De toekomst van whisky anno 2026

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Jimbeau
Senior
Senior

Re: De toekomst van whisky anno 2026

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 10 Feb 2026, 14:54

Heeft ook met bezoeken te maken, zowel in hetgeen ze verteren qua tours maar ook wat ze meenemen uit de shops. Zeker onze vrienden uit Azie. Naast de absolute euro's is dat natuurlijk ook een potentiele indicator voor de interesse.

Ik begreep via via dat men bijv. bij Glengoyne aangaf voor COVID boven de 100k bezoekers per jaar te hebben gezeten maar dat dat daarna wel weer enigszins is aangetrokken maar totch nooit meer boven de 25k is gekomen. Dat is toch wel een forse aderlating ook kan ik me indenken.

Dat extrapolerend kan ik me dan ook indenken dat het niet gek is dat als dit een indicator voor interesse is er een flink aantal stokerijen zijn die dan moeite krijgen het hoofd boven water te houden..
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Feb 2026, 20:14

Een soort varkenseconomie. Jammer voor de investeerders die snel geld willen verdienen op een markt waar tijd het belangrijkste ingrediënt is.

De langetermijn ondernemer zit het wel uit en investeert als de prijzen laag zijn. En kan vooral wachten.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

hfos
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hfos » 26 Feb 2026, 07:55

Suntory offers redundancy as it merges Islay distillery teams

The operational teams at Islay whisky distilleries Bowmore and Laphroaig will be combined into one to align with long-term demand, Suntory Global Spirits has confirmed.
(...)
While there are no compulsory redundancies, the company has opened a voluntary redundancy programme for staff at the distilleries.
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 26 Feb 2026, 08:50

Poey, dit is alleen goed nieuws voor de aandeelhouders. Weet niet of dit het individuele karakter van de spirits ten goede komt (maar weet ook dat het waarschijnlijk niet een dusdanige verandering teweeg zal brengen).
0 x
2 ∞ & →

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Feb 2026, 13:15

Past wel in een maandenlange trend die gaande is.

Het sluiten van een net voor 3 miljoen pond verbouwd bezoekerscentrum van Clynelish vind ik ook al zo iets....

Nu met 1 team 2 stokerijen gaan runnen.... Netto zal er wat minder geproduceerd worden maar er zal meer geld overblijven. Alles om de aandeelhouder tevreden te stellen.
Alhoewel vandaag ook duidelijk is geworden dat Diageo zijn dividend per aandeel heeft gehalveerd naar 20 cent. https://www.thespiritsbusiness.com/2026 ... diageo-h1/

We gaan het meemaken, alleen hoop ik niet dat de mooie kleintjes verdwijnen en alleen de grote overblijven.
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 26 Feb 2026, 14:02

Las dit bericht vorige week ook ergens en toen stond er nog een alinea tussen waarin vermeld werd dat de directie bij beide distillery's gelukkig wel aan kon blijven.
Leuk voor 'lager' personeel wat zo'n beetje verzocht wordt om op te stappen omdat ze overtallig worden......
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Feb 2026, 00:37

Uiteraard, die houden elkaar wel de hand boven het hoofd natuurlijk.

Noem mij een Marxist, maar waar heb je meer last van: De schoonmaak is twee weken met vakantie of de directie is twee weken met vakantie...

En jajaja ze hebben wel meer verantwoordelijkheden, maar in dit geval maar over een half team!
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 27 Feb 2026, 08:50

defeatless schreef:Uiteraard, die houden elkaar wel de hand boven het hoofd natuurlijk.

Noem mij een Marxist, maar waar heb je meer last van: De schoonmaak is twee weken met vakantie of de directie is twee weken met vakantie...

En jajaja ze hebben wel meer verantwoordelijkheden, maar in dit geval maar over een half team!

Marxist!

https://www.scotsman.com/lifestyle/food-and-drink/lindores-abbey-whisky-distillery-makes-staff-redundant-amid-closure-rumours-5612342
1 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”