waarde flessen via Whiskybase?
waarde flessen via Whiskybase?
Dag beste ,
vraagje ivm de waarde die word weergegeven aan de flessen via de site Whiskybase.
Is deze betrouwbaar. Kan ik voor men verzameling whisky die ik van de hand wil doen de prijs vragen die whiskybase uitrekent?
Gaat over een 55 tal flessen vooral Macallan,Highland park,arran,Yamazaki.
Dank bij voorbaat voor feedback.
Mvg
Davy
vraagje ivm de waarde die word weergegeven aan de flessen via de site Whiskybase.
Is deze betrouwbaar. Kan ik voor men verzameling whisky die ik van de hand wil doen de prijs vragen die whiskybase uitrekent?
Mvg
Davy
0 x
Re: waarde flessen via Whiskybase?
Kort antwoord: nee.
Iets langer antwoord: Whiskybase pakt de laatst bekende prijs als waarde, vaak is dat een site die moeilijk verkrijgbare flessen verkoopt tegen (te) hoge prijzen.
Ik quote mezelf even uit viewtopic.php?f=160&t=3849:
Iets langer antwoord: Whiskybase pakt de laatst bekende prijs als waarde, vaak is dat een site die moeilijk verkrijgbare flessen verkoopt tegen (te) hoge prijzen.
Ik quote mezelf even uit viewtopic.php?f=160&t=3849:
Let op: soms wordt whiskybase.com gebruikt als bron voor prijsinformatie, maar hierin is de site vaak niet accuraat. Beter is het om recente veilingen op de zoeken via sites als http://whiskyauction.com of http://scotchwhiskyauctions.com, die prijzen komen veel dichter in de buurt van de marktprijzen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Is wel zo dat auction prijzen vaak ook aan de hoge kant zijn. Of liever gezegd, ik denk niet dat je gemiddeld gezien op fora de auction prijzen voor je whisky zal krijgen, uitzonderingen daargelaten.
Door de auction fee van 15-25% gaat de vlieger "bij de auction betalen ze het er ook voor" niet helemaal op, omdat dat niet het geld is wat uiteindelijk in je portemonnee beland.
Een redelijke richtlijn voor prijsbepaling is denk ik gem. auctionprijs - 50% van de auction fee. Hierbij "deel" je dus als het ware de auction fee tussen koper en verkoper.
Door de auction fee van 15-25% gaat de vlieger "bij de auction betalen ze het er ook voor" niet helemaal op, omdat dat niet het geld is wat uiteindelijk in je portemonnee beland.
Een redelijke richtlijn voor prijsbepaling is denk ik gem. auctionprijs - 50% van de auction fee. Hierbij "deel" je dus als het ware de auction fee tussen koper en verkoper.
0 x
delcortez schreef:Dag beste ,
Mvg
Davy
De Whiskybase prijs is de laagste winkelprijs die ooit gerapporteerd is door Whiskybase gebruikers en is alleen betrouwbaar als de fles inderdaad nog verkrijgbaar is. Die prijs is te laag voor gewilde flessen die al geruime tijd niet te krijgen zijn en in waarde stijgen. Het kan ook een te hoge prijs zijn als er weinig concurrerende prijzen zijn ingevoerd. Voor gangbare flessen geeft zelf googlen of http://www.drankvinder.nl raadplegen een betere indicatie van de waarde.
Het ligt er erg aan hoeveel flessen je kwijt wilt en aan wie, en hoeveel geduld je hebt. Vragen staat vrij.
Iedereen wil het onderste uit de kan, zou ik ook doen, maar je moet wel reëel blijven.
Mijn persoonlijke overwegingen:
Hoeveel flessen wil je in één keer kwijt?
-Bij veel flessen tegelijk wordt er op een flinke korting gerekend maar kun je verlangen dat alles wordt afgenomen.
-55 flessen per stuk verkopen gaat je heel veel tijd kosten en je blijft geheid met een aantal oninteressante flessen zitten.
Aan wie wil je verkopen?:
-Aan een particulier? Dan is het wat de gek er voor geeft en als een fles zeldzaam is kan dat veel zijn.
Als het gangbare flessen zijn moet het aanzienlijk goedkoper zijn dan de winkelprijs anders gun ik liever de plaatselijke slijter zijn brood.
-Aan een tussenhandelaar/slijter? Bedenk dat een slijter 21% BTW moet rekenen en er winst op moet kunnen maken.
In de regel moet een slijter omzet maken en kan die zich niet veroorloven om flessen een paar jaar weg te zetten in de hoop dat ze in waarde stijgen. Wat is dan reëel? Als ik iets snel kwijt wil en geen risico op een veiling wil lopen hanteer ik 60% van de huidige winkelprijs. Dan gun je in feite de tussenhandelaar 19% marge. Mits ik er niet zelf meer voor heb betaald natuurlijk.
groet,
Maarten
3 x
Alvast bedankt aan diegene die reageerden.
Ik lig nog in twijfel wat te doen. Door een bepaalde interesse zou ik overwegen om deze collectie van de hand te doen, mits ik er goede prijs voor vang uiteraard.ik doe ze ook niet zomaar van de hand. Aan de andere kant denk ik dan, beter nog wat jaartjes laten rijpen( lees: stijgen in waarde).
Whiskybase zet mijn flesjes op 9550€, welke is dan een realistische verkoopprijs?
Mvg
Davy
Ik lig nog in twijfel wat te doen. Door een bepaalde interesse zou ik overwegen om deze collectie van de hand te doen, mits ik er goede prijs voor vang uiteraard.ik doe ze ook niet zomaar van de hand. Aan de andere kant denk ik dan, beter nog wat jaartjes laten rijpen( lees: stijgen in waarde).
Whiskybase zet mijn flesjes op 9550€, welke is dan een realistische verkoopprijs?
Mvg
Davy
0 x
Zoals reeds gezegd:
Dit is van fles tot fles afhankelijk.
En dus ook van collectie tot collectie.
PS: Laten rijpen en vangen (waar is je passie voor het drankje?)... Er zijn al heel wat flesjes BVB de DPBIII die op terugweg zijn. Een half jaar geleden vond je amper een flesje hiervan onder de 115€, momenteel worden ze aan 90€ aangeboden.
Dit is van fles tot fles afhankelijk.
En dus ook van collectie tot collectie.
PS: Laten rijpen en vangen (waar is je passie voor het drankje?)... Er zijn al heel wat flesjes BVB de DPBIII die op terugweg zijn. Een half jaar geleden vond je amper een flesje hiervan onder de 115€, momenteel worden ze aan 90€ aangeboden.
0 x
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

- defeatless
- Moderator

Hoi!
Ik heb even gekeken naar je collectie op whiskybase. En daar kan ik twee dingen over zeggen. Een persoonlijk deel en een algemeen, voor de handel, deel
Persoonlijk:
Eigenlijk zijn van alle flessen die je hebt wat mij betreft alleen de Glenfarclas 40yo interessant. Misschien nog de Highland Park 25. Maar daar zou ik dan eerst een sample van kopen voordat ik zo'n bulk geld betaald.
Alle overige whisky's zijn redelijk gangbaar, of niet gemaakt om te drinken. De Johnnie Walker XR 21 is overigens in de aanbieding bij drankdozijn voor 100,00 momenteel. Scheelt toch 33% op de WB prijs.
Voor de handel:
Alleen de Glenfarclas 40, HP18 en 25 zijn interessant. De overige whisky's ga je met moeite de WB prijs halen.
Zeker is sowieso dat mensen die de hele bulk ineens kopen niet de WB prijs gaan betalen. Waarom zouden ze? Meer dan de helft is niet interessant voor de handel. Dus inderdaad is 6000 dan een bedrag waar je aan moet denken.
Een aantal flessen zijn wel prijzig, maar volgens mij momenteel juist op de piek. Dit is uiteraard een mening, dus je kan het er op wagen.
Als je de interessante flessen los gaat verkopen haal je denk ik meer rendement, maar blijft dus meer dan de helft onverkocht.
Zelf raad ik je aan om ervan te genieten! Maak ze open en geniet van een mooi product (kom je er vanzelf wel achter dat je minstens 10X teveel hebt betaald voor de reflextion).
Ik heb even gekeken naar je collectie op whiskybase. En daar kan ik twee dingen over zeggen. Een persoonlijk deel en een algemeen, voor de handel, deel
Persoonlijk:
Eigenlijk zijn van alle flessen die je hebt wat mij betreft alleen de Glenfarclas 40yo interessant. Misschien nog de Highland Park 25. Maar daar zou ik dan eerst een sample van kopen voordat ik zo'n bulk geld betaald.
Alle overige whisky's zijn redelijk gangbaar, of niet gemaakt om te drinken. De Johnnie Walker XR 21 is overigens in de aanbieding bij drankdozijn voor 100,00 momenteel. Scheelt toch 33% op de WB prijs.
Voor de handel:
Alleen de Glenfarclas 40, HP18 en 25 zijn interessant. De overige whisky's ga je met moeite de WB prijs halen.
Zeker is sowieso dat mensen die de hele bulk ineens kopen niet de WB prijs gaan betalen. Waarom zouden ze? Meer dan de helft is niet interessant voor de handel. Dus inderdaad is 6000 dan een bedrag waar je aan moet denken.
Een aantal flessen zijn wel prijzig, maar volgens mij momenteel juist op de piek. Dit is uiteraard een mening, dus je kan het er op wagen.
Als je de interessante flessen los gaat verkopen haal je denk ik meer rendement, maar blijft dus meer dan de helft onverkocht.
Zelf raad ik je aan om ervan te genieten! Maak ze open en geniet van een mooi product (kom je er vanzelf wel achter dat je minstens 10X teveel hebt betaald voor de reflextion).
0 x
ik heb recentelijk veel verkocht om auto te kopen en om dure closed distilleries in te kopen.
Mijn ervaring is dat je zelden de WB prijs vangt. Maar 75 tot 80 % is wel te halen.
Mijn ervaring is dat je zelden de WB prijs vangt. Maar 75 tot 80 % is wel te halen.
0 x
JacobaEd schreef:ik heb recentelijk veel verkocht om auto te kopen en om dure closed distilleries in te kopen.
Bedankt voor de reacties,
Is inderdaad wss moeilijk om alles ineens te verkopen.
En dat de whiskybase prijs vragen ook niet realistisch is blijkt uit jullie feedback.
Maar 6000 vind ik persoonlijk te weinig, dan stel ik mijn plannen waarvoor ik ze zou verkopen voorlopig uit.
De 80% van de whiskybase waarde kan ik met leven, en dan zou ik alsnog verkopen.
Ik denk nog even na of ik een poging waag en ze hier eens aanbied.
Alvast bedankt
0 x
-
Maurice_Casqueteer
- Senior

Whiskybase waarde is niet te gebruiken, sommige flessen te goedkoop andere te duur!
Idd drankvinder een goeie methode en anders inderdaad google.
0 x
Maurice_Casqueteer schreef:Whiskybase waarde is niet te gebruiken, sommige flessen te goedkoop andere te duur!
Drankvinder is toch vooral voor de huidige leverbare flessen. Oude zeldzamere bottelingen zie ik ook daar niet staan. Tis wel een handige site voor de gangbaardere flessen dus... (al vind ik persoonlijk de vergelijking tussen ongeveer 10 web shops ook wat mager)
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

In mijn geval is de waarde van mijn gesloten collectie op whiskybase behoorlijk representatief, vind ik. Ik heb het even nageteld en voor slechts 6.8 % van mijn gesloten flessen heb ik meer of evenveel betaald als de waarde die nog op WB staat. Maar indien ik die bewuste flessen nu zou verkopen, zijn ze ongetwijfeld een pak meer waard dan de aankoopsom. Al de andere waarden van mijn flessen zijn de laatste bekende winkelprijzen. En die veranderen haast iedere week. Heel soms zakt de waarde, maar normaal gaat de totale waarde van mijn collectie alleen maar de hoogte in. Wil dit zeggen dat ik de laatst bekende winkelwaarde ga krijgen indien ik zo'n fles nu zou verkopen? I wish, maar ik vrees van niet.
EDIT: Ik maak me net de bedenking dat dit maar 1 ding kan betekenen. Ik heb een neus voor koopjes.
EDIT: Ik maak me net de bedenking dat dit maar 1 ding kan betekenen. Ik heb een neus voor koopjes.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
- shadowcollector
- Senior

johan brugge schreef:EDIT: Ik maak me net de bedenking dat dit maar 1 ding kan betekenen. Ik heb een neus voor koopjes.
Volgens mij kan dat maar 1 ding betekenen: je bent een lucky bastard.....
0 x