How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.

How much of a whisky geek are you ?

1. I write tasting notes
167
9%
2. I visit at least one whisky festival per year
233
13%
3. I buy more whisky than I can drink
327
18%
4. I use a pipette to add water
214
12%
5. I own a whisky cask or a share of a cask
87
5%
6. I have visited 20+ whisky distilleries
52
3%
7. I consult websites and books with reviews before buying
301
16%
8. I trade or buy whisky samples
230
12%
9. I have bought or sold at whisky auctions
163
9%
10. I have bought whisky by the case
70
4%

Totaal aantal stemmen: 1844

Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: How much of a whisky geek are you ? Leuke poll !

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Nov 2020, 21:29

Giraffe schreef:Nooit van gehoord ook, van dat water toevoegen.
Ik heb het ooit ook geleerd. Dat was meen ik op een proeverij georganiseerd door de plaatselijke Mitra.

Probeer het maar eens, al heeft de ene whisky er meer profijt bij dan de andere. En er zijn er genoeg waarbij je het vooral niet moet doen. Of gewoon opwarmen in de handen.
Wat dat betreft is het verhaal van Arthur (Cask1988) ook wel interessant.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Nov 2020, 10:34

Het toevoegen van slechts een paar druppeltjes water aan de whisky in je glas brengt een chemisch procesje aan gang waardoor de drank iets opwarmt. Hierbij komen andere geuren en dus smaken vrij. "de whisky opent zich hierbij" wordt vaak gezegd.

Uiteraard kan een beetje toegevoegd water ook het scherpe randje wegnemen van cask strength whisky maar wat Reichenbach zegt, niet alle single malts worden beter van toevoeging van water!
2 x
Afbeelding

Giraffe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Giraffe » 26 Nov 2020, 23:17

Fat Bastard! schreef:

niet alle single malts worden beter van toevoeging van water!

Hoe kom je daar achter dan? Welke niet of wel? Een goed glas verprutsen,... de horror!!
0 x
Liquid spirit - Gregory Porter

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Nov 2020, 00:25

Dat is leergeld.

Dat is het voordeel van een fles; dan heb je meerdere kansen tot dat leergeld is betaald.
1 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 02 Dec 2020, 01:08

Fat Bastard! schreef:

Het toevoegen van slechts een paar druppeltjes water aan de whisky in je glas brengt een chemisch procesje aan gang waardoor de drank iets opwarmt. Hierbij komen andere geuren en dus smaken vrij. "de whisky opent zich hierbij" wordt vaak gezegd.

Uiteraard kan een beetje toegevoegd water ook het scherpe randje wegnemen van cask strength whisky maar wat Reichenbach zegt, niet alle single malts worden beter van toevoeging van water!

Best interessant dat wel/niet een drupje water erbij. En daardoor het (kleine) verschil in temperatuur. Vanuit mijn eerdere werk als laborant denk ik dat een druppel water van normale temperatuur nauwelijks iets doet met een oplossing/mengsel (CS Whisky) van zeg maar ± 42% water en 58% alcohol. Behalve dat het de mengverhouding verandert cq de Whisky verdunt. Als er wel een ‘reactie’ zou plaatsvinden zou er dan ook een (waarneembaar?) verschil zijn tussen 2 keer 1 druppel toevoegen of in 1 keer 2 druppels? En wat als je aan een Whisky een druppel pure neutrale alcohol toevoegt? Komen er dan ook nieuwe geuren vrij of sluit de Whisky zich dan juist .. ? Wat op zich ook een verschil zou moeten geven.
Ik denk dat het met de oppervlaktespanning te maken heeft. Door het toevoegen van een druppel water verandert deze iets en dat zorgt er dan weer voor dat bepaalde geuren/aroma’s makkelijker naar boven komen ?
Nogmaals : interessante materie. En het blijft giswerk en een boeiend fenomeen die Whisky van ons waar we uren over kunnen blijven bomen, mijmeren, ouwehoeren .. enz ; heerlijk !

ps .
toch maar eens op zoek naar een flesje klinische 99,7+% ethanol (zonder methanol :Tongue) om een drammetje een beetje mee aan te dikken.

Dirk
3 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Dec 2020, 09:27

DvdB schreef:
Ik denk dat het met de oppervlaktespanning te maken heeft. Door het toevoegen van een druppel water verandert deze iets en dat zorgt er dan weer voor dat bepaalde geuren/aroma’s makkelijker naar boven komen ?
Nogmaals : interessante materie. En het blijft giswerk en een boeiend fenomeen die Whisky van ons waar we uren over kunnen blijven bomen, mijmeren, ouwehoeren .. enz ; heerlijk !

Dat is wel een interessante opmerking die je daar maakt... als dát het idee erachter is, dan zou dus eigenlijk ook een drupje van de whisky zelf volstaan, even met een pipetje een klein beetje uit je glaasje zuigen. Voor dat experiment hoef je ook niet op zoek naar een flesje nagenoeg pure alcohol, twee dezelfde glaasjes inschenken (of desnoods drie, eentje ongemoeid laten), eentje later een drup water, eentje later een drup van de eigen whisky. En vergelijken maar.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 02 Dec 2020, 09:55

Ik voel weer een paar 'geeky' experimenten aankomen :goedgedaan

Maar zeker interessante theorie! Ik had begrepen dat de (waarschijnlijk niet te meten) temperatuurstijging ontstaat doordat het watermolecuul aan de slag ging met het alcoholmolecuul maar Dirk's theorie klinkt ook wel aannemelijk......
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Dec 2020, 10:27

Meer over hoe men whisky drinkt vind je hier;
Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Dec 2020, 18:58

Fat Bastard! schreef:Ik voel weer een paar 'geeky' experimenten aankomen :goedgedaan

Maar zeker interessante theorie! Ik had begrepen dat de (waarschijnlijk niet te meten) temperatuurstijging ontstaat doordat het watermolecuul aan de slag ging met het alcoholmolecuul maar Dirk's theorie klinkt ook wel aannemelijk......

Het verhaal van de oppervlaktespanning is ook zoals ik het altijd begrepen heb. Dat van de temperatuurstijging had ik eigenlijk nog nooit gehoord en klinkt mij nogal ongeloofwaardig in de oren. Ik vind de uitleg erachter ook nogal warrig. Blijkbaar zou het toevoegen van water eenzelfde proces op gang brengen als het opwarmen van de vloeistof met de hand. Alleen lijkt me die opwarming met de hand me echt vele malen meer zoden aan de dijk zetten. Dan heb je het toch echt over meetbare verschillen van meerdere graden. Als ik water toevoeg wordt mijn whisky echt niet waarneembaar warmer en toch is er vaak weldegelijk een duidelijk verschil in de geurbeleving na het toevoegen van wat water.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2020, 19:27

Ik vind juist het verhaal van oppervlaktespanning wat vreemd. Maaaarrr ik ben geen laborant of scheikundige. Dus het zegt mij ook vrij weinig.
Ik neig er toch wel naar om Robin Brilleman z’n onderbouwing te geloven. Die man is echt een ‘autist’ pur sang en houdt pas op als hij het volledige verhaal en de theorie helemaal 100% uitgezocht heeft. Grondig is hij zonder meer. Als je soms ziet hoe hij van een paar losse stenen ergens in Schotland een complete distilleerderij weet terug te halen vanuit archieven enzovoorts.. :shock:

Voor wat betreft de opwarming, ik denk dat dit echt op moleculair niveau zit. Een druppie zal je glas niet opwarmen van 10 naar 30 graden denk ik :D

(Ondertussen zit mn vrouw zich kapot te lachen dat wij ons hier mee bezig kunnen houden. ‘Jullie zijn echt bezeten’ klonk het zojuist :P
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Dec 2020, 19:31

Dat van de temperatuurstijging had ik eigenlijk nog nooit gehoord en klinkt mij nogal ongeloofwaardig in de oren
Ik sluit het ook niet uit. Zo'n reactie komt wel vaker voor; mengen van zwavelzuur met water bijvoorbeeld.

Maar dan zou het verdunnen van CS naar 40% ook een verhoging van temperatuur van het mengsel moeten geven. Ik weet niet of dat een bekend verschijnsel is.
0 x

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 02 Dec 2020, 20:43

Naar aanleiding van het water toevoegen vraagstuk ben ik eens wat meer richting de wetenschap gaan kijken en kwam op het volgende onderzoek uit (erg interessant om te lezen wanneer je dat leuk vind): Dilution of whisky – the molecular perspective

Het lijkt er voornamelijk voor te zorgen dat zogenaamde ethanol-clusters, die de aroma's vasthouden, losgetrokken worden.

Water causes new flavors to emerge from the glass, commonly referred to as “opening up” the whiskey. Hartings explains that the water isn’t adding any new flavors—it’s just water, after all. Nor does it alter the flavor molecules themselves. Instead, water radically rearranges the molecules inside. Hartings explains, “It’s kind of like playing pool. You start off with the racked balls. When they’re sitting in that rack, they’re happy being there. And even when you pull the rack away, they’re going to sit there. But you throw in that cue ball and it disrupts everything. Everything kind of moves around and has to find a new place to be.”
(bron)

Verder nog een wat makkelijker leesbaar artikel: Add water to whisky. Science explains why it tastes better
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Dec 2020, 23:11

Cask1988 schreef:Ik vind juist het verhaal van oppervlaktespanning wat vreemd. Maaaarrr ik ben geen laborant of scheikundige. Dus het zegt mij ook vrij weinig.
Ik neig er toch wel naar om Robin Brilleman z’n onderbouwing te geloven. Die man is echt een ‘autist’ pur sang en houdt pas op als hij het volledige verhaal en de theorie helemaal 100% uitgezocht heeft. Grondig is hij zonder meer. Als je soms ziet hoe hij van een paar losse stenen ergens in Schotland een complete distilleerderij weet terug te halen vanuit archieven enzovoorts.. :shock:

Voor wat betreft de opwarming, ik denk dat dit echt op moleculair niveau zit. Een druppie zal je glas niet opwarmen van 10 naar 30 graden denk ik :D

(Ondertussen zit mn vrouw zich kapot te lachen dat wij ons hier mee bezig kunnen houden. ‘Jullie zijn echt bezeten’ klonk het zojuist :P

Ik sluit ook zeker niet uit dat er bij toevoegen van water op moleculair niveau iets plaatsvindt waarbij warmte vrij komt. Wat ik vreemd vind is dat dit hetzelfde principe zou zijn als het glas verwarmen in je hand. Dan zouden er in het laatste geval (vanwege de veel grotere temperatuurverandering) toch ook extreme veranderingen in de geur en smaak van de whisky moeten plaatsvinden? Ik heb dat iig nooit in die mate ondervonden. Sterker, het toevoegen van water leidt volgens mij juist tot snellere veranderingen dan het glas in de hand verwarmen.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2020, 23:36

HammerHead schreef:Sterker, het toevoegen van water leidt volgens mij juist tot snellere veranderingen dan het glas in de hand verwarmen.

Dat laatste ervaar ik absoluut ook. Ik vouw meestal echt mn handen om het glas heen zodat de dram goed opwarmt. Daarbij lijkt deze methode iets omkeerbaars te zijn. Terwijl je met water toevoegen juist iets onomkeerbaars in gang zet. Daarom heeft mijn voorkeur altijd dat eerste. Tenzij de alcohol niet goed geïntegreerd is, het ABV simpelweg tè hoog is of ik te weinig tijd heb.

Overigens ervaar ik de handwarm methode trouwens wel als intenser qua smaak- en geursensaties dan een paar druppels water. Zeker wanneer de alcohol minder mooi geïntegreerd is.
1 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Dec 2020, 08:41

Wat ik me dan weer afvraag; wat gaat het effect zijn van warme glazen tov glazen op normale temperatuur?

Ik hou van kraakheldere glazen, voor gebruik spoel ik ze altijd flink heet af. Na het afdrogen en poleren (oppoetsen) schenk ik een de eerste dram in, ik schat dat het glas dan op 30 a 40 graden is. Benieuwd naar een scheikundige onderbouwing :Scratch
1 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”