzaken/slijterijen/
En dan onder het kopje exploitatiebeeld. Een bruto winst van 28,3%. Dat is alles in de mix; wijn, bier, sterke drank, aanbiedingen en normale verkoop.
Maar zoals gezegd is de strategie bij grote aanbieders/supermarkten en slijterijen anders. Grote aanbieders laten bijvoorbeeld ook meebetalen aan de folder. Dat geld niet alleen op drank, maar in heel veel kanalen.
https://www.retailinsiders.nl/branches/foodspeciaalzaken/slijterijen/
En dan onder het kopje exploitatiebeeld. Een bruto winst van 28,3%. Dat is alles in de mix; wijn, bier, sterke drank, aanbiedingen en normale verkoop.
Maar zoals gezegd is de strategie bij grote aanbieders/supermarkten en slijterijen anders. Grote aanbieders laten bijvoorbeeld ook meebetalen aan de folder. Dat geld niet alleen op drank, maar in heel veel kanalen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Aah ik begrijp, dat de extra winst over de 33 jarige Morlach een incident is........ 
Of een foutje? Reageer daar eens op Cor.
Ik bedoel dit uiteraard niet persoonlijk want pars pro toto hè.

Ik bedoel dit uiteraard niet persoonlijk want pars pro toto hè.
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

sch@ker schreef:Aah ik begrijp, dat de extra winst over de 33 jarige Morlach een incident is........
Prima als je eeuwig wil doorgaan over de Mortlach.
Ik leg in dit draadje uit wat de marges zijn in een slijterij en wat dat betekend bij hoge kortingen van 50%. Dat daar een enorme bijdrage bij zou moeten van leveranciers, maar dat dit bij (onafhankelijke) slijters niet gebeurt.
2 x
Man man Herman… ik vind je toon uiterst vervelend. Je teksten verhullen tussen de regels door niets meer dan dat je de integriteit van de slijters zwaar in twijfel trekt en dus eigenlijk gewoon insinueert dat ze de boel lopen te besodemieteren. Maar als je dat vindt, zeg dat dan gewoon in plaats van zo cynisch eromheen draaien en doen alsof je alles beter weet.
Kennelijk ken je alle cijfers, vaste lasten, inkoopprijzen, gemieter met koppelverkoop, de pittige concurrentiepositie t.o.v. online slijters en zo kan ik nog wel even doorgaan, zo goed dat je blijkbaar voldoende rede hebt om hier bijdehand over te gaan lopen doen. En dat alleen omdat je ergens met een mooie babbel €100 van een fles hebt afgekletst. Dat er ergens een slijter is die voor jou z’n volledige winstmarge laat varen, wil niet zeggen dat de andere slijters dan ineens grote boeven zijn die de boel bedonderen! Misschien zegt dat juist wel dat die slijter zoveel winst maakt op andere producten, dat hij zo’n korting lachend geven kan.. Nee, de enige die snel rijk worden van de huidige whiskyboem zijn voornamelijk de producenten en multinationals zelf, niet de lokale slijter.
Ik vind de transparantie die de heren hier proberen neer te zetten uiterst bewonderingswaardig. Ze baseren zich op feiten, niet op vermoedens, vooroordelen en gevoelens. Ze kunnen er ook voor kiezen om helemaal niets te zeggen. Een slager die z’n eigen vlees keurt.. als dat echt aan de hand was zou Cor dat niet op een forum doen met minimale impact, en Uridium heeft er al helemaal niets mee te winnen omdat hij geen slijter meer is.
Kijk eens om je heen zou ik zeggen.. als je de slijters kennelijk al grote boeven vindt, ben ik benieuwd waar je boodschappen doet, je auto koopt of kleding inslaat. Op dergelijke markten is het nog vele malen erger! Ik zou zeggen: start een groentetuin, een boomgaard, leg je eigen wijnvelden aan, koop je eigen distillatie installatie, leer brood bakken, leer zelf kleding maken en wordt zelfvoorzienend!
Oja en bouw je eigen huis van zelf geproduceerde materialen 
Kennelijk ken je alle cijfers, vaste lasten, inkoopprijzen, gemieter met koppelverkoop, de pittige concurrentiepositie t.o.v. online slijters en zo kan ik nog wel even doorgaan, zo goed dat je blijkbaar voldoende rede hebt om hier bijdehand over te gaan lopen doen. En dat alleen omdat je ergens met een mooie babbel €100 van een fles hebt afgekletst. Dat er ergens een slijter is die voor jou z’n volledige winstmarge laat varen, wil niet zeggen dat de andere slijters dan ineens grote boeven zijn die de boel bedonderen! Misschien zegt dat juist wel dat die slijter zoveel winst maakt op andere producten, dat hij zo’n korting lachend geven kan.. Nee, de enige die snel rijk worden van de huidige whiskyboem zijn voornamelijk de producenten en multinationals zelf, niet de lokale slijter.
Ik vind de transparantie die de heren hier proberen neer te zetten uiterst bewonderingswaardig. Ze baseren zich op feiten, niet op vermoedens, vooroordelen en gevoelens. Ze kunnen er ook voor kiezen om helemaal niets te zeggen. Een slager die z’n eigen vlees keurt.. als dat echt aan de hand was zou Cor dat niet op een forum doen met minimale impact, en Uridium heeft er al helemaal niets mee te winnen omdat hij geen slijter meer is.
Kijk eens om je heen zou ik zeggen.. als je de slijters kennelijk al grote boeven vindt, ben ik benieuwd waar je boodschappen doet, je auto koopt of kleding inslaat. Op dergelijke markten is het nog vele malen erger! Ik zou zeggen: start een groentetuin, een boomgaard, leg je eigen wijnvelden aan, koop je eigen distillatie installatie, leer brood bakken, leer zelf kleding maken en wordt zelfvoorzienend!

7 x
M'n beste, mijn toon zeg je maar ik relateer mijn kritiek aan de "overwinst" op een fles Mortlach en vind, dat tenzij deze kritiek wordt ontkracht, dat een slijter die zich hier op een liefhebbersforum manifesteert tegen die kritiek moet kunnen en maar eens helder moet maken waarom die overwinst wordt gemaakt, in plaats van te suggereren, dat hij door het herstellen van een prijs als gevolg van een verkeerd begrepen inkoop factuur zijn klanten tegemoetkomt.Terwijl hij met andere hand een forse extra € 100.00 (boven op zijn normale marge whatever) op een fles Mortlach, in eigen zak steekt. Ik besef, dat ik met mijn suggestie over marges van 50% een uitdagende hypothese heb geformuleerd maar die was ook als zodanig bedoeld.
Waarom neemt een slijter geen genoegen met zijn normale marge? Mijn impliciete stelling is, dat deze groep slijters een fles in het "hogere" segment aangrijpt om zichzelf een extraatje te bezorgen. Dat motiveert mij.
Cor's VinABC staat dus wat dit betreft niet op zichzelf. Het rijtje van enkele van zijn collega's is bekend.
Daar kan bovendien Whiskysite nog aan worden toegevoegd met een telefonisch meegedeelde prijs van €849.00 (al staat deze op Wb niet vermeld).
En tenslotte nog dit, ik heb geen enkele moeite hoeven doen om de prijs van mijn Mortlach naar beneden te krijgen.
Dit was een initiatief van deze slijter zelf, die overigens wel wist van mijn belangstelling voor deze fles.
Je opmerkingen over een eigen distilleerderij, of een eigen huis bouwen etc.vind ik wel leuk, maar daar begin ik niet aan als je mij dat niet kwalijk neemt. Ik hoop dat ik ook zonder daaraan te beginnen mijn kritiek hier op een medeforumlid mag spuien.
Vriendelijke groet, Herman
Waarom neemt een slijter geen genoegen met zijn normale marge? Mijn impliciete stelling is, dat deze groep slijters een fles in het "hogere" segment aangrijpt om zichzelf een extraatje te bezorgen. Dat motiveert mij.
Cor's VinABC staat dus wat dit betreft niet op zichzelf. Het rijtje van enkele van zijn collega's is bekend.
Daar kan bovendien Whiskysite nog aan worden toegevoegd met een telefonisch meegedeelde prijs van €849.00 (al staat deze op Wb niet vermeld).
En tenslotte nog dit, ik heb geen enkele moeite hoeven doen om de prijs van mijn Mortlach naar beneden te krijgen.
Dit was een initiatief van deze slijter zelf, die overigens wel wist van mijn belangstelling voor deze fles.
Je opmerkingen over een eigen distilleerderij, of een eigen huis bouwen etc.vind ik wel leuk, maar daar begin ik niet aan als je mij dat niet kwalijk neemt. Ik hoop dat ik ook zonder daaraan te beginnen mijn kritiek hier op een medeforumlid mag spuien.
0 x
Ik snap alle heren een beetje wel.
De slijters hebben ons nodig en andersom.
We hebben met zijn allen (en dat is mijn persoonlijke mening) deze prijzen gecreëerd.
Idere whisky liefhebbers heeft tegenwoordig gemiddeld 50 flessen.
En wat dachten jullie van WB die ons gek maakt met de prijzen en de hoog scoren.
Ik denk met de komst van de WB zijn wij afhankelijk geworden van een luchtbal.
En ideren kijkt mee.
En ideren wil een centen meepikken.
Dus we mogen eerst in de spiegel kijken.
En ik weet zeker als die mortlach die we het over discussiëren een scoor krijgt van iemand die wel of niet verstand van whisky heeft boven de 90 via die WB. Dan zijn ze so uitverkocht en iemand zit ze te koop voor boven de 1000 euro.
Het is mijn mening en als ik mijn koffer mag pakken dan hoor ik het graag
We hebben met zijn allen (en dat is mijn persoonlijke mening) deze prijzen gecreëerd.
En wat dachten jullie van WB die ons gek maakt met de prijzen en de hoog scoren.
En ideren kijkt mee.
En ik weet zeker als die mortlach die we het over discussiëren een scoor krijgt van iemand die wel of niet verstand van whisky heeft boven de 90 via die WB. Dan zijn ze so uitverkocht en iemand zit ze te koop voor boven de 1000 euro.

3 x
sch@ker schreef:M'n beste, mijn toon zeg je maar ik relateer mijn kritiek aan de "overwinst" op een fles Mortlach en vind, dat tenzij deze kritiek wordt ontkracht, dat een slijter die zich hier op een liefhebbersforum manifesteert tegen die kritiek moet kunnen en maar eens helder moet maken waarom die overwinst wordt gemaakt, in plaats van te suggereren, dat hij door het herstellen van een prijs als gevolg van een verkeerd begrepen inkoop factuur zijn klanten tegemoetkomt.Terwijl hij met andere hand een forse extra € 100.00 (boven op zijn normale marge whatever) op een fles Mortlach, in eigen zak steekt. Ik besef, dat ik met mijn suggestie over marges van 50% een uitdagende hypothese heb geformuleerd maar die was ook als zodanig bedoeld.
Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Bij dergelijke flessen loopt de ondernemer meer risico, hetgeen een iets hogere “reward” rechtvaardigt.
0 x
Nikola schreef:Ik snap alle heren een beetje wel.
En ideren kijkt mee.
En ik weet zeker als die mortlach die we het over discussiëren een scoor krijgt van iemand die wel of niet verstand van whisky heeft boven de 90 via die WB. Dan zijn ze so uitverkocht en iemand zit ze te koop voor boven de 1000 euro.![]()
Zo denk ik er ook over, Nikola.
Ik was vanmorgen nog een berichtje aan 't tikken, maar werd weggeroepen; daarin wilde ik aangeven, dat er veel is veranderd sinds ik stopte begin 2008. Toen waren er nog geen Whiskybase (gestart 2007), Drankdozijn of Drankgigant en geen media-aandacht voor "investeren in whisky". En toen zaten een hoop destilleerderijen en eigenaren er nog heel anders in.
Nu is er een 'race to the top' gaande, waar ik trouwens ook aan mee heb gedaan sinds een paar jaar. Ook ik had last van FOMO- en graaineigingen, en had op enig moment een bonte verzameling van 150 flessen, zonder echt aanwijsbare lijn erin. En inderdaad: op WB worden wel altijd de duurste aanbieders toegevoegd als weblink; zelden de goedkope
1 x
Reagerend op Tomintoul: Tuurlijk, dat kan je zo bekijken maar anders dan jij stel ik mij op een consumenten/klant standpunt.
Sterker nog ik ben er van overtuigd, dat naar mate de slijter zijn overwinst op een fles naar beneden bijstelt dan wel er uit gooit, de kans op verkoop van zo'n fles wordt vergroot en dus zijn risico wordt verkleind.
Anders gezegd door verhoging van zijn marge(we hebben het nog steeds over de 33 jarige Mortlach) verhoogt deze slijter de kans om met de fles te blijven zitten. En dat is het principe van de krokoil die in zijn eigen staart bijt.
Sterker nog ik ben er van overtuigd, dat naar mate de slijter zijn overwinst op een fles naar beneden bijstelt dan wel er uit gooit, de kans op verkoop van zo'n fles wordt vergroot en dus zijn risico wordt verkleind.
Anders gezegd door verhoging van zijn marge(we hebben het nog steeds over de 33 jarige Mortlach) verhoogt deze slijter de kans om met de fles te blijven zitten. En dat is het principe van de krokoil die in zijn eigen staart bijt.

0 x
sch@ker schreef:<—Lang verhaal kort—>
Dat je niet aan een zelfvoorzienend leven begint neem ik je niet kwalijk hoor. Lijkt mij ook teveel werk
wat ik er maar mee wil zeggen: voor niets gaat de zon op en in veruit de meeste andere sectoren is de winst vele malen groter, vaak tegen minder inspanning.Voor de rest ga ik de discussie inhoudelijk niet verder aan. Ik blijf erbij dat je baseren op vooroordelen, gevoel en/of vermoedens, maar níet op feiten vanuit feitelijke kennis, en daarop iemand (of meerdere) shops zo hard afrekenen, echt niet reëel is.
Dit is wat mij betreft een typisch gevalletje Nederland. Als het NL elftal speelt hebben we spontaan 17 miljoen bondscoaches die het allemaal beter weten. In ons wereldje denken mensen hier al snel dat ze een slijter zijn en na een opzichzelfstaand feit ineens het hele wereldje door en door snappen en zelf de beste slijter zouden kunnen zijn. Ik vind dat een beetje sneu
1 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Nee, als de fles 5 jaar stof staat te verzamelen kan hij altijd nog de veiling op.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Cask1988 schreef:sch@ker schreef:<—Lang verhaal kort—>
Dat je niet aan een zelfvoorzienend leven begint neem ik je niet kwalijk hoor. Lijkt mij ook teveel werkwat ik er maar mee wil zeggen: voor niets gaat de zon op en in veruit de meeste andere sectoren is de winst vele malen groter, vaak tegen minder inspanning.
Voor de rest ga ik de discussie inhoudelijk niet verder aan. Ik blijf erbij dat je baseren op vooroordelen, gevoel en/of vermoedens, maar níet op feiten vanuit feitelijke kennis, en daarop iemand (of meerdere) shops zo hard afrekenen, echt niet reëel is.
Dit is wat mij betreft een typisch gevalletje Nederland. Als het NL elftal speelt hebben we spontaan 17 miljoen bondscoaches die het allemaal beter weten. In ons wereldje denken mensen hier al snel dat ze een slijter zijn en na een opzichzelfstaand feit ineens het hele wereldje door en door snappen en zelf de beste slijter zouden kunnen zijn. Ik vind dat een beetje sneude realiteit is een stuk harder en moeilijker.
Dank, dank, maar feiten, aannames en fictie spelen bij mij slechts ten dele een rol.
Ik beschouw € 100.00 prijsverschil als substantieel, bovenproportioneel en als een feit. Daar spreek ik deze slijter, mijn mede forumlid, op aan. Tot dusver reageert hij niet meer, dus ik neem aan dat hij hier niets tegen in te brengen heeft......
0 x
- edwinedje
- Forum goeroe

sch@ker schreef:Ik beschouw € 100.00 prijsverschil als substantieel, bovenproportioneel en als een feit. Daar spreek ik deze slijter, mijn mede forumlid, op aan. Tot dusver reageert hij niet meer, dus ik neem aan dat hij hier niets tegen in te brengen heeft......
En ik denk ook dat dit de laatste keer is dat jou slijter en jou mede-forumlid je dit plezier zal doen als je weer eens een leuk flesje ziet.
sch@ker schreef:En dat is het principe van de krokoil die in zijn eigen staart bijt.
9 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
sch@ker schreef:Dank, dank, maar feiten, aannames en fictie spelen bij mij slechts ten dele een rol.
Ik beschouw € 100.00 prijsverschil als substantieel, bovenproportioneel en als een feit. Daar spreek ik deze slijter, mijn mede forumlid, op aan. Tot dusver reageert hij niet meer, dus ik neem aan dat hij hier niets tegen in te brengen heeft......
Ja joh
Lekker door blijven gaan Slijterij Herman: Met de slogan ‘Alles tegen inkoopprijs, of eronder én gratis verzending!’
Met al je selfmade ‘feiten’… 78e jubileum.. verstand komt toch niet altijd met de jaren, zo blijkt
Cask1988 schreef:Dit is wat mij betreft een typisch gevalletje Nederland. Als het NL elftal speelt hebben we spontaan 17 miljoen bondscoaches die het allemaal beter weten. In ons wereldje denken mensen hier al snel dat ze een slijter zijn en na een opzichzelfstaand feit ineens het hele wereldje door en door snappen en zelf de beste slijter zouden kunnen zijn. Ik vind dat een beetje sneude realiteit is een stuk harder en moeilijker.
Dit. Ben benieuwd of Frank je nog belt voor zondag..
4 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Sorry Herman, waar moest ik nog op reageren? Lig net aan mijn zwembad mijn geld te tellen.
Nee, heb weinig behoefte met je verder te discussiëren.
Misschien kunnen we terug naar het draadje; einde van de 50% korting.
Nee, heb weinig behoefte met je verder te discussiëren.
Misschien kunnen we terug naar het draadje; einde van de 50% korting.
12 x
Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”