Drankgigant steekt miljoenen in whiskytoerisme Schotland

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Dre
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Drankgigant steekt miljoenen in whiskytoerisme Schotland

Ongelezen berichtdoor Dre » 16 Apr 2018, 14:50

Nee, het gaat hier NIET om de whiskyzaak (en online shop) uit Zeeland, maar om Diageo:
https://www.nu.nl/economie/5224388/dran ... tland.html

Moeten we hier nu blij van worden of eigenlijk helemaal niet? Dat een deel wordt gereserveerd voor het verder pushen van Johnnie Walker, prima. Toch een heel andere doelgroep.
Maar dus ook twaalf distelleries... mijn onderbuik zegt dat het hele verhaal rondom whisky op deze manier nóg veel commerciëler wordt en daarmee meer en meer van zijn oorspronkelijke charme wordt ontdaan, maar misschien is dat wel onterecht.
Wat is jullie gevoel?
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Re: Drankgigant steekt miljoenen in whiskytoerisme Schotland

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 16 Apr 2018, 15:14

Daarnaast steekt Diageo geld in een dozijn destilleerderijen verdeeld over het land, om bezoekers te paaien. De nadruk ligt daarbij op het ambacht whisky maken.

Wellicht mag je dan in de (nabije) toekomst ook fotograferen in de Diageo Distilleries...
Bij OBAN, Talisker en Lagavulin mocht het niet toen ik daar was de afgelopen jaren...

Bij andere Distilleries is deze beperking over het algemeen alleen van toepassing in de Still Room & Barrel Warehouse.
Waar het argument alcohol dampen en vonkvorming nog wel steek houd.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Apr 2018, 19:19

We zullen het mee gaan maken!

Diageo zal wel iets moeten doen, ze zijn een grote partij in Schotland. Met een aankomende Brexit is het handig om te investeren in toerisme, want hoe de handelsverdragen eruit komen te zien is nog niet duidelijk. Toeristen komen in ieder geval geld brengen, dus dan is het handig als ze dat bij jouw komen doen.
Daarnaast is de focus op Johnnie Walker wel zo logisch. Het blended segment is dalende en ze zullen met een vrij grote sloot whisky zitten die niet geschikt is voor SM of SG (want goedkope vaten).

Het paaien van de bezoeker is natuurlijk leuk, alleen denk ik dat wij als whisky vol-idioten hier juist minder van gecharmeerd zijn.
Wat vaak helpt is niet een standaard tour boeken, maar proberen met een select clubje (uiteraard tegen meerprijs) een privé tour van ongeveer 2,5 uur te fixen. Dan krijg je meestal een beter verhaal en ook een doorgewinterde gids en vaak ook de mogelijkheid om met het personeel te praten.
1 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 16 Apr 2018, 19:20

Als dit betekent dat Mortlach open gaat voor bezoekers, dan hoor je mij niet klagen.
6 x
Afbeelding

JacobaEd
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 16 Apr 2018, 23:09

ik wordt er niet blij van, zal echt alleen maar gaan om meer liters ipv meer kwaliteit, Diageo heeft daar al vaak genoeg laten zien voor het snelle geld te gaan
0 x

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 17 Apr 2018, 14:08

Alles dat de deze whisky ervaringen commerciëler maakt, is voor mij reden om deze juist minder interessant te vinden. Afgelopen oktober was ik bij zowel Springbank en Glengoyne, om maar twee uitersten te noemen. Wat een verschil zeg. Als de move van Diageo inhoudt dat meer van hun distilleerderijen de kant van Glengoyne op gaan.... laat dat maar zitten voor mij.

Maargoed, er blijft genoeg over. Volgens mij gaan wij liefhebbers vanzelf wel weer filteren wat we interessant vinden, dus een erg groot probleem is het ook niet. En hoe erg is het dat whisky toegankelijker wordt voor "nieuwe liefhebbers"?

Wat Defeatless zegt is vaak een oplossing: Boek een private tourtje of een hoger segment tour, en je hebt het rijk vaak alleen (of met kenners).
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Apr 2018, 19:24

edwinedje schreef:Waar het argument alcohol dampen en vonkvorming nog wel steek houd.
Ja hoor, prima argument. Ze werken zeker ook nog met olielampen daar en een kolenvuurtje onder de still. Ik zou er niet meer naar toe gaan; levens gevaarlijk.
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 19 Apr 2018, 09:55

Reichenbach schreef:
edwinedje schreef:Waar het argument alcohol dampen en vonkvorming nog wel steek houd.
Ja hoor, prima argument. Ze werken zeker ook nog met olielampen daar en een kolenvuurtje onder de still. Ik zou er niet meer naar toe gaan; levens gevaarlijk.

Sorry, ik volg deze redenering niet helemaal... :Scratch
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”