Reglement festivals IWS

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Reglement festivals IWS

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Okt 2024, 22:28

Werd zojuist door bodevami op reglement voor festival Gent en Den Haag gewezen:

BELEID TEN AANZIEN VAN PROEFMONSTERS

Naar aanleiding van diverse klachten van standhouders is er een streng beleid ten aanzien van proefmonsters (samples) van kracht op het International Whisky Festival Den Haag.

Proefmonsters worden door standhouders slechts ingeschonken in het door de festival organisatie uitgedeelde festival glas en zijn bedoeld om tijdens het festival te worden geconsumeerd. Voor proefmonsters die bij de masterclasses uitgeschonken worden geldt hetzelfde beleid. Het is in strijd met de festival huisregels om standhouders proefmonsters in sample flesjes te laten schenken of om de inhoud van een ingeschonken festival glas over te schenken in sample flesjes om ze daarna mee te nemen van het festival of de masterclass.

We vragen alle festival bezoekers nadrukkelijk kennis te nemen van de volgende belangrijke regels van het beleid ten aanzien van proefmonsters:

Neem geen lege sample flesjes mee naar het festival of de masterclass en schenk de door de standhouders beschikbaar gestelde proefmonsters niet over in andere houders dan het officiële festival glas. Bezoekers die sample flesjes meenemen naar het festival wordt verzocht deze flesjes in de afvalcontainer of bij de garderobe achter te laten voordat zij het festival zullen mogen betreden. Dit zal door de beveiliging regelmatig gecontroleerd worden.

Tijdens het evenement aangetroffen sample flesjes of potjes die het doel hebben whisky te vervoeren zullen door de festival organisatie of de beveiligingsmedewerkers in beslag genomen worden.
Bezoekers waarbij tijdens het festival deze sample flesjes of potjes aangetroffen worden (ongeacht of deze flesjes vol of leeg zijn) worden verzocht het festival te verlaten.
Vraag standhouders of sprekers van een masterclass niet om proefmonsters met de bedoeling deze buiten het festival of de masterclass ruimte te brengen om ze elders te consumeren. Standhouders en sprekers van masterclasses zullen alle gevallen waarin hen dit gevraagd is melden aan de organisatie, waarna organisatie of de beveiligingsmedewerkers de betroffen persoon die deze regel negeert zullen verzoeken het festival te verlaten.
Restitutie van entreekaarten of hernieuwde toegang tot het festival zal niet worden verleend aan personen die de toegang tot het festival op basis van niet naleving van de huisregels is ontzegd.

Je zal daar een aantal medeforummers treffen en samples uit willen ruilen.....Kwam bij WTF vandaan met een rugzak vol.
2 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Reglement festivals IWS

Ongelezen berichtdoor JvR » 01 Okt 2024, 22:31

Wat is precies het probleem dan van samples laten vullen? Ik kan me ergens voorstellen dat je er niet zo trek in hebt als dit de spuigaten uitloopt, maar gebeurt dat zoveel?
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Okt 2024, 22:36

Werkelijk waar geen idee. Bij festivals als the Gathering en WTF wordt dit volgens mij volop gedaan en ik zie er geen kwaad in.
Tenzij iemand natuurlijk een Japanner 21yo achterover drukt en in een toilet overgiet in potjes van 6cl...... :gnif
1 x
Afbeelding

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 02 Okt 2024, 08:25

Ik vermoed gezeur met de belastingdienst omdat drank die het festival in fles verlaat waarschijnlijk als verkoop beschouwd wordt.
1 x

bodevami
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor bodevami » 02 Okt 2024, 08:29

Heel bizar dit, had juist bedacht om lege sampleflesjes mee te nemen.
Ga samen met mijn vriendin naar een masterclass van Craigellachie, maar om nou beide 5 whisky's in drie kwartier achter over te tikken...

Dan komen we waarschijnlijk met de volgende regels in het gedrang:

6) Dit festival is georganiseerd om u kennis te laten maken met een grote diversiteit aan whisky. Het is de bedoeling dat u proeft en niet dat u grote hoeveelheden tot zich neemt. De organisatie heeft het recht – al dan niet na het geven van een waarschuwing – u de toegang tot het festival te ontzeggen en/of u van het festivalterrein te (laten) verwijderen, indien u naar het oordeel van de organisatie:

a) onder zodanige invloed van alcohol bent, dat u een gevaar voor uzelf en/of anderen bent en/of hinder veroorzaakt;

En wat te denken van:

8) Tijdens het gehele evenement zal de organisatie er alles aan doen om mensen en goederen te
beschermen. De festival organisatie wijst echter uitdrukkelijk elke aansprakelijkheid af:

a) ten gevolge van de effecten van alcoholgebruik in de ruimste zin des woords;

Ik heb deze regels niet eerder gehoord of gezien, ben zeer benieuwd hoe ze hierop gaan controleren.
Iedereen met een rugzak zal wel de sjaak zijn om even te kijken! Gelukkig heb ik een dubbele bodem in mijn rugzak :gnif
0 x

bodevami
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor bodevami » 02 Okt 2024, 08:30

Fat Bastard! schreef:Werkelijk waar geen idee. Bij festivals als the Gathering en WTF wordt dit volgens mij volop gedaan en ik zie er geen kwaad in.
Tenzij iemand natuurlijk een Japanner 21yo achterover drukt en in een toilet overgiet in potjes van 6cl...... :gnif

Maar van deze sampelaar koop ik toch nooit samples :vies
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Okt 2024, 17:46

Bijzonder. Alsof standhouder zijn op een NL festival al niet genoeg verlies oplevert. Fiscaal zie ik geen issue trouwens, waarschijnlijk geklaag van paar standhouders die bang zijn een paar euro mis te lopen.
Als je als organisatie dan druk wilt maken wijs dan de veilingsites en Catawiki de deur en standhouders met een privé collectie en zonder KvK. ;)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 02 Okt 2024, 19:23

Ik vermoed dat ze willen voorkomen dat je een rondje gratis whisky's gaat doen en die in flesjes giet. Dan kan je er toch 20-30 mee naar huis nemen. Maar ja, of je gelukkig wordt van 20 van die borrels......
3 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 02 Okt 2024, 19:59

bodevami schreef:Heel bizar dit, had juist bedacht om lege sampleflesjes mee te nemen.
Ga samen met mijn vriendin naar een masterclass van Craigellachie, maar om nou beide 5 whisky's in drie kwartier achter over te tikken...

Dat is ook mijn gedachte. Heb weleens de laatste 2 whisky's van zo'n masterclass in een sampleflesje gegoten zodat ik die op mijn gemakje thuis kon proeven. Zie daar echt niet het kwaad van in.
Heb ook niet de indruk dat er bij het IWS op grote schaal misbruik van wordt gemaakt (gratis drams scoren en aan de lopende band in sampleflesjes gieten). Kan me daarnaast ook niet herinneren dat ik iemand wel eens openlijk sampleflesjes heb zien vullen daar in de Grote Kerk. En qua controle: misschien dat ze de rugzakken eruit pikken, maar ook daar heb ik niks van gemerkt.
2 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Okt 2024, 20:04

Tja.....
Zelf giet ik nooit iets over in sampleflesjes, maar ik heb het vaak zat zien gebeuren.
Meestal gaat het dan over wat bijzondere en complexere whisky's waar een festival misschien niet zo 1,2,3 geschikt voor is. Bedoel een goeie grain moet al snel 45 min. luchten. Op een festival zal er niet echt iemand zijn die drie grains wil vergelijken op die manier. Dus dan is overgieten misschien een goed idee.
Koop je daar je drams voor een vriendenprijsje, ja op zich wel vergeleken met een kroeg. Is het echt goedkoop voor die 10-15ml die je krijgt, nee dat dan weer niet.
Dus wie zich hierover beklaagd....

@Dudes:
Dat het verlieslijdend is heb ik vaker gehoord van standhouders. Maar is dit niet gewoon opgenomen in je begroting onder het kopje marketing? Zeker in de huidige tijd verkoopt het zichzelf echt niet meer.
1 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 02 Okt 2024, 22:37

WhiskyDudes schreef:]standhouders met een privé collectie en zonder KvK. ;)

CHECK
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 04 Okt 2024, 15:33

Wat een suffe regel zeg! Ik zie het probleem niet zo met die sampleflesjes. Zelf neem ik altijd 2 sampleflesjes mee naar een festival, zodat ik aan het einde mn muntjes op kan maken aan iets moois voor thuis. Of als ik echt een hele mooie tegen kom die ik liever thuis op het gemakje wil proeven.
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Okt 2024, 16:06

Cor - Vinabc schreef:Ik vermoed dat ze willen voorkomen dat je een rondje gratis whisky's gaat doen en die in flesjes giet. Dan kan je er toch 20-30 mee naar huis nemen. Maar ja, of je gelukkig wordt van 20 van die borrels......

Buiten of je er gelukkig van wordt; wat is het voor achterlijk gedoe om gratis whisky uit te staan schenken? Als er nou iets verboden zou moeten worden op festivals is het precies dat! Het is een typisch Nederlands (whisky festival) verschijnsel trouwens, op festivals in het buitenland heb ik nog geen pauper aan de stand gehad met de vraag ‘wat is gratis’? In het kader van verantwoord alcohol gebruik past gratis schenken natuurlijk totaal niet.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Okt 2024, 16:10

@Alex; dat een festival an sich geld kost hoeft geen drama te zijn. Alleen het NL format van 2 sessies op een dag is alleen voor de organisatie lucratief, het tijdsbestek van 3.5 uur zorgt er in NL ook voor dat mensen zich geen tijd gunnen ons verhaal ook aan te horen. Het gros is de eerste 1.5 bezig z’n entree ‘eruit te zuipen’.
Dus als we ergens gestaan hebben en dat kost € 1000 + over 2 dagen is dat te verantwoorden mits je daarna ook de verkopen ziet stijgen in die regio / bij de Partners. Zie je dat niet dan heeft op een festival staan gewoon geen zin (meer). Kosten zijn alleen op te brengen als er ook ergens inkomsten zijn.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 05 Okt 2024, 20:01

WhiskyDudes schreef:
Cor - Vinabc schreef:Ik vermoed dat ze willen voorkomen dat je een rondje gratis whisky's gaat doen en die in flesjes giet. Dan kan je er toch 20-30 mee naar huis nemen. Maar ja, of je gelukkig wordt van 20 van die borrels......

Buiten of je er gelukkig van wordt; wat is het voor achterlijk gedoe om gratis whisky uit te staan schenken? Als er nou iets verboden zou moeten worden op festivals is het precies dat! Het is een typisch Nederlands (whisky festival) verschijnsel trouwens, op festivals in het buitenland heb ik nog geen pauper aan de stand gehad met de vraag ‘wat is gratis’? In het kader van verantwoord alcohol gebruik past gratis schenken natuurlijk totaal niet.

Klopt, helemaal mee eens! Want iedere festivalbezoeker gaat daar in de basis heen om zoveel mogelijk gratis whisk(e)y naar binnen te harken :roll:
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”