Electr. Gitaaren uit lagavulin barrels

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
bleedingwhisky
Actief lid
Actief lid

Electr. Gitaaren uit lagavulin barrels

Ongelezen berichtdoor bleedingwhisky » 27 Feb 2013, 14:21

Een gitaar maker in Italië kreeg de opdracht 3 elektrische gitaren uit whisky barrels te maken. De droom van iedere rockende whisky liefhebber lijkt me, en een mooi staaltje werk.

link naar de foto's: http://www.bleedingwhisky.com/custom-guitars-made-out-of-lagavulin-barrels/

Wat zullen ze hierna weer verzinnen?

http://www.bleedingwhisky.com
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Electr. Gitaaren uit lagavulin barrels

Ongelezen berichtdoor MichelC » 27 Feb 2013, 14:58

Ik wil wel meubels hebben van oude vaten :duimop
0 x

bleedingwhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bleedingwhisky » 27 Feb 2013, 15:00

ja die bestaan al! zal er eens wat over posten en dan hoor je het hier :)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Mar 2013, 16:09

Kijk ook eens hier: Index van Whisky curiositeiten, rariteiten, etc..... maar gitaren hadden we nog niet !

Afbeelding

De maker is Manne. Special edition of 3 instruments voor nog meer foto's en informatie (Engels of Italiaans).

Afbeelding
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Normaen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Normaen » 02 Mar 2013, 10:58

Leuk als "kunst", maar vraag me toch af of ik op die gitaren zou spelen.
Zou het eiken een waarde hebben voor het geluid??
Lijkt mij dat dit te zwaar is om er een tone uit te krijgen. (Hoe zwaar zou zo een gitaar zijn?)
0 x
Als ik een bidder zie lopen,/Dan slaat mij 't hart zo blij./Dan denk ik hoe hij ook weldra/Uit bidden zal gaan voor mij

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 02 Mar 2013, 16:20

Normaen schreef:Leuk als "kunst", maar vraag me toch af of ik op die gitaren zou spelen.
Lijkt mij dat dit te zwaar is om er een tone uit te krijgen. (Hoe zwaar zou zo een gitaar zijn?)

Het is een elektrisch gitaar dus de body draagt vrij weinig bij aan het geluid. Dat doen de snaren en de elementen. Er zijn ook elektrische gitaren van kunstof, carbon, etc. voor zover ik weet.
0 x
BAM! - ook op Facebook

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 02 Mar 2013, 17:27

bleedingwhisky schreef:Een gitaar maker in Italië kreeg de opdracht 3 elektrische gitaren uit whisky barrels te maken.
Wat zullen ze hierna weer verzinnen?

Ze spatwaterdicht maken en dan vullen met whisky :gnif
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 02 Mar 2013, 19:35

Wel mooi hoor!
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 02 Mar 2013, 20:52

Ja, zeker heel erg mooi....niks van die mooi gelakte gitaren...hoewel een natuurlijk mooi versleten gitaar ook mooi is zoals die van Eric Clapton toen...
0 x

Normaen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Normaen » 03 Mar 2013, 12:48

Willem vd K schreef:
Normaen schreef:Leuk als "kunst", maar vraag me toch af of ik op die gitaren zou spelen.

Het is een elektrisch gitaar dus de body draagt vrij weinig bij aan het geluid. Dat doen de snaren en de elementen. Er zijn ook elektrische gitaren van kunstof, carbon, etc. voor zover ik weet.

Dezelfde discussie vindt hier plaats; http://www.gitaar.net/forum/index.php?r ... 203,343239
Elementen registreren alle trillingen waarbij het hout wel meespeelt, maar er zijn anderen die zeggen dat het niet veel uitmaakt.
0 x
Als ik een bidder zie lopen,/Dan slaat mij 't hart zo blij./Dan denk ik hoe hij ook weldra/Uit bidden zal gaan voor mij

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 04 Mar 2013, 00:01

Ik snap wat je bedoeld, Maar dat is idd een discussie op een level hoger.
Maar is het al eens aangetoond dmv een onderzoek ed. Zo ja, Wat de uitkomsten dan waren.
Wat bv. de kwaliteit en kosten waren van dergelijke elementen, die het verschil van basismateriaal zou kunnen oppikken?
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 05 Mar 2013, 01:30

Misschien niet wetenschappelijk onderbouwd, maar zeggen dat het hout geen invloed heeft op het geluid gaat er bij mij als gitarist en lichtelijke audiofiel als het om headsets gaat niet in. Ja de elementen en de snaren zullen vele malen meer invloed hebben, maar die trillende snaren staan wel onder spanning die in bedwang gehouden wordt doordat ze aan beide kanten vast zitten aan je gitaar. Dus de hals en de body beïnvloeden ergens wel degelijk die trilling. Testen kan bijna niet 100% waterdicht, want je kunt niet tegelijkertijd de klank van 2 exact even grote kasten en halsen van andere soorten hout testen, waar alle overige onderdelen/variabelen wel 100% gelijk zijn. Je kunt dit hooguit benaderen wat vast wel eens gedaan zal zijn. Of het ene beter klinkt dat het andere? Dat durf ik daarentegen ook niet te zeggen eigenlijk. Heb al eens hele onderzoeken gelezen naar stradivarius violen die er door de experts in blinde tests ook niet uitgehaald werden en die zijn niet eens electronisch versterkt.

Maar hey, als je Lagavulin gitaar superstrak gebouwd is, mooie pickups heeft, een fijne hals, je een prachtige versterker hebt en de distortion flink omhoog knalt zal niemand het verschil horen denk ik ;)
0 x

Normaen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Normaen » 06 Mar 2013, 22:25

Soundwave schreef:Maar hey, als je Lagavulin gitaar superstrak gebouwd is, mooie pickups heeft, een fijne hals, je een prachtige versterker hebt en de distortion flink omhoog knalt zal niemand het verschil horen denk ik ;)

Het is door een pro gitarenbouwer gemaakt dus denk dat dat wel goed is.
Nu spreekt de Hollander in mij; Wat kost dat dan?
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 07 Mar 2013, 09:28

@Soundwave
inderdaad, helemaal met je eens en ik mag aannemen dat je ook iets met gitaren hebt :-P
Hier iig wel....
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 07 Mar 2013, 13:20

Soundwave schreef:Misschien niet wetenschappelijk onderbouwd, maar zeggen dat het hout geen invloed heeft op het geluid gaat er bij mij als gitarist en lichtelijke audiofiel als het om headsets gaat niet in. Ja de elementen en de snaren zullen vele malen meer invloed hebben, maar die trillende snaren staan wel onder spanning die in bedwang gehouden wordt doordat ze aan beide kanten vast zitten aan je gitaar. Dus de hals en de body beïnvloeden ergens wel degelijk die trilling. Testen kan bijna niet 100% waterdicht, want je kunt niet tegelijkertijd de klank van 2 exact even grote kasten en halsen van andere soorten hout testen, waar alle overige onderdelen/variabelen wel 100% gelijk zijn. Je kunt dit hooguit benaderen wat vast wel eens gedaan zal zijn. Of het ene beter klinkt dat het andere? Dat durf ik daarentegen ook niet te zeggen eigenlijk. Heb al eens hele onderzoeken gelezen naar stradivarius violen die er door de experts in blinde tests ook niet uitgehaald werden en die zijn niet eens electronisch versterkt.

Maar hey, als je Lagavulin gitaar superstrak gebouwd is, mooie pickups heeft, een fijne hals, je een prachtige versterker hebt en de distortion flink omhoog knalt zal niemand het verschil horen denk ik ;)

Ik ben het helemaal met je eens, daarom zeg ik ook "weinig" en niet "niks" ;) Bij een akoestisch gitaar zorgt de body en het materiaal daarvan voor de versterking dus daar is de invloed veel groter. Bij een elektrisch gitaar gebeurd dat allemaal elektronisch. Natuurlijk heeft het materiaal wat de snaren bijeen houdt wel wàt invloed maar niet zoveel als bij een akoestisch instrument. Dat is wat ik bedoelde ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”