Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Wouter1973
Actief lid
Actief lid

Re: Nieuwe Highlands distillery: 8doors

Ongelezen berichtdoor Wouter1973 » 13 Okt 2020, 14:18

Oogadal schreef:Eens, alleen ik zie de manier waarop 8doors (en veel anderen) dit soort crowdfunding doen niet echt als investeren. Ik zie het meer als een manier om als startup die eerste periode door te komen en daarvoor wat marketing tools in de strijd gooien die enthousiastelingen over de streep moeten trekken.

Het is inderdaad eerder een soort 'reward crowdfunding' a la Kickstarter (product/ervaring voor geld) en geen 'equity crowdfunding' (mede-eigendom van de start-up voor geld). De tweede soort is soms interessanter qua risk-return maar alleszins intensiever om op te volgen. Ik heb er zo een aantal maar dan in sectoren die ik net iets beter ken :)

Oogadal schreef:Ik zou zelf veel meer interesse hebben als er een startup langskomt met min of meer gelijkwaardige plannen die op zoek is naar 1000 aandeelhouders die er zelf voor (ik roep maar wat) € 5.000 in willen stappen in ruil voor een 1/1000e aandeel in de distillery.
Dan haal je 5 miljoen op zonder de druk en afleiding van het moeten entertainen (simplistisch gezegd) van één of ander programma (wat je er altijd nog bij kunt doen als je er zin in hebt) en kun je focussen op de bouw en distillatie.
Mede eigenaar van een distillery..., hmm, dat lijkt me wel wat.... :P
Even een poll starten maar.. ;)

Vaak doen startups beide hoor, de reward crowdfunding biedt richting investeerders (en banken!) veel voordelen: geloofwaardigheid vergroten, tractie in de markt bewijzen, toekomstige inkomstenstromen vastleggen, en belangrijkst reeds een groot stuk assets opbouwen die als onderpand kunnen dienen voor leningen edm. Kort door de bocht: equity investeerders zitten liever in een bedrijf dat al 250 vaten en tig flessen aan een idioot hoge prijs heeft kunnen verpatsen ;-)
0 x
Afbeelding

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 13 Okt 2020, 15:43

Je kan ook nog altijd zelf je vat verkopen na xx aantal tijd als ik me niet vergis.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 13 Okt 2020, 18:15

Nou, Toon, vaak hebben de startups doorverkoop van dit soort vaten aardig dichtgetimmerd. Dikke kans dat je het vat niet bij een onafhankelijke broker neer mag leggen en verplicht wordt hun dure bottel faciliteiten te gebruiken. In de regel is er een overeenkomst die doorverkoop en het commercieel op de markt brengen verbieden.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 13 Okt 2020, 18:18

Wouter1973 schreef:Kort door de bocht: equity investeerders zitten liever in een bedrijf dat al 250 vaten en tig flessen aan een idioot hoge prijs heeft kunnen verpatsen ;-)

Ik doelde meer op de enthousiaste whiskyliefhebber als investeerder als de investeerders die het geen reet interesseert waarin ze investeren in en alleen kijken naar rendement.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 13 Okt 2020, 18:29

Oogadal schreef:Nou, Toon, vaak hebben de startups doorverkoop van dit soort vaten aardig dichtgetimmerd. Dikke kans dat je het vat niet bij een onafhankelijke broker neer mag leggen en verplicht wordt hun dure bottel faciliteiten te gebruiken. In de regel is er een overeenkomst die doorverkoop en het commercieel op de markt brengen verbieden.

Als ik me niet vergis en hoe ik het verstaan heb is het geen probleem dat je het vat na een paar jaar privé opnieuw kunt verkopen. De WOWGR-regels zijn er voornamelijk om commercieel bottelen en doorverkopen als bedrijf te voorkomen, maar het particulier verkopen van het vat zou geen probleem moeten zijn en komt in de praktijk heel vaak voor.
Laatst gewijzigd door Toon op 13 Okt 2020, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 13 Okt 2020, 21:59

:Scratch

Dat zeg ik dus.... :roll:
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”