De wereld van de flippers

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

De wereld van de flippers

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 01 Jul 2020, 07:52

Ik kwam dit interessante en uitgebreide artikel van The Whisky Advocate tegen over de wereld van de 'bourbon' flippers.

https://www.whiskyadvocate.com/black-ma ... n-feature/
10 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: De wereld van de flippers

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 01 Jul 2020, 08:57

Een mooie weergave van hoe het werkt. Bizarre systeem dat natuurlijk niet alleen daar bestaat. Maar ook zoals je vaker ziet als iemand iets doet dat eigenlijk niet klopt; "ik ben maar een onbeduidend persoon. Geef de schuld aan al die andere grote partijen". Ben jarenlang rechercheur geweest en dan hoorde je dit vaak als excuus.
5 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 02 Jul 2020, 00:04

Cor - Vinabc schreef:Een mooie weergave van hoe het werkt. Bizarre systeem dat natuurlijk niet alleen daar bestaat. Maar ook zoals je vaker ziet als iemand iets doet dat eigenlijk niet klopt; "ik ben maar een onbeduidend persoon. Geef de schuld aan al die andere grote partijen". Ben jarenlang rechercheur geweest en dan hoorde je dit vaak als excuus.

Ik vroeg me al af hoe jij altijd aan die toffe flesjes komt... ontzettende speurneus dat je bent ;)
3 x

roybeerens16
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor roybeerens16 » 03 Jul 2020, 13:08

Interessant stuk!
1 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Jul 2020, 23:01

Flipper; faster than lightning.
0 x

Christine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Christine » 01 Aug 2020, 15:54

Zelf heb ik geen probleem met Flippers. Zeker niet zoals de persoon in het artikel. Hij komt er eerlijk voor uit. En hij doet er inspanningen voor. Zelf vind ik het soms teveel moeite om achter bepaalde flessen aan te gaan. Ik heb de tijd en soms het geld, maar het is soms zo'n rompslomp. Heb ik er niet voor over. Vind ik het ook geen probleem er meer voor te betalen.
Verder weet ik bijvoorbeeld heel goed hoe het er bij Lego aantoe gaat. Zij hebben nu zelfs de grootste verkoopsite van Lego gekocht. Bricklink. Zij brengen zelfs nieuwe sets uit op basis van verkoopprijzen van oude sets.
Of ze brengen een nieuwe aangepaste versie uit die nog beter is.
Ik denk dat een producent deze markt zeer goed in het oog houdt. Het is gratis reclame. Kan er de markt met af toetsen. Soms werkt mijn inziens de producent deze markt zelfs in de hand. Voordelen zijn voorgaande.
Voor winkels is het direct cash. zekere afname.
Denk dat het geven en nemen is.

Waar ik een hekel aan heb is aan mensen die het stiekem doen. Dubbele profielen. Dubbele accounts, tientallen mail adressen, etc. Inspelen op het sentiment om fles te krijgen en ze dan toch flippen. Etc. Of winkels die pretenderen dat het altijd eerlijk verloopt. Weet ik ook zeker dat het niet zo is. Niet dat het me erg stoort, behalve als er over gelogen wordt of de schijn hoog moet gehouden worden.
0 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

RolfvanderSteen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 01 Aug 2020, 20:42

Interessant artikel, thnx for sharing
1 x
Afbeelding

sjorsbeans
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor sjorsbeans » 02 Aug 2020, 12:43

interessant artikel, maar eigenlijk is een slijterij dan per definitie toch ook een flipper? :D je betaald meestal voor het gemak om een mooie whiskey te kunnen kopen. Hij heeft er immers moeite in gestoken, en ten toon gesteld.
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Aug 2020, 13:31

sjorsbeans schreef:interessant artikel, maar eigenlijk is een slijterij dan per definitie toch ook een flipper? :D je betaald meestal voor het gemak om een mooie whiskey te kunnen kopen. Hij heeft er immers moeite in gestoken, en ten toon gesteld.
En hij heeft er ook de papieren voor.
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 02 Aug 2020, 14:29

Een flipper is toch juist positief? Hij maakt meer mensen blij. namelijk de oorspronkelijke verkoper, de flipper zelf en de nieuwe koper. Dat zijn drie blije mensen.
Anders waren het er maar twee geweest, de oorspronkelijke verkoper en koper.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Whiskme
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Whiskme » 02 Aug 2020, 16:16

laddie teun schreef:Een flipper is toch juist positief? Hij maakt meer mensen blij. namelijk de oorspronkelijke verkoper, de flipper zelf en de nieuwe koper. Dat zijn drie blije mensen.

Niet noodzakelijk. Als die flipper die fles niet had gekocht, had de koper deze misschien kunnen kopen aan de oorspronkelijke prijs en niet aan de meerprijs die een flipper aanrekent. Akkoord, er zijn dan maar twee mensen gelukkig en geen drie, maar mijn geluk is alleszins groter als ik een fles aan de oorspronkelijke prijs kan kopen en niet een smak extra moet neertellen omdat ik naast een fles gegrepen heb. Zo is het algemene geluk in de wereld misschien wel groter zonder die flipper. Al is dat natuurlijk een kwestie van perspectief/interpretatie en geen exacte wiskunde (elke vorm van hedonistische calculus terzijde).
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 03 Aug 2020, 11:33

Dat van die drie gelukkige mensen valt wel mee. In eerste aanleg is de slijter gelukkig bij de verkoop. In een later stadium wordt zijn geluk geschaad omdat hij ziet dat iemand zonder vergunning handel wilt drijven in deze whisky, voor een woekerprijs. Blijven slechts 2 gelukkigen over.

Wat betreft überhaupt de flipper; wie geld wil verdienen aan de verkoop van sterke drank, dient een slijters vergunning daarvoor aan te vragen. Ik lig niet wakker van iemand die het incidenteel doet en wellicht een paar stuivers er tussen zet. Ook samples heb ik niets op tegen. 99 op 100 is dat meer liefdewerk oud papier, dan dat er wat verdient wordt.
Maar degene die een fles koopt en direct voor het dubbele in de verkoop gooit.... Dat heeft niets met liefhebberij te maken. Ja, liefhebber van geld.
13 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Aug 2020, 13:02

Cor - Vinabc schreef:Dat van die drie gelukkige mensen valt wel mee. In eerste aanleg is de slijter gelukkig bij de verkoop. In een later stadium wordt zijn geluk geschaad omdat hij ziet dat iemand zonder vergunning handel wilt drijven in deze whisky, voor een woekerprijs. Blijven slechts 2 gelukkigen over.

Daarnaast lijkt het me voor een slijter ook veel leuker werken als je vaste klanten (zijnde genieters) blij kunt maken met beperkte releases, dat het verder bijdraagt aan een sterkere band met je klanten en dit dus ook doorwerkt in je goede reputatie en naam.
En het geluk van de koper lijkt me toch ook echt groter als je een fles via de normale weg voor de normale prijs hebt kunnen kopen, dan dat je eerst misgrijpt en daarna alsnog de fles aan een veel hogere prijs kunt kopen van iemand waarvan je weet dat ie de fles alleen maar heeft opgekocht om te kunnen profiteren van degenen die te laat waren. Zou míjn 'geluksmeter' in ieder geval een heel stuk lager laten uitslaan.
Dus dan zit je uiteindelijk toch behoorlijk onder de volle twee gelukkigen die je bij een normale transactie zou hebben.
1 x

Christine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Christine » 03 Aug 2020, 14:58

Whiskme schreef:
laddie teun schreef:Een flipper is toch juist positief? Hij maakt meer mensen blij. namelijk de oorspronkelijke verkoper, de flipper zelf en de nieuwe koper. Dat zijn drie blije mensen.

Niet noodzakelijk. Als die flipper die fles niet had gekocht, had de koper deze misschien kunnen kopen aan de oorspronkelijke prijs en niet aan de meerprijs die een flipper aanrekent. Akkoord, er zijn dan maar twee mensen gelukkig en geen drie, maar mijn geluk is alleszins groter als ik een fles aan de oorspronkelijke prijs kan kopen en niet een smak extra moet neertellen omdat ik naast een fles gegrepen heb. Zo is het algemene geluk in de wereld misschien wel groter zonder die flipper. Al is dat natuurlijk een kwestie van perspectief/interpretatie en geen exacte wiskunde (elke vorm van hedonistische calculus terzijde).

Ik begrijp uw standpunt. Maar u vergeet dat de winkel en de flipper gelukkig zijn. En de producent. Extra reclame etc., zie mijn bericht. En dikwijls ook de koper die het niet interesseert dat hij meer moet betalen, als hij het maar heeft. Als een winkel moet wachten op die ene die misschien die fles gaat kopen, die hij al lang wil, niet gaat verkopen maar zelf gaat opdrinken, kan hij soms lang wachten. En eerlijk zijn, de meeste info is voorhanden via internet. Lidmaatschappen, sites nalezen, nieuwsbrieven, etc. Maar zelfs ik ben er soms te lui voor. Als ik dan achteraf meer moet betalen, eigen schuld. Bijv. Bimber. Ik had me jaren geleden founder kunnen maken, ik ben zelfs niet lid van de Bimber club ( 40.00 £). Dat ik dan de flessen mis of niet eerst de flessen heb of niet eerst de info heb, is mijn schuld. Geluk is soms gerelateerd aan iemands anders geluk. Vrijheid stopt waar iemand anders vrijheid begint. Het zal dansen op een dunne koord blijven. Voor mij is het ook geven en nemen. Ik mis soms flessen omwille van mijn instelling, maar daar maak ik dan ook geen problemen rond. Keuzes moet je toch maken.
0 x

Christine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Christine » 03 Aug 2020, 15:05

Cor - Vinabc schreef:Dat van die drie gelukkige mensen valt wel mee. In eerste aanleg is de slijter gelukkig bij de verkoop. In een later stadium wordt zijn geluk geschaad omdat hij ziet dat iemand zonder vergunning handel wilt drijven in deze whisky, voor een woekerprijs. Blijven slechts 2 gelukkigen over.

Wat betreft überhaupt de flipper; wie geld wil verdienen aan de verkoop van sterke drank, dient een slijters vergunning daarvoor aan te vragen. Ik lig niet wakker van iemand die het incidenteel doet en wellicht een paar stuivers er tussen zet. Ook samples heb ik niets op tegen. 99 op 100 is dat meer liefdewerk oud papier, dan dat er wat verdient wordt.
Maar degene die een fles koopt en direct voor het dubbele in de verkoop gooit.... Dat heeft niets met liefhebberij te maken. Ja, liefhebber van geld.

Er moet ook gezegd worden, dat sommige winkels, al extra marge nemen op bepaalde flessen. Kan hier direct een paar voorbeelden noemen van winkels. Ik ben ook eens benieuwd hoe de "Waterford" flessen gaan geprijsd zijn in NL als ze verdeeld worden. Hier in België zijn er winkels die lekker surplus nemen. Het dubbele namelijk. Daar is ook ganse discussie over te voeren.
Als ik een fles verkoop, wat al eens gebeurd. Al wordt ze door de gootsteen gegoten, al verdient die persoon het dubbele en heb ik net mijn centen terug, geen probleem. Ik ben groot genoeg om de gevolgen van een verkoop te kennen.
Is een winkel zijn doel ook niet winst te maken?
1 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”