Ik kom op dit onderwerp omdat mij van de week ter oren kwam dat de Bruichladdich Distilleerderij deze week besloten heeft om in de komende jaren toch zelf te gaan mouten. Mouten is toch een behoorlijk arbeidsintensief klusje waar veel handen voor nodig zijn. (Kanttekening: het is mij nog niet duidelijk of ze het op de ouderwetse manier gaan doen of met een industriële installatie.) Bruichladdich is al sinds de heropening drukdoende om zo veel mogelijk zelf te doen en zoveel mogelijk lokaal. Daardoor zijn de boeren op Islay in de afgelopen +-18 jaren van bijna niets naar toch best een aardige hoeveelheid gerst productie gegaan. Zo veel dat ondertussen anno 2019 42% van alle gerst die Bruichladdich gebruikt van het kleine eiland zelf komt. Dit bracht echter het probleem met zich mee dat de door Diageo gerunde fabriek/ mouterij in Port Ellen die alleen de specificatie van de distilleerderij aanneemt en dan precies dat aflevert. Echter koopt Diageo zijn gerst overal in (lees: waar het voor de beste prijs ingekocht kan worden en dat is vaak buiten Schotland). Er is geen mogelijkheid om de verschillende stromen gerst van elkaar te scheiden. Hierdoor was Bruichladdich genoodzaakt alle lokaal verbouwde gerst naar het vaste land te brengen waar het in Inverness bij Bairds Mouterij de omzetting van gerst naar mout doormaakt om vervolgens in een bootje weer terug naar het eiland te gaan. Dit was duur, kost veel tijd en is niet erg lokaal. Als whisky liefhebber kan vind ik deze ontwikkeling, weer lokaal mouten, vooral reuze interessant.
Dus om terug te komen op de vraag die ik in dit topic wil bespreken.
Distilleerderijen die zelf mouten:
Springbank, Campbelltown (naar eigen zeggen 100%)
Laphroaig, Islay. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Bowmore, Islay. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Kilchoman, Islay. (iets groter deel, maar ook voor toeristische doeleinden)
Highland Park, Orkney Islands. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
The Balvenie, Speyside. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Benriach, Elgin, Speyside. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Vul gerust aan, ook met andere distilleerderijen en interessante weetjes. Volgens mij zijn er in de afgelopen jaren heel wat kleine distilleerderijen bijgekomen die ook alles zelf willen doen, dus als ik er weer iets over lees...vul ik de lijst ook aan!

)