Oogadal schreef:Eens, alleen ik zie de manier waarop 8doors (en veel anderen) dit soort crowdfunding doen niet echt als investeren. Ik zie het meer als een manier om als startup die eerste periode door te komen en daarvoor wat marketing tools in de strijd gooien die enthousiastelingen over de streep moeten trekken.
Het is inderdaad eerder een soort 'reward crowdfunding' a la Kickstarter (product/ervaring voor geld) en geen 'equity crowdfunding' (mede-eigendom van de start-up voor geld). De tweede soort is soms interessanter qua risk-return maar alleszins intensiever om op te volgen. Ik heb er zo een aantal maar dan in sectoren die ik net iets beter ken
Oogadal schreef:Ik zou zelf veel meer interesse hebben als er een startup langskomt met min of meer gelijkwaardige plannen die op zoek is naar 1000 aandeelhouders die er zelf voor (ik roep maar wat) € 5.000 in willen stappen in ruil voor een 1/1000e aandeel in de distillery.
Dan haal je 5 miljoen op zonder de druk en afleiding van het moeten entertainen (simplistisch gezegd) van één of ander programma (wat je er altijd nog bij kunt doen als je er zin in hebt) en kun je focussen op de bouw en distillatie.
Mede eigenaar van een distillery..., hmm, dat lijkt me wel wat....![]()
Even een poll starten maar..
Vaak doen startups beide hoor, de reward crowdfunding biedt richting investeerders (en banken!) veel voordelen: geloofwaardigheid vergroten, tractie in de markt bewijzen, toekomstige inkomstenstromen vastleggen, en belangrijkst reeds een groot stuk assets opbouwen die als onderpand kunnen dienen voor leningen edm. Kort door de bocht: equity investeerders zitten liever in een bedrijf dat al 250 vaten en tig flessen aan een idioot hoge prijs heeft kunnen verpatsen