Dre schreef:Cor - Vinabc schreef:Dat van die drie gelukkige mensen valt wel mee. In eerste aanleg is de slijter gelukkig bij de verkoop. In een later stadium wordt zijn geluk geschaad omdat hij ziet dat iemand zonder vergunning handel wilt drijven in deze whisky, voor een woekerprijs. Blijven slechts 2 gelukkigen over.
Daarnaast lijkt het me voor een slijter ook veel leuker werken als je vaste klanten (zijnde genieters) blij kunt maken met beperkte releases, dat het verder bijdraagt aan een sterkere band met je klanten en dit dus ook doorwerkt in je goede reputatie en naam.
En het geluk van de koper lijkt me toch ook echt groter als je een fles via de normale weg voor de normale prijs hebt kunnen kopen, dan dat je eerst misgrijpt en daarna alsnog de fles aan een veel hogere prijs kunt kopen van iemand waarvan je weet dat ie de fles alleen maar heeft opgekocht om te kunnen profiteren van degenen die te laat waren. Zou míjn 'geluksmeter' in ieder geval een heel stuk lager laten uitslaan.
Dus dan zit je uiteindelijk toch behoorlijk onder de volle twee gelukkigen die je bij een normale transactie zou hebben.
Ik heb zelf geen winkel. Ik heb vroeger wel in een stripwinkel gewerkt. De omzet komt van de gewone zaken/flessen in dit geval. De speciale releases zijn leuk, maar is soms moeilijk om als winkel al te verdelen onder je klanten. Bij ons was het zo, wie de gewone zaken kocht, kreeg ook de specials.
Ik volg het forum een geruime tijd. De echt populaire flessen zie je zelden in bottle share, zal geen toeval zijn. En heeft niet alleen met eigen smaak te maken. Wel met de toegevoegde waarde. Mensen zijn ook maar te laat, nadien soms. Dikwijls was de fles initieel niet speciaal, pas later.
Geluk wordt ook maar bekeken vanuit een eigen perspectief. De andere komt op de tweede plaats. Als het geluk van andere mensen meespeelt zouden er meer bottle shares zijn van die flessen.