20 jaar oude whisky in 6 dagen...

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

20 jaar oude whisky in 6 dagen...

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 09 Apr 2015, 10:21

In de VS is een hobby destillateur schijnbaar al jaren bezig om een scheikundig proces te ontwikkelen om het rijpen op eikenhout van allerlei spirits te kunnen versnellen. Hij is de laatste dagen veel in het nieuws, want het schijnt hem te zijn gelukt. Naar eigen zeggen heeft hij een "reactor" ontwikkeld met een capaciteit van 555 liter waarmee hij in zes dagen tijd een blanke rum kan rijpen naar een equivalent van circa 20 jaar. Hij doet dit door de reacties en uiteinvalling van de esthers in de ethanol te versnellen. Klinkt nogal ongeloofwaardig, maar als ik de kenners moet geloven is het echt waar. Door middel van een massaspectrometrie weet men te bevestigen dat, in ieder geval scheikundig gezien, de rum uit zijn reactor vergelijkbaar is met rum die écht 20 jaar op een eikenhouten vat gelegen heeft.

Volgens hem is het vooral bedoeld als manier om te "rapid prototypen", net zoals speelgoedfabrikanten (en vele andere design branches) 3D printers gebruiken.

Lees het artikel en oordeel zelf: http://www.wired.com/2015/04/lost-spirits/

Wat zou dit betekenen voor de whisky industrie? Natuurlijk gaat de SWA dit nooit toestaan. Aangezien de spirit nooit een echt eikenhouten vat van binnen heeft gezien is het technisch gewoon nog new make spirit. Maar als deze new make spirit écht net zo lekker is als jouw 20 jaar oude - vul hier je favo whisky in - waarom zou je die bewuste whisky dan nog kopen? Uiteraard is de charme er compleet af. Het idee dat de whisky zo lang gerijpt heeft draagt wat mij betreft bij aan de hele ervaring van het drinken. Maar uiteindelijk gaat het in wezen om de smaak.... En even 6 dagen in een reactor is op termijn geheid velen malen goedkoper dan 20 jaar in een pakhuis.

Wat gaat de toekomst brengen? :Scratch
1 x
BAM! - ook op Facebook

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: 20 jaar oude whisky in 6 dagen...

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 09 Apr 2015, 11:31

Meanwhile, Davis has his own believers lining up. He formally and publicly unveiled the Model 1 at the American Distilling Institute Annual Spirits Conference in Louisville, Kentucky, on April 1, as inauspicious a choice of release date as possible for such a machine. After his presentation, he says he received 27 inquiries and signed up nine beta testers to fill his five openings. He’s now holding a waiting list for future customers.

Hrm... hoewel de toevoeging `as inauspicious a choice of release date as possible` de ironie bevestigt....
Ik heb toch zo mijn twijfels.... maar ja volgens een ander artikel zat het in mijn genen om ongemotiveerd naar bepaalde lessen te gaan...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 09 Apr 2015, 12:53

Nee, het is geen 1 april grap. Ik heb het op meerdere sites voorbij zien komen, ook na 1 april. Daarnaast is Wired een heel erg betrouwbare goede site waar over het algemeen nog écht redactiewerk gedaan wordt voor de artikelen. Het is geen copy paste blog ofzo, zoals zo veel nieuws sites tegenwoordig.

Ik ga er wel vanuit dat dit echt is. Vooral ook omdat deze jongen al langere tijd hier mee experimenteert en er ook mee op beurzen staat. Schijnbaar brengt hij mondjesmaat ook zijn producten (non-age statement ;)) uit, en is men verbaast over de hoge kwaliteit. Het lijkt me een zéér interessante ontwikkeling. Het zou best wel eens de complete spirits markt op z'n kop kunnen zetten. En ook wel eens een stuk mindere interessant en "charmant" maken voor de liefhebber, haha :HitHead
0 x
BAM! - ook op Facebook

Maldhyr
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Maldhyr » 09 Apr 2015, 21:34

Mijn 'probleem' ligt hem meer in het feit dat alles onderhand een kwestie van 'techniek' wordt dan dat ik er aan twijfel. Technisch gerijpte whisky t.o.v. natuurlijk gerijpte whisky. Voor de prijs zal het tzt niet veel gaan uitmaken, want dat zien we vaker bij zulke mooie ontwikkelingen.

Er liggen technische groenten en technisch fruit in alle schappen, met minder voedingswaarde/vitaminen dan vroeger en zelfs duurder omdat we er meer eisen aan gaan stellen (puntgaaf uiterlijk, lang bewaren etc). Is het minder? Ik denk voor de mainstream niet... die stellen andere eisen (prijs) en alhoewel ik graag ook iets minder zou willen betalen, haal ik mijn vlees bij een slager waarvan ik weet wat ik eet en betaal ik liever iets meer voor een eerlijk glas van 12 jaar dan voor een technisch 18-jarige.
0 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 09 Apr 2015, 21:40

Maldhyr schreef:Mijn 'probleem' ligt hem meer in het feit dat alles onderhand een kwestie van 'techniek' wordt dan dat ik er aan twijfel. Technisch gerijpte whisky t.o.v. natuurlijk gerijpte whisky. Voor de prijs zal het tzt niet veel gaan uitmaken, want dat zien we vaker bij zulke mooie ontwikkelingen.

Er liggen technische groenten en technisch fruit in alle schappen, met minder voedingswaarde/vitaminen dan vroeger en zelfs duurder omdat we er meer eisen aan gaan stellen (puntgaaf uiterlijk, lang bewaren etc). Is het minder? Ik denk voor de mainstream niet... die stellen andere eisen (prijs) en alhoewel ik graag ook iets minder zou willen betalen, haal ik mijn vlees bij een slager waarvan ik weet wat ik eet en betaal ik liever iets meer voor een eerlijk glas van 12 jaar dan voor een technisch 18-jarige.

+1 :cool:
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 25 Jun 2015, 21:04

ik huiver bij dit soort praktijken, moet er niks van hebben en zal het ook nooit drinken kopen of promoten.
NEP whisky bah
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 25 Jun 2015, 21:43

JacobaEd schreef:ik huiver bij dit soort praktijken, moet er niks van hebben en zal het ook nooit drinken kopen of promoten.
NEP whisky bah

Misschien wel de volgende stap na nas?
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 25 Jun 2015, 23:09

Maldhyr schreef:Mijn 'probleem' ligt hem meer in het feit dat alles onderhand een kwestie van 'techniek' wordt dan dat ik er aan twijfel. Technisch gerijpte whisky t.o.v. natuurlijk gerijpte whisky. Voor de prijs zal het tzt niet veel gaan uitmaken, want dat zien we vaker bij zulke mooie ontwikkelingen.

Hoe komt je aan die info? We eten inderdaad veel genetisch gemodificeerd voedsel, maar daar moeten we mijns inziens alleen maar blij mee zijn. Hogere opbrengst (per plant, per hectare, etc), hogere voedingswaarden, minder pesticiden, etc. Op dat gebied is er juist voor ons allemaal erg veel vooruitgang geboekt. Mensen die daar over zeuren hebben echt geen idee hoe het zit. Geloof me, je wilt echt geen banaan eten zoals de banaan 200 jaar geleden groeide, hoor :P

Maar verder ben ik het qua whisky vooralsnog met je eens. Zo lang de producenten er open en eerlijk over gaan zijn vind ik het allemaal prima. Maar het gevaar zit natuurlijk in het feit dat ze dergelijke technieken weer gaan inzetten voor winstmaximalisatie. Dus meer voordeel voor hen, geen voordeel voor ons. En intussen is het complete product "engineered" in plaats van traditioneel. Maar de grote vraag is: ga je dat proeven? Want laten we eerlijk zijn, uiteindelijk gaat het toch om de smaakbeleving.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Jun 2015, 09:04

Ik heb er een heel stuk over gehoord in een aflevering van whiskycast.
Hij schijnt niet te zuipen te zijn dus dat is alvast mooi.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 26 Jun 2015, 12:09

Nino schreef:
JacobaEd schreef:ik huiver bij dit soort praktijken, moet er niks van hebben en zal het ook nooit drinken kopen of promoten.
NEP whisky bah

Misschien wel de volgende stap na nas?

Als dat zo is, ga ik aan het bier ( nog meer aan het bier)
4 x

Joris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Joris » 22 Jul 2015, 19:58

Ik zou dit wel erg zonde vinden, neemt de charme van whisky toch weg. Mocht het ooit zo ver komen dat de kwaliteit degelijk is, dan hoop ik dat het inderdaad niet teveel ingezet gaat worden voor winstmaximalisatie zoals hierboven al genoemd. Kunnen we net zo goed likeurtjes gaan drinken ;)
0 x
Afbeelding

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”