Gordon & MacPhail stopt met onafhankelijke bottelingen

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Gordon & MacPhail stopt met onafhankelijke bottelingen

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Jul 2023, 15:02

Dat dus. Als je meer dan voldoende cash achter de hand hebt om je voorraad te blijven financieren kun je gerust alles wat je maakt zelf houden. En we kunnen in NL wel net doen alsof we hier erg belangrijk zijn, de grote plassen whisky (in de fles) worden niet in Europa gekocht. :o
Vraag het maar aan een willekeurige bottelaar; voor de outturn van een hogshead is de Benelux echt te klein. De keuze voor quarter casks maak ik niet voor niets tenslotte... En ik hoef denk ik niemand uit te leggen dat kosten uitsmeren over 300 flessen een ander cijfer oplevert als over 130 flessen.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 28 Jul 2023, 16:09

En dit past niet echt in dit onderwerp: ik vermoed dat de EU bureaucratisch en belastingtechnisch zo is dichtgetimmerd dat praktisch gesproken voor jou als kleine bottelaar de EU als markt niet bereikbaar is?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Jul 2023, 17:12

Jawel hoor, maar qua accijns proberen ze het bij de Belastingdienst (in heel de EU) zo ingewikkeld mogelijk te maken. Da’s te ondervangen door vanuit de UK direct naar de klant te laten verzenden, die betaalt dan de accijns van die betreffende lidstaat.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 28 Jul 2023, 18:14

Hmm, voor hele pallets misschien. Voor een enkel doosje naar een winkel verscheep je denk ik liever vanuit Nederland.
Maar dan zou je vermoed ik de boel accijnsvrij op moeten slaan, dus je eigen 'bonded warehouse'?
Als dat al kan hier in Nederland. Geen flauw idee hoe stokerijen hier dit geacht worden te regelen als ze vooraden voor de export opzij willen zetten.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Jul 2023, 20:10

Casketje schreef:In Indië alleen is de verkoop van enkel Schotse whisky sinds 2020 verdubbeld. In China verdubbelt de import quasi elk jaar. Mocht ik een distillery bezitten ik zou het ook wel weten.
We zijn hier in het langzaam vergrijzende en verarmende West Europa al lang niet meer de groeimarkt voor de wereldhandel. Onze hoogtijdagen liggen inmiddels zo'n drie tot vier decennia achter ons.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jul 2023, 11:27

fritsk schreef:Hmm, voor hele pallets misschien. Voor een enkel doosje naar een winkel verscheep je denk ik liever vanuit Nederland.
Maar dan zou je vermoed ik de boel accijnsvrij op moeten slaan, dus je eigen 'bonded warehouse'?
Als dat al kan hier in Nederland. Geen flauw idee hoe stokerijen hier dit geacht worden te regelen als ze vooraden voor de export opzij willen zetten.

Met een AGP (accijns goederen plaats) moet je weer aan allerlei extra regels voldoen, dat is alleen voor importeurs zinvol. Kost handenvol geld en je hebt om de haverklap de Douane op de stoep staan die je van je werk komen houden.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Koning
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Koning » 29 Jul 2023, 23:48

Reichenbach schreef:
Casketje schreef:In Indië alleen is de verkoop van enkel Schotse whisky sinds 2020 verdubbeld. In China verdubbelt de import quasi elk jaar. Mocht ik een distillery bezitten ik zou het ook wel weten.
We zijn hier in het langzaam vergrijzende en verarmende West Europa al lang niet meer de groeimarkt voor de wereldhandel. Onze hoogtijdagen liggen inmiddels zo'n drie tot vier decennia achter ons.

Nu overdrijf je toch wel. We zijn niet inderdaad niet meer de groeimarkt, maar zijn nog altijd bijzonder welvarend. Zo is Nederland qua inwonertal slechts het 67e land ter wereld, maar qua economie boksen we zwaar boven ons gewicht met plekkie 17. Dat is hoger dan landen als Turkije en Saudi Arabië, waar ze überhaupt nauwelijks whisky drinken. En in India drinken ze weliswaar veel (als je echter bedenkt dat daar inmiddels ruim 3x meer mensen wonen dan in de gehele Europese Unie dan is dat relatief eigenlijk nog weinig), maar dat bestaat bijna volledig uit goedkope blends.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”