Accijnsverhoging in Belgie / Webshops en accijns

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
farleon
Actief lid
Actief lid

Re: Accijnsverhoging in Belgie / Webshops en accijns

Ongelezen berichtdoor farleon » 29 Mei 2020, 13:17

Had idd ook op juridisch forum gepost, maar daar toch niet echt een zeer duidelijk "ja jij moet betalen"/"nee niks van aantrekken" antwoord.
Ik heb intussen ook eens naar de Belgische douane gebeld maar daar vertelde de vriendelijke mensen dat je als particulier geen accijns moet betalen op <10L en iedereen die anders zegt zijn oplichters. Ze hebben me dus niet helemaal juist begrepen denk ik, want dat is niet zo.

In de brief vertellen ze dat ze de Nederlandse accijnzen al hebben betaald, maar de Belgische meer zijn dus ze het verschil van mij willen hebben.

Ik denk inderdaad dat het is gegaan zoals jij zegt Daan, en dat het jammer is dat ze het geld bij mij zoeken. Hoewel ik intussen 'fan' van de shop was, ga ik hen het toch niet zomaar geven. (De 30% is omdat ik niet zo dure flessen koop, en de accijns per L is)
1 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Mei 2020, 13:21

farleon schreef:Had idd ook op juridisch forum gepost, maar daar toch niet echt een zeer duidelijk "ja jij moet betalen"/"nee niks van aantrekken" antwoord.
Ik heb intussen ook eens naar de Belgische douane gebeld maar daar vertelde de vriendelijke mensen dat je als particulier geen accijns moet betalen op <10L en iedereen die anders zegt zijn oplichters. Ze hebben me dus niet helemaal juist begrepen denk ik, want dat is niet zo.

In de brief vertellen ze dat ze de Nederlandse accijnzen al hebben betaald, maar de Belgische meer zijn dus ze het verschil van mij willen hebben.

Ik denk inderdaad dat het is gegaan zoals jij zegt Daan, en dat het jammer is dat ze het geld bij mij zoeken. Hoewel ik intussen 'fan' van de shop was, ga ik hen het toch niet zomaar geven. (De 30% is omdat ik niet zo dure flessen koop, en de accijns per L is)

Los van hoe goed de winkel verder is, het aanbod, de klantenservice: dit is natuurlijk niet handig én niet netjes van ze. Ik hoop dat ze dat zelf ook inzien. Ik zou het ze ook zeker niet zomaar geven.

Ik zie trouwens dat je niet bent op het forum: Even voorstellen, dat vinden we leuk !

Fijn weekend alvast! :Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Tomintoul
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 29 Mei 2020, 13:29

Volgens mij kan de Belgische fiscus alleen naheffen bij de website en dus niet bij jou. Het hangt - in mijn optiek - dus af wat jij en de website zijn overeengekomen en of dat overeenstemt met de wil en verwachting van partijen. In dat kader is de volgende zaak misschien nog wel interessant om te kijken hoe dat wordt getoetst: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:9596

Eens met Daan dat dit commercieel gezien in ieder geval niet handig is.
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Mei 2020, 13:42

Tomintoul schreef:Volgens mij kan de Belgische fiscus alleen naheffen bij de website en dus niet bij jou. Het hangt - in mijn optiek - dus af wat jij en de website zijn overeengekomen en of dat overeenstemt met de wil en verwachting van partijen. In dat kader is de volgende zaak misschien nog wel interessant om te kijken hoe dat wordt getoetst: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:9596

Eens met Daan dat dit commercieel gezien in ieder geval niet handig is.

Los van commercieel gezien handig: je kunt in een overeenkomst niet afwijken van dwingend recht. Dan is een overeenkomst (of dat gedeelte) nietig of vernietigbaar en dus niet af te dwingen.

Dus los van wilsovereenstemming (ik begrijp waar je op doelt) kan je als ondernemer (webshop) een dergelijk risico niet afwentelen op een klant (particulier, mogelijk ligt dat anders als het een andere onderneming betreft), noch met een overeenkomst, noch met algemene voorwaarden.
0 x

Afbeelding

farleon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor farleon » 29 Mei 2020, 13:55

Tomintoul schreef:Volgens mij kan de Belgische fiscus alleen naheffen bij de website en dus niet bij jou.

Dat hoor ik graag :D

Snel eens door de rechtzaak gegaan; bij mij zijn het hoge (voor mij), maar geen gigantische bedragen, in hun geval hebben ze het product per ongeluk zo goed als gratis weggegeven. In mijn geval zijn zij vergeten accijnzen betalen waardoor ze minder als niet geen winst maken. (Maar ik ga hier niet doen alsof ik iets van rechtszaken ken)

Daarnaast komt hun melding meer dan een jaar na de feiten, die whisky kan ik niet meer teruggeven hoor :p
0 x

Tomintoul
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 29 Mei 2020, 13:59

@Daan
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Als consument krijg je een bepaalde prijs voorgeschoteld en op basis daarvan ga je een overeenkomst aan. Zolang deze prijs niet onredelijk laag is (zie rechtbank zaak), mag jij er als consument vanuit gaan dat dat de vergoeding is die jij bent verschuldigd aan de desbetreffende website/webshop. Ben het met je eens dat de aanvullende kosten die de ondernemer voor zijn kiezen krijgt vanwege zijn eigen onzorgvuldigheid in dat geval niet zonder meer kunnen worden verhaald op de particulier / consument.
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Mei 2020, 14:10

Mannen, ik snap jullie discussie, maar neem van mij aan: dit is niet te vergelijken.

Waar het in de zaak van jou (Tomintoul) om ging: er worden goederen aangeboden tegen een onbedoeld verkeerde prijs.
Overeenkomsten komen tot stand door aanbod en aanvaarding.
Beide komen voort uit een wil en beogen een bepaald rechtsgevolg.
Dat klinkt abstract maar het komt hierop neer:

Partij A biedt een auto aan voor € 1.000 met het doel deze te verkopen. Dit is het aanbod. Beoogd rechtsgevolg is verkoop tegen die prijs (iemand zo ver krijgen een overeenkomst met je aan te gaan, waaruit 2 verplichtingen voortvloeien: voor jou om te leveren en voor de ander om af te nemen en te betalen)

Partij B wil deze auto wel kopen voor het bedrag en klikt op knopje kopen en doorloopt het betalingsproces (Klarna, iDeal, PayPal, whatever). Dit is aanvaarding.

In dit geval beoogden beide partijen het rechtsgevolg. Er is sprake van wilsovereenstemming. Niks aan het handje dus.
Maar wat nu als door een technische fout niet de prijs van € 1.000 maar van € 100 te zien was op de site?

Dan gaan de overwegingen spelen in het vonnis dat jij postte. Dan gaat het om zaken als "redelijk en billijk", had je kunnen weten dat, is er wel sprake van wilsovereenstemming (want dat kan grond zijn voor ontbinding van de overeenkomst).

Waar het echter om gaat in de zaak van farleon is iets compleet anders.

In dit geval is de overeenkomst al tot stand gekomen, beide partijen hebben aan de verplichtingen die daaruit voorvloeien jegens elkander voldaan.
Er blijkt echter achteraf ook van rechtswege (door de wet, zonder dat je daarvoor actief iets hoeft te doen) een verplichting te zijn ontstaan voor de webshop, namelijk om accijnzen af te dragen aan de Belgische Fiscus (althans, dat maak ik uit het verhaal op).

De koper is geen partij in dit verhaal. Dat was anders geweest als ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst de webshop dit gedeelte had doorberekend, maar dat is niet het geval. Webshop heeft dan ook geen enkele rechtsgrond om de koper nu te verplichten tot nabetaling, koper heeft immers aan alle verplichtingen voldaan uit de overeenkomst tussen hen.
7 x

Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 02 Jun 2020, 15:51

farleon schreef:(Al even een lurker op dit forum, maar nu toch even een accountje aangemaakt)

Ik haal hier een beetje een oude koe uit de gracht (laatste post op dit bericht is nogal lang geleden)

Maar het is wel on topic; ik bestelde al enkele keren bij een Nederlandse webshop (vanuit Belgie als particulier, ik zal de naam van de webshop ter zijde laten), door postNL door hen gerelegd aan de deur geleverd.

Nu krijg ik ineens van die webshop een brief voor AL mijn bestellingen (gaande tot bijna anderhalf jaar terug):

"Wij schrijven u omdat de Belgische Belastingsdienst heeft geconstateerd dat de afhandeling van accijnzen niet conform de Belgische wetgeving is geschied.
...
Bij verkopen aan Belgie dienen door u, als ontvanger, de accijnzen op de door u bestelde producten te worden aagegeven en voldaan aan de Belgische Douane. Uit onze administratie is gebleken dat bij uw bestelling de accijns-aangifte niet heeft plaatsgevonden. *Webshop* is genoodzaakt om bij alle bestellingen waar dit niet is gebeurd inzage te geven in de NAW-gegevens en de Belgische accijnzen alsnog af te dragen. Inmiddels is er een akkoord bereikt met de Belgische Belastingsdienst om alle verzuimen ineens te kunnen indienen."

Daarna een vriendelijk verzoek om voor elke bestelling ong. 30% op totaalprijs naar hen te storten, en zij zullen het wel in orde met de belastingsdienst brengen.

Dit kan toch niet juist zijn?

Wat ik niet snap is dat ik zonder probleem over de grens (van België naar Nederland) mag om drank aan te kopen bij een Nederlandse slijter maar dat diezelfde slijter niet naar België verzendt omdat er in België andere accijnzen gelden.

https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm

Misschien moet deze vraag in Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic. :bigsmile
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 02 Jun 2020, 16:18

Dram The Man schreef:Wat ik niet snap is dat ik zonder probleem over de grens (van België naar Nederland) mag om drank aan te kopen bij een Nederlandse slijter maar dat diezelfde slijter niet naar België verzendt omdat er in België andere accijnzen gelden.

https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm

Misschien moet deze vraag in Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic. :bigsmile

Da's geen domme vraag hoor! Feitelijk zou daarin geen verschil moeten zitten.
Ik denk dat het fysiek meenemen uit een ander EU-land een soort "coulance" is.
Want hoe je het ook went of keert, de staat waar de alcohol heen gaat in zo'n situatie loopt accijnzen mis.
Ze hebben denk ik onderling ooit een grens afgesproken wat ze nog acceptabel vinden.
Bij koop of afstand valt dat natuurlijk onmogelijk te controleren.

Ik had trouwens zelf ook nog even op de site van Europa lopen neuzen (https://europa.eu/youreurope/business/t ... m#consumer) , dan kunnen we dit verhaal denk ik wel sluiten:

Als u accijnsgoederen online of op afstand verkoopt aan een consument in een ander EU-land, moet de accijns worden betaald in het land van de koper (het land van bestemming).

U bent verantwoordelijk voor de betaling van de verschuldigde accijnzen. Heeft u al in eigen land accijns betaald, dan moet u dat dus ook doen in het land van bestemming.
1 x

Afbeelding

Roelof
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Roelof » 02 Jun 2020, 21:30

Maar het voordeel van de EU was toch het vrije verkeer van goederen?
Klinkt mooi maar is dus niet van toepassing als accijnzen worden misgelopen..
1 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Jun 2020, 22:44

Daan schreef:Da's geen domme vraag hoor! Feitelijk zou daarin geen verschil moeten zitten.
Maar hier zit ook een maximum aan.
Voor whisky 10 liter.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nnen-de-eu

110 liter bier
90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter bubbeltjeswijn als champagne, prosecco of cava
20 liter lichte likeur of likeurwijn zoals sherry en port (maximaal 22% alcohol)
10 liter sterke drank, zoals wodka, whisky en rum (meer dan 22% alcohol)
Toch een behoorlijke kofferbak vol.
Ik wil nog wel eens zien wie je controleert als je 20 liter whisky in je kofferbak hebt. En anders rijdt je twee keer.
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 02 Jun 2020, 23:40

Reichenbach schreef:
Daan schreef:Da's geen domme vraag hoor! Feitelijk zou daarin geen verschil moeten zitten.
Maar hier zit ook een maximum aan.
Voor whisky 10 liter.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nnen-de-eu

110 liter bier
90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter bubbeltjeswijn als champagne, prosecco of cava
20 liter lichte likeur of likeurwijn zoals sherry en port (maximaal 22% alcohol)
10 liter sterke drank, zoals wodka, whisky en rum (meer dan 22% alcohol)
Toch een behoorlijke kofferbak vol.
Ik wil nog wel eens zien wie je controleert als je 20 liter whisky in je kofferbak hebt. En anders rijdt je twee keer.

De genoemde hoeveelheden zijn richtlijnen (al "vergeten" ze dat duidelijk te benoemen). Als je meer dan genoemde aantallen meeneemt, wordt het geacht niet voor eigen gebruik te zijn, tenzij je dat kan aantonen (staat ergens in de accijnswet, met verdere uitwerking in de regeling) Het gaat er bij accijnsgoederen om dat je zoveel mag meenemen als je wilt, zolang het maar voor eigen gebruik is. Maar dat is als je het zelf vervoerd. Bij verkoop via een webshop gelden de regels zoals eerder genoemd.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

deleo07
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor deleo07 » 03 Jun 2020, 16:43

Ik ben wel erg benieuwd over welke shop het hier gaat. Heb namelijk ook al geregeld flessen in Nederlandse webshops gekocht en naar België laten versturen.
Lang leve de Belgische accijnsverhoging! :Cry
0 x
Afbeelding

farleon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor farleon » 03 Jun 2020, 17:26

deleo07 schreef:Ik ben wel erg benieuwd over welke shop het hier gaat. Heb namelijk ook al geregeld flessen in Nederlandse webshops gekocht en naar België laten versturen.
Lang leve de Belgische accijnsverhoging! :Cry

Ondertussen kan je er niet meer naar Belgie verzenden, althans atm niet. Dus geen zorgen dat je het bij dezelfde shop ook meemaakt.
Daarnaast heb ik wel altijd goeie service bij hen gehad (snelle verzending, flessen kunnen aanvragen, tegemoetkoming bij foute bestelling etc). Dus hoewel mijn 'fan'-status nu weg is, wil ik ze niet in diskrediet brengen obv dit.
2 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”