Fat Bastard! schreef:Giraffe schreef:Nooit van gehoord ook, van dat water toevoegen.
Het toevoegen van slechts een paar druppeltjes water aan de whisky in je glas brengt een chemisch procesje aan gang waardoor de drank iets opwarmt. Hierbij komen andere geuren en dus smaken vrij. "de whisky opent zich hierbij" wordt vaak gezegd.
Uiteraard kan een beetje toegevoegd water ook het scherpe randje wegnemen van cask strength whisky maar wat Reichenbach zegt, niet alle single malts worden beter van toevoeging van water!
Best interessant dat wel/niet een drupje water erbij. En daardoor het (kleine) verschil in temperatuur. Vanuit mijn eerdere werk als laborant denk ik dat een druppel water van normale temperatuur nauwelijks iets doet met een oplossing/mengsel (CS Whisky) van zeg maar ± 42% water en 58% alcohol. Behalve dat het de mengverhouding verandert cq de Whisky verdunt. Als er wel een ‘reactie’ zou plaatsvinden zou er dan ook een (waarneembaar?) verschil zijn tussen 2 keer 1 druppel toevoegen of in 1 keer 2 druppels? En wat als je aan een Whisky een druppel pure neutrale alcohol toevoegt? Komen er dan ook nieuwe geuren vrij of sluit de Whisky zich dan juist .. ? Wat op zich ook een verschil zou moeten geven.
Ik denk dat het met de oppervlaktespanning te maken heeft. Door het toevoegen van een druppel water verandert deze iets en dat zorgt er dan weer voor dat bepaalde geuren/aroma’s makkelijker naar boven komen ?
Nogmaals : interessante materie. En het blijft giswerk en een boeiend fenomeen die Whisky van ons waar we uren over kunnen blijven bomen, mijmeren, ouwehoeren .. enz ; heerlijk !
ps .
toch maar eens op zoek naar een flesje klinische 99,7+% ethanol (zonder methanol

) om een drammetje een beetje mee aan te dikken.
Dirk