Dre schreef:Maar is dit niet al gewoon het geval inmiddels, en is het terugschroeven van de assortimenten van de ketens naar vooral nog de echte standaardflessen (voor mensen die niet eens van het bestaan van vatencollectieven afweten) niet gewoon al een gevolg van de ontwikkelingen in het parallelle circuit?
Nee dat denk ik niet. Hoe groot het ook lijkt, al die collectieven zijn, uitgesmeerd over 17 miljoen inwoners, nog steeds een niche. Dat G&G en consorten hun assortiment terugschroeven heeft m.i. alles te maken met de idiote prijsstijging van de markt als geheel. En onderschat ook niet hoeveel flessen er al zijn verkocht/gereserveerd zodra de release bekend gemaakt wordt. Die flessen halen de schappen niet eens, en dat zijn er heel veel.
Ik denk dat er bij slijters steeds minder OB/instap whisky wordt verkocht. Omdat het basisassortiment voor gewone stervelingen simpelweg ook te duur wordt.
De impact van regels rond aanbiedingen op alcohol doen natuurlijk ook geen goed. Door de max van 25% is die enkele steal in het jaar ook verleden tijd.
En op dat soort factoren reageer je op door je assortiment uit te dunnen. Elke fles die op de schappen staat, is geld dat stil staat. En geld dat stil staat kost je als ondernemer in principe geld. Maargoed das wat ik denk
Allicht dat Cor hier een vakinhoudelijk antwoord op heeft?