Diefstal Michiel Wigman collectie Springbank
-
albert heidema
- (Whisky)Professional

Diefstal Michiel Wigman collectie Springbank
Dag allen.
Net een mail ontvangen dat Michiel Wigman (red: van Dutch Whisky Connection, tweemans genoodschap)) weer is bestolen van een grote hoeveelheid van zijn schoonheden. In totaal 345 flessen.
Dit is te triest voor woorden. Hun en onze passie wordt hier geraakt in het hart. Ik zou bij deze een oproep willen doen aan een ieder ook vanuit de importeurswereld Michiel te ondersteunen en niet alleen met woorden maar ook met daden.
Laten we allemaal een topfles uit eigen collectie beschikbaar stellen(meer mag natuurlijk). Als eerste heb ik voor Michiel klaar staan een Springbank 30 y oktober 1972 576 flessen Cask Stength 57,8% uit de Chieftains collectie. Wie volgt. Laat nu zien dat we vrienden zijn met eenzelfde passie.
De geest van het WFNN als vriendschappelijkste whisky festival ter wereld (Helen Arthur) kan dit trieste gebeuren voor Michiel wellicht wat verzachten.
Groet Albert.
Net een mail ontvangen dat Michiel Wigman (red: van Dutch Whisky Connection, tweemans genoodschap)) weer is bestolen van een grote hoeveelheid van zijn schoonheden. In totaal 345 flessen.
Dit is te triest voor woorden. Hun en onze passie wordt hier geraakt in het hart. Ik zou bij deze een oproep willen doen aan een ieder ook vanuit de importeurswereld Michiel te ondersteunen en niet alleen met woorden maar ook met daden.
Laten we allemaal een topfles uit eigen collectie beschikbaar stellen(meer mag natuurlijk). Als eerste heb ik voor Michiel klaar staan een Springbank 30 y oktober 1972 576 flessen Cask Stength 57,8% uit de Chieftains collectie. Wie volgt. Laat nu zien dat we vrienden zijn met eenzelfde passie.
De geest van het WFNN als vriendschappelijkste whisky festival ter wereld (Helen Arthur) kan dit trieste gebeuren voor Michiel wellicht wat verzachten.
Groet Albert.
Laatst gewijzigd door Piet op 10 Dec 2010, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Red
Reden: Red
0 x
Re: Diefstal Michiel Wigman
Zie ook de blog van Sjoerd. Daar ook een lijst met de gestolen whisky: kijk uit naar deze flessen en laat een belletje rinkelen wanneer je ze tegenkomt op de veilingsites! 

0 x
Re: Diefstal Michiel Wigman collectie Springbank
Ik begrijp dat je zo'n uniele verzameling niet makkelijk kunt herstellen maar je mag toch aannemen dat e.e.a. vergoed wordt.
Opslag bij Shurguard.
Je zou denken dat Shurgard hier een verantwoordelijkheid heeft. Anders kunnen ze zelf de boel wel leeg (laten) halen
Opslag bij Shurguard.
"Alle sloten zijn van de deur verwijderd en de gehele opslag is leeggeruimd door de dieven."
Je zou denken dat Shurgard hier een verantwoordelijkheid heeft. Anders kunnen ze zelf de boel wel leeg (laten) halen

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ik lees op de blog van Sjoerd dat na de eerste diefstal de videobeelden (welke bewijs zouden leveren) niet vrijgegeven werden.
Zou jij in zo'n geval je kostbare collectie niet ergens anders onder gaan brengen waar dergelijke zaken wel goed geregeld zijn?
Dit om herhaling te voorkomen...?
Zou jij in zo'n geval je kostbare collectie niet ergens anders onder gaan brengen waar dergelijke zaken wel goed geregeld zijn?
Dit om herhaling te voorkomen...?
0 x
albert heidema schreef: Wie volgt. Laat nu zien dat we vrienden zijn met eenzelfde passie.
Een dergelijke oproep begrijp ik niet helemaal.
Ik heb geen 345 flessen liggen. Heb ik het geld niet voor. Ik heb wel een professionele alarminstallatie, abonnement op een alarmcentrale, dievenklemmen, secustrips, verzekering tegen nieuw waarden EN een rechtsbijstandsverzekering.
Laatste is vooral handig als beelden van de beveiligingscamera niet worden vrijgegeven.
Iemand die zich kan permitteren om 345 flessen in gehuurde meterkast (meer is het niet) te zetten kan zich in mijn ogen ook bovenstaande maatregelen permitteren. Als je een dergelijk kapitaal (ik neem aan dat het geen flesjes van 20 Euro zijn) hebt staan en je neemt dit soort maatregelen niet spreek je daarmee een misplaatst vertrouwen in de mensheid uit.
De meeste diefstallen van verzamelingen gebeuren trouwens door of in opdracht van verzamelaars en niet zelden door de verzamelaar zelf. In mij directe omgeving een heel triest voorbeeld van.
Het is te hopen dat er geen verzamelaars achter zitten want dat is toch een enorme deuk voor de whiskywereld.
Daarom tot slot:
Als we met z'n ALLE overtuigd zijn dat de 345 flessen NIET bij verzamelaars terecht komen, is het te hopen dat ze nu in een indrinkkeet als "lekker spul" worden gewaardeerd. Voor het imago van de whiskywereld zou dat het beste zijn.
En over 10 jaar lezen we hier bij de rubriek even voorstellen:
Ik ben Johnnie en mijn eerste whisky ervaring is 10 jaar terug. Een maat kwam met een paar dozen aan. Waren van de vrachtwagen gevallen. Lekker spul. Iets van Spring dinges. M''n moeder heeft nog jaren druipkaarsen in de fles gezet met Kerst. Ik kan de fles nog zo voor me halen.
Fijne kerstdagen en een inbraakvrij 2011 gewenst!
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

GastheerG schreef:Ik heb geen 345 flessen liggen. Heb ik het geld niet voor. Ik heb wel een professionele alarminstallatie, abonnement op een alarmcentrale, dievenklemmen, secustrips, verzekering tegen nieuw waarden EN een rechtsbijstandsverzekering.
Laatste is vooral handig als beelden van de beveiligingscamera niet worden vrijgegeven.
Iemand die zich kan permitteren om 345 flessen in gehuurde meterkast (meer is het niet) te zetten kan zich in mijn ogen ook bovenstaande maatregelen permitteren. Als je een dergelijk kapitaal (ik neem aan dat het geen flesjes van 20 Euro zijn) hebt staan en je neemt dit soort maatregelen niet spreek je daarmee een misplaatst vertrouwen in de mensheid uit.
Daar heb je zeker een punt, Gerard. Wat mij hier vooral opvalt is dat er twee jaar op rij bij dezelfde verzamelaar, ongeveer in dezelfde periode, een grote en dure collectie gestolen wordt. Dan moeten de dieven toch geweten hebben waar ze moesten zijn en wat ze konden meenemen. Of is er iets meer aan de hand? Zoek ik dit nu te ver?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Wat mij hier vooral opvalt is dat er twee jaar op rij bij dezelfde verzamelaar, ongeveer in dezelfde periode, een grote en dure collectie gestolen wordt. Dan moeten de dieven toch geweten hebben waar ze moesten zijn en wat ze konden meenemen. Of is er iets meer aan de hand? Zoek ik dit nu te ver?
Dat dacht ik dus ook... De 'dieven' weten dat men de videobeelden toch niet vrijgeeft en dat de verzamelaar daar blijkbaar niets om geeft (door extra maatregelen te treffen / naar een andere opslag te gaan). Dus vrij spel voor een 2e keer! Volgend jaar weer?
Sorry als het cru overkomt, maar ik sluit me ook helemaal aan bij het verhaal van Gerard!
0 x
Ik zat ook een paar dagen na te denken hoe mijn reactie te gaan verwoorden, maar de 3 posts boven me verwoorden het eigenlijk al uitstekend.
Daar bovenop vind ik het een vreemd verhaal dat de Politie hier geen serieuze zaak van wil maken (ervan uitgaande dat Michiel Wigman dit zelf ook graag wil en de politie van bruikbare info voorziet) Als de gemiddelde fleswaarde 100 euro is dan praat je over +/- 35.000 euro winkelwaarde. De politie KAN dit gewoonweg niet opzij schuiven. Ik ken alle kritiek op de politie, ik heb er zelf als slachtoffer ook ervaring mee gehad. Ik heb zelfs nog een blauwe maandag bij de politie gewerkt (o.k. dit was 2 jaar en in de jaren 90) en inbraak wordt als het goed is altijd als ernstig en serieus te onderzoeken aangemerkt..
Maar goed, ik hou mijn ogen open, ik ken Michiel Wigman zelf niet maar zal zeker wat doen als mij iets vreemd opvalt op handelssites.
Daar bovenop vind ik het een vreemd verhaal dat de Politie hier geen serieuze zaak van wil maken (ervan uitgaande dat Michiel Wigman dit zelf ook graag wil en de politie van bruikbare info voorziet) Als de gemiddelde fleswaarde 100 euro is dan praat je over +/- 35.000 euro winkelwaarde. De politie KAN dit gewoonweg niet opzij schuiven. Ik ken alle kritiek op de politie, ik heb er zelf als slachtoffer ook ervaring mee gehad. Ik heb zelfs nog een blauwe maandag bij de politie gewerkt (o.k. dit was 2 jaar en in de jaren 90) en inbraak wordt als het goed is altijd als ernstig en serieus te onderzoeken aangemerkt..
Maar goed, ik hou mijn ogen open, ik ken Michiel Wigman zelf niet maar zal zeker wat doen als mij iets vreemd opvalt op handelssites.
0 x
Eerste reactie van mij is: ik begrijp best de hartekreet van de heer Albert Heidema, om hetgeen Michiel Wigman is overkomen. Heel triest, heel vervelend, zwaar klte! Volgens mij las ik het bericht ook als één van de eersten, gespind als ik ben op nieuws en dat soort dingen, niet op sensatie, zeker niet, maar ik schrok hiervan en tegelijkertijd bedacht ik ook, dat ik het 'n waanzinnig idee vond van de heer Heidema, om ons allen hier op dit forum op te roepen 'n goeie fles whisky naar het slachtoffer op te sturen, teneinde zijn leed op zo'n kort mogelijke termijn te verzachten. Prachtig, echt waar! Maar toen ik wat langer had nagedacht én zo en uiteindelijk tot de conclusie kwam, dat ik gek zou zijn om iemand, die ik - misschien jammergenoeg - niet ken, maar gelijk 'n goeie fles van rond de € 50,- of iets meer op te sturen, ten einde zijn leed, want dat is het tenslotte toch, hè, als je al eerder héél veel flessen whisky bent kwijtgeraakt en nu weer zo'n 340 flessen, te verzachten, ergo zijn vroegere bezit weer op het oude peil te brengen. De heer Heidema is erg begaan met het lot van de heer Wigman, ik ook, hoor, maar ik zie nog niet direkt 'n reden om 'n dichte fles whisky gelijk maar op te sturen en met mij vele anderen, want die staan ook nog te denken, wat zij hier mee moeten, maar eigenlijk moeten zij dus niets, sorry klinkt hard, maar zo is 't wel.
En wat Rogier hier op antwoordt, vind ik heel redelijk klinken en kan daar niets op af dingen!
PS. Stel, er wordt morgen bij mij thuis ingebroken en ik zet net zo'n tekst, als U, heer Heidema, hier boven hebt geschreven, op dit forum, terwijl u ook bekend bent met 'n eerdere inbraak bij mij van 'n zelfde aantal flessen whisky, wat zou uw reactie dan zijn, gelijk 'n Lagavulin opsturen naar mij of de bekende kat eerst eens uit de boom kijken?
Voor de rest suggereer ik absoluut niets, vind het gebeurde smakeloos, wanstaltig en bedroevend, vooral afkeurend en hoop ik het beste voor de heer Wigman en diens vriend, de heer A. Heidema.
Wilt U ons aub op de hoogte houden, meneer A. Heidema?
En wat Rogier hier op antwoordt, vind ik heel redelijk klinken en kan daar niets op af dingen!
PS. Stel, er wordt morgen bij mij thuis ingebroken en ik zet net zo'n tekst, als U, heer Heidema, hier boven hebt geschreven, op dit forum, terwijl u ook bekend bent met 'n eerdere inbraak bij mij van 'n zelfde aantal flessen whisky, wat zou uw reactie dan zijn, gelijk 'n Lagavulin opsturen naar mij of de bekende kat eerst eens uit de boom kijken?
Voor de rest suggereer ik absoluut niets, vind het gebeurde smakeloos, wanstaltig en bedroevend, vooral afkeurend en hoop ik het beste voor de heer Wigman en diens vriend, de heer A. Heidema.
Wilt U ons aub op de hoogte houden, meneer A. Heidema?
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

JayDie schreef:Dat dacht ik dus ook... De 'dieven' weten dat men de videobeelden toch niet vrijgeeft en dat de verzamelaar daar blijkbaar niets om geeft (door extra maatregelen te treffen / naar een andere opslag te gaan). Dus vrij spel voor een 2e keer! Volgend jaar weer?
Dat begrijp is dus ook niet helemaal, hè. Als Shurgard na de eerste diefstal geen videobeelden wou vrijgeven, zodanig dat het onderzoek geen meter opschiet, dan blijf je toch niet met de overige flessen bij hen? Ik zou maken dat ik alles ergens anders onderbreng.
I_SPEY schreef:Maar toen ik wat langer had nagedacht én zo en uiteindelijk tot de conclusie kwam, dat ik gek zou zijn om iemand ... 'n goeie fles van rond de € 50,- of iets meer op te sturen, ten einde zijn leed ... te verzachten
En ook:
I_SPEY schreef:Stel, er wordt morgen bij mij thuis ingebroken en ik zet net zo'n tekst, als U, heer Heidema, hier boven hebt geschreven, op dit forum, terwijl u ook bekend bent met 'n eerdere inbraak bij mij van 'n zelfde aantal flessen whisky, wat zou uw reactie dan zijn, gelijk 'n Lagavulin opsturen naar mij of de bekende kat eerst eens uit de boom kijken?
Ik leef ook mee met Michiel, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk er net zo over als René. En wat als meer mensen hem een dure fles opsturen en die wordt volgend jaar ook gestolen? Dat is dus niet uit te sluiten hè, aangezien het hem nu al voor de tweede keer overkomt.
GastheerG schreef:En over 10 jaar lezen we hier bij de rubriek even voorstellen:
Ik ben Johnnie en mijn eerste whisky ervaring is 10 jaar terug. Een maat kwam met een paar dozen aan. Waren van de vrachtwagen gevallen. Lekker spul. Iets van Spring dinges. M''n moeder heeft nog jaren druipkaarsen in de fles gezet met Kerst. Ik kan de fles nog zo voor me halen.
Dat is inderdaad niet eens zo denkbeeldig. Je maakt het nu al af en toe mee dat iemand een paar flessen op zolder gevonden heeft toen hij het huis van zijn vader aan het opruimen was, na diens overlijden. En die vraagt dan op een whiskyforum wat zo'n fles vandaag waard is. Daarmee wil ik helemaal niet insinueren dat iedereen die de waarde van zo'n oude fles vraagt op een forum automatisch een oplichter/dief of wat dan ook is!!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
johan brugge schreef:Ik leef ook mee met Michiel, begrijp me niet verkeerd
Idem, mocht dat nog niet duidelijk zijn!
0 x
Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”