Glyph Molecular Whiskey

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Glyph Molecular Whiskey

Ongelezen berichtdoor MacErik » 04 Jan 2019, 17:25

Ik had er al eens over gelezen, maar werd nu via Musthave malts geconfronteerd met de moleculaire whisky. Volgens mij hier ook al eens een draadje over gelezen.....maar je kunt pas (be)oordelen als je het geproefd hebt vind ik!
Daar ik 75 Euro best wel prijzig vind voor iets totaal onbekends/nieuws, heb ik contact gezocht met Musthave Malts en een tijdjes gechat met Tommy. Leuk contact gehad. Ze hadden het zelf ook geproefd en hadden eigenlijk ook geen idee wat ze dronken....Dus waarom zou ik dan een hele fles kopen?
Musthave malts was zou goed mij kosteloos(!) een sample toe te sturen zodat ik kon proeven. Vandaag even tijd voor vrijgemaakt:

Neus: fruitig, witte druiven/wijn, vanille en ABV

Smaak: gaat totaal andere kant op dan de neus....superzacht, in de verte hints van perziken (thee?) en iets hout-achtigs?? Geen body, beetje waterig. Kan er verder "niets" van maken.......

Finish: vrij kort en droog naar het einde.

Conclusie: Het sapje mist echt karakter, pit. Het is een beetje een "slobbertje" dat makkelijk wegglijd, zoals de huiswijntjes van AH ofzo.. Ik herken er toch wel de typisch Amerikaanse Bourbon in...Jim Beam- achtig. In de punten: 79-80. Ik heb echt wel eens minder spul gehad, maar hoef hier geen hele fles van. Wel leuk om eens geproefd te hebben. :Pipersmile

Informatie: https://www.musthavemalts.com/product/g ... r-whiskey/
3 x
Afbeelding

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Glyph Molecular Whiskey

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Jan 2019, 17:32

Mag dit wel whiskey heten? Of is dit wat wij noemen een whisky likeur?

Zoals het verhaal mij overkomt is het een aantal ingrediënten en chemicaliën bij elkaar gooien om een whiskey te imiteren.
Een beetje zoals het in de Nederlandse dranken industrie toe gaat bij de fabricage van jenever en likeuren.

Lijkt me toch lastig om de complexe moleculen als esters, fenolen en foezeloliën samen met een sloot industriële alcohol bij elkaar te knutselen die grotendeels de smaak van een serieuze whisky (met of zonder e) bepalen.
0 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 05 Jan 2019, 18:09

IK denk dat het nog in de kinderschoenenstaat....zeker om iets dergelijk commercieel op te zetten.

Wetenschappelijk gezien bestaat alles uit moleculen. Als je deze in de juiste hoeveelheden in de juiste “volgorde” zet zou je een heel eind moeten komen. Net met als ons voedsel sta ik er niet van te kijken dat het over 20 jaat heel normaal is...(niet dat ik dat hoop mee te maken hoor!!!) :Cry

Mooiste is als je blind het origineel en de molucelaire variant naastelkaar zou kunnen proevn.....dat weten we echt of het wat is.
0 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Jan 2019, 13:30

MacErik schreef: dat het over 20 jaat heel normaal is...(niet dat ik dat hoop mee te maken hoor!!!) :Cry

Erik rekend er namelijk op dat hij voor zijn 75e overleden is ;).
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Jan 2019, 20:28

MacErik schreef:Wetenschappelijk gezien bestaat alles uit moleculen.
Dat is wel zo maar die moleculen moeten ook gemaakt worden. Voor de productie van alcohol en smaakstoffen in whisky gebeurt dat met biochemische processen; enzymen en fermentatie door gisten. Dat kan bij mijn weten nog steeds niet met alleen een scheikundedoos worden nagebootst.

De moleculaire gastronomie is dacht ik al over zijn hoogtepunt. Dat is trouwens nog steeds koken op basis van natuurlijke grondstoffen; de wijze waarop er mee omgegaan wordt is wat anders en innovatiever.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”